Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0.....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
9 besök senaste veckan (18976 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Alltså detta är totalt otråkigt

F.ö. verkar det köras med vinge nu för tiden, vad är resonemanget kring den?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Alltså detta är totalt otråkigt

F.ö. verkar det köras med vinge nu för tiden, vad är resonemanget kring den?


Egentligen så att det i början var förbjudet och sedan började det slinka in bilar med vingar utan protester.....eller vi protesterade lite i sann Svensk anda dvs vi muttrade lite för oss själva och frågade försynt tävlingsledningen som mest skakade på axlarna och tyckte att vi var löjliga.

Slutade med att jag själv skaffade vinge förra året och ingen tvekan om att det hjälper i de långa svepande kurvorna.

I princip så är det så av 50-70 startande i fälten så är det kanske 10 st som är vassa chaufförer och 5 av dem är riktigt bra.

Bäst den här helgen var nog en kille som körde en BMW E30 men annars kör LMP bilar. Man träffar rätt många intressanta personer under en helg i Europa med väldigt olika CV'n när det gäller att köra bil. Jag trivs framförallt med att det är många bilar att köra emot och att det är så olika typer av bilar och förutsättningar. Finns alltid ett gäng bilar att stångas med.

I helgen blev det lite extremt då jag startade väldigt långt bak beroende problemet med tändkabeln som plötsligt inte ville vara på plats. Kul med många omkörningar men givetvis inte optimalt för varvtider.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



Janne J skrev:
Vilken körning thumbs up


+1 !!!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Säsongen är slut för i år och bilen blir kvar i min ägo för ännu något eller några år. Börjar närma mig vad som går att få ur en 944S2 med sugmotor. Bilen är tokmodifierad för att vara så snabb som möjligt på banan.

Till nästa säsong blir det egentligen bara lite åtgärder för att förbättra driftsäkerhet samt att förbättra det kosmetiska då den fått lite stryk efter 4 års tävlande.

Tävlingsmässigt så fortsätter jag i Europa med historisk racing då det ger mest motstånd och roligast banor. Högst troligt så blir det Hockenheim, Spa och Assen nästa år. Förhoppningsvis blir dessutom någon av dessa tävlingar med mitt nyförvärv 996 cup

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



JohnC skrev:


Tävlingsmässigt så fortsätter jag i Europa med historisk racing då det ger mest motstånd och roligast banor. Högst troligt så blir det Hockenheim, Spa och Assen nästa år. Förhoppningsvis blir dessutom någon av dessa tävlingar med mitt nyförvärv 996 cup


Då är det bara att hoppas att du har ett rejält sällskap med PCSR kollegor med dig i Europa 2023! thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
mittmotor skrev:
JohnC skrev:


Tävlingsmässigt så fortsätter jag i Europa med historisk racing då det ger mest motstånd och roligast banor. Högst troligt så blir det Hockenheim, Spa och Assen nästa år. Förhoppningsvis blir dessutom någon av dessa tävlingar med mitt nyförvärv 996 cup


Då är det bara att hoppas att du har ett rejält sällskap med PCSR kollegor med dig i Europa 2023! thumbs up


Det hoppas jag verkligen. Verkar bli ett rätt stort gäng till Spa!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Under Söndagen så var det väsentligt friare varv och jag kunde sträcka ut lite mer och försöka hitta lite bättre spårval, gjorde underverk på varvtiderna och kanske finns det 1.5-2 sekunder till att hämta men kräver väsentligt mer rutin. Har jämfört mina tider med lite högre klasser med väsentligt mer effekt och helt borta är jag faktiskt inte.

Nästa steg till säsongen 2023 blir att försöka låta bilen flyta ut lite mer i kurvorna och utnyttja hela banans bredd, vilket kommer göra att jag kan ha ytterligare mer fart med mig genom svängarna. Skall också testa att se om det funkar att ta vissa svängar på lite högre växlar. Problemet med 944:an och den utväxlingen jag har idag är att glappet mellan 3:an och 4:an är ltie väl stort. Dvs tar jag en lång sväng på 4:an med lite broms så finns det inte mycket pulver när jag väl trycker ned gasen igen. Kanske tjänar jag ändå lite tid genom att få en lugnare bil. Blir ett kul test att se vilket som är optimalt.



_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3685



Riktigt skoj reace att titta på.
Din fight med vita TVR Tuscn'en var verkligen underhållande. Trots att den har mycket pulver ut ur kurvorna kommer du ikapp gång på gång och är till och med uppe jämsides. thumbs up

Just Tuscan var en av mina absoluta favortibilar när jag var grabb. Suktar fortfarande efter en sån, men tror inte diet finns någon kvar i landet längre.

Hur gick det i racet? Kom du om eller höll ni placeringarna?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Hej Daniel,

har haft några duster med den där TVR bilen genom åren. Tror han har cirka 450 bhp på relativt lätt bil så sticker som en avlöning på rakorna. Vissa banor hänger jag inte med alls med typ på Spa men när det svänger lite mer så har jag en chans.

Kom bara om honom en kort period i racet men lyckades då med bedriften att få i 2:an under en 10 dels sekund och då körde han om igen. Sen kom jag aldrig om igen så svar på frågan var att han segrade över mig den här gången.

Nästa vår är det Hockenheim igen och då hoppas jag på revansch!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Daniel Engström skrev:
Just Tuscan var en av mina absoluta favortibilar när jag var grabb. Suktar fortfarande efter en sån, men tror inte diet finns någon kvar i landet längre.
De billiga (sub £30k) verkar vara borta från annonserna numera
https://racecarsdirect.com/Advert/Search?searchText=tuscan
Att köra TVR på gatan är att vara seriös Anglofil masochist

Snyggt kört som vanligt John, det gäller att inte bromsa mer än nödvändigt thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Långt inlägg som försvann och jag är för lat att skriva om allt så korta versionen är att humlan som inte borde kunna flyga levererade bra på Oschersleben i Tysklande under helgen som var.
En 3:e plats och två 4:e platser får anses riktigt bra med hänsyn till omständigheterna.

Banan var kul och väldigt utmanande. Fysiskt sätt det jobbigaste jag kört så här långt.


Race 2





Race 3


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



JohnC skrev:
Långt inlägg som försvann och jag är för lat att skriva om allt så korta versionen är att humlan som inte borde kunna flyga levererade bra på Oschersleben i Tysklande under helgen som var.
En 3:e plats och två 4:e platser får anses riktigt bra med hänsyn till omständigheterna.

Banan var kul och väldigt utmanande. Fysiskt sätt det jobbigaste jag kört så här långt.


Race 2





Race 3



Som sagt, snyggt rattat! thumbs up
Trist med växelstruler i andra starten men å andra sidan, du fick bra träning på att hitta luckor att åka om.
Ser ut att vara några riktigt goa högfarts kurvor, riktigt nice.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Löjligt spännande filmer thumbs up och fantastiskt bra kört Härligt team ni var därnere

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Löjligt spännande filmer thumbs up och fantastiskt bra kört Härligt team ni var därnere


Var en riktigt kul kombo med 3 st 944:or på plats och dessutom att få brottas lite med Niklas Mårtensson var extra roligt. Bilarna höll för helgens bravader och nu är det lite skruvande innan Spa i Juli. Då blir det nära 70 bilar på startlinjen enligt den info jag hört från tävlingsledningen.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271



Bra kört, det blev många bilar att köra om med den starten

70 bilar i startfältet ...det blir inte lugna gatan

JohnC skrev:
Långt inlägg som försvann och jag är för lat att skriva om allt ...

Sessionstiden är kortad, så ta en "copy" på det du skrivit innan du trycker på "skicka" om du hållit på ett tag med att skriva, sen klistra in din text och tryck skicka igen thumbs up

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235



Snyggt kört, John!
Tänk om du hade lite mer effekt och slapp bromsa in 5 billängder varje gång gentemot konkurrenterna. Då hade du varit svårslagen!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Snyggt kört, John!
Tänk om du hade lite mer effekt och slapp bromsa in 5 billängder varje gång gentemot konkurrenterna. Då hade du varit svårslagen!



Hmmm...har ett effektunderskott på cirka 100-150 bhp till de bilarna jag kämpar mot i toppen. Min bil är dock 100 kg lättare.

När jag pratar med 944 Turbo förarna så låter det som att det är 4:an som är problemet. När deras turbo kickar in så sticker de 5-10 billängder på ett litet kick.

Frågan är om omdrevning av låda eller ITB och lite mer effekt/vrid gör mest. Dvs vad ger mest "most bang for the buck"?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3685



Nu har jag haft tid och tittat på filmerna, och de var verkligen underhållande. Mer av den varan tack.
Jag vet att fromtmotor Porscharna har bra balans. Men din i synnerhet verkar ha riktigt fint och bra inställt chassi. Sen har Porsche erkännt bra bett i bromsarna. Vilket märks tydligt.

Jag tycker det syns extra tydligt i race tre, där det är mycket trafik, hur du nästan får bromsa mitt i kurvorna för att inte köra in i bilarna framför dig. Du får också med dig bra utgångsfart ur kurvorna vilket märks vid omkörningarna på rakorna.
Synd på snurrningen, för där hade du faktist kört ikapp de andra 944'orna. Det hade kunnat bli riktigt intressant internt race.

Lycka till på nästa race.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Nu har jag haft tid och tittat på filmerna, och de var verkligen underhållande. Mer av den varan tack.
Jag vet att fromtmotor Porscharna har bra balans. Men din i synnerhet verkar ha riktigt fint och bra inställt chassi. Sen har Porsche erkännt bra bett i bromsarna. Vilket märks tydligt.

Jag tycker det syns extra tydligt i race tre, där det är mycket trafik, hur du nästan får bromsa mitt i kurvorna för att inte köra in i bilarna framför dig. Du får också med dig bra utgångsfart ur kurvorna vilket märks vid omkörningarna på rakorna.
Synd på snurrningen, för där hade du faktist kört ikapp de andra 944'orna. Det hade kunnat bli riktigt intressant internt race.

Lycka till på nästa race.


Det intressanta är att jag kör 30-40% mjukare fjädrar än mina medtävlande i 944:or samt att jag kör med original bromsok istället för GT3:ok som är en oskriven lag att man måste ha. Min teori är att alltid köra så mjuk bil som möjligt och bara bromsa när det verkligen behövs och då under en kort tid.

Kommer se över till nästa säsong om det går att få lite bättre vrid i motorn. Har en plan men kräver en del detektivarbete för att få ihop det. Kommer fortsätta med sugmotor oavsett.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Livet förändras ibland vansinnigt snabbt. I mitten på sommaren så var jag ute och åkte lite MC på småvägar nära hemmet i lugnt tempo då jag är minst sagt en orutinerad MC förare. Det hela slutade med multipla skador varav krossad handled var den värsta av dem på lång sikt. Var såpass skadad i kroppen i övrigt så att om inte mötande lastbil hade hittat mig och gjort rätt åtgärder så hade jag dött på plats enligt läkaren på sjukhuset. För många skador på vitala organ för att överleva löd konklusionen.

Hur som helst så har jag spenderat 5 veckor på sjukhus för att komma på benen igen samt har troligen 6-12 mån rehab kvar att göra innan jag är tillbaks i vettigt skick.

Min första fråga till personalen när jag vaknade var om de trodde att min start i Spa Summer Classic 7 Juli (dvs 14 dagar efter olyckan) var hotad...
Personalen flackade lite med blickan och gav lite jakande svar.

Under tiden har jag haft mycket tid att fundera på väldigt mycket i livet och även kring vad som är viktigt i livet och vad som är oviktigt eller mindre viktigt. Konstaterade snabbt att familj givetvis och föga överraskande är absolut viktigast för mig. Allt annat är sekundärt. Om jag sedan kokade ned det hela till vad som ger mig glädje och energi i livet så hamnade banracing i topp med MTB långlopp som god 2:a. MC är en ny upptäckt i livet och var enkelt att stryka från listan.

Nästa steg för mig var sedan att börja med en lista på riskminimering både i hemmet men också på jobbet och fritiden. Kanske låter lite extremt men min karaktär är tyvärr gör först och tänk sedan, vilket egentligen gör att det är konstigt att jag inte råkat illa ut tidigare.

Det som det kokar ned till är att i privatlivet undvika fullständigt tokiga saker vid olika sysslor i hemmet och på gården på landet som innefattar riskmoment samt även inte klättra runt som en apa på olika arbetsplatser då jag tror jag är odödlig.

För mitt biltävlande så innebär det att jag skall förbättra säkerheten i min 944:a med en ny bur. Den gamla har ett främre tvärgående rör som sitter helt fel i förhållande till mitt huvud. Jag har blundat för detta och istället glidit ned i stolen på ett sätt som givit mig en falsk trygghet men likväl så hade jag högst troligt slagit i hjälm och därmed huvud i en krasch. Den nya och förhoppningsvis något "smartare" John 2.0 har därför beslutat i att investera i en helsvetsad bur från KBT som även gjorde buren till min Boxster S för många år sedan. Så ut med skruvbur med dålig passform och i med bur som följer kaross och inte blir en skallkrossare vid eventuell olycka i framtiden på någon racebana. På köpet så kommer jag dessutom få en mer vridstyv bil.

Har snokat lite på internet och den kommer defintivt vara mer omfattande än nuvande bil med krysstag i dörrar samt även kryss i taket (då jag har plastlucka i taket). Troligen byggs allt i chrome moly för att inte försämra funktion men ändå hålla vikt på dräglig nivå.

Något i den här stilen lär det bli i slutändan.












_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Örk, krya.

Självklarheter, men om du ändå får en certifierad bur byggd, försök att skapa så mycket utrymme runt förare som möjligt (tex grejer i dörröppning ningen som går ut i dörren, inte FIA standard men inte fel), och tänk även på ev extraktion om du inte känner dig pigg efter ett murbesök.
Mig lyfte de ut rakt upp igenom buren, ett kryss där så hade det blivit på tvären igenom passagerardörr.
Jag vill minnas att ha sett luckor i taket på ett antal Porschar på Autosport, och om du börjar om så är det aldrig fel med diverse inspiration.
Med öppna ögon kan man sen välja och vraka vad som passar.
Hursomhelst så är ett plåtskal (som man inte slår i) på bana väldigt mycket säkrare än MC ute i trafiken.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0.....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
9 besök senaste veckan (18976 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande