Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28
27 besök senaste veckan (285166 totalt)
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Instyrningen har varit OK, det jag framför allt ville förbättra var understyrning ut ur långa, svepande kurvor vilket jag tycker blivit bättre. Behöver nog även labba lite mer med stötdämparinställningarna.

Skulle vara intressant att se om ökat undertryck under bilen med hjälp av sidokjolar gör någon skillnad. Nu är man ju inne på avdelningen där teori och praktik förmodligen skiljer sig en hel del dock...Finns färdiga sidosplitters och på dessa skulle man kunna addera en gummiläpp.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



GTIDave skrev:
Skulle vara intressant att se om ökat undertryck under bilen med hjälp av sidokjolar gör någon skillnad. Nu är man ju inne på avdelningen där teori och praktik förmodligen skiljer sig en hel del dock...Finns färdiga sidosplitters och på dessa skulle man kunna addera en gummiläpp.
Det går väl att klämma på en gummigardin på befintlig tröskelfals? nä den hamnar inte länst ut med du stänger ju in en stor del av undersidan.
Men gardinmaterial och lämplig fastsättning går ju att klura på. Det kankse inte ska vara alltför styvt längst ner mot marken, om fastsättningen inte ska behöva vara extrem.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5282



Bra tråd fick många bra ider nu när jag ska byta min styrväxel.

Otroligt fin bil också och bra finish på grejorna, en nivå man aspirerar på!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
GTIDave skrev:
Skulle vara intressant att se om ökat undertryck under bilen med hjälp av sidokjolar gör någon skillnad. Nu är man ju inne på avdelningen där teori och praktik förmodligen skiljer sig en hel del dock...Finns färdiga sidosplitters och på dessa skulle man kunna addera en gummiläpp.
Det går väl att klämma på en gummigardin på befintlig tröskelfals? nä den hamnar inte länst ut med du stänger ju in en stor del av undersidan.
Men gardinmaterial och lämplig fastsättning går ju att klura på. Det kankse inte ska vara alltför styvt längst ner mot marken, om fastsättningen inte ska behöva vara extrem.


Som gardin eller kjol tänkte jag gummiduk. Infästning mot kaross eller plasttröskel med hjälp av aluminium vinkelprofil. Men, eftersom den måste klara reglementet (läs Bilprovningen ) måste allt gå att demontera enkelt. Splittern tar bara några minuter att ta bort. Dessutom ska bilen vara lätt att lyfta på saxlyften dvs gummiduken behöver komma antingen utanför eller innanför lyftkuddarna.

robber skrev:
Bra tråd fick många bra ider nu när jag ska byta min styrväxel.

Otroligt fin bil också och bra finish på grejorna, en nivå man aspirerar på!


Kul att höra

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342




_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Westersund skrev:
Annars finns det PVC på rulle. https://www.lagerexperten.se/92/pvc-gardiner-pvc-plastrid%C3%A5-svart-2x300mmmeter-t1773


Smidigt! Där fanns ju lite olika tjocklekar att välja på också.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



GTIDave skrev:
Det sitter en strypning i denna slangen som måste flyttas över.


Du tog aldrig måttet på den där strypningen eventuellt?

Den saknas på min returslang vilket nog är orsaken till att jag får lite överströmningsläckage
från behållaren vid konbanekörning. Tänkte fixa till det nu i vinter och svarva till en strypning.
Hade ju varit smutt om du hade måtten....

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Nej tyvärr, det gjorde jag inte. Jag slitsade upp den gamla slangen och tryckte ner strypningen direkt i den nya.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



OK! Ingen fara, det går ju lätt att mäta upp när jag skruvat isär.
Kan ju inte alltid gå lättjans väg!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar här

Under vintern har diffen renoverats och uppgraderas. Den gamla 3,23-utväxlingen har bytts mot en lite rappare 3,64. Lamellpaketet byttes ut och två extra lameller sattes in vilket höjer bromsverkan till 40% på diffen. Renoveringen är gjord av Mobimech.

Den "nya" 3,64-utäxlingen.


Delar som bytts ut inkl den gamla utväxlingen.




Färdig att monteras


Hur känns den att köra då? Jo den är rappare i accelerationen. Ingen jätteskillnad men det märks. En annan fördel är att bilen går att göra mer överstyrd i kurvor nu vilket är trevligt. Den har ju alltid varit lite understyrd i utgången på kurvor men nu känns det som om man kan styra med gasen på ett annat sätt.

Har kört både Kinnekulle och Knutstorp med den nya utväxlingen och det tar ett tag att vänja sig vid nya växlingspunkter. Men det sitter nog snart

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28
27 besök senaste veckan (285166 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande