Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 470, 471, 472 ... 501, 502, 503 >> 62 besök idag (2500997 totalt) |
Här kan man se laddtrycks styrningen som inte hänger med, markerad nu så den linjen är bred svart i bild.
Laddar på för mycket så då stryper den och går då ner för långt vid 123km/h så effekt tappas sedan upp och ligger och pendlar strax över det inställda värdet som är den blå linjen bakom. Detta AG menar att det beror på min 4-port MAC som är för långsam och gör för stora variationer. Sen var ju inte bilvägen så plan och fin så en del hoppande i rpm och hastighet i gul och grön kurva. Denna hastighet "VSS speed" får impulser från den snurrande kardanen så inte GPS som mina prestanda mätare mäter. Och i slutet går varvtals stoppet in så därför det hoppar rejält där.. Skulle vara kul att låta den ladda fullt hela tiden men då behövs ett starkare 3:ans drev _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Man vill ju alltid ha mera effekt och treans drev är tyvärr tillverkad smalare än dom andra dreven i 01E lådan och det är trean jag kör mest på, alltså 100-200 men även på bana, så har forskat i om det finns starkare 3:ans drev så man kan höja laddtrycket.
Kopplingen ska ju tåla upp till 1650Nm Har pratat lite med SQS nu men även deras värsta DOG kitt har en klenare 3:a och inga garantier ges, samt deras race lådor är gjorda för typ rally bilar med väldigt korta steg mellan växlarna. Så lösningen kanske är att gå tillbaka till en vanlig 01E och ej diesel för då kanske jag hamnar på 4:an istället? Och den växeln klarar mera effekt. Många som kört sönder 3:an på 01E lådan. Frågade även Fixit men dom har bara ingående axel med 1-2:an så inga övriga drev. DLI har något drev kit för 3-6:an som ska vara lite starkare men han skrev "inte för några 1000hk monster" och dessa har samma mått som original så bara annat material i dreven. Så får fundera om jag ska fortsätta med TDI lådan med strypt laddtryck eller prova byta till en vanlig låda, jag har några på lager så ska forska i utväxlingarna, vet dock inte hur mycket starkare 4:ans drev är och om man vågar då öka laddtrycket mera på 4:an än nu, alltså jag kan ju styra laddtrycket för varje växel så får man ladda fullt bara på 4-6:an. Vill ju uppdatera och trimma mera till nästa år Jag kör nu med DQT: CYT/DQT Audi A6 TDI Engine 1st gear 28 : 8 = 3.500 2nd gear 34 : 18 = 1.889 3rd gear 32 : 26 = 1.231 4th gear 27 : 31 = 0.871 5th gear 26 : 39 = 0.667 6th gear 23 : 41 = 0.561 (eller 33:26=1.269 kanske på cyt?) Körde innan med: S8 DGV samma utväxling som S4/S6 CBL som jag också har på lager. 1st gear 28 : 8 = 3.500 2nd gear 34 : 18 = 1.889 3rd gear 33 : 25 = 1.32 4th gear 30 : 29 = 1.034 5th gear 30 : 35 = 0.857 6th gear 27 : 37 = 0.73 S4V8 CMG, finns på lager. 1st gear 28 : 8 = 3.500 2nd gear 34 : 18 = 1.889 3rd gear 32 : 26 = 1.231 4th gear 29 : 30 = 0.967 5th gear 29 : 36 = 0.806 6th gear 26 : 38 = 0.684 Ratio Final drive 37 : 9 = 4.111 Får forska i fler lådor jag inte har på lager.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Micke S hade gissningsvis ca 800 whp då den tiden sattes. 2 bar laddtryck på original 3,6a med H-profil. Simpel. Riktigt bra fart du fått i bilen! Bra kämpat! _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||||||
Jag hade för mig de var tvåans drev man ansett vara svagt? Vill minnas att "alla" ville ha RS2 lådor för där var tvåans drev starkare än på S4orna.. men kan ha fel
Den rakskurna satsen där såg ju trevlig ut _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Ja ordspråket säger att en bild säger mer än tusen ord, men det skadar ju inte att bifoga lite information om bilden.. vad är det till för bil? och vilken tillverkare på drevsatsen?
Nej det är ettan som är bredare i nyare lådorna och det sitter i alla nyare lådor, alltså även sista S2:orna samt A6 tdi lådan jag kör med, biturbo lådor osv. men ettan var ändå inte svag i dom första 01E lådorna utan bara lite klenare än den senare modellen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Tips, gå in och läs dina PM du fått, antar du har många olästa Men till svar, jag är inte Facebook vän till den du hittade bilderna hos, så helt omöjligt för mig att få fram infon. Så vem är den personen bilderna kommer ifrån och vad är det för kitt? SQS ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Så det var tvärtom, alltså en du inte är vän med?
För vi har bara 3 gemensamma och han är inte en av dom. Men det där är ju en Audi A4 super touring låda. Dels dyr, svår hittad, sen ser den ju inte lika ut och lär inte passa min bil. Sen är ju frågan om hållbarhet då dom bara hade ca 305hp.. Så den lär ju vara byggd med "klena" delar för minimera vikten och inte för höga effekter.. Så tillbaka till ruta 1.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Hej Du skrev detta för 1 år sedan i min tråd om Micke S: "Vad "min systerbil" lyckats varva sina är oklart, men 2,15 bar boost och 3,79sek 100-200kmh. Varvalet är säkerligen högt." Men oavsett om det var 2bar eller mer så är du antingen väldigt blyg med effekt siffrorna eller så var något väldigt fel? alltså överladdade ni så den bara gav värme och ingen effekt? För tar vi SMR så hade han med dom mindre EFR6758 i sin 997 Time-attack bil med lätt driven race växellåda dessa rwd effekter mätt hos JRM datum:2017-12-07 1.3 bar = 821 whp & 1141Nm (866hk i motorn) 1.5 bar = 917 whp & 1220Nm (964hk i motorn) 1.7 bar = 1003 whp & 1263Nm (1055hk i motorn) Jag hade 2020-09-08 hos AG's 780 awhp & 845Nm och då strypt med för trångt avgassystem och luftfilter slangar som sögs ihop. Och min effekt räckte då bara till för intervallet 100-150 på 1.9 sekunder (ca 1.35bar vid 150) Som sedan med bättre avgas och luftintag (och 1.4-1.6bar) kapades till 1.6 sekunder = samma tid som Micke S körde. Så om ni laddade över 2bar så bör ni haft närmare 1000 whp annars var något väldigt fel _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Har haft ett par lådor på bänken där man rensat trean, bytt utväxling på 3'an och 4'an i dessa till grejer från en 5-växlad låda så får man det att hålla bättre.
_________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||||||||
För er andra som info, det Tommy menar var att han monterat 3rd gear 33 : 26 = 1.231 i lådor för bättre utväxling, men det drevet sitter original i min diesel låda.
Så enda alternative verkar vara dogbox och det blir dyrt.. Vi har SQS i Tjeckien: http://www.sqsracing.com/produkt/361 Sen har vi PAR i Australien: https://www.par-engineering.com/shop Men mest intressant och där dom kör med höga effekter är "Dragpower" i Bulgarien. Hela innanmätet och utanpå lådan är tillverkat av dom och dom har en sekventiell låda med spak, denna färdiga låda med spak kostar dock 9500Euro Klicka för större bilder! Men då lär jag även behöva fjäderståls drivaxlar och starkare medbringare osv. för då lär man ju vilja testa riktiga dragrace starter _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
LLM Danne verkar då ha en skottsäker låda numera... Kamikase start med slicks... dock så exploderade bakdiffen i helgen _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Lät inte 9500EUR, dvs ca 100 000 ganska billigt för en stark sequentiell quattrolåda?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Skrev väl aldrig att jag var vän med honom? Han bygger lådor på beställning vad jag förstår. Robert Hellsing har en sån 'drag' låda i sin S2, verkar funka bra! Han ska även köra en bakaxelklump från honom också. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||||
100-200 i Dragy appen för Sverige, Danne har förbättrat sin tid nu till 3.49 och han är den enda med manuell låda som kör snabbare än mig i den appen. Men vet du vad han har? har läst #SQS men vet ej om det är drevsats han menar och vad han har? Har sökt på honom men hittar ingen aktuell info. Gamla Sävar tråden är inte uppdaterad och garaget tråden är från 2011 osv. På FB står det att han hade 1024hk år 2019
Beror på vad man jämför med, men kanske okej pris mot andra lådor men att slänga ut 100k på en låda är ingen liten summa.. sen blir det då rakskuret = så ännu mer oväsen Sen finns ju inga garantier på att det kommer hålla ändå, men förhoppningsvis så håller den. Vet dock ej om jag får plats med den då det sticker ut en stor klump på sidan där jag har ena turbon..
Ja det är den lådan som är "dragpower" lådan ovan i mina bilder. Fick detta från Hellsing med hans dragrace S2 med sekventiell dragpower låda: Det är ju en liten svacka där vid växlingen, alltså mer än en snabb DSG, PTK osv. Men ser ju ganska trevligt ut ändå.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Jag har inte pratat med Robert nåt om prestandan, jag vet växlarna glider i snabbt nu när shiftcutten fungerar.
Han hade bekymmer med den först(var nån inställning bara) Vad som ger svackan kan ju bero på många olika saker. Det bör ju gå lika snabbt att växla där som mellan andra växlingar kan man ju anta En riktigt inställd shiftcut ska inte behöva ta mer än ca 45-50ms om man sliter lite i spaken. Men det behöver inte betyda gkrafterna avtar och återgår lika snabbt. På en sugmotor eller kompressormotor är chanserna större för det iaf. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 470, 471, 472 ... 501, 502, 503 >> 62 besök idag (2500997 totalt) |