Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga motorfästen
4 besök senaste veckan (926 totalt)
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Hej!

Ska byta motor i min Porsche 944 till en 1,8t från passat. Näst på tur är att bygga motorfästen.

Har gjort lite research och verkar som att volvo valp-kuddar verkar vara populära. Läste någonstans även om växellådsfäste för 740 är ganska hårda. Någon som vet vilka som passar bäst?

Är även öppen för andra förslag, var först inne på polyuretan. Det enda kruxet är att gängan måste vara minst 35 mm då porschebalken är ganska kraftig. Vill att de ska vara relativt stumma och fungera för track days.

Tänkte bygga motorfästena med 25 mm rör och 3 mm plåt, eller är det för klent? Motorn väger ju inte så mycket..

//Andreas

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Fundera på att bygga med bussningar till exempelvis nån bakvagn.

Då får du stöd åt 'alla' håll.
Det är bra om motorn förväntas ge mycket vridmoment.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4089



Kan du inte använda originalfästena på något sätt, då har du ju friheten att sätta dit allt från solida via semi till original utan att behöva modda

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Janne J skrev:
Kan du inte använda originalfästena på något sätt, då har du ju friheten att sätta dit allt från solida via semi till original utan att behöva modda


Jag använde originalkuddar till första motorn jag bytte till i min 944'a, nu med turbo/torrsump/etc så blir det samma kuddar men andra motorfästen för att få plats.

Tjock plåt på motorsidan, men den får även agera generatorfäste.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Ska kolla upp bussningar, bra tips!

Det går absolut att använda orginalkuddar, dock är mina slut och de kostar ju rätt så mycket, därav att jag checkar andra alternativ.

Hur tjock skulle du säga att plåten är, Marcus?

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Gunnarsson skrev:
Ska kolla upp bussningar, bra tips!

Det går absolut att använda orginalkuddar, dock är mina slut och de kostar ju rätt så mycket, därav att jag checkar andra alternativ.

Hur tjock skulle du säga att plåten är, Marcus?


Mina bussningar byttes strax efter jagköpte bilen för länge sedan, men inte så många mil sedan.

Den som sitter skruvad i motorn är 5mm. Tidigare med 150hp/180Nm motorn så räckte inte 3mm när fyrkantsröret satt mitt i en "triangel" med tre skruvar i hörnen, den blev lite deformerad.
Fyrkantsrören är 2mm tjocka (tror jag), de fungerade bra med "gamla" motorn. Nu behövs det plats för tryckrör och generator vilket ger en dum "knäck" på motorfästet för att det skall gå fritt, så jag förstärkte det jag tror var det mest utsatta stället med 3mm plåt för säkerhets skull.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Okey, då bör jag gå upp till 5 mm också för att vara på säkra sidan. Tror att de rör jag har är på 1,5 mm, behövs kanske även kralligare diton.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



känner att diagionala förstärkningar e inte fel..
vid en kraftig inbromsning blir ju belastningen ganska så häftig.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Visst borde en bussning hjälpa till mot diagonala krafter? Kanske helt enkelt ska kolla på en lösning som denna:

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Jag har nog blivit övertygad om att använda bussning istället. Verkar vara rätt väg att gå men har några följdfrågor som den nybörjare jag är..

Om jag köper en färdig bussning går väl inte den att svetsa i? Säg att det är polyuretan så smälter väl det..

Och gissar på att man inte vill ha en tvådelad typ powerflex utan en som man pressar i?

Sista frågan; om jag köper separat rör och bussning, hur sjutton matchar jag dem? Ska det var 27 mm bussning till 27 mm rör? Verkar ju vara omöjligt att hitta rätt storlek isåfall..

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Gunnarsson skrev:
Jag har nog blivit övertygad om att använda bussning istället. Verkar vara rätt väg att gå men har några följdfrågor som den nybörjare jag är..

Om jag köper en färdig bussning går väl inte den att svetsa i? Säg att det är polyuretan så smälter väl det..

Och gissar på att man inte vill ha en tvådelad typ powerflex utan en som man pressar i?

Sista frågan; om jag köper separat rör och bussning, hur sjutton matchar jag dem? Ska det var 27 mm bussning till 27 mm rör? Verkar ju vara omöjligt att hitta rätt storlek isåfall..


Du köper den bussning du vill ha och sen köper du ett rör med tjockare gods (5-6 mm väggtjocklek)och svarvar upp invändigt tills bussningen går att pressa i. Om bussningen är 27 mm utvändigt så leta efter ett rör som är 35 mm utvändigt och med 5 mm väggtjocklek dvs 25 mm innerdia och sen svarv bort överflödet.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Så här har jag byggt. Funkar bra hittills. Jag har inga nämnvärda vibrationer i bilen skulle jag säga efter de fem milen den rullat hittills.

Power flex och Energy suspension har universalbussningar du kan använda. Dock inte i olika shoretal, så det är svårt och laborera med styvhet tex.

Finns lite bilder och sånt här som säkert kan ge inspiration:
http://www.propontiac.com/motorfasten/
http://www.propontiac.com/motorfasten-del-2/


Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Aha, Tack! Ytterligare en anledning att köpa sig en svarv när man inte har någon förkunskap är det så otroligt svårt att ens tänka i de banorna..

Ser ju riktigt smutt ut jeppsson! Gött med inspiration!

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Gunnarsson skrev:
Jag har nog blivit övertygad om att använda bussning istället. Verkar vara rätt väg att gå men har några följdfrågor som den nybörjare jag är..

Om jag köper en färdig bussning går väl inte den att svetsa i? Säg att det är polyuretan så smälter väl det..

Och gissar på att man inte vill ha en tvådelad typ powerflex utan en som man pressar i?

Sista frågan; om jag köper separat rör och bussning, hur sjutton matchar jag dem? Ska det var 27 mm bussning till 27 mm rör? Verkar ju vara omöjligt att hitta rätt storlek isåfall..


Du punktar motorfästet med bussningen i och sen helsvetsar du utan bussningen i.

Jag hittade rör och tvådelad bussning med ett stålrör i mitten i ett paket, användes tydligen som länkarm till diverse offroad bils byggen. Sen vibrerar min bil som fan trots relativt mjuk Polyuretan men min motor är också känd för att vibrera mycket och jag tror motorfästena gör att den blir rätt låst i karossen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Aha grymt! Tack!

Det vore riktigt smidigt att hitta en färdig bussning med rör. Får leta runt och se vad jag hittar. Hittade även den här som jag blev lite taggad på, enda som är synd är att man måste beställa från usa: [url] https://www.amazon.com/BLACKHORSE-RACING-Universal-Conversion-Chevrole . . . .

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4089



Här hittar du polyuretan om du vill göra något eget: https://metallbiten.se/polyuretan

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Åh, spännande! Attans att man inte har svarv.. har sett din maskinpark, Janne! Riktigt tjusigt

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 201



Det finns polyaretan (eller hur fn det nu stavas) smet som man kan gjuta bussningar själv med i.
Vet dock inte var man köper den.

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



https://www.anderssonsteelspeed.se/en/category/engine-engine-compartme . . . .

Här har du både bussning och inspiration till fästen.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Grymt!

Har sett att det går att gjuta i polyuretan, verkar häftigt!

Börjar få ganska klart för mig hur jag ska göra, ska bara välja väg.. Antingen köper jag de fästen jag länkade till ovan (blir typ 1000 kr allt som allt) eller så bygger jag helt enkelt likadana men med möjlighet att styra själv vilken bussning jag ska ha.

Just nu lutar det åt att köpa de färdiga fästena då jag har rätt begränsad tid i garaget.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Skruva banåkabil
Bygga motorfästen
4 besök senaste veckan (926 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande