Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 323i 1980 Walking down memory lane, Till Salu.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
16 besök senaste veckan (9283 totalt)
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57



Tips: https://youtube.com/playlist?list=PLBcFoVFuPCfizLUQ3YptYVKDbm44Mfxui Kanske inte hjälper med ditt specifika problem men underhållande iaf

_________________
Martin St0tzer
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
storre skrev:
Tips: https://youtube.com/playlist?list=PLBcFoVFuPCfizLUQ3YptYVKDbm44Mfxui Kanske inte hjälper med ditt specifika problem men underhållande iaf


Kanon, stort tack!
Ska kolla med Schmidmann om dom kan ordna renoverings/packningssats.

Mvh. Thomas

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



mittmotor skrev:
Daniel-635 skrev:
micke80 skrev:
Johan Tryggvesson skrev:
Daniel-635 skrev:


Och saknades "ribborna" mellan baklamporna ?



Ribborna ser ut att vara ersatta med tillbehörsreflexrampen?


Riktigt tidiga E21:or (1975?) saknade plastribborna


Kan vara en riktigt tidig broschyr jag har, min far köpte sin första BMW 1976 en 1502.
Och dessa broschyrer skulle kunna vara samtida.

Jag har även en e28 broschyr, där det troligen är bilder på förserie bilar, då man kan se små avvikande detaljer.


Coolt!

Hittat nått om K-Jetronicen?
Var på Atorp igår på Cars&Coffey och den är fortfarande lite orolig i gången 2-2500rpm vid jämn gas/körning.
Går helt perfekt vid gaspådrag. Som sagt, mycket bytt.
Tändkablar, tändstift, rotor, spridare, bränslefilter osv.
Tror det ligger i antingen pumpen eller luftmassemätaren. Du sa att Schmidmann hade renoveringssats till pumpen va?

Är det någon annan som har fler ideer vad det kan vara så är det välkommet. Som sagt vid jämn körning 90-110km/h så den lite orolig. Tror inte det är tändningsfel då det brukar "hacka" mer.
Alla tips välkmona. thumbs up

Har din bil en BCDD?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Thomas, jag gick bet på K-jetronic manualen.

Youtube videon precis här https://youtu.be/u0tyVQ1iXUg?t=286

Han har delvis klippt bort lite, men O-ringarna runt "Bränsle cylindern" vart dåliga.
Så det läckte i mellan, vilket fördelade bränslet ojämnt mellan cylindrarna.

Du skulle kanske kolla ventil spelet på den också, om det är fel kan ju sätena bli dåliga.
Med ojämn komp och risig gång på låg belastning som resultat.

Färg på stiften ?

Ang. K-Jetronic, du skulle kunna kolla med Erland Cox som driver Topplocksverkstan.
Nu är väl K-Jetronic inte hans huvudsyssla, utan snarare just topplock.
Men jag vet att kunskaper finns, och att han trimmat en hel del Volvo Turbo med detta.
Så han borde sitta inne med delar, och eller leverantörer av delar.

https://topplocksverkstan.se/

När jag delade mitt bränsle huvud på min gamle 518 vart det svårt att få det tätt efter jag bytt o-ringar.
Det spred en fin bränsle dimma under huven några gånger innan jag lyckades...

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



Testa med SL1 injector cleaning (Mekonomen?), för mig har det varit som mirakelmedel för kjetronicen

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
dvorak skrev:

Har din bil en BCDD?


Host, harkel.....en vad?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
gtBen skrev:
Testa med SL1 injector cleaning (Mekonomen?), för mig har det varit som mirakelmedel för kjetronicen


Sitter som sagt nya avstämda spridare men det kan väl vara värt ett försök.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Thomas, jag gick bet på K-jetronic manualen.

Youtube videon precis här https://youtu.be/u0tyVQ1iXUg?t=286

Han har delvis klippt bort lite, men O-ringarna runt "Bränsle cylindern" vart dåliga.
Så det läckte i mellan, vilket fördelade bränslet ojämnt mellan cylindrarna.

Du skulle kanske kolla ventil spelet på den också, om det är fel kan ju sätena bli dåliga.
Med ojämn komp och risig gång på låg belastning som resultat.

Färg på stiften ?

Ang. K-Jetronic, du skulle kunna kolla med Erland Cox som driver Topplocksverkstan.
Nu är väl K-Jetronic inte hans huvudsyssla, utan snarare just topplock.
Men jag vet att kunskaper finns, och att han trimmat en hel del Volvo Turbo med detta.
Så han borde sitta inne med delar, och eller leverantörer av delar.

https://topplocksverkstan.se/

När jag delade mitt bränsle huvud på min gamle 518 vart det svårt att få det tätt efter jag bytt o-ringar.
Det spred en fin bränsle dimma under huven några gånger innan jag lyckades...


Ok, jag har (efter tipsen ovan, tack) kollat tuben och det finns det mesta att hitta där.

Ventilerna är skapligt nyjusterade men hur ventilsäten är och hur mycket spel det var har jag ingen uppfattning om.

Låter som man får ta det varsamt och vara lite noga då med andra ord.
Annars får jag väl ringa efter dig......

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Nu är tävlingssäsongen över så det börjar bli dags att titta över tonårskärleken lite.

Plockade ur sidorutorna och lämna in bilen för lack pga ytrosten som började krypa vid B-stolparna.
På ett sätt lite synd då hela bilen hade org lack men ska den bli riktigt fin så var det tvunget att fixas till.
Dom gjorde ett riktigt bra jobb utan lackskarvar osv, kan inte se någon nyansskillnad men jag har inte haft den i riktigt bra solljus än.
Så snart listerna fixas till så ska rutor och inredning tillbaka.
Nya sänkfjädrar ska på då dom som sitter är helt omöjliga att åka med, dom har kapats till för låg höjd och sen justerats med gummikuddar.... Fram är det som att köra utan fjädrar.
Dock finns org fjädrar intakta vid sidan om.
Näst på tur är reporna på h-sida som ska bättras och poleras ihop.
Har fått tag på en snubbe som ska titta över motorgången också när van är klart. Stör mig grymt på att den går liiite ojämnt vid jämn gas/fart. Vid gaspådrag går den kanon.

Söker även lite smågrejer, ligger en annons på Köpes för er som har lite i ladorna.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Väldigt fin Thomas!

Jag har letat lite efter min första bil i rätt färg och fint skick, men det är svårt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
safe skrev:
Väldigt fin Thomas!

Jag har letat lite efter min första bil i rätt färg och fint skick, men det är svårt.


Min står i en lada någonstans runt Klippan och har varit avställd sen -98 efter en underkänd besikning. Vill nog inte se den igen......
Vad var det för bil/modell du hade?

Tack, ja tror inte det finns så många orörda i SWE i detta skicket och med denna historiken. Känner till en -79 som har gått drygt 3000mil och fortfarande har samma ägare som köpte den ny.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



mittmotor skrev:
safe skrev:
Väldigt fin Thomas!

Jag har letat lite efter min första bil i rätt färg och fint skick, men det är svårt.


Min står i en lada någonstans runt Klippan och har varit avställd sen -98 efter en underkänd besikning. Vill nog inte se den igen......
Vad var det för bil/modell du hade?

Tack, ja tror inte det finns så många orörda i SWE i detta skicket och med denna historiken. Känner till en -79 som har gått drygt 3000mil och fortfarande har samma ägare som köpte den ny.


En Renault 5 GTE -88, blåmetallic. Värsting med 95 hästar!
Just min bil finns inte kvar längre, den voltade jag, sedan fusklagades den upp med nytt tak etc, så jag tror den är död.

Jag kollade på "carinfo" och det ska finnas 115 GTEer kvar i Sverige, jag gissar att merparten är risiga... Det verkar också dö 4-5 stycken om året.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
safe skrev:
mittmotor skrev:
safe skrev:
Väldigt fin Thomas!

Jag har letat lite efter min första bil i rätt färg och fint skick, men det är svårt.


Min står i en lada någonstans runt Klippan och har varit avställd sen -98 efter en underkänd besikning. Vill nog inte se den igen......
Vad var det för bil/modell du hade?

Tack, ja tror inte det finns så många orörda i SWE i detta skicket och med denna historiken. Känner till en -79 som har gått drygt 3000mil och fortfarande har samma ägare som köpte den ny.


En Renault 5 GTE -88, blåmetallic. Värsting med 95 hästar!
Just min bil finns inte kvar längre, den voltade jag, sedan fusklagades den upp med nytt tak etc, så jag tror den är död.

Jag kollade på "carinfo" och det ska finnas 115 GTEer kvar i Sverige, jag gissar att merparten är risiga... Det verkar också dö 4-5 stycken om året.


Men Magnus då.......
Ok, färre än E21 323 då alltså. Ska tydligen finnas 169st E21 323i i SWE. Om man nu fullt ut kan lita på den statistiken. Finns även en siffra på 185st.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Du ska inte ha en så du kan köra på vintern också ?



https://www.tradera.com/item/291708/559267396/alpina-e21-1983-skala-1- . . . .

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Du ska inte ha en så du kan köra på vintern också ?



_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Det börjar dra sig mot vår och jag börjar bli lite sugen på att ta några glassrundor.
Har fixat de begynnande blåsorna runt b-stolparna, så bilen har (tyvärr) fått sina första dl av icke original lack.
Men, lack firman gjorde ett riktigt bra jobb. thumbs up Tur att det gjordes i alla fall, som vanligt så såg det mycket värre ut när man fått ur rutor osv. Förövrigt så kan jag säga det att ta ur och i bakre fasta sidorutor på E21 är inte jättekul.
Nya fjädrar är monterade runt om också så nu går det att köra med bilen även om det skulle vara en liten (med betoning på liten) ojämnhet.
Även de massivt stora 13" original hjulen har varit inne på blästring och lack så dom är numera som nya.
När jag köpte bilen så gick den lite oroligt i jämn fart och jämn gas, som tidigare nämnts. Den är därför just nu hos en K-Jetronic guru för att se om vi kan hitta vad det beror på. Han har konstaterat att den går magert över hela registret och det är säkert där problemet ligger.
Så snart jag fått hem bilen därifrån så ska baksätet saneras från den original monterade fårskinns överdraget där dess invändiga skumgummi färgat klädseln gul. Samma övning i passagerare stolen tog 5h å bägge sätena bak lär nog ta en lördag i anspråk. Oumbärlig hjälp är Kärcher våtklädsel tvätt, grym maskin.
Annars är det bara puts innan den är redo för årets glassrundor och en och annan träff. thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Då var det vår även för denna!
Nu går den ÄNTLIGEN som den ska, flera olika smågrejer på insprutningen men det stora var nog att tändningsregleringen var felkopplad, justerade bara ner och inte upp. Med en sista CO justering i samband med morgonens aktivitet så sattes pricken över i:et.
Såå gött att den äntligen har den silkeslena gång dessa underbara motorer ska ha.
Nybesiktigad UA nu på morgonen, gått hela 67mil sedan förra besiktningen för 2 år sedan. Hoppas på att det ska vara några fler mellan nästa besiktning.
Fortfarande lite puts kvar för att den ska bli bra men det blir helg avkoppling.

Sen är jag liiiite fundersam på att byta fälgar.
Är det någon som är sugen på en omgång äkta BBS 15" som är i absolut nyskick, inkl nya däck, så ligger dom ute på sälj forumet.

Väl mött i sommar på någon Cars & Coffey eller liknande.



_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Då jag var 19 och hade bilen som är upprinnelsen till denna Memory lane så var 16" Alpina fälgar det absolut coolaste man kunde ha.
Vid den tiden hade jag aldrig möjlighet att köpa dessa men jag har allvarliga funderingar till att byta /ha som alternativ till de 15" BBS nu.

Men vad säger panelen, 15" BBS med guld centrum eller 16" Alpina?



_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 270



mittmotor skrev:



Alpina! thumbs up thumbs up

_________________
Jakob Josefsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Alpina!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



Även jag säger Alpina! thumbs up
Citera
Andra projekttrådar
BMW 323i 1980 Walking down memory lane, Till Salu.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
16 besök senaste veckan (9283 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande