Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 32, 33, 34   >>
168 besök idag (93448 totalt)
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Häftigt hantverk!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Denna (försök nr 4) blev väl ok formmässigt till slut men den blev mycket bredare än vad jag tänkt mig så den lades åt sida.Ett nytt ämne som var 40 mm smalare togs fram och jag jobbade på det ett par kvällar innan det också skrotades.



Återgång till en säkrare metod (skrothögen började bli stor nu) dvs dela upp och nita ihop. Nu sitter både form och storlek mer så som jag önskat från början. Kanterna på hålet i huven bockades upp med ca 10 mm runtom och långsidorna nitas direkt mot de uppvikta kanterna. Bredden är drygt 60 mm smalare med denna utformningen.
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Snyggt jobbat.




Vilken grymt blank Miata i bakgrunden!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
oneyet skrev:
Snyggt jobbat.




Vilken grymt blank Miata i bakgrunden!


Ja det är grabbens bil som jag fordervärdar ett år eller två till mot nyttjanderätt.




Lite småpyssel senaste dagarna, en värmesköld till grenröret har meckats ihop.



Nytt verktyg har inhandlats. Har man lånat ett verktyg mer än två gånger inom en tolv månaders period så är det dags att skaffa ett eget. Sådana är reglerna.



Fick tummen ur och slipade bort den äckelblanka lacken och betsen på ratten till förmån för en oljad finish.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Så här blev det när huven är ihopnitad med bulan.



Nästan fyra timmar i garaget igår så blev detta nästan färdigt också.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
"Bilbygge? -äsch det där är mest loggor och dekaler..."




Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Mats Karlsson skrev:
"Bilbygge? -äsch det där är mest loggor och dekaler..."





Älskar det citatet så följdfrågan blir såklart om det blir bra brus i kubbarna ?

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Jocke_D skrev:
Mats Karlsson skrev:
"Bilbygge? -äsch det där är mest loggor och dekaler..."





Älskar det citatet så följdfrågan blir såklart om det blir bra brus i kubbarna ?


Enligt bakdäcken så är det fullt tillräckligt.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Ett styck sittdyna nästan klar, ska fixas lite tryckknappar för att fästa den i stolen och en snörning på undersidan som håller skinnet mot skumgummidelen.



Drygt 1,5 meter söm på dynan så det tar sin tid att sy.
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Är helt novis på att sy bilinredning, men inser att man skulle kunna ha nytta av den kunskapen. Så jag måste fråga, särskild maskin eller får man sy för hand med så grov tråd och tjockt läder?

Som vanligt snyggt jobbat med bilen! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Davve skrev:
Är helt novis på att sy bilinredning, men inser att man skulle kunna ha nytta av den kunskapen. Så jag måste fråga, särskild maskin eller får man sy för hand med så grov tråd och tjockt läder?

Som vanligt snyggt jobbat med bilen! thumbs up


Detta är sytt för hand, man har som en vass gaffel först och gör alla hålen i skinnet innan man syr. Själva sy delen är inte så svår utan det kluriga ligger i att få rätt form på delarna. Till nackstöden hade jag viss hjälp den gamla klädseln men dynan och framför allt ryggdelen är så pass annorlunda i "mitt" utförande så att dom inte är till nån hjälp.
Citera
fotograf2
Västervik
Här sen Nov 2011
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej
Hur tjock alu har du använt till karossen?

_________________
Bo Holm
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
fotograf2 skrev:
Hej
Hur tjock alu har du använt till karossen?


1,2 mm mestadels, en del 1 mm och en del 1,5 mm med.
Citera
fotograf2
Västervik
Här sen Nov 2011
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


ok
Varför jag undrar, jag håller på med en alu kaross jag med. jag började med 0.8.
Blev pinsamt tunt. Gjorde om allt i 1mm, men borde nog ha tjockare på vissa ställen.
Man lär så länge man lever.
Jag blev också inspererad av Ulf.

_________________
Bo Holm
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Aaah ok, 0,8 mm funkar ju bra i stålplåt men i alu blir det väl skört.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11232



Mats Karlsson skrev:


I väntan på delar för att fortsätta ombyggnationen av framvagnen så fortsatte jag i helgen med att tillverka plåtarna som ska svetsas in för att täcka kardantunneln. Först en grov mall i kartong som fintrimmas med sax
innan jag för över mönstret till 1 mm plåt och klipper till den och justerar in den på plats.


Kanske en dum fråga på ett gammalt inlägg... men blev nyfiken.
Vad var skälet till att svetsa dit plåtar? Billigt och enkelt? Fanns tillgängligt? Bättre styvhet än aluminium?
Westfielden jag har och jämför med har limmade och nitade aluminiumplåtar

Edit: Läste mer bland de "gamla" inläggen, såg att bara vissa var i plåt och svetsade, resten nitade. Fattar nu. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Mats Karlsson skrev:


I väntan på delar för att fortsätta ombyggnationen av framvagnen så fortsatte jag i helgen med att tillverka plåtarna som ska svetsas in för att täcka kardantunneln. Först en grov mall i kartong som fintrimmas med sax
innan jag för över mönstret till 1 mm plåt och klipper till den och justerar in den på plats.


Kanske en dum fråga på ett gammalt inlägg... men blev nyfiken.
Vad var skälet till att svetsa dit plåtar? Billigt och enkelt? Fanns tillgängligt? Bättre styvhet än aluminium?
Westfielden jag har och jämför med har limmade och nitade aluminiumplåtar

Edit: Läste mer bland de "gamla" inläggen, såg att bara vissa var i plåt och svetsade, resten nitade. Fattar nu. thumbs up


Japp, plåtarna på kardantunneln är i stål och svetsade. Anledningen är att jag läste en rapport/examensjobb där en kille simulerat styvheten på en standard ram och sedan gjort olika ändringar och jämfört. Just svetsade plåtar på tunneln gjorde en ganska stor skillnad och eftersom jag kunde välja så blev det så.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare








2 miljoner i startpris....
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Den största punkten kvar på att göra listan är skärmarna. Visst skulle jag gärna köra utan men tyvärr tror jag inte jag kan hänvisa till en förebild som är skärmlös och från 1953 eller tidigare vilket är reglerna för att köra skärmlöst.
Energin och motivationen har varit sådär under hösten men lite ledigt mellan jul och nyår gjorde gott. Framskärmarna bedömde jag som enklast så jag började med dom.



En bit 5 mm plåt fick bli bottenfästet, o20x1,5 mm rör och 3x20 mm plattjärn blev resten av skärmstagen fram.



Själva skärmarna görs från 1,5 mm aluplåt. Först bockar jag över båda kanterna.



Palllyftens gafflar har en bra radie att forma plåt efter.



Efter det så krymps kanterna och då böjer sig skärmen till rätt form. (eller ganska nära iallafall)



Krympmärkena kommer jämnas ut och slipas bort innan det är klart. Tuschmarkeringarna är referensmärken så jag krymper lika mycket på båda sidor.



Jag gjorde vänsterskärmen först och den blev sådär, högersidan blev mycket bättre så jag kommer göra om vänstersidan men jag hade slut på 1,5 mm plåt så det får dröja nån vecka till.



Skärmstagen är monterade så att dom ger minsta mått på skärmen enligt de regler som finns att följa. Den nedre innerkanten tar emot karossen vid fullt styrutslag så jag kommer nog trimma den tills jag får frigång.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Gårdagskvällens myspyssel medans man lyssnar på podd/youtube.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare


Alla plåtar i bak gradade och slipade med röd scotchbrite pads inför nitning.



Läderbitarna som täcker hålen under bågarna på plats. Blev riktigt nöjd med detta.
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 32, 33, 34   >>
168 besök idag (93448 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande