Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
BMWCS Motorsport
![]() |
451 besök totalt |
Hej!
Tanken har slagit mig att prova att köra BMW Cup eventuellt 2023. Jag har redan en färdigbyggd BMW E21 med M52B28 motor i, så det blir isåfall i klass modifierad. Nu skulle jag gärna få lite input om hur stor budget man behöver för en säsong i cupen? Exklusive startavgifter och bränsle till dragbil. Det jag tänker på är: - Hur många däck går det cirka på en säsong? Byter ni till varje racehelg? - hur mycket bensin går åt på en racehelg? - hur många uppsättningar bromsbelägg/bromsskivor per säsong? - Hur många gånger behöver man byta oljor per säsong? - Fyll gärna på med fler saker som jag glömt! ![]() Mvh// Chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||||
Boendet blir husbil/plåtis att sova i. Smidigt att sova i depån. 40 liter i timmen? Låter väldigt mycket. _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||||
ok, kollade lite, i blött kom vi ner i 30 liter i timmen, men torrt på banor som mantorp och Anderstorp med mycket fullgas så räknade vi 40 liter timmen. Turbobilar vill gärna ha mer.... Kör bmw cup 20 minuters race? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
BMW med Opelmotor drog 20l/h på Mantorp va, och ~25l/h på Anderstorp? Så satsa på Opelmotor i BMW för bra driftskostnad. ![]() ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Men den drog en växellåda per rejs, fast de kostade ju bara en 5 hundring. _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Nja, oftast höll de väl 3-4 rejs väl? Det var hjullagrena som inte höll en helg förens de byttes mot 5-seriens. ![]() Tur det bara var att byta på Biltema, "Öh, de är ju nya och glappar direkt... " ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
- Hur många däck går det cirka på en säsong? Byter ni till varje racehelg?
Jag har klarat mig på en uppsättning per säsong. TIll nästa säsong köper jag dock 6 däck pga tråkig punktering i år. - hur mycket bensin går åt på en racehelg? Jag kör etanol och det går åt strax under en 20 liter dunk per rejs (18 min +ett varv). Skulle gissa på att du klarar dig med 10-15 om du kör 98 oktan. - hur många uppsättningar bromsbelägg/bromsskivor per säsong? Skulle gissa på 3 - 4 säsonger/bromsbelägg (fram). Bak behöver du knappt ägna tanke åt. Skivorna, där får skicket avgöra. - Hur många gånger behöver man byta oljor per säsong? Byter inför varje säsong. _________________ Tim Anle |
||||||
Hej Chrille Budget och ambition går hand i hand... 🥳🍻 Själv gör jag av med max 6 däck per säsong, 40-50 liter per evenemang- 2 tim bantid.. Bromsbelägg håller ett antal säsonger om du kör lite dyrare... Oljebyte är olika. dyr olja mer sällan... billigare olja lite oftare. Jag kör dyrare olja och normalt 1-2 ggr/ säsong.... Så där är grunden... otrimmad motor i vettigt skick är billig i drift. Välkommen i gänget när du vill! Kul Racing i trevligt sällskap till rimlig peng🏁 _________________ Peter Norrman BMW Cup - samordnare Volvo FL7 racebuss Bmw E46 323 cab E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB E30 BMW Cup #27 Såld E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB |
||||||
![]() |
BMWCS Motorsport
![]() |
451 besök totalt |