Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Kopplingsuppgradering M50B25 med ZF-låda? | 201 besök totalt |
Hej,
Kopplingsslavcylindern på min BMW E30 med M50B25 och ZF-låda gick sönder och pivotpinhållaren lossnade, så nu tänkte jag om jag skulle passa på att uppgradera kopplingen när lådan ändå är ur (har planer på att ev. turbo/kompressor-konvertera någon gång i framtiden, siktar på kanske 350-400Hk) , men jag behöver hjälp att välja delar. Jag har letat runt och hittat nedanstående som exempel, men är osäkert på om allt passar eller om jag borde välja andra delar: Enkelmassesvänghjul: http://server.pure-pf.com/webshop2/s Justerbar pivotpin för urtrampningslagret: https://www.speeding.nu/p/drivlina/k Klarar jag mig med förstärkt tryckplatta för M5 https://shop.klracing.se/sv/artiklar Sen är det det här med lamell; jag vill helst ha vanlig lamell (fjädrad) och inte sinter (bilen ska ju funka att åka och äta glass med också, inte bara för bankörning). Vilken ska man köra då? På många svänghjul står det också att de är avsedda för 9mm lamell, men 8mm verkar ju vara det vanligaste om man inte köper racelamell för 3-4k. Sen är det det här med urtrampningslager - klarar jag mig med vanliga för M50, eftersom jag tänkt skaffa justerbar pivotpin, eller ska jag köra något annat urtrampningslager(vilket?)? Står ibland att man måste "flytta fram urtrampningslagret" - vad menar man då, sätta en distans, eller köpa bredare/längre lager? Tänkte också byta vevaxeltätning och pilotlager - något mer att tänkte på när man ändå håller på? Alternativt skulle jag kunna köra M20-svänghjul, men verkar lite lurigt för man måste ha tidiga modellen eller antingen svarva av på baksidan av svänghjulet, eller fila ner lite på tråget för att det ska passa som jag förstått det. Är det Sachs 618 som gäller här? Vilken lamell?(fjädrad och icke-sinter) Ska man ha M20 urtrampningslager då? Och byta startmotor till "lilla M20". något mer man behöver? Idéer, tips och tankar är mkt välkomna! =) Tack på förhand! _________________ Lucas Held |
Ett sent svar på din fråga, men ändå....
M20 svänghjul fungerar utmärkt för lite snabbare gasrespons än dubbelmassesvänghjul. Om du använder 618 tryckplatta så vare sig behöver eller bör du enligt mig använda sinterlamell. Kör istället på en avfjädrad 228 mm Sachs Race-lamell. Står definitivt pall för den effekt du planerar. Sachs har färdig avfjädrad race-lamell avpassad för 618-tryckplattan. Ja, de kostar lite mer men vill du effekthöja så... Den stora fördelen med den avfjädrade lamellen är förutom den ökade körbarheten också att du sparar växellådan. Sinter dödar ZF-lådor. För att använda M20-svänghjul så behöver du: - M20 startmotor (bolt-on) - Standard urtrampningslager (samma typ som du förmodligen har idag). Byt till nytt. - Standard pilotlager. Byt till nytt. - Nya svänghjulsbultar för M20-motor. - Förlänga pivot-pinnen. Antingen med hjälp av kitet som du länkar till eller så bygger du själv, det gjorde jag. - Förlänga slavcylinderns tryck-pinne. Jag använde 12.9 skruv som råämne och skarvade i (svets). De här förlängningarna gör du för att kompensera för den förskjutning av tryckplattan som uppkommer jämfört med 240 mm koppling på dubbelmassesvänghjul. Lägg upp gamla o nya kopplingar och svänghjul intill varann, differensen i höjd är måttet som du skall förlänga med. Med förlängningarna så kommer urtrampningslagret automatiskt att bli framflyttat. Här kan du kolla lite på hur jag gjorde: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107183&postdays=0&postorder=asc&start=114 _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Skruva banåkabil Kopplingsuppgradering M50B25 med ZF-låda? | 201 besök totalt |