Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Nya Koenigsegg-lådan
1 besök senaste veckan (1571 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Koenigsegg upphör aldrig att imponera!


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Muccen

Här sen Dec 2016
Inlägg: 93



Detta borde vara standard i alla "sportigare" bilar, smidigt att kunna välja manuell eller automat beronde på humör

_________________
Erik Johansson
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Jag vet inte vad jag ska tycka. Dodge säljer elbil med "tufft" ljud ur högtalare. Koenigsegg säljer fejkade manuella lådor. Antagligen är det del av framtiden, men känns som att man utgår ifrån kompromisser. Allt hänger väl på vad köparna vill ha till slut. Men äkta känns det inte.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 80



Kallades väl för Q-system på Alfa 156.

_________________
Mikael Mohlin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Yo-1 skrev:
Jag vet inte vad jag ska tycka. Dodge säljer elbil med "tufft" ljud ur högtalare. Koenigsegg säljer fejkade manuella lådor. Antagligen är det del av framtiden, men känns som att man utgår ifrån kompromisser. Allt hänger väl på vad köparna vill ha till slut. Men äkta känns det inte.
Äkta manuella synkade lådor är väl ändå på väg ut (eller är inte synkat lite mesigt).
Att kunna mixa och matcha 6 av 9 dubbelkopplade utväxlingar i nåt som upplevs manuellt kan (om man lyckas med känslan) vara vettigare är att hoppa runt bland de 9 kombinationerna med paddlar.
Att kunna hantera momentet i en enhet som är så lite och lätt är ingen nackdel. DCT-lådorna väger ju massor.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Jo anledningen till att man bygger en sån här låda är ju att paddeljoxandet inte var så kul som man trodde. Det är tekniskt ganska kul med flera kopplingar och allt. Men jag tycker nog att Gordons helt manuella bil är en trevligare lösning och mer back to basics. Däremot tror jag inte att köpgruppen håller med. Lata amerikaner som vill ha en automatare när de visar upp hur mycket pengar de kan lägga på en bil. Det är därför jag inte kan avgöra om jag gillar det eller inte. Jag fattar grejen men inget för mig, även om jag hade pengarna.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Yo-1 skrev:
Jag vet inte vad jag ska tycka. Dodge säljer elbil med "tufft" ljud ur högtalare. Koenigsegg säljer fejkade manuella lådor. Antagligen är det del av framtiden, men känns som att man utgår ifrån kompromisser. Allt hänger väl på vad köparna vill ha till slut. Men äkta känns det inte.

"Fejk" är väl att ta i? Spelar det roll om det är en wire eller "fly by wire" som öppnar och stänger kopplingen? Huvudsaken är väl att det är föraren som med kopplingspedalen sköter kopplingen?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



ThomasT skrev:
Yo-1 skrev:
Jag vet inte vad jag ska tycka. Dodge säljer elbil med "tufft" ljud ur högtalare. Koenigsegg säljer fejkade manuella lådor. Antagligen är det del av framtiden, men känns som att man utgår ifrån kompromisser. Allt hänger väl på vad köparna vill ha till slut. Men äkta känns det inte.

"Fejk" är väl att ta i? Spelar det roll om det är en wire eller "fly by wire" som öppnar och stänger kopplingen? Huvudsaken är väl att det är föraren som med kopplingspedalen sköter kopplingen?


Jo kanske lite att ta i. Jag hyllar gärna allt Koenigsegg gör, jag är alltid grymt imponerad av vad de lyckas åstadkomma. Men nu har de nästan missat målet två gånger, första gången skulle det inte vara några växlar då lät det som en jänkare med konverter som slirar järnet, och denna gången vet jag inte om jag gillar bättre än det det försöker efterlikna.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Yo-1 skrev:
ThomasT skrev:
Yo-1 skrev:
Jag vet inte vad jag ska tycka. Dodge säljer elbil med "tufft" ljud ur högtalare. Koenigsegg säljer fejkade manuella lådor. Antagligen är det del av framtiden, men känns som att man utgår ifrån kompromisser. Allt hänger väl på vad köparna vill ha till slut. Men äkta känns det inte.

"Fejk" är väl att ta i? Spelar det roll om det är en wire eller "fly by wire" som öppnar och stänger kopplingen? Huvudsaken är väl att det är föraren som med kopplingspedalen sköter kopplingen?


Jo kanske lite att ta i. Jag hyllar gärna allt Koenigsegg gör, jag är alltid grymt imponerad av vad de lyckas åstadkomma. Men nu har de nästan missat målet två gånger, första gången skulle det inte vara några växlar då lät det som en jänkare med konverter som slirar järnet, och denna gången vet jag inte om jag gillar bättre än det det försöker efterlikna.


Hur menar du med att dom missat målet? Regeran skulle ju vara mer av en hyper-GT snarare än en trackdaybil. Christian ville ju få till en "Tesla-liknande" acceleration men också mer komfort och ljusisolering men det skulle ändå vara en K-egg.

Den nya lådan tycker jag är klart intressant men såklart beror allt på hur den upplevs via pedal och växelspak. Vem vill inte ha en manuell låda när man ska köra inspirerat men ändå ha komforten av en automat när man råkar hamna i en krypkörningskö i uppförsbacke i en halvtimme?
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Mats Karlsson skrev:


Hur menar du med att dom missat målet?


Nä, de har nog inte missat sitt eget mål. Och om det inte framgått än, så är jag inte själv säker på vad jag tycker. Men om man har ett sätt att bygga en manuell bil med en spak rakt ner bland kuggarna (som alla älskar) så känns det bara lite som en omväg att bygga något som ska efterlikna det istället för att bara bygga en "riktig" manuell låda. Men som sagt jag fattar att köpgruppen vill ha något annat, och att det är ballt rent tekniskt. Och gällande Regeran så tycker jag personligen inte om ljudet som blir när en automatare "slirar" sig fram. Även här fattar jag att målet var något annat, med konkurrensen av elbilars konstanta acceleration. Men även detta borde ju gå att lösa genom att helt enkelt bygga en elbil.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 360



Någon som vet hur själva kopplingen (kopplingarna) ser ut?

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Yo-1 skrev:
Mats Karlsson skrev:


Hur menar du med att dom missat målet?


Nä, de har nog inte missat sitt eget mål. Och om det inte framgått än, så är jag inte själv säker på vad jag tycker. Men om man har ett sätt att bygga en manuell bil med en spak rakt ner bland kuggarna (som alla älskar) så känns det bara lite som en omväg att bygga något som ska efterlikna det istället för att bara bygga en "riktig" manuell låda. Men som sagt jag fattar att köpgruppen vill ha något annat, och att det är ballt rent tekniskt. Och gällande Regeran så tycker jag personligen inte om ljudet som blir när en automatare "slirar" sig fram. Även här fattar jag att målet var något annat, med konkurrensen av elbilars konstanta acceleration. Men även detta borde ju gå att lösa genom att helt enkelt bygga en elbil.


Fast de har ju haft en vanlig låda förut, och som ska tåla 1500Nm. Den blir ju tyngre , långsammare och drar mer soppa..

Så självklart är ju detta helt överlägset och ballt mot en 1910-tals uppfinning som en tradition mannuell är..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Christian Carlsson skrev:
Någon som vet hur själva kopplingen (kopplingarna) ser ut?


Sök på Jeskons låda 👍

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703




_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Bilder o videos
Nya Koenigsegg-lådan
1 besök senaste veckan (1571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande