Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Nya Koenigsegg-lådan | 1571 besök totalt |
|
||||||
Jag vet inte vad jag ska tycka. Dodge säljer elbil med "tufft" ljud ur högtalare. Koenigsegg säljer fejkade manuella lådor. Antagligen är det del av framtiden, men känns som att man utgår ifrån kompromisser. Allt hänger väl på vad köparna vill ha till slut. Men äkta känns det inte.
_________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||
Att kunna mixa och matcha 6 av 9 dubbelkopplade utväxlingar i nåt som upplevs manuellt kan (om man lyckas med känslan) vara vettigare är att hoppa runt bland de 9 kombinationerna med paddlar. Att kunna hantera momentet i en enhet som är så lite och lätt är ingen nackdel. DCT-lådorna väger ju massor. |
||||||
Jo anledningen till att man bygger en sån här låda är ju att paddeljoxandet inte var så kul som man trodde. Det är tekniskt ganska kul med flera kopplingar och allt. Men jag tycker nog att Gordons helt manuella bil är en trevligare lösning och mer back to basics. Däremot tror jag inte att köpgruppen håller med. Lata amerikaner som vill ha en automatare när de visar upp hur mycket pengar de kan lägga på en bil. Det är därför jag inte kan avgöra om jag gillar det eller inte. Jag fattar grejen men inget för mig, även om jag hade pengarna.
_________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||
"Fejk" är väl att ta i? Spelar det roll om det är en wire eller "fly by wire" som öppnar och stänger kopplingen? Huvudsaken är väl att det är föraren som med kopplingspedalen sköter kopplingen? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Jo kanske lite att ta i. Jag hyllar gärna allt Koenigsegg gör, jag är alltid grymt imponerad av vad de lyckas åstadkomma. Men nu har de nästan missat målet två gånger, första gången skulle det inte vara några växlar då lät det som en jänkare med konverter som slirar järnet, och denna gången vet jag inte om jag gillar bättre än det det försöker efterlikna. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||
Hur menar du med att dom missat målet? Regeran skulle ju vara mer av en hyper-GT snarare än en trackdaybil. Christian ville ju få till en "Tesla-liknande" acceleration men också mer komfort och ljusisolering men det skulle ändå vara en K-egg. Den nya lådan tycker jag är klart intressant men såklart beror allt på hur den upplevs via pedal och växelspak. Vem vill inte ha en manuell låda när man ska köra inspirerat men ändå ha komforten av en automat när man råkar hamna i en krypkörningskö i uppförsbacke i en halvtimme? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Nä, de har nog inte missat sitt eget mål. Och om det inte framgått än, så är jag inte själv säker på vad jag tycker. Men om man har ett sätt att bygga en manuell bil med en spak rakt ner bland kuggarna (som alla älskar) så känns det bara lite som en omväg att bygga något som ska efterlikna det istället för att bara bygga en "riktig" manuell låda. Men som sagt jag fattar att köpgruppen vill ha något annat, och att det är ballt rent tekniskt. Och gällande Regeran så tycker jag personligen inte om ljudet som blir när en automatare "slirar" sig fram. Även här fattar jag att målet var något annat, med konkurrensen av elbilars konstanta acceleration. Men även detta borde ju gå att lösa genom att helt enkelt bygga en elbil. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||
Fast de har ju haft en vanlig låda förut, och som ska tåla 1500Nm. Den blir ju tyngre , långsammare och drar mer soppa.. Så självklart är ju detta helt överlägset och ballt mot en 1910-tals uppfinning som en tradition mannuell är.. _________________ Magnus Wideman Nya VW Golf MK8 R Performance Pack https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Sök på Jeskons låda 👍 _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Bilder o videos Nya Koenigsegg-lådan | 1571 besök totalt |