Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 23, 24, 25 >> 24 besök senaste veckan (58774 totalt) |
Du kommer inte att bli besviken när allt är justerat rätt Och med lastcell som bryter vid växling kan du ju få till mellangas från dbw vid nedväxling //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Ja det skall bli spännande! -Inte för att det kommer gå speciellt mycket fortare jämfört med kostnaden för lådan, men ibland så får det sunda förnuftet läggas åt sidan
Precis så, finns en del kul att göra då _________________ Patrik Skoog |
||||||
Ett ryck idag!
Detta hål skall läggas igen: Har alltid velat testa sick och falsmaskin, är avis på alla som kan få till snygga plåtbitar Köpte en billigare manuell variant för att göra slag i saken, ett enkelt plattjärn för att fästa i skruvstödet och några kvadrat plåt En stund senare, fortfarande på första försöket Fortsättning följer... Har äntligen fått till handbromsfunktionen med mina SAAB bromsok från 2012 och original E30 handbromsspak från 1984. Fick köpa två uppsättningar handbromsvire-kitt från SAAB. En grymt komplex tre delad lösning där SAAB ingenjörerna gått bananas. Jag kunde endast använda vänstra bakre delen, ett från vardera kitt för att passa H+V bromsok. Original SAAB fäste kapades och vändes upp och ner, svetsades fast under bilen och nu möter original hölje + vire, original stålrör från BMW och vire slutar sen i handbromsspaken. Svetsa och kittat, stålröret skall bockas tillbaks senare för att linjera. Påbörjade bygget med fästen till vatten och oljekylare. Saknar lite gummibussningar till vattenkylet för nedre fästen, beställda nu. Fästet till oljekyl har plats för 5mm gummimatta uppe/nere. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Finns väl inget som är förnuftigt med den här hoobyn när det kommer till det ekonomiska?! Men det är det värt. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Med lite medvind så får du testa E30 i sommar! _________________ Patrik Skoog |
||||||
Börjat fundera på bränslesystemet och fått hem en 60l tank från SPD. Gillade modellen med interna pumpar och inbyggd catch tank för att få en snygg installation.
Beställde ett original bränslefilter från E46 330 (inbyggd BTR) vilket har funkat bra på andra byggen. Så bränslematning+retur fram till filtret sen endast matning till original fuel raill. Frågan är vilken typ av bränsleslang jag skall välja, skall åka etanol i min miljöbil Fråga: Är det PTFE eller aluminium rör som gäller, eller annat? Något speciellt att tänka på i valet av kopplingar? AN?, annat? Tror jag kommer montera tanken mitt i bagaget, batteri kommer sitta höger bak så Corner Weight borde bli ok ändå. Bilar äldre än 1984 får ha tankpåfyllnad i bagaget, min är en 1984, så jag måste fixa en lösning att tanka utifrån, genom bakluckan. Någon som har en bra lösning att dela med sig av Kanske hålborra bakluckan och påfyllnadslock/spillkopp precis under? _________________ Patrik Skoog |
||||||
Tack för tips! -Har spanat in hans snygga bygge, tyvärr hade han inga fler bilder sparade än de som ligger på rejsa. En djungel av grejer online... håller på att försöka hitta lämpliga grejer att bygga ihop något. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Tack Janne!
Ja, men moset blir begränsat. SFRO tillåter inte hur mycket som helst om inte bilen inte skall väga 2 ton
Precis, fullt justerbar med kulleder! Tyvärr skulle jag sparat de gamla sakerna. Finns en del saker jag ångrar att jag sålt eller slängt _________________ Patrik Skoog |
||||||
Lite OT, men köpte en liten svarv från en trevlig herre i grannbyn i veckan. Vi har större doningar i familjen, men denna gör sig bra för smågrejer!
Lite dålig bild, men 120kg öst-tysk kvalite från 80 talet med massa bra funktioner och tillbehör Skrotet framför hittade jag på vinden, skall bli ett stativ/bord. På plats! _________________ Patrik Skoog |
||||||
Var inte helt nöjd med infästningen till det skjutbara stolsunderredet. Kändes inte stabilt nog fast det bultades i golvet då det inte var 100% jämt. Så jag passade in vinkeljärn och svetsade dit. Nu blev det betydligt bättre!
Bilen fick även 4 hjul, skönt att kunna rulla runt och samtidigt lättare att transportera när karossen väl skall till lack. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Bilen skall genom SFRO & Bilprovningen så vad jag förstått så krävs original bälte, men stolen hoppas jag kunna vara en riktig "sittastillstol"? -Hur har ni gjort som besiktigar med riktig stol + orginalbälte?
Jag provmonterade orginal bälte och fick dit de grönmarkerade fästpunkterna i orginal hål. Själva låset till bältet (bult #1) sitter orginal i stolen, godkänner bilprovningen en egen infästningspunkt i karossen? Likaså #7 i bild, går inte att få dit pga buren, vet någon om jag kan göra något eget? _________________ Patrik Skoog |
||||||
Bra med smidig svarv! Har precis köpt en likartad
men Taiwan-tillverkad på 80-talet. Hoppas den skall fungera hyggligt för små jobb. Gällande stol - Gustaf får nog hjälpa till här. Vill minnas att det inte är godkänt med racestolar vid regbesiktning pga de hållfasthet-krav som ställs på stolarna. FIA-godkännande räcker inte. Jag regbesiktigade med orginal stolar. Med dem så har du löst bältesinfästning också. Jag har fäst bältena som på Touring- o 4-d bilar, dvs på båda sidor av stolen. Här finns lite info om stolar o SBP: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=76035&sid=8ae928a6e9e89d6f3f20edb2923ad073 _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Nja, jag har regbesiktat två gånger med skalstol varav ena gånger blev det tom inskrivet som "förarstol utbytt".
Bägge gångerna har jag i princip använt orginal bältesinfästningar (det har sett orginallikt ut) och tagit låsmittdelen från baksäte. Se bara till att behålla delen med märkningen på. Det blir mycket smidigare med kort rem istället för lång styv vajer. På E30 modifierade jag ett E30 underrede och fäste skalstolen på Vad gäller stången, nr7, så är det okej att forma om den så smiter förbi buren.
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30, 330iK | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 23, 24, 25 >> 24 besök senaste veckan (58774 totalt) |