Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 355 besök senaste veckan (7172 totalt) |
Att man samlar delar till ett kommande projekt, betyder ju inte att man måste sitta vid tv'n tills man hittat allt. Det är tillåtet att skruva på annat under tiden..... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Ja, jo, ok, det stämmer såklart. Men det krävs ändå en ganska hög nivå av uthållighet för att ha bilen stående i 10 frikkin åååår och samla delar! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "In my defence, I was left unsupervised". |
||||||||
Tur är väl det, att man får skruva med annat medan man letar delar, för finns en massa annat att skruva med:D . Förståndiga Magnus önskar ibland att jag skulle fokusera på ett projekt i taget, men hur kul är det......,
Köpte mina första Gordinidelar flera år innan jag köpte min första Gordini, Så detta med delar är en av de genetiska variationerna jag har ![]() _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul:) |
||||||||
Leta och köpa delar är kul, jag har vid flera tillfällen köpt delar till fordon som jag tror att jag skulle vilja ha, bara för att. Om det hänt att jag inte köpt tänkta fordon och stått kvar med delar? Absolut Jag har nu för tiden mest MC-delar i gömmorna men även min fru brukar har lite åsikter när hon vågar sig ut i "mina utrymmen" ![]() ![]() För att inte blir OT, kul att få följa med i bygget och jag ser fram emot uppdateringar. |
||||||||
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul:) |
||||||||
Åhh Gordini.
Jag är ingen francofil men höll mig ofta på rally, rallycross och isåka som liten. Det var fräna udda snabba bilar och man kunde ju inte ogilla dem. De renoveras ju några av farsans polare här i umeå. Ren nostalgi med andra ord. ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
I profil ser de ju ut som när ett barn ritar en bil, undrar om det är det som gör att man gillar den
![]() Har tappat namnet på Gordini gubben där uppe. Stig- olov, sven olov eller något liknande. har träffat honom för länge sedan, trevlig gubbe! _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul:) |
||||||||
Ja precis. Men de är två och en av dem jobbar på alla folkrace och rallycross vi kör. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Har jobbat på med Gordinin, monterat diverse smått plock som tar väldigt lång tid! Kromlisterna runt rutorna var som vanligt mycket svordomar. Stötfångarna lite mindre, mest jobb att leta reda på alla delar 😀
Även bakvagnen är nu ihopmonterad (nya knutar, lager och genomkollad växellåda) och växellådan är sänkt för mer toe in på bakhjulen (de små alubitarna mellan balk och fäste) Växellådan är en 4växlad Gordinilåda med sprängkåpa från en sen R 10 för att få ett rullager istället för kollager som utramningslager. Detta medförde även att min kompis Kent fick modifiera svänghjulet Tur man har duktiga kompisar 😀 Slänger upp lite bilder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hoppas takten kan öka lite nu när min andra Gordini börjar bli klar ![]() _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul:) |
||||||||
Nu är bakvagnen monterad och bilen fick komma ut för en inspirationstvätt.
Tar man bara bilden från rätt håll så ser den nästa klar ut, men det återstår en hel del: bromsar, renovering framvagn, renovering motor hitta några bra skakstolar som passar den lilla bilen och även mig (1.93 105 kg) ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul:) |
||||||||
Renoveringen fortgår
Bromsar är nu renoverade och väntar på att bli monterade. Bak lyxade jag och valde att använda NOS ok. ![]() Sedan var det detta med saker som inte förbättrar bilen, men som jag ändå lägger tid på....hittade ett gammalt klistermärke som andades -60 tal... var tvungen att montera 😀 ![]() Sedan har jag kortat styrväxeln, finns satser där man monterar ett större drev och exentriska bussningar. Då får man 2,5 rattvarv istället för 3,2 som är orginal. Tänkte förklara lite noggrannare hur man gör, så kan jag hänvisa till tråden när folk frågar😀 Utgångsobjektet ![]() Isärmontering startar, sitter låsring, sedan packbox, sedan låsring igen som håller lagret ![]() ![]() ![]() På ovansidan av styrväxeln sitter en fjäder som trycker ner axeln till rätt läge (denna kortas innan ihopmontering) ![]() ![]() ![]() Nu kan man ta ur Axel med lager genom att vrida den till ändläge. Man behöver inte slå ut axeln. Nu måste man ta bort låsningarna till fjädern, detta är lite pilligt och kräver en del svordomar, endast den högra behöver lossas och skjutas åt höger. Fjädern används inte i den kortade styrväxeln Den andra används för att banka ur orginalbussningen på vänstra sidan ( ![]() ![]() Här ser man när bussningen är påväg ut, genom att banka ut den med vänstra låsringen. Den högra bussningen får man knacka ut med ett långt Don ![]() Nu är det rengöring på agendan, lagret tvättas och återanvänds desamma med packboxen Eftersom kuggstången flyttas i huset så måste man slipa lite i överkant för att det skall gå fritt ![]() Här är skillnaden mellan orginal, exentriska bussningar och 9 kugg istället för 6. ![]() Nu monterade jag ihop styrväxeln och ser till att allt går lätt. Här kan man få plocka isär några gånger för att få allt att lira För bättre styrkänsla har jag även köpt ett stag samt andra styresman utan gummibussningar ![]() ![]() Skillnaden på styrarmarna ![]() _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul:) |
||||||||
Tack!
Det var det, man fick lossa armen och skruva in hela gummibussningen i styrväxeln. Så även det blir mycket enklare med dessa😀 _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul:) |
||||||||
Arbetet fortskrider! Har nu fram och bakvagn monterad, nya lager, bussningar och 6st nya bilstein stötdämpare (4dämpsre bak på en gordini) kortat utfjädringen bak så att den inte går över 0 grader.
Har även gjort en massa små grejor tex: * dragit rör och kopplat bränslepump, * bytt alla wires, * med framgångsrikt resultat dragit ut en trasig bult ur växellådan med grispitt * renoverat luftburk, * monterat huvudbromscylinder (vilket är bland det värsta man kan göra på en svansmotor Renault, trångt är förnamnet) *. Modifierat stag mellan stötdämparen fram. * renoverat kylarplåten, monterat en tjock aluminiumkylare Så det närmar sig! Skickar upp lite bilder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul:) |
||||||||
Först och främst många coola Renaulter ![]() Skulle gärna se mer av alla. Jättebra instruktion på kort styrväxel uppdatering. Vart finns kitet att köpa? Ser fram emot tätare uppdateringar på alla dina bilar ![]() _________________ Stefan Söderstedt |
||||||||
Tack! det värmer!
Tack! Det var bara detta med tid ![]() ![]() Styrväxeln finns hos de flesta franska firmorna. Arnaud brukar jag handla av. https://www.arnaudventouxpieces.com/ _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul:) |
||||||||
Hur gick det med allt detta, har inte Monte Carlo redan varit? Frågorna hopar sig, jag skall försöka förklara hur det gick med allt.
Den korta versionen är att Det var ett kanonroligt äventyr, så skoj att det är svårt att förklara. Men klasar av Stratos, 12G, Quattros, alfor, blandat med Zastava 1100 och volga, pyntat med vacker miljö och god mat, kan det bli bättre ![]() Den lite längre historien är att även med god planering så blir inte allt som man tänkt sig. Så veckorna innan bestod i en massa meck och allt som kan strula strulade. Den renoverade motorn bytte vi så sent som onsdagen innan Rallyt till en annan..... men det slutade inte där utan även den andra motorn hade hyss för sig och valde att kröka stötstänger och även slå av en vippa. Jagandet av vippan skapade en hel del nya bekantskaper och nu vet vi att det heter culbuteur på franska. (vippan hittades efter mycket jagande i Nice, fick plocka från en motor och låna den under veckan, väldigt trevlig gubbe som bara pratade franska hans kollega lite engelska och så jag som kan extremt lite franska och sedan engelska... men vi förstod varandra ändå. bilspråket övervinner allt! Vi hankade igenom ca 150 mil av rallyt (totalt ca 300 mil), med en bränd ventil samt större ventilspel. vi rätade stötstänger på broräcken, bytte vipparm (vipparmsstället sitter fast med toppbultarna ![]() ![]() Lägger upp lite blandade bilder från när det sista byggdes ihop samt även från äventyret. börjar med lite filmer https://www.youtube.com/watch?v=yis6 https://www.youtube.com/watch?v=bXkL https://www.youtube.com/watch?v=R16V ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul:) |
||||||||
|
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 355 besök senaste veckan (7172 totalt) |