Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Tjolöholm nästa! | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18 >> 23 besök idag (36699 totalt) |
Du kan göra som Prodrive när de racepreppar Aston Martin:s GT-racers. Skär man bort allt överflödigt lim blir det många kg man sparar... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||||||||
Sent svarat men tack själv! Galet tempo du har, riktigt kul att ändå få stressa lite i nån inbromsning men sen försvinner du snabbt som attan - hatten av!
Roligt att höra om dämparna, jag tycker själv jag känner en helt annan trygghet än min Speedster på GAZ-dämpare, men man får väl lite vad man betalar för Ja drivlinan är väl inte ryktesmässigt den mest hållbara, denna fick ny uppgraderad toppackning för under 1000 mil sedan så det känns iaf lovande (för ett tag ) Riktigt roliga bilar för vettig peng är det!
Den engelska varianten av tyska Silverpilen med att skrapa bort färgen? Låter överflödet vara kvar och kallar det 'charmigt'
Så, vad har hänt sen sist? Jo först och främst var det dags för årliga Nattrallyt med SVKG! Nattrallyt är en härlig tillställning, som namnet säger så handlar det om att köra en hemlig runda, mot ett hemligt mål för att sedan avnjuta en hejdundrande god måltid i goda vänners lag - allt detta medan höstmörkret (och ofta regnet) är kompis längs färden - därav namnet! Den hemliga rutten och det hemliga målet firade förra året 10 årsjubileum, så i år var det uppsättning 11 av samma hemliga rutt med samma hemliga mål Rutten som inte finns Mycket höstlöv som dansade runt i höstkvällen, ett gäng satt kvar på bilen hela vägen hem I år var det 70 deltagare fördelar på ca 40 bilar, allt från min Lotus, Porsche 911 med extraljus till Caterham i regnet - via allt från Jaguarer till Miator. Väl framme avnjuts en nätt liten Schweinhaxe - om man behöver frukost dagen efter har man inte ätit upp! En flaska som referens, den är gigantisk den där köttbiten Men nu till det roliga, dags för uppgraderingar! Först och främst så skall vi backa bandet till augusti när jag lyckades göra en snabbvisit och hälsa på Pontus Fyhr. Han hade tidigare en härligt gul och fin Elise S1 som han även körde MSCC med, men då bilen nu har avyttrats så passade jag på att befria honom från resterande delar. Massa roligt godis! Oljekylare, Bump-steer-reducerande kit med justerbara styrarmar, massa småsaker, leder, oljefilter och även ett par (men bara en på bilden) äkta Lotus Exige-stolar! Enbart roliga speedparts, får se vilka som åker på bilen och när. Men nu även till lite nutid, dvs idag: I takt med inflation, krympflation och allt som händer så passade jag på att köpa bildelar. Om kilopriset var högt eller lågt kan man diskutera, men det blev några kg Efter bilden klickade jag i några kilo delar till... snart en halv Lotus till? Roligt att de är tacksamma iaf Bara vänta på leverans nu och se vad det är för enorm laddning grejer som kommer. Ett antal timmar garagetid är räddade iaf _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||
Kul att den används Jag körde min till jobbet idag. Ösregn men ska bli bättre under dagen. MItt tak är sådär tätt men ser att du har hardtop så det är kanske lite bättre.
Hur går det med motorn? Fått i kammarna? Vad planeras mer där? Portning och sånt också? Emerald k6, spjällhus, annat grenrör och sånt som man måste ha när man är i det svarta hålet Kompressor? _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||||||||||
Lättning är tveksamt, jag har kört mina snabbaste tider i konbana med 90 kilo passagerare.... ( om nu Figgz (väldigt onödigt ) hamnar i klass B måste han om det finns någon form av moral i karln lägga på all vikt som finns, kanske också utöka antalet pizzor/vecka _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||||||
(finns dåligt med smileys som är att nån äter och får kött-koma) Riktigt grymt evenemang, vilket även förklarar varför man inte vill köra engelsk sportbil på hösten - man ser ju ingenting!
' Helt rätt att du använder din med! Hade min till jobbet senast förra veckan, kanske blir nån tur nästa vecka med Hardtopen är riktigt grym den här tiden på året, iofs så står min bil i garage nattetid oavsett men skulle det ösregna under dagen så är den ändå torr inuti och man får njuta av lite mer coupékänsla den kalla delen av säsongen Trimkammarna ligger ännu orörda, inte säker på hur jag ska göra ännu - prio först blir helt andra saker än motor. Just nu är det så fantastiskt roligt att skoja med Miator i C så det lockar, men vi får se
Haha, ja vad ska jag säga... det är inte alltid man tänker rätt
90kg i Mussen är väl som 50kg i Elisen Så bara lätta personer får åka med om det ska bli personbästa då Eller är det dessa 47kg som skapar nya personbästa?! Vad är detta nu? Moral? Vad kommer härnäst? Ära och redlighet? Är rädd för att jag inte har råd med pizza när alla 47 kilo grejer kommer ändå... så vi får väl se Trevlig fredag på er alla! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||
Ännu är inte säsongen över!
Efter regn kommer solsken har det sagts någon gång, så mellan veckorna av regn så kom det en helg med sol! +16 grader sa det digitala kvicksilvret, lika bra att ta en Kul-tur! Kanske säsongens sista? Att bara sitta och vänta på delar kan man inte göra, bättre köra under tiden! Snabb koll med några kompisar och direkt så hakade Per på! Snabb överläggning om rutt och vips så var dagens tur spikad: Fokus på dagens tur var maximal mängd kurvor, inte hastighet. Riktigt bra val skulle det visa sig! Själv har jag haft hardtopen på sedan slutet av augusti, men när Per kom nedcabbad i sin Boxter S och sa "men är det svårt att ta av hardtopen?" så var svaret självklart "Absolut inte, det gör vi!" Med mer värme än vissa vårturer så var det bara att ta på solglasögonen och njuta! Ett litet stopp för att vänta ut trafik och ha tomma kurviga vägar fram till Eskilsby En liten stund för reflektion (i trippel bemärkelse) vid Inseros Så lika men ändå så olika i sina koncept En liten Halloweenfika fick det bli vid Kvarnen i Anneberg där vi kunde sitta och bolla hur bra säsongen varit och hur många körningar vi hunnit med... och massa annat mellan himmel och jord Nu blir det nog trots allt avställning och demontering inför uppgradering och tillsnyggning _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||
Achooo! Det verkar som om Lotusen har åkt på en höstförkyling och nös av sig hela fronten Bilens främre struktur blottlagd, alltid bra att kunna granska hur den ser ut på riktigt. Inga reparationer på varesig ram eller crashbox i kolfiber är gjort, alltid skönt att se för man vet ju aldrig vad en 20+ år gammal sportbil varit med om _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||
Känner jag dig rätt så åker länkarmar mm iväg till ytbehandling
Du som kommer från Lotus7 som av bilderna att döma gillade att vifta på rumpan i konbanan, hur känns S1:an på gränsen? De brukar ju vara ökända för att vara minst sagt snappy som många mittmotorbilar tyvärr är. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||||||||
Smart med kraschbox med integrerat luftintag i. Den idén kommer jag sno (och förverkliga lååååångt in i framtiden ). Något mer du vill utveckla kring kraschboxen som är bra att känna till?
För övrigt kul bil! Har sneglat på dem många gånger men kroppsdimensionerna sätter stopp för så små bilar tyvärr. Annars hade den stått på min bucketlist. Håller med Wärnher - det är lite risig puts på länkarmarna. |
||||||||||||||||
Så mycket lättare att komma åt när man ryckt av karossen. Annars är det omöjligt... Jag kör en månad till och sen åker min isär, men det blir karossen bak som åker av (igen...) så jag kan snygga till i motorrummet och plocka av kompressorn och skicka den på renovering/uppgradering.
Ser ut som du har aluminiumgavlar på kylaren? Vad ska hittas på? Den där pinnen mitt i hålet i crashboxen brukar ruttna så peta lite på den och se. Jag fick bygga en ny, annars hade det inte gått att dra upp min bil på släpet i våras när jag körde sönder på Knutstorp _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kul att du frågar om ytbehandling, jag har klurat lite på om/vad ska göra med dem... med med tanke på svaren direkt så kan jag nog stryka 'om' och gå direkt på 'vad'... men mer om det längre ner, för jag har några större frågor. Ja svansviftning är roligt att köra med, både sjua och även Lotus! Först och främst är Lotusen otroligt mycket snällare på gränsen än vad Speedstern var, jag gissar att det är beroende på både chassie (Nitron) jämfört med Speedsterns (Gaz), men det gäller även andra Speedsters jag kört. Vikten skiljer rejält, 140kg, så jag inbillar mig att det även gör skillnad i att det inte blir samma massa att häva, vilket är enklare. Både jag och Christian som körde bilen på Gelleråsen råkade bägge få släpp och ställ i start/mål-kurvan och det kändes väldigt odramatiskt - bara roligt! Jag har därför kört med lite ställ både i konbana, bana och testat någon rodell på gatan bara för att öva och njuta av det. Så nej, det är inte alls så illa som många beskriver det. Men visst, det är inte alls så förlåtande som det är med en frontmotorbil. De bilar jag kört som jag tycker varit värst/svårast har varit de med enkla chassies (överfjädrade/underdämpade) samt med tunga hjul/mycket mekaniskt grepp. Då blir naturligtvis slip-angle värre med.
Äntligen något vettigt gjort kan man säga här, hoppas jag på!
Jadu, crash box med intregrerat luftintag är väldigt engelskt. Det är en jättebra idé på pappret och en jättedålig idé i verkligheten ibland, men då ska man tänka på att för Lotusen är det luftintag både för kylaren och för kupéfläkten där! Så för kylfläkten är det inga problem, bara bra! Själva crashboxen på Lotusen är designad för att klara en krock i 30mph in i betongvägg utan att chassiet skadas! Däremot att ha luftintaget för kupéfläkten längst fram och längst nere är riktigt värdelöst, du får in massa luft men även all annan skräp och damm i hela världen. Ett pass på bana eller en tur bakom andra bilar när det är dammigt på vägen så är allt damm inne i bilen. Kupéfilter finns såklart inte, det väger Ytbhehandlingen ja... du får scrolla ner och säga hur jag ska göra!
Ska det behöva bli så illa? Men jag skall putsa och vaxa några epoxylimsdelar för din skull!
Tur att lyfta av karossdelarna är såpass enkla att plocka av, man gör sig bara onödigt arbete att inte lyfta av. Ska bli kul att följa hur det går med din bil i vinter, följer Europan med! Den blir riktigt fin Pinnen fram är enbart estetiskt rostig så den är kärnfrisk, men tack för tipset! Jag skall snygga till den med när jag ändå är igång och har av fronten. Trist att stå i sandfållan och rycka av den, vad gör man då?
Will do my best!
Att du inte sa det innan jag la den där jättebeställningen för massa pengar! Bättre och enklare att bara finnas i en digital värld, då kan bilen vara vänsterstyrd hur lätt som helst och sen även återställd till högerstyrd om jag vill det Är det insidan som räknas? Eller är det ytan? Hur var det nu, är det insidan som räknas eller utsidan? Mina länkarmar är ytrostiga och det är inte kul. På Speedstern jag hade så var original ytbehandling (någon gulkromatering eller liknande) kvr då den aldrig sett salt, men då storbritannien ligger i saltlake så har denna bil fått lite ytrost på dessa delar. Det vore såklart kul att återställa dem till eloxerat, men då måste man väl ändå plocka ur bussningarna? Och det är såklart inget svårt, men än att det är extremt trist att köpa nya... De är såhär dyra: 424 pund... exklusive frakt, tull och moms. Nope, hoppar gärna över att betala det. Finns även en "OEM spec version" för halva pengen, men även det trist när bussningarna (hittills) verkar kärnfriska. Vill man vara lat så kan man köpa sig fri och få allt fixat, då blir det ännu mer orimligt dyrt Så därför blir det inte det alternativet - heller! Det är alltså billigare att köpa nya länkarmar (dock ej original), skicka på kromatering och sätta i nya bussningar än att skicka på renovering. Kul! Men bra att veta att ersäättningsarmar inte är dyrare om något händer. Så till frågan, eloxera/kromatera eller blästra/lacka? Känns svårt att motivera 6-7k i bussningar + kostnad för blästring och eloxering/kromatering, även om det är original och snyggt. Frågan är om det inte är lika bra att "bara" riva av alla 8 länkarmar och sedan blästra och lacka? För lack är alltid snyggare än rost, eloxering som original ännu snyggare... men att lägga säg bortåt 10k i arbete för att "bara" få bärarmar estetiskt snyggare (dvs eloxera eller kromatera) känns inte vettigt jämfört med att blästra och lacka. Eller vill någon övertyga mig? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||
Ja, det går rätt fort att rycka av karossen så som du skriver, det bästa är att plocka av. Fronten tar väl en timme och baken två timmar. Tack, ja, Europan blir superfin Lite ångest bara. Jag vet ju att jag någon gång kommer att repa den Skaffade en Elite också som ska fixas så den är redo för våren så det finns att göra. Men det är bara kul. Hade du aluminiumgavlar på kylaren? Eller är det plastgavlar? Nu är ju läge att byta den om det är plastgavlar Kolla fläkten också så den funkar fint. Skitjobbigt annars om den skulle dö. Då måste kylaren måste bort. Min fläkt dog en gång. Självklart på Knutstorp Så när jag kom in i depån så kokade bilen och koka en Rover K vill man inte göra. Du känner säkert till det med Rovern. Överhettning kan göra att materialet i toppen tappar hårdhet och kollapsar något (porer i gjutningen) och det gör att inspänningstrycket foder mot packning mot topp minskar och förbränningsgaser smiter förbi och urholkar ytterligare. Går det för långt så är toppen skrot. Yaaay! Fint att bogseringspinnen är ok! Skitjobbigt annars om den ryker av. Men iofs, även om min hade rykt av så har jag ju ibland krok bak också på banan _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||||||||||
Bussningar behöver inte vara så kostsamt
Glidlager Mecmove NMO 25/30X17-35X2,5 samt axlar enligt bifogad ritning totalt några hundralappar lösningen fungerar utmärkt vi körde med denna lösning i långlopp i 5 år och det var nog det enda som inte gick sönder på bilen. MVH Tommy _________________ Tommy Karlsson |
||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Tjolöholm nästa! | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18 >> 23 besök idag (36699 totalt) |