Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ljudisolering bil (Dynamat / Silent Swede etc )
12 besök senaste veckan (1489 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Hej

Ljudisolering bil .

Det är väl kanske egentligen fel forum att fråga i då vi för det mesta sysslar med att skrapa bort asfaltmattor och annat tungt och ljudisolerande .

Hoppas dock att någon kanske har lite input i alla fall. Det är dags att ljudisolera min BMW E9 (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=116667)

Det är för förvarande bara ett tomt skal och i detta fallet så är vikt helt oväsentligt.

Jag är intresserad av inköpsställen, fabrikat samt typ och placering av ljuddämpning. Är det någon som är fanatiskt nöjd med en produkt och ärret något man skall passa sig för?

Tack

_________________
Calle Olsson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Jag satte i silent coat i en bil för några år sen,lättjobbat om man ljummar på det med värmepickan.
Skickade in frugan på ullared digital å köpa ett par paket,dom var överlägst billigast då.
Sen är STP gold en bra matta,men tror det är ryskt så det blir svårt att få tag i misstänker jag

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Satte just STP gold i bilen. Billigt å bra. Mycket lätt att jobba med och fanns ännu för en månad sedan bra att få.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183


Trådstartare
Tackar!

Nu beställt STP Gold från DB akuten och en värmetålig matta i neopren till taket från Silent Swede .

_________________
Calle Olsson
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Ta bort

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Man brukar i bilbranchen skilja på 2 typer, resonansdämpning och bullerdämpning.
Resonans: bitumen/asfaltmatta etc av typen Dynamat, tungt material, sätts i små bitar mitt på större slätare plåtytor för att döda frekvenser av vibrationer.
Buller: tjockare skumgummit (låg densitet & vikt) för bästa dämpning av LJUDvågor. Typen Biltema, med/utan folie/självhäftande. Sätts på baksidan innerdörrar, paneler, under golvmattan etc.

Varför många klär in hela jävla golvet i Dynamat övergår mitt förstånd.
Gissar att Dynamats reklamavdelning ska ha en eloge.
Bilen hade blivit lika tyst och många kg lättare med skumgummimattor.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Eldh skrev:
Man brukar i bilbranchen skilja på 2 typer, resonansdämpning och bullerdämpning.
Resonans: bitumen/asfaltmatta etc av typen Dynamat, tungt material, sätts i små bitar mitt på större slätare plåtytor för att döda frekvenser av vibrationer.
Buller: tjockare skumgummit (låg densitet & vikt) för bästa dämpning av LJUDvågor. Typen Biltema, med/utan folie/självhäftande. Sätts på baksidan innerdörrar, paneler, under golvmattan etc.

Varför många klär in hela jävla golvet i Dynamat övergår mitt förstånd.
Gissar att Dynamats reklamavdelning ska ha en eloge.
Bilen hade blivit lika tyst och många kg lättare med skumgummimattor.


+1 på det där.

"Asfaltsmattor" som man limmar på plåten behöver bara appliceras på släta plåtytor som har resonanser. Det är ingen magi med om det är Dynamat eller Biltema, det är bara att de ska addera vikt till plåten så den vibrerar i en lägre frekvens. Tjockare och tynger = bättre.

Sen behöver man något som kan absorbera vibrationerna/ljudet, det brukar vara en skumgummimatta med en tjockare gummisida. På vanliga bilar brukar det vara en formanpassad matta som ligger över golv och tunnel upp mot torpeden. Brukar vara en bra idé att kolla på hur OEM gör.
Är det en hyggligt modern bil så gör man det inte bättre själv, lika bra att bara köpa originalgrejer att lägga in.

"Home buildt by Jeff" hade en liten sammanfattning om ljuddämpning:
https://www.youtube.com/watch?v=9Fe-ApYPAAI

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Eldh skrev:
Varför många klär in hela jävla golvet i Dynamat övergår mitt förstånd.


Det har övergått mitt förstånd också, tills jag insåg att det är olika typer efter att ha beställt hem en låda Dynamat-kopia.

Det där som folk täcker hela golvet med är en tunn matta (1,5-2mm). Biltema har liknande också
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/smaltfolie- . . . .
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/damppapp-bi . . . .
Där man rekommenderar att minst 30% av ytan behöver täckas.

Vanlig bitumenmatta är 5-7mm tror jag och rejält mycket tyngre per kvadratmeter.
En jämförelse;



Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken man ska köra - finns väl ingen som gjort empiriska tester i stomljudsdämpning kontra vikt tyvärr.
Det är rätt många kilo i lådorna med den tunna dämpningen också...


Någon bilakustikingenjör här inne som vill utveckla lite?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Jag har forskat lite i det här inför kommande ljuddämpningsprojekt i Pontiacen.

Kortfattat så använder man nu för tiden tunnare mattor med aluminium ovanpå för att helt enkelt bygga en sandwich-modul av bilplåten. Det styvar upp bättre än traditionella mattor (den tjocka på bilden ovan) just tack vare aluminumskiktet. Dessutom väger den betydligt mindre också.



Man kan ju såklart täcka precis hela bilen med stomljudsmattor, men man kan också göra så här om man är lite intresserad av hålla vikten nere. Kolla 2 minuter in i klippet. Det blir väl inte 100% Ljuddämpning jämfört med att täcka varenda kvadratcentimeter, men spontant tippar jag att prestanda kontra adderad vikt blir hög.



Sen behöver man annan matta ovanpå för att dämpa frekvenser.
Vanlig bonded-foam matta består av små bitar skumgummi som är pressad tillsammans till en matta. Bitarna har olika densitet, vilket gör att de dämpar olika frekvenser. Typ vanlig biltema-matta.
Den ska ju helst vara heltäckande dock, men den finns i olika tjocklekar så då kan man bestämma totalvikt lite själv.

Vill man dra det till sin spets, behöver man se över alla håligheter, lister osv också. Ljud är som vatten - minsta lilla springa så kommer ljudet in.


Ganska övergripande beskrivet, men är det någon som sitter inne på djupare kunskaper så får man ju gärna fylla på. thumbs up
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Bra exempel och applikation för STP resonansmattor är torkskåp. De är tunn plåt och för ett jävla oväsen. Lite strimlor STP på utvalda ställen och skåpet blev extremt mycket tystare.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 226



Lite dyrare bilmodeller har dubbla tätningslister runt dörrar och dörrhål. just för som du skriver att det är viktigt att få det tätt mot yttre ljud.

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Aris skrev:
Lite dyrare bilmodeller har dubbla tätningslister runt dörrar och dörrhål. just för som du skriver att det är viktigt att få det tätt mot yttre ljud.


Killgissar att de yttre tätlister jag sett direkt vid/mot plåtskarven mellan dörr o skärm är för att minska turbulens kring den mm smala slitsen?

Mindre luftmotstånd också så det går liiiiite fortare o liiiiiiite snålare. Klassiskt rejsknep att tejpa över alla skarvar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Ljudisolering bil (Dynamat / Silent Swede etc )
12 besök senaste veckan (1489 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande