Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garage mm | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 22, 23, 24 >> 18 besök idag (77670 totalt) |
Efter att ha avslutat den östra taksidan så vore det såklart naturligt att fortsätta med den västra. För att kunna göra anslutningen mellan gammal och ny lada så behövde det dock finjusteras lite först:
Inga stora justeringar, utan bara en höjning på 5cm. Med detta gjort fixerade jag sedan den gamla ladans gavel i hammarband och regelstommen på den nya, så att jag därefter kunde kapa bort den gamla gavelkortsidans struktur och de tillfälliga stöttor jag gjorde när jag lyfta av ladan från hörnstenarna i samband med grundkonstruktionen. _________________ Ragnar Burenius |
||
Ja, frågan är väl om det är ett eller två. Torpeden är som synes en 1930 års modell, men jag funderar på om inte bakstycket var från 1928an eller 1929:an... minnet sviktar. Tänker att lada är lite som fiske - man planterar för att sen kunna göra ladufynd på bekvämt avstånd. _________________ Ragnar Burenius |
||
För att fortsatt motbevisa ev idéer om ofelbarhet så kommer här några bilder från jobbet med ränndalsnocken. Grundproblemet:
Tyvärr hade jag varit lite snål med mätandet, och ena ränndalen var därför 5cm för kort. Gjorde därför en liten specialare högst upp i mötet mellan plåtarna. Resten av mötet vek jag över och knackade ihop: Inte jättesnyggt, men ska nog vara tätt. Själva ränndalen nedifrån. Blev inte helt rak, men får duga för det här. När jag tids nog lägger om taket på gammelladan kommer det här ändå behöva göras om, och jag tror jag hade fått till det snyggare på ett andra försök... _________________ Ragnar Burenius |
||
Den blå "duken"man ser. Vad är det för material??
Jag trodde i min okunskap att man la typ underlagspapp å sedan läkt/plåt, men det finns uppenbart andra sätt. (Min tanke kanske tom är felakig?) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Det är ett är istället för papp. En diffusionsöppen historia. Just den här råkar vara nere från Europa, men i Sverige säljs tex Bison Difftak, som har samma funktion. Vattentät med släpper igenom vattenånga inifrån. Tänk Goretex, typ.
_________________ Ragnar Burenius |
||
|
||
Jaha. Det missade jag. Ja man måste ju givetvis fästa "duken" i något. Utifrån hur jag tittade på bilderna först , trodde jag bara den var lite tjockare typ som "vira-duk" och klarade sig med typ takstolar plus kortlingar och sen kläms fast av även läkten (eller va de tunnare plankorna man skruvar plåten mot heter)
Vad är i detta fall fördelen jämfört med tex underlagspapp då? Att den ventilerar bättre utåt? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jaha, ytterligare en helg på taket. Bra väder stora delar av helgen gjorde att jag fick rätt mycket gjort, bara några enstaka plåtar kvar på huvuddelen, och sen lite småplåt på anslutningen till gamla ladan.
Nu på söndagkvällen kom dock lite lätt snöfall: In-action bild på det jobbiga momentet att lägga nockplåt. Lyfter upp plåten från den sida jag kan klättra på läkten, men behöver sedan lyfta upp och förankra den på befintlig nock, som jag når via takstege. Behöver alltså klättra ner och därefter upp medan nockplåten ligger oförankrad på toppen, vilket visade sig vara ett riskmoment. Det blåser mer där uppe än på marken, kort sagt.... Lösningen blev några tillfälligt skruvade reglar som klämmer fast plåten men ändå låter mig justera dess läge. _________________ Ragnar Burenius |
||
Takplåt med ett tunt lager snö låter halt på en helt ny nivå. Tyvärr så kompenseras väl inte den låga friktionen av den höga höjden heller. Upprepar vad Janne sa: Var försiktig!
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Nej, de är tänkt att vara permanenta. Dock tätade med butyltejp i skarvarna.
"Alla" lador häromkring har liknande konstruktion. Inte tekniskt idealt, men det är inte speciellt stor area som saknar fall, och täthetsmässigt tänker jag det är tightare än tex nockpannor. _________________ Ragnar Burenius |
||
Helgens projekt var installation av garageport. Hade lite funderingar på att bygga själv, men valde till slut halvfabrikat där porten kom med allt förutom ytterpanelen
Valde att panela med lite urlägg av ett 26mm trägolv, så portarna blir rätt stabila För att ansluta till den lite äldre stilen körde jag med 3" klippspik 176 spik senare: Sen dit med karmen: Lyfta dit dörrbladen var inget jag såg fram emot, och mycket riktigt tog det första lååång tid att få dit. Men jag och sambon hittar iaf en vettig arbetsgång till slut, så andra porthalvan kom dit mycket raskare. Inget vi hade klarat på två pers utan hjälpen av lastmaskin, kort sagt. Nu hänger de iaf där, vilket var en fin avrundning på helgen. Behöver justeras en del dock, inkl min tilltänkta lösning för bottenlist, men det tar vi vid VCC ett senare tillfälle! _________________ Ragnar Burenius |
||
Andra projekttrådar Garage mm | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 22, 23, 24 >> 18 besök idag (77670 totalt) |