Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Cayman (C)S 2006 | 2 besök senaste veckan (5514 totalt) |
Denna tråden borde egentligen ha börja i juni 2014 när Gamla Heffaklumpen var på verkstad lite för länge och jag fick låna en bil av PC Borås...
Det var upptakten till mitt livs hitills dyraste bilservice. En lätt Clownkostym hade den också. Jag råkade ta 5:e plats på festivalslalomen efter att ha kört bilen 25-30 mil på motorväg. Där någonstans startade ett litet begär... Sen gick tiden och jag hann med någon vanlig slalomkörning också och eftersom det var en lånebil så nyttjades den i princip som en bruksbil också med lite jobbpendling etc. Efter 3 veckor var det ett väldigt splittrat farväl, jag älskade Caymanen för dess köregenskaper, jag hatade Caymanen för dess ofantliga oljetörst och lite over the top attention-whore-utseende. Samtidigt sade jag också till Christoffer på PC att den skulle vara väldigt intressant den dagen den är till salu och den har fått en nyare motor som inte dricker 600kr fin olja på 3 veckor... Sen kom hösten, julen, det makabra försöket till vinter och sen på senvintern dök jag på en annons på blocket... Utvändigt sanerad och efter ett snabbt telefonsamtal till säljaren så visade det sig att den även hade fått en nyare motor under vintern. Ungefär här så tog jag mig en biltur till Linköping för att titta på bilen och stackars säljaren fick femtielva frågor om bilen, historiken, etc etc etc... Det var kört, bara att kapitulera och slå till. Hittills har jag klarat av ett antal slalomkörningar och ett banmöte på Kinnekulle samt en del glassåkning. Receptet är: KW chassi Quaifie diffbroms Heigo Halvbur GT3 Nomex-skalstolar Delvis rensad på inredning (någon som har främre mattsats till cayman/boxster i svart?) OZ ultraleggera skodda med Michelin PS2 däck Bilen är hård, obekväm, bullrig, stötig och alldeles, alldeles underbar! Sen har jag insett att en naken silvermetallic porsche är väldigt, väldigt anonym och tråkig på utsidan... Som tur var finns Ebay för sådana problem och vi får förhoppningsvis se hur det blir inom kort. Jag har ju dock redan tränat på en bil i sommar, så det kanske inte kommer att bli en superchock för alla. Såhär såg det ut när båda syskonen stod och småpratade på parkeringen under en spa-helg strax innan Heffaklumpen flyttade till ny husse. _________________ Pontus Mikaelson Kulbil: Porsche Cayman S 2006 Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald... |
||
_________________ Mvh Daniel Reinhard Driver sidan www.volvosupertouring.se Älskar Nürburgring och Rally |
||
Tufft! Cayman har man ju själv sneglat på men fått för mig att man "måste" byta tråg för att den ska klara sidokrafterna?
Läser man din text verkar det inte ovanligt att Cayman behöver motorbyte efter ett tag heller, vad är det som orsakar oljetörsten och är detta vanligt? Vänliga hälsningar Nicklas _________________ Nicklas Jäderlund |
||
Vad är då på plan att göra?
Bromsar (klossar och skivor) behöver snart bytas, det var bara 30%kvar fram och de betedde sig rätt annorlunda mot vad jag var van med sen tidigare bilar. Är det bara att gå på standarddelar eller finns det några grejer som är the shit? Däcken är ju förbrukningsvara och det är dags för nya svålar innan nästa bankörning för det börjar bli tunt bland mönstren. Här är tanken mycket klarare och jag ämnar gå på Michelin Pilot Super Sport. De har bra grepp och de håller rimligt bra för lite bankörning på just Porschar. Sen är det ju den nyvunna vurmen att ha lite puts på bilen... Det sköts med en Rupes bigfoot och väl valda putsgrejer. Det är löjligt vad mycket enklare det är att tvätta en bil när den är ordentligt putsad. Sen har jag lite tankar och ideér gällande om att få dit ett GT2-vingblad på bilen, men kostnaden avskräcker på de grejer jag sett hittills. Framtiden får utvisa om det blir något av den tanken. _________________ Pontus Mikaelson Kulbil: Porsche Cayman S 2006 Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald... |
||
Min bil gick tidigare en hel del bana med R-däck utan att ha någon baffling eller dylikt på tråget så den motorn hade tagit stryk. Skall jag gå mot mer seriöst körande så får jag se över maskinen med x50tråg etc, men än så länge så är det primärt en slalombil. _________________ Pontus Mikaelson Kulbil: Porsche Cayman S 2006 Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald... |
||
För 2 år sedan så började säsongen med fett undekännande på besiktningen pga heigo-buren. Buren skruvades ut och sen blankt papper som vanligt.
Däremot så kom det ett litet, litet missljud och ganska så snart ställdes bilen ner i garaget för att skämmas då jag inte lyckades lokalisera ljudet och inte heller orkade leta speciellt mycket, pandemi och gravt deprimerad pga arbetssituationen så avslutades helt enkelt sädongen redan i juli. Förra året så väcktes bilen, besiktigades och sen tog jag tag i felsökningen. Missljudet visade sig som ett mycket svagt ljud som följde hjulrotationen. Till slut så byttes hjullager på bilen med ett par jobbiga och dyra komplikationer. Till det positiva hör att jag hittade en riktig bilverkstad som just mekar med bilar istället för att bara titta i datorn. Lyckan blev dock kortvarig, för när det vid det här laget rejäla hjullager-oväsendet var borta så visade det sig att det ljudet hade dolt ett ganska så snarlikt ljud, men som givetvis kom inifrån växellådan. :/ I början av november kördes bilen till MB-Motorsports i Borås för felsökning. Deras första svar på felsökningen var följande bilder: Glitter kan vara snyggt, men inte i olja som kommer ut en växellåda. Det visade sig att en skruv i diffen hade börjat backa ut och svarva mot difflagret. Inte så underligt att det lät illa! Nya lager etc beställdes, det rengjordes och sköjdes med olja. I fredags em hämtades bilen och äntligen är den tyst (eller så tyst som en delvis rensad Cayman kan bli.. ) Lördagskvällen spenderades i tvätthallen för att preppa för vinterdvalan och sen parkerades bilen in för året, vilket var nödvändigt med tanke på att det nu är 35-40cm snö utanför. Lättnaden när allt till slut verkar ha löst sig är enorm. _________________ Pontus Mikaelson Kulbil: Porsche Cayman S 2006 Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald... |
||
Tack Kolja!
Ja, det har gått alldeles för långt mellan posterna i denna tråden. 2015-2020 har den ju bara rullat på och skänkt en massa glädje. Även om det har varit ett dyrt år map reparationer så är det ju fortfarande oväntat billig sportbil över tid. Förutom lager så har det bara varit vanlig service, ett byte bromsar och lite däck. Och de sista är ju inte ens speciellt farligt kostsamma då det fortfarande är rimliga dimensioner. Hur framtiden skall te sig är lite oviss, delar av mig drägglar igenom annonser på den tämligen högt prissatta begagnatmarknaden, Samson Vantage-tråd har är ju onekligen inspirerande, andra delar av mig kikar just nu på att kanske snarare softa till bilen lite för att få aningens mer bruksvärde ur den. Vi får se hur livet förändras framöver och hur prioriteringarna läggs.
_________________ Pontus Mikaelson Kulbil: Porsche Cayman S 2006 Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald... |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Cayman (C)S 2006 | 2 besök senaste veckan (5514 totalt) |