Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad har rasat på badkaret (S2 Coupé -94'a)? Drivlinerelatera
1842 besök totalt
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
I min kampanj att köra slut på däcken denna sesong så skulle jag köra en 7000rpms start tänkte jag. Brukar raffsa av en då och då när underlaget ser snällt ut och paniken faller på. Så även idag när vi skulle hämta lite rekvisita till en filminspelning. KABANG sa det och bilen stod kvar. Jävlar i helvete tänkte jag nu for växeln ur. Jag lät bilen varva ner och la i ettan och släppte upp kopplingen men bilen stod fortfarande kvar till melodin av 700 rasslande metallbitar. Kyyyyyken skrek jag lite argt. Som tur var för stunden är jag vrålförkyld och var trött och utmattad (för lite sömn) så orkade inte ens bli riktigt arg. Vi rullade bilen till närmsta parkering och senare på kvällen hjälpte Sebban till att bogsera hem kärran. Nu undrar jag ju lite vad som kan ha rasat. Vi kan avskriva drivknutar och sådant direkt.

Symptom:
ABS-lampan lyser. Detta gör den i vanliga fall när man kopplar i diffen på bakaxeln.
Den driver inte på någon växel. Bara rasslar. (inte vågat släppa upp kopplingen helt för det låter inte vackert)
Växlarna går i som normalt. Inga märkbara skillnader där.
Metalliskt skrammel i gupp när vi bogserade hem den.
Har INTE hunnit lokalisera rasslet än mindre ålat in under bilen då jag har tokmycket i plugget och jobbar 24/7 för stunden.
Har haft ett litet rassel som har tystnat när man kopplat ur på tomgång. Detta rassel finns fortfarande kvar. På tomgång är det inte något märkbart mer rasslande nu mot innan the big ras...

Vad säger ni? Några teorier? Klart är ju att någon 5kkr's++ manick har lämnat in... Frågan är om det är koppling, låda, diffväxel, något annat där bak, min ekonomi, en kombination av några av dessa...? :

Dekker
Finland
Här sen Sep 2004

tycker det låter som att ena drivaxeln har gått av eller bultarna har gått av till den. Har hänt ett par gånger för mig att bultarna har gått av på andra bilmärken. Då vet du iaf att du har dålig diffverkan om det är nu det här
om du har riktigt otur kan bakaxeln ha farit, men då bruka det villa smälla lite mera från den när man försöker.
Den är inte 4hjulsdriven va? då kan juh fördelningslådan ge upp vid för mycke tuktande

Täby
Här sen Nov 2002

Jag vill minnas att Dahlbäck hade ett par beggade lådor till salu, boka gärna upp en av dessa.
Utan att veta något specifikt om vart svagaste punkten är på dessa bilar skulle jag gissa på slutväxeln i lådan.

NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Quattro är det. Därför jag tvivlar på att det är ngn drivaxel... För det skulle la ionnebära att alla fyra gått...? En sak till... Ingen olja eller annan vätska syns under bilen.

Dekker skrev:
tycker det låter som att ena drivaxeln har gått av eller bultarna har gått av till den. Har hänt ett par gånger för mig att bultarna har gått av på andra bilmärken. Då vet du iaf att du har dålig diffverkan om det är nu det här
om du har riktigt otur kan bakaxeln ha farit, men då bruka det villa smälla lite mera från den när man försöker.
Den är inte 4hjulsdriven va? då kan juh fördelningslådan ge upp vid för mycke tuktande

Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

bara sådär skulle jag säga mittendiffen...
(som fördelar fram-bak..)

dom brukar dock inte vara gratis..

BMW Abuser
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

NEo skrev:
Quattro är det. Därför jag tvivlar på att det är ngn drivaxel... För det skulle la ionnebära att alla fyra gått...? En sak till... Ingen olja eller annan vätska syns under bilen.

Jo, den kan bli stående även om det bara är en axel/knut som gått. Är det en bakre som gått borde den gå framåt om du spärrar bakdiffen. Det är ju iofs inte så svårt att inspektera om en knut gått...

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Separerad lamell?
Alltså lamellcentrumet släppt från resten.

GBG
Här sen Jul 2003

Mathias Johansson skrev:
Separerad lamell?
Alltså lamellcentrumet släppt från resten.

Borde det rassla när man bogserar då??? Jag tänkte också det först, det vore ju trevligt om bilfabrikanterna lade in en typ av självdestruktiv del i kopplingen för att undvika dyra drivlinehaveri.

Bara att hålla tummarna att det är något billigt.. att det inte pissar olja är bra kod.

lycka till

(fast, hur bra är det att dumpa kopplingen vid 7000 giri p åen fyrkrafs, är inte det som om att be om problem)

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

theseal skrev:
(fast, hur bra är det att dumpa kopplingen vid 7000 giri p åen fyrkrafs, är inte det som om att be om problem)

Audis drivlinor tål mycket stryk, men ibland så säger det ju ifrån och jag hade ju iofs inte gjort samma test...

Giri... umdrehungen heter det ju.

Citera
theseal
GBG
Här sen Jul 2003

Nisse Classon skrev:

Giri... umdrehungen heter det ju.

Ne, giri..

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Går en drivaxel står du faktiskt still med ditt system.

Kan mycket väl vara det, förmodligen bak då.

Lidköping
Här sen Nov 2002

Daniel7xQ skrev:

Host... Harkel...
Nisse Classon skrev:
Jo, den kan bli stående även om det bara är en axel/knut som gått. Är det en bakre som gått borde den gå framåt om du spärrar bakdiffen. Det är ju iofs inte så svårt att inspektera om en knut gått...

Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Tack för alla tips o svar! Så fort förkylningen blivit bättre och arbetsbelastningen lättat ska jag ta en titt på kärran.

Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003

NEo skrev:
Tack för alla tips o svar! Så fort förkylningen blivit bättre och arbetsbelastningen lättat ska jag ta en titt på kärran.

Hojta så försöker vi få upp den på lyft...
Har du kollat skrotpremien? (sorry...men lite taskig får man vara kanske... )
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Nisse Classon skrev:
Daniel7xQ skrev:

Host... Harkel...
Nisse Classon skrev:

Ja där ser man

Läste det väl lite konstigt antagligen

Vad har rasat på badkaret (S2 Coupé -94'a)? Drivlinerelatera
1842 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande