Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1842 besök totalt |
I min kampanj att köra slut på däcken denna sesong så skulle jag köra en 7000rpms start tänkte jag. Brukar raffsa av en då och då när underlaget ser snällt ut och paniken faller på.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Symptom: ABS-lampan lyser. Detta gör den i vanliga fall när man kopplar i diffen på bakaxeln. Den driver inte på någon växel. Bara rasslar. (inte vågat släppa upp kopplingen helt för det låter inte vackert) Växlarna går i som normalt. Inga märkbara skillnader där. Metalliskt skrammel i gupp när vi bogserade hem den. Har INTE hunnit lokalisera rasslet än mindre ålat in under bilen då jag har tokmycket i plugget och jobbar 24/7 för stunden. Har haft ett litet rassel som har tystnat när man kopplat ur på tomgång. Detta rassel finns fortfarande kvar. På tomgång är det inte något märkbart mer rasslande nu mot innan the big ras... Vad säger ni? Några teorier? Klart är ju att någon 5kkr's++ manick har lämnat in... Frågan är om det är koppling, låda, diffväxel, något annat där bak, min ekonomi, en kombination av några av dessa...? ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||||
tycker det låter som att ena drivaxeln har gått av eller bultarna har gått av till den. Har hänt ett par gånger för mig att bultarna har gått av på andra bilmärken. Då vet du iaf att du har dålig diffverkan om det är nu det här
om du har riktigt otur kan bakaxeln ha farit, men då bruka det villa smälla lite mera från den när man försöker. Den är inte 4hjulsdriven va? då kan juh fördelningslådan ge upp vid för mycke tuktande _________________ Daniel Karlsson |
||||||
Jag vill minnas att Dahlbäck hade ett par beggade lådor till salu, boka gärna upp en av dessa.
![]() Utan att veta något specifikt om vart svagaste punkten är på dessa bilar skulle jag gissa på slutväxeln i lådan. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Quattro är det. Därför jag tvivlar på att det är ngn drivaxel... För det skulle la ionnebära att alla fyra gått...? En sak till... Ingen olja eller annan vätska syns under bilen.
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||||
Jo, den kan bli stående även om det bara är en axel/knut som gått. Är det en bakre som gått borde den gå framåt om du spärrar bakdiffen. Det är ju iofs inte så svårt att inspektera om en knut gått... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Borde det rassla när man bogserar då??? Jag tänkte också det först, det vore ju trevligt om bilfabrikanterna lade in en typ av självdestruktiv del i kopplingen för att undvika dyra drivlinehaveri. Bara att hålla tummarna att det är något billigt.. att det inte pissar olja är bra kod. lycka till (fast, hur bra är det att dumpa kopplingen vid 7000 giri p åen fyrkrafs, är inte det som om att be om problem) _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||||
Audis drivlinor tål mycket stryk, men ibland så säger det ju ifrån och jag hade ju iofs inte gjort samma test... Giri... umdrehungen heter det ju. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Host... Harkel...
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Tack för alla tips o svar! Så fort förkylningen blivit bättre och arbetsbelastningen lättat ska jag ta en titt på kärran.
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||||
Hojta så försöker vi få upp den på lyft... Har du kollat skrotpremien? ![]() ![]() |
||||||
Ja där ser man ![]() Läste det väl lite konstigt antagligen ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1842 besök totalt |