Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motion ang riktvärden för ljudmätning inlämnad
612 besök totalt
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Kanske någon vet mer. Eller kan länka till vad det mer praktiskt föreslås, eller vad sådana ändringar innebär, skulle kunna innebära. ?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



knotan skrev:
Kanske någon vet mer. Eller kan länka till vad det mer praktiskt föreslås, eller vad sådana ändringar innebär, skulle kunna innebära. ?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/bevarande-o . . . .
Yrkande om att överväga att ta fram en moderniserad vägledning kring metod och riktvärden för bullermätning .

I bästa fall blir det norm om att prata viktade medelvärden, inte maxvärde, men hoppas inte på för mycket.

Det luktar lite väl mycket gnäll i motiveringara i mina öron, specielt detta att en gatgodkänd bil acceteras att bullra mer på E4an än på Mantorp. Det har väl inget med motorspoten och anläggningarnas verksamhet att göra. Buhu då, men väx upp!

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
knotan skrev:
Kanske någon vet mer. Eller kan länka till vad det mer praktiskt föreslås, eller vad sådana ändringar innebär, skulle kunna innebära. ?


Det finns ju en länk till motionen:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/bevarande-o . . . .

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Niklas Falk skrev:

Det luktar lite väl mycket gnäll i motiveringara i mina öron, specielt detta att en gatgodkänd bil acceteras att bullra mer på E4an än på Mantorp. Det har väl inget med motorspoten och anläggningarnas verksamhet att göra. Buhu då, men väx upp!


Jag tycker det var bra skrivet, om man utgår från att avsikten var/är att ge exempel och kvantifiera för den oinsatta läsaren hur inskränkande dagens regler är. Jämförelse med vanlig trafik på allmän väg kan ju alla relatera till.

"
Det är dock så att dagens allmänna råd är oskäligt mycket hårdare än övriga riktlinjer för andra verksamheter i samhället och det gör att ideella föreningar och engagerade inte mäktar med att uppfylla kraven och tappar sugen. Riktvärden för maximalnivå mellan motorsport och vägtrafik skiljer så mycket som 10-15 dBA innebär det att förare med gatregistrerade fordon kan åka till banan, men väldigt ofta blir det problem att få åka på banan med dagens krav.
"
Också bra skrivet om hur motorsporten är en folkrörelse som engagerar många.

Oavsett hur mycket framgång det blir, så är det absolut underbart lysande fantastiskt att se att seriöst arbete görs! Heja, heja, heja!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det finns bättre jämförelser som inte öppnar för politiska "avensjukspoänger", som tex problemen vid bygge i Helsingborgs hamn (där transporter till/från bygge har en norm och inne på bygget en annan), tennisbanor etc. Dessa har ju belysts i dagspress i rimlig närtid.

Det finns ju alltid en risk för uppförsbacke när det ska propsas på att en EUtypad "lyxbil" måste få låta max, eftersom det inte är uppenbart förbjudet i vägtrafiken.
Om det blir normalt med 102dB passage utanför skolor mm, så skulle jag misstänka att det inte blir så tillåtet så länge där och då, och knappast politiska sympatier.

Man kan ju välja upplägg med varierande risk att bli smashad i ansiktet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Nja, jag tycker du övertolkar lite. I avsikt att påvisa det absurda i dagens lagstiftning fungerar exemplet mycket bra. Vi tampas fortfarande med bilden att racingbilar kör med raka rör och vill fortsätta göra det.

Hur som helst så är en begäran att motorsporten ska bedömas enligt samma krav och model som andra idrotter och evenemang mycket rimlig. Jag har hopp.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Torkel K skrev:
Nja, jag tycker du övertolkar lite. I avsikt att påvisa det absurda i dagens lagstiftning fungerar exemplet mycket bra. Vi tampas fortfarande med bilden att racingbilar kör med raka rör och vill fortsätta göra det.

Hur som helst så är en begäran att motorsporten ska bedömas enligt samma krav och model som andra idrotter och evenemang mycket rimlig. Jag har hopp.


+1 thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Allmänt banåkaforum
Motion ang riktvärden för ljudmätning inlämnad
612 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande