Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 32, 33, 34 >> 763 besök senaste veckan (93577 totalt) |
Denna (försök nr 4) blev väl ok formmässigt till slut men den blev mycket bredare än vad jag tänkt mig så den lades åt sida.Ett nytt ämne som var 40 mm smalare togs fram och jag jobbade på det ett par kvällar innan det också skrotades. Återgång till en säkrare metod (skrothögen började bli stor nu) dvs dela upp och nita ihop. Nu sitter både form och storlek mer så som jag önskat från början. Kanterna på hålet i huven bockades upp med ca 10 mm runtom och långsidorna nitas direkt mot de uppvikta kanterna. Bredden är drygt 60 mm smalare med denna utformningen. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Ja det är grabbens bil som jag fordervärdar ett år eller två till mot nyttjanderätt. Lite småpyssel senaste dagarna, en värmesköld till grenröret har meckats ihop. Nytt verktyg har inhandlats. Har man lånat ett verktyg mer än två gånger inom en tolv månaders period så är det dags att skaffa ett eget. Sådana är reglerna. Fick tummen ur och slipade bort den äckelblanka lacken och betsen på ratten till förmån för en oljad finish. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Så här blev det när huven är ihopnitad med bulan. Nästan fyra timmar i garaget igår så blev detta nästan färdigt också. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Enligt bakdäcken så är det fullt tillräckligt. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Ett styck sittdyna nästan klar, ska fixas lite tryckknappar för att fästa den i stolen och en snörning på undersidan som håller skinnet mot skumgummidelen. Drygt 1,5 meter söm på dynan så det tar sin tid att sy. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Är helt novis på att sy bilinredning, men inser att man skulle kunna ha nytta av den kunskapen. Så jag måste fråga, särskild maskin eller får man sy för hand med så grov tråd och tjockt läder?
Som vanligt snyggt jobbat med bilen! |
||||
Detta är sytt för hand, man har som en vass gaffel först och gör alla hålen i skinnet innan man syr. Själva sy delen är inte så svår utan det kluriga ligger i att få rätt form på delarna. Till nackstöden hade jag viss hjälp den gamla klädseln men dynan och framför allt ryggdelen är så pass annorlunda i "mitt" utförande så att dom inte är till nån hjälp. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
1,2 mm mestadels, en del 1 mm och en del 1,5 mm med. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
ok
Varför jag undrar, jag håller på med en alu kaross jag med. jag började med 0.8. Blev pinsamt tunt. Gjorde om allt i 1mm, men borde nog ha tjockare på vissa ställen. Man lär så länge man lever. Jag blev också inspererad av Ulf. _________________ Bo Holm |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Kanske en dum fråga på ett gammalt inlägg... men blev nyfiken. Vad var skälet till att svetsa dit plåtar? Billigt och enkelt? Fanns tillgängligt? Bättre styvhet än aluminium? Westfielden jag har och jämför med har limmade och nitade aluminiumplåtar Edit: Läste mer bland de "gamla" inläggen, såg att bara vissa var i plåt och svetsade, resten nitade. Fattar nu. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Japp, plåtarna på kardantunneln är i stål och svetsade. Anledningen är att jag läste en rapport/examensjobb där en kille simulerat styvheten på en standard ram och sedan gjort olika ändringar och jämfört. Just svetsade plåtar på tunneln gjorde en ganska stor skillnad och eftersom jag kunde välja så blev det så. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Den största punkten kvar på att göra listan är skärmarna. Visst skulle jag gärna köra utan men tyvärr tror jag inte jag kan hänvisa till en förebild som är skärmlös och från 1953 eller tidigare vilket är reglerna för att köra skärmlöst. Energin och motivationen har varit sådär under hösten men lite ledigt mellan jul och nyår gjorde gott. Framskärmarna bedömde jag som enklast så jag började med dom. En bit 5 mm plåt fick bli bottenfästet, o20x1,5 mm rör och 3x20 mm plattjärn blev resten av skärmstagen fram. Själva skärmarna görs från 1,5 mm aluplåt. Först bockar jag över båda kanterna. Palllyftens gafflar har en bra radie att forma plåt efter. Efter det så krymps kanterna och då böjer sig skärmen till rätt form. (eller ganska nära iallafall) Krympmärkena kommer jämnas ut och slipas bort innan det är klart. Tuschmarkeringarna är referensmärken så jag krymper lika mycket på båda sidor. Jag gjorde vänsterskärmen först och den blev sådär, högersidan blev mycket bättre så jag kommer göra om vänstersidan men jag hade slut på 1,5 mm plåt så det får dröja nån vecka till. Skärmstagen är monterade så att dom ger minsta mått på skärmen enligt de regler som finns att följa. Den nedre innerkanten tar emot karossen vid fullt styrutslag så jag kommer nog trimma den tills jag får frigång. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Alla plåtar i bak gradade och slipade med röd scotchbrite pads inför nitning. Läderbitarna som täcker hålen under bågarna på plats. Blev riktigt nöjd med detta. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 32, 33, 34 >> 763 besök senaste veckan (93577 totalt) |