Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 56, 57, 58   >>
39 besök senaste veckan (218368 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Gött med godkänd besiktning thumbs up

Ser fram mot uppdateringarna

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Hmmmm...... Första punkten på vinterns lista påbörjad.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Skall det göras en PNP adapter?
Eller klipper du lös handsken och monterar dit en som passar
mot den Ecu som skall användas?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Ekonomivariant av om-mappning på G.

BMW Motorsports Grupp N-mapp skall in är det tänkt. Lite mer effekt men framförallt mer vrid i mellanregistret om allt går enligt plan. Lite andra småfix i ECU:n blir det samtidigt.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Christian Jansson skrev:
Ekonomivariant av om-mappning på G.

BMW Motorsports Grupp N-mapp skall in är det tänkt. Lite mer effekt men framförallt mer vrid i mellanregistret om allt går enligt plan. Lite andra småfix i ECU:n blir det samtidigt.


Helt rätt!

Här är bänkningen före och efter min Grp N mapp. Körde endast med kolfiberinsug.

https://www.bildtagg.se/bild/F9SILbada

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
AL skrev:

Helt rätt!

Här är bänkningen före och efter min Grp N mapp. Körde endast med kolfiberinsug.

https://www.bildtagg.se/bild/F9SILbada

/AL


Det är ju din förtjänst att detta blir gjort!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Samma mapp som även jag har. Finns en dynokörning med effektkurvor på sidan 27 i min tråd.

När jag beställde den bad jag även om att ta bort funktioner för luftpump (inga felkoder iom borttagen pump) samt EWS- delete.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
GTIDave skrev:
Samma mapp som även jag har. Finns en dynokörning med effektkurvor på sidan 27 i min tråd.

När jag beställde den bad jag även om att ta bort funktioner för luftpump (inga felkoder iom borttagen pump) samt EWS- delete.


thumbs up Hoppas att det blir bra resultat även på min spis.
Har också beställt samma inaktiveringar, tar även bort avkänning av ABS-signal. Fyller bara upp felkodsminne på min bil.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Ser fram mot provkörning med den nya mappen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Idag kom det ett paket med posten.




Monterade tillbaka boxen och tog en första kortare provtur ikväll.


Första intryck - jämnare gång och mer vrid. Ingen jätteskillnad dock.
I vinter blir det ombyggnad av avgassystemet, troligen finns det lite att hämta på bättre placering av x-pipe.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Den största skillnaden märke jag mellan 2-3 och 3-4 på fullast. Bilen tvekade inte när den nya växeln kom i utan drog som om inget hade hänt.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80



Christian Jansson skrev:
Provmontering av M3 E46 skivor för koll av frigång mot ok och bromssköld. Verkar passa som planerat
och det känns ju bra.

https://rejsa.nu/im/user/260/2017-07-16-00-51-11_dsc_1201.jpg

https://rejsa.nu/im/user/260/2017-07-16-00-52-20_dsc_1202.jpg

För att få till frigång mellan skiva och sköld valde jag att montera 10 mm spacer
innanför skivan. Detta innebär givetvis att ok-adaptern som är gjord för Bonje-hylsor
får kompletteras med distanser på 7 mm.
Totalt ger nav, hylsa och spacer en spårviddsökning på 22 mm/sida jämfört med original
E30 std. Fälgar med högt ET blir ett krav, men det ingår ju ändå i planen då E36-fälgar
skall användas. Frigång mellan fjäderben och fälg återstår att kontrollera.

https://rejsa.nu/im/user/260/2017-07-16-01-05-51_dsc_1203.jpg

Obligatorisk jämförelse mellan std skiva och M3 E46. Någon skillnad tycker man ju att det skall göra...

https://rejsa.nu/im/user/260/2017-07-16-01-08-22_dsc_1204.jpg


Är det nån specialbeställd spacer du har innanför skivan? Testade med en "vanlig" med navstyrning men det passade inte alls.

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
AL skrev:
Den största skillnaden märke jag mellan 2-3 och 3-4 på fullast. Bilen tvekade inte när den nya växeln kom i utan drog som om inget hade hänt.

/AL


Det var inte läge att dra riktigt fullt i mörkret utan vilt-staket. Får återkomma i frågan. Lurar på om någon av kammarna står något lite fel trots allt.


MrQuickzilver skrev:

Är det nån specialbeställd spacer du har innanför skivan? Testade med en "vanlig" med navstyrning men det passade inte alls.


Ja, den är speciellt avsedd att sitta innanför. Köpte dem på Epytec.de thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Definitivt beslutat att jag kommer att göra en förnyad inställning av kammarna/Vanos i vinter.

När jag renoverade Vanosen fick jag stor hjälp av Alex med lån av specialverktygen som krävs. Nu fick jag tag på en inställningsbrygga till vettig peng och slog till på en sådan. Fick också med kamkedjespännar-verktyg i affären - förhoppningsvis bra hjälp för att öka precisionen i inställningen.



Tillhörande sprintar saknades dock - ypperligt tillfälle att få nytta av bänk-svarven! thumbs up Ett par 12.9-skruv blev bra som utgångsmaterial.



Tillsammans med några knoppar fick jag ett komplett verktyg:


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Fint med svarv!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Göra egna verktyg är hög klass

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Fint med svarv!

Säger precis som alla gör - hur klarade jag mig utan den här???


Janne J skrev:
Göra egna verktyg är hög klass

"- Kan själv ...osv...."
Ett par sprintar är kanske inte i den högre skolan, men man kommer långt på trial and error!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Har lyckats ta mig i kragen för lite mer förberedelse-arbete för kommande motorjobb.

För att kontrollera att Vanos och kammar står rätt, speciellt i efterhand och utan riktigt lika omfattande demontering, så underlättar det med Vanos-testinstrument.
Instrumentet är också smidigt för att kontrollera att solenoiderna i Vanosen fortfarande fungerar.

Beslöt mig för att sno ihop ett eget.

En kopplingsdosa, några brytare och lite kabel plockades från lådan med bra-att-ha saker


Kompletterade med några krokodilklämmor och ett kontaktstycke.


Så där!


Instrumentet fungerar inte som avsett utan oljetryck i Vanosen, så kompletterade med en tryckluftskoppling som trycksätter utan motorns oljetryck.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Kolla med GTiDave - hans kammar stog rätt med det saknades klipp i maskin. OM jag inte minns helt fel så tror jag han hade internt läckage i någon av vanossolenoiderna.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Pluspoäng på att bygga egna testinstrument, ska bli kul att se vad du kommer fram till.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Blir bra att ha möjlighet att testa solenoiderna och funktion nu då. thumbs up

Vanosen är ju helrenoverad med nya packningar överallt och jag kunde inte se några grader eller skador i solenoid-husen när jag hade isär allt heller, så det borde inte vara det som spökar....
Men man skall aldrig säga aldrig.

Om allt står rätt kan det ju också vara kamgivare som spökar.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 56, 57, 58   >>
39 besök senaste veckan (218368 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande