Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Köpa kylare
462 besök totalt
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015
Inlägg: 38


Trådstartare
Söker ett cellpaket som ska användas som vattenkyld som håller måtten 350-450 långt (den vägen vattnet skall gå)
140-200 högt
Ca 60mm tjockt (den vägen kalluften skall gå)
Nån som vet nån leverantör?

Sen undrar jag hur man avgör om det är ett cellpaket för kylvatten/luft eller en luft/luft (intercooler)?
Har våran gamla intercooler som jag skulle kunna ta cellpaketet ifrån men då har jag hört från "säker källa" att ett element avsett att vara till intercooler funkar dåligt som vattenkylare men tänker att det är cellpaketen man ser idag, det vi hade som intercooler köptes förra årtusendet å är väldigt likt ett "vanligt" kylarelement, se bilden



_________________
Magnus hägglund
Citera
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015
Inlägg: 38


Trådstartare
Ingen som vet nån?

_________________
Magnus hägglund
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 226



Utan att vara kunnig i kylarvetenskap så tänker jag mig att:

Vatten-kylare behöver större area invändigt i cell-paketet (dvs, större kanaler) för att vatten har högre densitet och pumpas oftast lägre tryck än gas.

Det skulle med andra ord ge att:

Gas-kylare som har lägre densitet och oftast komprimeras i högre grad därför inte har samma behov av cell-paket med stor intern area.

Kan det vara vägledande i valet av sort av kylare?

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Har två små IC-element, OEM från en Nissan 300zx, om det är av intresse. Sthlm.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015
Inlägg: 38


Trådstartare
Har inspekterat olika kylare lite i afton å det jag ser utifrån är att kanalerna där vattnet går på en vattenkylare är mycke tunnare än på den gamla intercooler'n vi har, däremot så är dom lika i fallet att det inte är några flänsar inne i kanalerna som det är på våran nya intercooler

_________________
Magnus hägglund
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Skulle nog snarare säga att laddluftkylare, har mycket större kanaler för att flöda väldigt stora mängder luft.
Medan vattenkylare har mindre kanaler och tunnare element då den har långt pågre flöde.och ska hinna avge mycket värme.

Kolla lite på tex biltema hemsida de har måttsatt ganska bra. Så vet du ungefär vad du kan hitta.


Tex. Hittar du en modell som Er ut att vara nära kan du ju sen kolla om det finns någon racevariant till samma bil på tex do88 eller ebay osv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det finns ju massor av element för luft-vatten. Alla vattenkylda motorer har minst ett.
Värmepaket är väl det som har format som kan vara lämpligt för en kontrollerad (och trycksatt) luftström.
Men allt blir ju lite special när det ska vara så små deltaT som möjligt (mellan vatten ut och luft ut).
Vet inte om det görs motströms vatten-luft, för då kan ju luft ut teoretiskt närma sig vatten in, men då lär det bli übercustom.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skruva banåkabil
Köpa kylare
462 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande