Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, jag gör slut :-( | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21 >> 48 besök senaste veckan (84408 totalt) |
Tackar! och /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Helt nya tändspolar från Team Seven på plats samt en ny styrservorem......
Så nu ser vi fram emot morgondagens Sprint med SVKG på Vårgårda /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Efter en härlig körning på knutan förra veckan så bar det av till konbana med SVKG på Vårgårda Flygfält med en go' och förväntansfull känsla.......
Bildtack till Daniel Strigård Efter att stoppat ett av mina åksjuke-tuggummi i munnen och lastat ur bilen innan det var dags för dagens två första stintar, drar iväg och allt känns bra men ganska snart börjar ett tydligt klonkande göra sig påmint....... något som helt klart sätter sig lite på självförtroendet...... men körningen på dessa två första stintar var iaf konsekvent, gjorde samma fel båda vändorna och hoppade över en och samma kon innan slutvändningen Rullar in och lurar på det där med klonkandet.... och konstaterar snabbt "Carl din dumme f*n" jag hade ju lämnat kvar varningstriangeln i bagaget - epic fail Bildtack till Daniel Strigård Stint tre och fyra gick klart bättre dvs. jag missade inte konen från stint ett och två, däremot lyckades jag missa ingången tillbaka efter första vändningen på stint fyra........ Efter att ha fått lite tips av Gustav så rullade jag ut för stint fem och sex med fokus på att köra tajtare och ligga "tidigare" i fas något som jag tror jag lyckades lite med på den andra av stinterna på den första tappade jag takten och missade en kon......... Efter regnet både regnat ner och torkat upp bad jag att få åka med min personliga Jesus av alla slag, Fredrik, i Vilma. Han drog iväg och pratade något om grepp och fullgas samtidigt som han satte en tid på ca. 10 sekunder under mina tider inklusive en publikfriande handbromsvändning, alltid något att man vet att bilen iaf funkar........ Kvällen avslutades med nya och betydligt bättre försök, så även om jag är långsam som tusan så är det kul att jag blir lite mindre långsam för varje försök, så om trenden håller i sig kommer jag nå en vettig tid någonstans runt 2037 eller 2038 Mellan allt detta var det som vanligt minst lika kul som trevligt att träffa och snacka med alla gamla bilbekanta, som Janne med sin musse, Claes med sin Miata, Peter som kom med M2:an, Martin som bara kom förbi, Hasse med sin Elise och Johan som alltid kör alla andras bilar istället för sin egen för att nämna några. Slutligen ett stort arrangörerna /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Skönt när klonkande ljud är så lättavhjälpta! Blev dåligt med tjöt igår men körningen såg stabil ut! Stod ett tag som vakt i mitten av banan efter regnet och kunde titta på första parkett! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Tjötet får vi ta mer av på nästa sprint Jo förhoppningsvis så blev det lite bättre med körningen efter att Fredrik visat hur det ska göras..... /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Det är alltid lika trevligt att träffas irl!
Körningen kommer, när du inte håller på att missa koner och ställa till det kommer tiderna att krypa ner Vi har lite samma förutsättningar, bilen är kapabel till snabba tiden men..... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Hej hopp, här har det inte hänt så mycket sedan sist mer än att pendlingen till jobbet är lite roligare än vanligt, framförallt i rondellerna
I hopp om att få till en lite bättre sittställning så fick det bli lite hemmaslöjd i och med att jag kör med originalunderreden till stolarna. På samma linje med körställning och bekvämligheter så önskar L4 och L5 extra stöd i svanken så ett första test med att knö in lite extra skum i ryggen på stolen gjordes. Eftersom jag när jag tvättade mattan i vintras glömde att ta bort min " Airbag passenger seat occupancy mat sensor bypass" när jag spolade med vattenslangen ner i kupén så var det dags att fixa en ny dito, beställde en på e-bay som skulle vara plug n play men icke, kontakten stämde inte för fem öre , men färgerna på sladdarna var de samma som på den jag hade haft innan så jag letade upp mitt gamla "kopplingsschema" i tråden här, och kopplade in den med stift istället och det verkar funka Då Miatan är patologiskt oförmögen att skaffa mer effekt på ett någorlunda lätt och inte allt för dyrt sätt så räknas varje klistermärke man kan få tag på........ Nästa tilldragelse ser ut att bli en torsdagsträff på "beffan" nästa vecka /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
En liten men ack så rolig uppdatering
Det vankades Gymkhana med SVKG på vårgårda flygfält så det vara bara till att klättra upp på vinden och rota fram hjulen som följde med Vilma vid köpet och på ren Göteborgska knö ner två i passagerarsätet Väl framme så var det bara till att sko om till andra galoscher baktill och efter bästa förmåga glömma hur det faktiskt ser ut...... Och som alla vet så är det heltäckande klädsel som gäller även på ett tillfälle som detta Om ni undrar över varför det inte finns några bilder eller filmer från körningen så har det sin lika enkla som lika logiska förklaring att det här med gymkhana är så in i h-vete j-vla kul att detta helt sonika glöms bort....... /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Bara för att man är på semester med familjen nere vid medelhavet betyder det ju inte att man totalt glömmer borts sin leksaksbil........
Så när jag kom hem väntade ett litet nätt paket på 16kg på att få öppnas....... vad kan det vara som gömmer sig bakom all bubblig plast Nu väntar det en dag på Gelleråsen med SVKG på onsdag och sedan får det bli lite kvalitetstid i garaget /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Väl hemma från semester i södra Europa väntade banträff med SVKG på Gelleråsen
Inte undra på att jag tyckte att bromsarna börjande ta lite sämre......... Väl hemma rullades Vilma upp på pallbockar och det roliga arbetet att gå från full gaz (gold) till riktigt (Öhlins) guld påbörjades. jag började bakifrån och i ett vips så saknades det något..... Och minst lika snabbt så satt det något annat där och blänkte fint Dock ska tilläggas att jag verkligen hoppas att den av Mazda anställda franska konstruktören fick sparken efter sitt jobb med Miatan och att denne inte fick vidare förtroende inom något med koppling till bildesign........ Glad i hågen rörde jag mig framåt för att ganska snabbt mötas av skruvar som sitter fast hårdare än Lemmys grepp om Jack Danielsflaskan En dags lek med chefsmekanikerna och en tur till Jula för inköp av drivdorn senare frigjordes dom sista resurserna av verbala hädelser och krafter liggandes på golvet som en groda i en sketen ställning och sakta men säkert lyckades vart tionde slag med handsläggan nu sådana nivåer att skruv[sätt in valfritt "kraft-ord"] flyttades någon mm och till slut låg den där på golvet och flinade lite snett åt mitt håll. Fan den som ger sig tänkte jag Känslan av seger beskriven med en bild segerrusig som jag var så missade jag naturligtvis att fota mina nya fina guldblänkande fjäderben när väl dessa hade flyttat in på sin nya adress Men säg den lycka som varar och välkommen till del två i saker som sitter fast likt en viss Gretas förakt mot motordrivna hobbies närmare bestämt raka motsatsen till glidpinne En ytterligare dags lek med chefsmekanikerna samtidigt som glidpinnen matades regelbundet med jenka-spray samt en tur till Bauhaus för inköp av ett nytt skruvstycke senare och några knack med drivdornet så behagade glidpinnen faktiskt att glida lite, med betoning på lite Eller som en viss Fredrik uttryckte det, dom där ska väl inte vara rostiga...... Efter att ha putsats med allehand borstar mm. så hade glidpinnen nästan hittat formen från fornstora dagar och bilen kunde byggas ihop och rullas ut för en kort tur för att se att allt lirar och att bilen faktist stannar när man trycker på bromsen. Nu är det några dagars semester på annan ort så ni får helt enkelt hålla er till tåls med en redogörelse för hur Öhlins levererar /C P.S. då många har oroat sig för om jag ska klara decibelkraven på bankörningar (läses: på väg till banträffen låg jag bakom dig och började undra om något hade hänt med min bil, tills jag insåg att det var du som brölade så högt........) så passade jag på att i samma veva då bilen ändå stod på pallbockar att byta tillbaka till dubbelpipigt där bak. _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Gott jobbat!! Ser fram emot rapport om Öhlins-chassiet!
Jag har dåliga erfarenheter av japanska glidbultar som ser ut så. Byt mot nya så snart du kan. Brukar annars kärva så fort man vänder ryggen till. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
nya är glidpinnar är mer eller mindre redan på väg /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Inte så mycket som har hänt här, nya skivor fram samt nya belägg ligger på hyllan tillsammans med nya glidpinnar, saker som alla väntar att på att skruvas på plats
Någon mer inspirerad körning har det inte heller blivit men väl fem mil och 18 rondeller om dagen till och från jobbet med allt från 100km/h ner till 30km/h så jag har fått lite känsla för vad mina guldiga coilovers erbjuder..... Fram har jag numera något mjukare fjädrar än innan och det motsatta gäller där bak vilket kanske inte säger så mycket men min upplevelse är att bilen har blivit bra mycket roligare, går in bättre/tydligare i sväng och roterar bättre skulle jag säga. Om detta sedan beror på Öhlins eller att bland det sista jag gjorde innan bytet var att sladda runt på Gymkhana och därmed få bättre bilkänsla och kör mer "agressiivt" låter jag vara osagt. Fjädrar och konstanter i all ära men det kanske är just dämparna eller rättare sagt dämpningen som är grejen! Och här pratar vi om rejäl skillnad från mina Gaz Gold, bilen är märkbart "hårdare" fast samtidigt mjukare, dämpningen är mer "satt" helt enkelt. Kanske bäst beskrivet som en progressiv rörelse som mattas av på slutet och därmed gör att bilen inte liksom studsar tillbaka upp, lite som att man lättar på bromsen precis innan bilen stannar så att det inte blir stopp med ett ryck..... Samtidigt så märks bilens gränser tydligare och längre, mer analogt och inte på eller av. Utlåtande hit och analyser dit...... jag är ruggigt nöjd och glad, om det går fortare på bana nu skiter jag faktist lite i för bilen är så sjukt mycket roligare nu, en känslobil helt enkelt. Så jag jag säger bara /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Men skämmes Carl! det är verkligen inte okej att vara såhär dålig på att uppdatera, blir på det.
Så vad har hänt sedan sist då? Nya bromsbelägg XP10 fram & XP8 bak hittade sin väg fram till mig och nu både låter och bromsar bilen som den ska I månadsskiftet oktober/november i en mycket hemlig chattgrupp någonstans i cyberrymden viskades det tyst om att en viss e-handlare hade riktigt bra pris på däck, närmare bestämt Toyo Proxes R888R, familjen får helt enkelt vänta på julklappar först till julen 2023 under devisen "glad pappa - glada barn" samt "unknowing wife - happy life" Sonen tyckte dock det var riktigt roligt både att postnord faktiskt leverade och att det kom fyra stora paket att undersöka Saker som också lyckats hitta in i garaget för vintern är bland annat en ny bättre begagnad cab till ett mycket bättre pris Planer smids så sakteliga om vad mer som ska komma...... om man är riktigt nyfiken på vad så kanske det yppas någon tanke på "Beffan" på fredag -> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Händer det inget med bilen så får man inte uppdatera - det är sedan gammalt
Det ville sig inte bättre än att det kom ett paket i helgen. Mekaniker 1 och Mekaniker 2 var riktigt på hugget och kunde knappt hålla sig, så fort det var inburet i hallen så åkte ytterkläderna av i ett ryck och paketet skulle till varje pris öppnas......... Då kan ju den nyfiken undrar vad som letat sig hit, hela vägen från Polen? Inte mindre än en uppsättning frog-arms samt frame-rails, klart att öhlinarna ska få en styvare bil att jobba tillsammans med Martin hörde av sig i veckan men besked kring fälgarna för R-däcken så förhoppningsvis så dyker dessa upp innan skidsäsongen är över, dvs. i god tid. Så med allt detta sagt så är mer eller mindre allt hemma inför vårens mys-stunder i garaget med Vilma. * Frog-arms * Frame-rails * Nya cab * Huvudbrytare * Fäste för Ram-mount mobilhållare * Bättre begagnad mindre ratt (mest troligt iaf) Om tiden och viljan infinner sig så kan även ett antal mer kosmetiska ingrepp ske....... /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Äntligen har det hänt något som gör att jag får uppdatera
ibland så lyckas även en mycket trött småbarnspappa yxa fram både lite tid och motivation. Efter en lagom mängd verbala uttryck över att den franska konstruktören som fick sparken från peugeot fick en provanställning på mazda för att designa fästelementen för cabben på miatan innan det att yakusan anlitades för att lösa problemet så var Vilma så att säga topp less.... efter att ha borrat bort nitarna som höll fast läppen var bara till att inviga den nyinköpt popnittången eftersom den jag hade innan måste ha fått fötter..... det är ju som bekant alltid lika roligt att befinna sig i en kontext av att "ont om plats var det gott om" och att då ha en ny blänkande växelspaksknopp i svarvad aluminium gör ju knappast saken sämre........ Vilma med sin nya hålfria keps /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Våra race- och banåkarbilar MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, jag gör slut :-( | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21 >> 48 besök senaste veckan (84408 totalt) |