Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E91 2006, konbana 2024!
<<   1, 2, 3 ... , 11, 12, 13   >>
18 besök idag (17898 totalt)
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Nu är säsongen slut! Tycker att bilen sätter förvånadsvärt bra tider mellan konerna med tanke på effekt och vikt. Jag är inte snabbast med verkligen inte i botten. Gissningvis finns det mycket att hämta hos föraren... Får jobba på det. Eller bara glädjas åt att det är svinkul att ratta å hänga med goa bilsnubbar å tjöta.
Dock så har jag ett litet aber med hög avgasvärden. Skrev en liten roman på autopower, men den sidan strular. Klipper in text här, så kanske någon har någon ide... :-)

Har decat rör och nya downstream sensorer och ny biltema cat efter sensorer. Bakre sensorer sitter på/i typ extra hylsa för att lura bakre sensorer.
Men jag undrar om det blir tok ändå när det inte är cat mellan främre å bakre sensorer. Påverkar bakre sensorer motorstyrning eller rapporterar de bara att avgasrening är kass å sätter felkod?
Jag har inte bytt främre sensorer, så troligen 24k mil på dessa. Kan man generellt sätt säga att de kan ställa till det på grund av miltalen, så att avgasvärderna blir kass.
Jag har bytt stift, men det kanske är dags igen. 6000 mil på sin höjd. Dock en del konban körning... sitter Bosch i, men made in china??? Har nya made in germany. Kan bara stift vara en dealbreaker?
Tacksam för svar!
Måste in igen inom en vecka... :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



bmw_ixen skrev:
Nu är säsongen slut! Tycker att bilen sätter förvånadsvärt bra tider mellan konerna med tanke på effekt och vikt. Jag är inte snabbast med verkligen inte i botten. Gissningvis finns det mycket att hämta hos föraren... Får jobba på det. Eller bara glädjas åt att det är svinkul att ratta å hänga med goa bilsnubbar å tjöta.
Dock så har jag ett litet aber med hög avgasvärden. Skrev en liten roman på autopower, men den sidan strular. Klipper in text här, så kanske någon har någon ide... :-)

Har decat rör och nya downstream sensorer och ny biltema cat efter sensorer. Bakre sensorer sitter på/i typ extra hylsa för att lura bakre sensorer.
Men jag undrar om det blir tok ändå när det inte är cat mellan främre å bakre sensorer. Påverkar bakre sensorer motorstyrning eller rapporterar de bara att avgasrening är kass å sätter felkod?
Jag har inte bytt främre sensorer, så troligen 24k mil på dessa. Kan man generellt sätt säga att de kan ställa till det på grund av miltalen, så att avgasvärderna blir kass.
Jag har bytt stift, men det kanske är dags igen. 6000 mil på sin höjd. Dock en del konban körning... sitter Bosch i, men made in china??? Har nya made in germany. Kan bara stift vara en dealbreaker?
Tacksam för svar!
Måste in igen inom en vecka... :-)


Hej!
Jag blir lite osäker på om du bara har problem med sensorerna eller de verkliga avgasvärdena?

Jag vet inte om bakre sensorerna påverkar motorstyrning, men det kan mycket väl vara så att bilen "får spel" när värdena är för höga.

Hursomhelst:
Om ditt problem är felkoder på avgasreningen så behöver du nog koda om så ECU bortser från detta (eller flytta bakre sensorer till bakom kat).

Om ditt problem är de verkliga avgasvärdena som bilprovningen mäter upp så skulle jag testa med ca 30% E85 i tanken, det funkade alltid för mig när jag körde utan främre kattar på min gamla 335a.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
bmw_ixen skrev:
Nu är säsongen slut! Tycker att bilen sätter förvånadsvärt bra tider mellan konerna med tanke på effekt och vikt. Jag är inte snabbast med verkligen inte i botten. Gissningvis finns det mycket att hämta hos föraren... Får jobba på det. Eller bara glädjas åt att det är svinkul att ratta å hänga med goa bilsnubbar å tjöta.
Dock så har jag ett litet aber med hög avgasvärden. Skrev en liten roman på autopower, men den sidan strular. Klipper in text här, så kanske någon har någon ide... :-)

Har decat rör och nya downstream sensorer och ny biltema cat efter sensorer. Bakre sensorer sitter på/i typ extra hylsa för att lura bakre sensorer.
Men jag undrar om det blir tok ändå när det inte är cat mellan främre å bakre sensorer. Påverkar bakre sensorer motorstyrning eller rapporterar de bara att avgasrening är kass å sätter felkod?
Jag har inte bytt främre sensorer, så troligen 24k mil på dessa. Kan man generellt sätt säga att de kan ställa till det på grund av miltalen, så att avgasvärderna blir kass.
Jag har bytt stift, men det kanske är dags igen. 6000 mil på sin höjd. Dock en del konban körning... sitter Bosch i, men made in china??? Har nya made in germany. Kan bara stift vara en dealbreaker?
Tacksam för svar!
Måste in igen inom en vecka... :-)


Hej!
Jag blir lite osäker på om du bara har problem med sensorerna eller de verkliga avgasvärdena?

Jag vet inte om bakre sensorerna påverkar motorstyrning, men det kan mycket väl vara så att bilen "får spel" när värdena är för höga.

Hursomhelst:
Om ditt problem är felkoder på avgasreningen så behöver du nog koda om så ECU bortser från detta (eller flytta bakre sensorer till bakom kat).

Om ditt problem är de verkliga avgasvärdena som bilprovningen mäter upp så skulle jag testa med ca 30% E85 i tanken, det funkade alltid för mig när jag körde utan främre kattar på min gamla 335a.


Ja det är lurigt detta. Jag ska nog byta stift iaf. och kanske som du säger hysta i lite e85. Har besiktigat E30 med 100% E85. CO och HC var nog ok. Men Lamdan blev åt skogen. Kanske klarar sig med bara 30% som du säger.

Bessade du med inga kattar och klarade avgasvärden??? :- O
Jag har tänkt progga bort bakre sensorerna, men har inte kommit mig för att få igång dator med INPA å donat med det, så uppstarten var mycket större än att klicka hem nya sensorer.
De främre gamla 24k sensorerna kostar för mycket för att klicka hem dom. Så jag hoppas på att få igenom den utan det inköpet...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



bmw_ixen skrev:

Ja det är lurigt detta. Jag ska nog byta stift iaf. och kanske som du säger hysta i lite e85. Har besiktigat E30 med 100% E85. CO och HC var nog ok. Men Lamdan blev åt skogen. Kanske klarar sig med bara 30% som du säger.

Bessade du med inga kattar och klarade avgasvärden??? :- O
Jag har tänkt progga bort bakre sensorerna, men har inte kommit mig för att få igång dator med INPA å donat med det, så uppstarten var mycket större än att klicka hem nya sensorer.
De främre gamla 24k sensorerna kostar för mycket för att klicka hem dom. Så jag hoppas på att få igenom den utan det inköpet...


Ja precis, tar du för mycket E85 sticker Lambda iväg istället, så runt 30% var sweetspot för mig där alla värden var OK (men det kan förstås variera).

Nej jag har inte besiktat med inga kattar.
335an (med n54) har totalt 4 kattar och man tar normalt bort de två främre och låter de två bakre sitta kvar, med kodning på sensorer, lite E85 i tanken och rejält varmkörd så klarade den besiktningen varje gång. Men jag vet folk med samma recept som inte klarade så det var väl precis på gränsen.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Inte jättekul uppdate med tanke på vad många andra åstakommer med sina bilar hehe...

Men bytte kina bosch till tysk bosch ikväll iaf.


Ett satt ganska löst men jämn förbränning ändå skulle jag säg.


Ska tanka lite E85 imorgon och prova å bessa igen. :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Lite kul med test mellan billiga och dyra coilovers. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=ta_O63tJ4nE&ab_channel=DonutMedia

För övrigt står bilen obessad och avställd. Men jag ska väl ta tag i det framöver när vintern börjar att blåsa in snödrev under garageporten...
Eller så kanske jag ska ta å bygga igen baksidan så att det inte drar så mycket snö först. Hmm!

Lista:
Lista ut varför avgasvärdena är kajko. Kanske räcker att det vilar över vintern???
1. Byta lambdorna
2. Slipa bort rost å måla under/över/bakom soppetanken
3. Rengöra coilovers
4. Göra klart höjdjusteringen på bakvagnen
.
.
.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Tja. Det händer inte så mycket. Mest kanske för att det är kallt, trångt och urkasst att mecka på stampat jordgolv med plastmatta som underlag.

Har iaf bytt alla lambdor nu och även sensorn för ventilaxel för valvetronic. När jag läste felkoderna sist så dök det upp felkod på den tror jag, men jag vet inte.
Nu tycker jag den går jämnare och finare på tomgång iaf. Har inte hittat nått sätt att kolla co2 innan en ny besiktning, men får testa med mer E85. Tyvärr en helt ny bes...
Så jag behöver byta främte nedre bussning i spindeln bak. Har samlat på mig ett gäng meyle kulbussning, eftersom de är samma size på flera ställen, så hoppas jag ska kunna dra ur den glappiga bussningen med ett par hylsor imorgon och pressa i en kula med bättre precision än gummibussning





_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
YAY! Bilen är igenom!
Original Cat var lösningen på kass avgasvärden. Sååå Biltemas universal längre bak funkar alltså inte...
Alla sensorer på avgassidan är bytta och ingen motorlampa lyser längre.

Det finns någon lista med saker som borde gjorts i vinter... Men i år blir det nog inte mycket kört ändå, förutom Konabana med SVKG 2023!
Får se om jag kan prioritera den lite förutom tornbygge på huset.



_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Gött att bilen gick igenom bes!

Utbygget ser smart ut, alla våtrum hamnar i tornet sen då.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Skönt Stefan! thumbs up Lite "äntligen"-känsla över att du blivit av med det strulet!

Husbygge kan snabbt fylla dagarna, stressa lagom!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Ja, tornet kommer lösa många potentiella problem med dålig tillbyggnad, köldbryggor, skarvade kopparrör i bjälklag, avlopp bort i tvättstuga en bit bort i bak med tveksamt fall och plats för värmepump.
Allt detta gör att vi slipper även 16 grader i huset tidvis och den redan installerade vattenburna golvvärmen kan användas utan ågren för elräkning och varmvattenberedaren kan slängas ut och grabben kan dessutom få ett större rum vad det lider...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Premiär för SVKG sprintcup avklarad idag.
Bästa vädret på första sprinten på flera år. Go gubbar och superevent som vanligt!
Ingen rejsig bild, men bevis :-)


_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675




Kul att träffas som alltid Stefan!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Christian Jansson skrev:

Kul att träffas som alltid Stefan!!


Det samma! :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Donar lite med bilen inför konbana på torsdag. Har haft lite klånk i drivlinan det senaste.
Hissade upp igår och kollade på hardy.


Ser som ny ut tycker jag.

Vred å drog i kardan å drivaxlar och hittade 6 mm glapp i bakaxel. Frågan är om glappet växer till 6 mm på medbringaren från flankspel som enl. Uppgift ska vara 0.06 - 0.14 mm?




I övrigt gick den en dag denna veckan till götet med rdäck. :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Missa inte den uppdaterade starttiden för Sprint #3!
Även denna gång samling 17:00 med första start 17:30

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Då hinner man ju jobba denna gången oxå! :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Säsongen med konbana är över :-(
Rejsiga bilder här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126239&highlight=

Såhär blir gamla Rdäck efter 2 säsonger med konbana...


25000 mil! Yay! 6000 av dom är mina 2018-2023

Igår konbana idag Lichöping å hämta takplåt. :-) (nya bron öppnade igår, äntligen ett par hundra meter grusväg istället för 3km hålig grusväg)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Tackar för hjälpen med byte av upphittat avgasgummi! thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Snyggt kört Stefan, du vågade ladda på härligt som vanligt!
Gillar verkligen hur du satsade in i målgången och utnyttjade alla extrameter av banan vi hade planerat för just såna saker

Synd att du fick prioritera broinvigning mm (det förstår jag!) för annars kunde du kämpat om "mest antal stinter" i söndags med, något du brukar vinna

Bra kört i år!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Väl utnyttjat däcksgummi Stefan! Man skall utnyttja resurserna till max, det är bra! thumbs up

Vi syns på banorna nästa år!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E91 2006, konbana 2024!
<<   1, 2, 3 ... , 11, 12, 13   >>
18 besök idag (17898 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande