Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 36, 37, 38   >>
376 besök idag (92068 totalt)
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



Är det verkligen pump i den modellen. Sena e46 (min 04:a) har en annan variant med 2 "elgrejor" alltså 2 Kontaktstycke. Den kan jag tänka mig har cirkulationspump.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
SevenEight skrev:
Den där vattenpumpen på bilden är för afterrun också tror jag. Den är iaf orsaken till att e46 är den mest lättluftade bilen - man bara ställer max värme och lämnar tändning på.... ta en fika...klart. Väldigt smidigt.


Jag tog loss den, Det är en ventil, ingen pump. Att det bli luftat när den är öppen (som den gör med max värme ) är ju rimligt, men någon vattencirkulation kommer inte ske utan motorn igång.
Ventilen aktiveras (stänger) om kylvattnet är någorlunda varmt och man sätter ned kupetemperaturen till minimum. Exakt det scenariot har jag provat nu.

"Eftervärme" tror jag inte finns, men skall läsa handboken. kanske finns ytterligare en vattenpump...



Jag ersatte ventilen med en rörböj, När jag tar loss insuget nästa gång skall jag dra en kort slang direkt från motorns bakkant till ingången på värmepaket. så slipper man att dom slangarna helt i motorutrymmet.



Har aldrig haft bekymmer med luft, jag öppnar bara luftskruven och fyller upp till det rinner ut luftskruven. Men då har jag alltid haft ventilen urkopplad (öppen).

Fredin skrev:
Är det verkligen pump i den modellen. Sena e46 (min 04:a) har en annan variant med 2 "elgrejor" alltså 2 Kontaktstycke. Den kan jag tänka mig har cirkulationspump.


Kan du leta upp din bil i https://www.realoem.com/ ? borde ju synas där.

På e39, 5 serien, finns en pump som ev. går med tändningen på.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6164



E39 har option i form av restvärmessystem som kan hålla bilen varm även när motorn är avstängd. Går på timer också och håller koll på batteriets laddningsnivå.

Om det finns på e46 är okänt men ofta så används ju systemen över flera samtida plattformar.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



Det verkar som jag har cirkulationspump på min





_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Fredin skrev:
Det verkar som jag har cirkulationspump på min

bra, då har vi lärt oss något nytt idag. Henrik har du också cirkulationspump ?

Angående trasig elstyrning av termostaten så har jag googlat lite, det är ett välkänt fenomen. Det kanske inte märks i vardagskörning på våra breddgrader. Felet ger ingen tänd motorlampa, däremot en felkod. Men det är ju långt från alla som kollar.

Vid banåkning/tävling kan det absolut blir ett problem när termostaten har en öppningstemperatur på 97 grader istället för normala ca 88. Instrumentpanelens tempmätare är också ett skämt där nållan står rakt upp mellan typ 60-110 grader! Något som jag och henrik har moddat på våra bilar så den visar äkta värden. Står någonstans i tråden tror jag,

Så jag uppmanar alla ägare till ban E46:or. att se över om deras elstyrning av termostat verkligen fungerar. säkrast med INPA, men det bör gå att mäta resistansen mellan kontakterna i termostaten också.

Jag har beställt en ny termostahus med termostat. orginal också 97 grader. Men då bör jag kunna styra den till vilken temperatur jag vill. Andra alternativ är borra bypass hål i termostaten för att få ner vattentempen.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Finns det inte termostater med lägre temp än 97 grader?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
s
Guson skrev:
Finns det inte termostater med lägre temp än 97 grader?
Guson

jodå, det fanns diverse tuning/eftermarknadsgrejor , men då är dom inte styrbara.
Jag betalade 500:- för standard mahle hus inklusive styrbar termostat.
Då kan jag själv finlira in tempen.

Alternativ jag skall prova är om M50 motorns termostat passar.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Före och efter kortat ner slangen mellan motor och värmempaket. Gör det enklare komma åt under insuget. bra och billig modd.





Börjar bli en hög med grejor som "inte behövs" :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Långlopps 325'an fick lite uppmärksamhet i helgen. Vi plockade ner bakvagnen ersatte alla bussningar till kapslade ledlager och nedre länkarmarna till gröve justerbara. handbromsen och bromsköldar åkte också på skrothögen tillsammans med ytterligare en av ljuddämpare. Nu har vi bara en liten kvar mitt under bilen.

något varv på bakre fjädrarna kapades bort så vi får rätt "rake" på bilen :-)




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Jag funderar på enkla modds, både till 330'en och 325 långloppan. enkla grejor som kanske ger lite bättre väghållning/känsla, det kommer hursomhelst se lite mera race ut....

Jag köpte en färdig bakre fjädernbenstag för några år sedan. kostade 675sek 2019, det var tider. Används även för att fästa 4pkt bältet i.



Skulle enkelt kunna gå att svetsa på några extra rör så den ansluter mot bakvagnens bakre infästningar (med längre skruvar underifrån) enligt denna. Dom här säljs från 500 euro, sanslöst dyrt för lite bonna-rör.



Man kan även gå all-in och även ansluta mot dom främre bussningarna. Kanske lite overkill... går ju alltid kompletta med senare ifall man vill öka ballhetsfaktorn :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



Fråga till dig. Vet du vad vattentempsensor i nedre kylarslang gör? Tänkte om den kanske gick att använda till styrning av elkylfläkt? Den sitter ju inte i motorhärvan utan i karossens kabelhärva.
Gäller e46 MS43 som monteras i e36 kaross.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Fredin skrev:
Fråga till dig. Vet du vad vattentempsensor i nedre kylarslang gör? Tänkte om den kanske gick att använda till styrning av elkylfläkt? Den sitter ju inte i motorhärvan utan i karossens kabelhärva.
Gäller e46 MS43 som monteras i e36 kaross.

Den givaren är inte kritisk, men signalen går till ecu och används för beräkningar. Det går köra utan.

Men det är en resistiv givare och går inte starta elfläkten med rakt av utan det krävs lite elektronik imellan. borde finnas någon enkel relävariant från någon äldre bil. tex volvo?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Fredin skrev:
Fråga till dig. Vet du vad vattentempsensor i nedre kylarslang gör? Tänkte om den kanske gick att använda till styrning av elkylfläkt? Den sitter ju inte i motorhärvan utan i karossens kabelhärva.
Gäller e46 MS43 som monteras i e36 kaross.

Den givaren är inte kritisk, men signalen går till ecu och används för beräkningar. Det går köra utan.

Men det är en resistiv givare och går inte starta elfläkten med rakt av utan det krävs lite elektronik imellan. borde finnas någon enkel relävariant från någon äldre bil. tex volvo?


går ju dra en sladd från ms43 handsken till ett relä som drar fläkten, är nog bästa lösningen, det är finurliga algoritmer inuti ms43.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
dubbelpost

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
grejor som kommit, 20mm spacers med pinnskruv till 330en.


huvudbrytare till långloppan


sedan labbade jag med CAN bussen på 330en, man kan styra instrumenten och vissa lampor genom skicka rätt värden från maxxecu




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Anledningen till jag mekar CAN buss är att jag köpt en ZF 8hp45 växellåda. 8 växlad från en bwm 535 F11 2011 (n55 motorn) + växelspak. DCT lådor gick knappt att hitta och dyra. En 8hp låda är "nästan" lika snabb som en DCT och förmodligen lite mera skonsam mot drivlinan. Dessutom billigare...

8hp lådorna från bilar med N55 motor passar förhoppningvis någorlunda "rakt på" M54 motorn som min e46 330 har. (mindre hål justeringar) och ingen adapterplatta behövs. Och även e46 kardan går att bibehålla.

Tänkte försöka få 8hp lådan att funka med orginal styrsystem i lådan Stöldskyddet behöver dock av-aktiveras.
Funkar inte det kan man antingen byta ut hela TCU till turbolamik eller HTG. Men jag är mera intresserad av en lösning enligt https://wiki.canformance.net/doku.php?id=cantcu:information

Men genom lite reverse engineering borde man kunna få fram CAN id och aktuella värden för att styra lådan direkt från maxxecu utan mellanliggade grejor och kostnad.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



Benny Steen skrev:
Benny Steen skrev:
Fredin skrev:
Fråga till dig. Vet du vad vattentempsensor i nedre kylarslang gör? Tänkte om den kanske gick att använda till styrning av elkylfläkt? Den sitter ju inte i motorhärvan utan i karossens kabelhärva.
Gäller e46 MS43 som monteras i e36 kaross.

Den givaren är inte kritisk, men signalen går till ecu och används för beräkningar. Det går köra utan.

Men det är en resistiv givare och går inte starta elfläkten med rakt av utan det krävs lite elektronik imellan. borde finnas någon enkel relävariant från någon äldre bil. tex volvo?


går ju dra en sladd från ms43 handsken till ett relä som drar fläkten, är nog bästa lösningen, det är finurliga algoritmer inuti ms43.


Okej. Tack för svar.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Imorse 07.05 kom budbilen med lådan. Såg bra ut förutom att n57 flexplattan saknades. Dom får skicka den separat.



Orginal 8hp45 6bult momentomvandlaren som bör passa mot en bmw N57 (6cyl liters diesel) flexplattan (som inte kom med) och som i sin tur passar på e46 M54 motors vevaxel och även kuggkransens passar mot e46 startmotor (en distans behövs mellan startmotor /vxlådan.)

Inga adaptrar behöver tillverkas/köpas och man behåller längden på motor+växelådan som i sin tur gör att e46 kardan passar längdmässigt.



Jag behöver skaffa lite kontakter innan jag kan koppla upp mig mot lådan.


Frilåsning av parkeringsläge kan göras genom skruva upp insexskruven underifrån. Man kan fixa så det går göra innifrån bilen.


E46 hardy skiva är 96mm, medbringaren på vxlådan är 105mm. Det finns en medbringare i rätt storlek från annan vxlåda som passar rakt av, behöver leta lite i real-oem.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Intressant. Har kört den lådan i Alfa Giulia och i några BMW. Riktigt trevlig låda som jag är rätt säker på inte gör bort sig på bana. Körde den i vår Giulia på Kinnekulle och efter några varv lät jag bli paddlarna och ställde den i sport Auto. Då kan man koncentrera sig 100% på körningen och låta bli växlingarna. Kommer bli riktigt bra!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



En sjuväxlad variant av den här lådan används av både BMW och Toyota (samma drivlina) i deras GT4 racebilar, så kan ju inte vara helt fel faktiskt. Klart intressant projekt!

Vad väger lådan?

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Intressant. Har kört den lådan i Alfa Giulia och i några BMW. Riktigt trevlig låda som jag är rätt säker på inte gör bort sig på bana. Körde den i vår Giulia på Kinnekulle och efter några varv lät jag bli paddlarna och ställde den i sport Auto. Då kan man koncentrera sig 100% på körningen och låta bli växlingarna. Kommer bli riktigt bra!

Dom här lådorna sitter i massor av bilar, både vanliga och mera sportiga och även pickuper i USA. Så det börjar finnas mycket eftermarknadsgrejor. Lådorna finns det gott om på skrotarna.

En svensk firma säljer adaptrar , finns massor av kombinationer.
https://www.domi-works.com/collections/8hp-adapter-kits

Lådorna går att justera med rätt mjukvara eller så köper man en färdig mapp. Dom blir betydligt rappare. xHP och bootmod3 säljer sådant. kostar några tusen och uppåt.

McRae skrev:
En sjuväxlad variant av den här lådan används av både BMW och Toyota (samma drivlina) i deras GT4 racebilar, så kan ju inte vara helt fel faktiskt. Klart intressant projekt!
Vad väger lådan?

76kg enligt dokumentationen och det verkar stämma med verkligheten.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 36, 37, 38   >>
376 besök idag (92068 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande