Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
9 besök senaste veckan (24923 totalt)
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241



Cassius skrev:
Är inte toppackningen lite av en svag punkt på 3S motorerna? Jag har haft en vanlig ST162, som köptes med dålig topppackning. Sen skar motorn när jag väl bytt.. Bytte motor, fick överhettningstendenser.. felsökte någon vecka och provade av någon anledning starta med kylarlocket avskruvat. Glykol hela undersidan av huven... Så byte igen :/

Antar att det är samma på GTE'n att kabelstammen går mellan insug och topp så halva motorn måste rivas för att få loss toppen? Jag förlängde spridarkablarna första gången på min så stammen gick på utsidan av insuget, kortade nog ner andra topplocksbytet med 2-3 timmar!


Generation 1&2 av 3sgte motorn hade absolut problem med toppackningen om man började ladda mer än original. Lösningen många gör är att helt enkelt köpa Gen3 motorns (1993 och nyare) toppackning som är en flerlagers stålpackning.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



AffeAlien skrev:
Cassius skrev:
Är inte toppackningen lite av en svag punkt på 3S motorerna? Jag har haft en vanlig ST162, som köptes med dålig topppackning. Sen skar motorn när jag väl bytt.. Bytte motor, fick överhettningstendenser.. felsökte någon vecka och provade av någon anledning starta med kylarlocket avskruvat. Glykol hela undersidan av huven... Så byte igen :/

Antar att det är samma på GTE'n att kabelstammen går mellan insug och topp så halva motorn måste rivas för att få loss toppen? Jag förlängde spridarkablarna första gången på min så stammen gick på utsidan av insuget, kortade nog ner andra topplocksbytet med 2-3 timmar!


Generation 1&2 av 3sgte motorn hade absolut problem med toppackningen om man började ladda mer än original. Lösningen många gör är att helt enkelt köpa Gen3 motorns (1993 och nyare) toppackning som är en flerlagers stålpackning.


Vilket var vad jag gjorde också. Fick tag på en beggad som sattes i första motorn. Och som sen flyttades till den andra (dvs tredje motorn för den packningen). Bra grejer!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Lugn och fin nu. Även om den samlade expertisen snabbt redan bestämt att det måste vara topplockspackningens fel så vill jag mäta och bekräfta innan jag börjar skruva loss toppen. Vattenpump, läckage kring vattenkylningen i turbon, förträngningar i kylsystemet, dålig vattencirkulation (lokala hotspot) skulle kunna ge liknande symptom.
Det sitter redan en MLS packning på motorn och block och topp planades för 2 år sedan. Sedan kan ju det första felet med läckande kylarlocket (som är bekräftat) med efterföljande överhettning gjort att toppen slagit sig. Men det är bara en av flera möjliga scenarior.

Jag har ett sådant här koldiox/läckage test kit, jag köpte från ebay för länge sedan. Förhoppningsvis funkar kemikalierna fortfarande. lite halvtaskigt anslutning mot kylaren dock.



Annars har biltema något liknande numera. rätt humant pris också. 239:-
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/cyl . . . .

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Benny Steen skrev:
Lugn och fin nu. Även om den samlade expertisen snabbt redan bestämt att det måste vara topplockspackningens fel så vill jag mäta och bekräfta innan jag börjar skruva loss toppen. Vattenpump, läckage kring vattenkylningen i turbon, förträngningar i kylsystemet, dålig vattencirkulation (lokala hotspot) skulle kunna ge liknande symptom.
Det sitter redan en MLS packning på motorn och block och topp planades för 2 år sedan. Sedan kan ju det första felet med läckande kylarlocket (som är bekräftat) med efterföljande överhettning gjort att toppen slagit sig. Men det är bara en av flera möjliga scenarior.

Jag har ett sådant här koldiox/läckage test kit, jag köpte från ebay för länge sedan. Förhoppningsvis funkar kemikalierna fortfarande. lite halvtaskigt anslutning mot kylaren dock.




Annars har biltema något liknande numera. rätt humant pris också. 239:-
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/cyl . . . .


Biltemas fungerade för mig när jag detekterade läckande packning, det tog en stund dock innan man fick uslag då läckaget på tomgång var litet. Ganska svårt att få nåt laddtryck ståendes i garaget Använde även biltemas lilla kamera som jag hissade ner i cylinder och hittade fina vattendroppar med :/

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Jag har testat göra koldioxidprov, men det blev ingen större mängd gas eller förändring av vätskans färg.



Sedan gjorde jag en provtur på gatan. Den går inte varm i gattempo men luften från ventilationen blir kall imellanåt vilket indikerar att det skapas luftfickor i kylsystemet.
Sedan hällde jag i geggan nedan och körde 25minuter i makligt tempo. Har inte provkört sedan dess. Rapport kommer.

Is säsongen lider ev. mot sitt slut. Det har varit ovanligt milt väder sista tiden. Normalt brukar vi kunna köra en bit i april.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Benny Steen skrev:
Sedan gjorde jag en provtur på gatan. Den går inte varm i gattempo men luften från ventilationen blir kall imellanåt vilket indikerar att det skapas luftfickor i kylsystemet.
Sedan hällde jag i geggan nedan och körde 25minuter i makligt tempo.

Kylarcement funkar riktigt bra som nödlagning, en på jobbet berättade att en kompis till han hade en suv som var lite vatten sjuk.... när den startades kall så gick den på 7 burkar och det var rätt så mycke vit rök som slutade när den blev lite varmare och och då vaknade sista cylindern också. Efter en burk kylarcement så var dessa symptom borta och bilen såldes så fort som möjligt långt bort från stan till en bilfirma....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
goranw

Här sen Aug 2012
Inlägg: 44



Hade en Celica ST185 Rallybil som hade samma symptom, tog mycket lång tid innan vi till slut hittade felet, sprucket motorblock. Var många år sedan men har för mig det var på V sida av motorn när man tittade framifrån. Undrar om det inte var vid vattenpumpen. Hände inte förrän man körde specialsträckorna så den belastades ordentligt.

_________________
Göran Westerlund
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
goranw skrev:
Hade en Celica ST185 Rallybil som hade samma symptom, tog mycket lång tid innan vi till slut hittade felet, sprucket motorblock. Var många år sedan men har för mig det var på V sida av motorn när man tittade framifrån. Undrar om det inte var vid vattenpumpen. Hände inte förrän man körde specialsträckorna så den belastades ordentligt.


Intressant. Menar du att det läckte ut cylindergaser den vägen, var även cylinderväggen skadad ?

Jag var ute och kollade kring vattenpumpen och andra ställen ikväll, men det är svårt att se något utifrån. Jag har dock ett extra block och topp ifall det skulle behövas, men det blir inte sådant motormek under denna säsong. Bättre att ha bilen körbar/flyttbar tills dess jag sätter igång. tex till hösten.

Jag tog och en körde sväng och denna gång belastade jag motor mera , den överhettar inte, men det blåser ändå kallluft imellanåt, vilket är illa nog... Möjligvist det blev lite bättre med bars leak i kylarvätskan, men svårt att avgöra. Får jag tillfälle kommer jag prova hårdbelasta en gång till på isbana.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
goranw

Här sen Aug 2012
Inlägg: 44



Var 17år sedan så kommer inte ihåg exakt. Gjorde inga koldioxidprov. Hittade inte sprickan förrän jag tröttnade på ständiga problemet. Tog ur motorn och plockade isär den, då hittade jag felet. Vet att det var ett svagt ställe för det fanns, när det begav sig, speciella motorsportblock som var förstärkta.

_________________
Göran Westerlund
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6216



Sprickindikeringsprov kan göras med en färgad penetrant, tar väldigt små sprickor i gjutgods.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Från dagens körning ut-hörnsjö, gräsmyr. Celican fick stanna hemma, men det finns flera bilar. responssystemet fick jobba :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241



goranw skrev:
Var 17år sedan så kommer inte ihåg exakt. Gjorde inga koldioxidprov. Hittade inte sprickan förrän jag tröttnade på ständiga problemet. Tog ur motorn och plockade isär den, då hittade jag felet. Vet att det var ett svagt ställe för det fanns, när det begav sig, speciella motorsportblock som var förstärkta.


Helt rätt, runt vattenpumpen och mellan cylinder 2 och 3 spricker gärna blocken tyvärr. Hur länge de håller och vid vilken effekt de går sönder verkar variera kraftigt.

Tyvärr går knappt motorsportblocken att hitta längre och hittar du ett så kan du köpa en helt bunt med nya GT4or för priset du får betala 😁
Själv valde jag att byta till ett block från en Toyota camry nyare än 1998 med 2.2 5sfe motorn. Toppen från 3sgte motorn passar rakt på de blocken men man behöver ju så klart andra stakar och kolvar och lite annat.
Finns massor av info på nätet om detta. Bara googla på 5sgte så hittar du en hel del om du är nyfiken.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



AffeAlien skrev:
goranw skrev:
Var 17år sedan så kommer inte ihåg exakt. Gjorde inga koldioxidprov. Hittade inte sprickan förrän jag tröttnade på ständiga problemet. Tog ur motorn och plockade isär den, då hittade jag felet. Vet att det var ett svagt ställe för det fanns, när det begav sig, speciella motorsportblock som var förstärkta.


Helt rätt, runt vattenpumpen och mellan cylinder 2 och 3 spricker gärna blocken tyvärr. Hur länge de håller och vid vilken effekt de går sönder verkar variera kraftigt.

Tyvärr går knappt motorsportblocken att hitta längre och hittar du ett så kan du köpa en helt bunt med nya GT4or för priset du får betala 😁
Själv valde jag att byta till ett block från en Toyota camry nyare än 1998 med 2.2 5sfe motorn. Toppen från 3sgte motorn passar rakt på de blocken men man behöver ju så klart andra stakar och kolvar och lite annat.
Finns massor av info på nätet om detta. Bara googla på 5sgte så hittar du en hel del om du är nyfiken.


Sweet, nu får vi en motorbyggstråd snart för hur skall Benny kunna motstå ett sånt bygge? thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
jo, en 5SGTE lät roligt, Jag gillar hybrid byggen.
Jag har en extra 3SGTE motor med sliten vev och 4ans stake och kan utgå från den istället. Då förblir bilen körbar/flyttbar. 5SGTE motorn kan jag snickra ihop under sommaren och byta i bilen inför nästa is-säsong.

Då behöver vi en donator camry bara. Och nu får det nog bli E85 i fortsättningen. Det känns bara konstigt och tanka bensin i en turbo bil :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Benny Steen skrev:
jo, en 5SGTE lät roligt, Jag gillar hybrid byggen.
Jag har en extra 3SGTE motor med sliten vev och 4ans stake och kan utgå från den istället. Då förblir bilen körbar/flyttbar. 5SGTE motorn kan jag snickra ihop under sommaren och byta i bilen inför nästa is-säsong.

Då behöver vi en donator camry bara. Och nu får det nog bli E85 i fortsättningen. Det känns bara konstigt och tanka bensin i en turbo bil :-)


Hur var det nu? Inga problem att starta en E85 bil i kylan när det är 15% bensin i? Eller kör du sensor så det bara är att hälla i lite extra bensin när man vill ha fler kolväten?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
MaZ skrev:
Benny Steen skrev:
jo, en 5SGTE lät roligt, Jag gillar hybrid byggen.
Jag har en extra 3SGTE motor med sliten vev och 4ans stake och kan utgå från den istället. Då förblir bilen körbar/flyttbar. 5SGTE motorn kan jag snickra ihop under sommaren och byta i bilen inför nästa is-säsong.

Då behöver vi en donator camry bara. Och nu får det nog bli E85 i fortsättningen. Det känns bara konstigt och tanka bensin i en turbo bil :-)


Hur var det nu? Inga problem att starta en E85 bil i kylan när det är 15% bensin i? Eller kör du sensor så det bara är att hälla i lite extra bensin när man vill ha fler kolväten?


jo, det är tjurigt med e85 vid kyla om inte lagt omsorg på kallstarten vid mappningen. Det är sällan så kallt när man mappar. Så det glöms gärna bort tills man står där på isen i -20...

Temporärt mera bensin vid kallstarten skulle nog funka, det blir både fetare och bättre förångning. Kallstartsventilen är ju separat på insuget. så man skulle kunna ha ett separat system med bensin till den.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



MaZ skrev:
Benny Steen skrev:
jo, en 5SGTE lät roligt, Jag gillar hybrid byggen.
Jag har en extra 3SGTE motor med sliten vev och 4ans stake och kan utgå från den istället. Då förblir bilen körbar/flyttbar. 5SGTE motorn kan jag snickra ihop under sommaren och byta i bilen inför nästa is-säsong.

Då behöver vi en donator camry bara. Och nu får det nog bli E85 i fortsättningen. Det känns bara konstigt och tanka bensin i en turbo bil :-)


Hur var det nu? Inga problem att starta en E85 bil i kylan när det är 15% bensin i? Eller kör du sensor så det bara är att hälla i lite extra bensin när man vill ha fler kolväten?


Jag tycker mig minnas att det antingen fanns eller planerades för 230-uttag på biltransporten för motorvärmare.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Guson skrev:
MaZ skrev:
Benny Steen skrev:
jo, en 5SGTE lät roligt, Jag gillar hybrid byggen.
Jag har en extra 3SGTE motor med sliten vev och 4ans stake och kan utgå från den istället. Då förblir bilen körbar/flyttbar. 5SGTE motorn kan jag snickra ihop under sommaren och byta i bilen inför nästa is-säsong.

Då behöver vi en donator camry bara. Och nu får det nog bli E85 i fortsättningen. Det känns bara konstigt och tanka bensin i en turbo bil :-)


Hur var det nu? Inga problem att starta en E85 bil i kylan när det är 15% bensin i? Eller kör du sensor så det bara är att hälla i lite extra bensin när man vill ha fler kolväten?


Jag tycker mig minnas att det antingen fanns eller planerades för 230-uttag på biltransporten för motorvärmare.

Guson


Har provat, det kyler för mycket när man kör. Märks knappt att den gått när man kommer fram. Dessutom kändes det rätt farligt med 230VAC med allt snö och skit som yr omkring baktill. Funkar nog bättre med kåpsläp.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Benny Steen skrev:
Guson skrev:
MaZ skrev:
Benny Steen skrev:
jo, en 5SGTE lät roligt, Jag gillar hybrid byggen.
Jag har en extra 3SGTE motor med sliten vev och 4ans stake och kan utgå från den istället. Då förblir bilen körbar/flyttbar. 5SGTE motorn kan jag snickra ihop under sommaren och byta i bilen inför nästa is-säsong.

Då behöver vi en donator camry bara. Och nu får det nog bli E85 i fortsättningen. Det känns bara konstigt och tanka bensin i en turbo bil :-)


Hur var det nu? Inga problem att starta en E85 bil i kylan när det är 15% bensin i? Eller kör du sensor så det bara är att hälla i lite extra bensin när man vill ha fler kolväten?


Jag tycker mig minnas att det antingen fanns eller planerades för 230-uttag på biltransporten för motorvärmare.

Guson


Har provat, det kyler för mycket när man kör. Märks knappt att den gått när man kommer fram. Dessutom kändes det rätt farligt med 230VAC med allt snö och skit som yr omkring baktill. Funkar nog bättre med kåpsläp.


Inte helt oväntat. Det är ju ganska mycket fart och fläkt runt bilen på släpet och värmaren är på bara några hundra watt normalt. Täckt släp eller köra värmaren stillastående efter ankomst gäller alltså.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Hämtade hem gt4'an från sommarförvaringen för några veckor sedan och idag fick den komma i garagevärmen tillsammans med 330'en och motorcyklarna.

Jag har inte byggt någon ny motor. Så jag siktar på komma tillrätta med överhettningens som bråkade ifjol. gt4'an är gatlegal så det är bara montera vinterdäcken och ställa på och prova framkalla felet på vanliga vägar.

Den startade snällt, men det låter som ett spricka från grenröret, men det verkar mera komma från baksidan av motorn, hm...

Jag byggde om avgasutsuget och lade ett rör på golvet under celican fram till bmw'n så jag kan fortsätta köra motorn på 330'en i garaget. Finns mycket att klura på, perfekt att dricka ett glas rött till :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Jag gjorde en insats på Celican i december. Det lät som det läckte från grenröret. men var bara en tätning på EGR hålet som läckte.
Sedan bytte jag termostat och gick igenom allt som kunde tänkas påverka att den hade tendens att gå varm vid hård körning. Det var svårt att fram felet på gata. Krävdes ordenligt hård körning.
Temostaten öppnade med upplevde den lite "seg" , det var märkt "Made in west germany". Västra tyskland verkar inte ha någon känsla för kvalitet så jag bytte ut den till en ny som jag hade liggande. Provkörning efteråt visade på en viss skillnad faktiskt.

Därefter fick vi massiva mängder med snö och all isåkning hamnade på paus någon månad Därefter hade vi nya bilar vi ville prova köra på isen. Under tiden stod Celican hemma och blev mera och mer översnöad. Och jag har inte sett till den på nästan två månader....

Imorse skottede jag fram den och den både startade direkt och hade inga bekymmer att komma loss trots den sjunkit djupt ner med däcken. Nu står den upptinad i garaget och eventullt kör vi isbana med den nästa helg.










_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
9 besök senaste veckan (24923 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande