Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ford Anglia 101E 1958
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
127 besök idag (24718 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Hög kompression och sidventilare rimmar rätt illa ser man tydligt på bilderna, mycket förbränningsrum är det

Gick under en upphissad Anglia för några veckor sedan:




Min första känsla var att allt var så klent, balkar, länkarmar, fjädrar, bakaxel, Mustangen är rena pansarfordonet i jämförelse.
Att montera lite stöddigare grejor låter som en riktigt bra början thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Titta en fyrcylindrig Briggs&Stratton

Det kan vara viss finess att få igång befintigt och byta allteftersom brister visar sig, annar är det lätt att det barkar hela vägen till en blästrad och målad kaross samt en tappad sug.

Tunna och klena konstruktioner har ju sina fördelar, man som med en kart burka sig till balans , även sevens tjänar på att inte byggas för kraftigt (om man kan hålla sig under 120hk och under 600kg med förare)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 263


Trådstartare
Janne J skrev:
Hög kompression och sidventilare rimmar rätt illa ser man tydligt på bilderna, mycket förbränningsrum är det

Gick under en upphissad Anglia för några veckor sedan:



Min första känsla var att allt var så klent, balkar, länkarmar, fjädrar, bakaxel, Mustangen är rena pansarfordonet i jämförelse.
Att montera lite stöddigare grejor låter som en riktigt bra början thumbs up


Med en tjänstevikt på 860kg och 38 hästkrafter så behöver det kanske inte vara så grovt

Niklas: Du har helrt klart en poäng. Även om det blir att byta drivlina etc så är tanken att det inte ska bli för mycket finlir, men det är ju inte så kul att skruva på skitiga/rostiga delar.. svår balansgång där

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 263


Trådstartare
Framsteg har gjorts, framför allt så är motorn startad! Känns riktigt kul.
Fick lös alla ventiler och borstade lite mer stålborste, skruvade tillbaks allt, ny kondensator och nya tändstift så startade den till slut

Bevis:

https://youtube.com/shorts/yA5LAhlQCsI?feature=share

Annars har jag kollat status på bromsarna och börjat få liv i all el.
Bromsarna kunde sett värre ut, en sida bak såg ut att vara bytt "nyligen". Däremot verkar alla cylindrar vara bortom räddning.

Då är ju frågan hur man ska gå vidare, eftersom motorn är igång så är nog planen att få den igenom besiktningen original. Men jag är inte så sugen på att slänga ett par tusen på fram och bakvagn om jag ändå vill byta det så småningom. Så en idé är att byta till escort framvagn med skivbroms, och "engelsk" axel bak men behålla motorn tills vidare. Känns som att det "borde" slinka igenom besiktningen, det ska inte krävas några stora ingrepp så borde inte vara allt för uppenbart. Alternativt renovera bromsar bak och escort fram.. Annars får man försöka sälja in det som en säkerhetsuppgradering hur hade ni gjort?







_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Jag hade satsat på det som snabbast får den körbar och besiktad, dvs renovera original och gör små uppgraderingar sedan så att du kan köra lite under tiden.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Klingan75 skrev:
Jag hade satsat på det som snabbast får den körbar och besiktad, dvs renovera original och gör små uppgraderingar sedan så att du kan köra lite under tiden.


Samma här thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Då är jag motvallskärring och förespråkar pallbockar och en grundlig renovering med Ragnar som förebild

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



2fast4u skrev:
Då är jag motvallskärring och förespråkar pallbockar och en grundlig renovering med Ragnar som förebild

Är det inte Jeppsson om pallbockar är inblandade

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Klart den ska renoveras grundligt!
Men se till och ha en 10-15 år med tom kalender så att du hinner bli klar.
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 263


Trådstartare
Som tur är så har jag bara två pallbockar i garaget än så länge, är nog bäst att jag inte köper fler

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 263


Trådstartare
Jag pular vidare när det finns tid, fick tredje tillskottet här för nån vecka sen men allt runt det går ju på ren rutin nu så man kan smita ner i källaren ibland också

Jag har iallafall sansat mig lite, det blir att renovera original bromsar och få den körbar. Det är ganska mysigt att bara renovera också och inte kapa sönder halva bilen, har jag blivit gubbe vid knappt 32 års ålder? Nåja, man kan ju alltid kapa sönder sen.. eller så trimmar man sidventilaren lite, dubbla förgasare och högre komp så kanske man är uppe på hiskeliga 50hk

Har iallafall tagit av, smort upp och monterat tillbaks handbromsvajern - där sparade jag 1000kr!

Jag har även köpt huvudcylindrar och skruvat dit.


Monterat renoverad slavcylinder med ny slang och luftat - funkar! Även kollat så att kopplingen frikopplar, inga konstigheter där.


Slängde på den gamla toppackningen igen för att jag bara ville provstarta, provtryckte på kylsidan för att se om jag mot förmodan kunde komma undan att köpa en ny.. det var inte ett dugg tätt, så blir ny packning. Men då kan man plana toppen när man ändå håller på..


Nya bromsdelar från England, 1500kr levererat och klart för allt på bilden tycker jag är överkomligt. Eventuellt åker jag på att köpa nya bromsband till backarna fram och nita om då dom är lite väl slitna kanske, annars har jag allt som behövs i bromsväg.


Sen kunde jag inte hålla mig..



2" sänkblock tänkte göra egna först men det här var billigare att köpa från England än bara u-bultarna här i Sverige.. Kapar nog fjädrarna fram bara till att börja med så får vi se sen.

Jag är också väldigt sugen på att bredda fälgarna eller byta fälgbana, jag måste ju ändå köpa nya däck så 6" breda 13" fälgar verkar ändå gå att få tag på.. dom här bilarna har en ganska speciell bultdelning så det är inte mycket annat som passar! Tror det är enklare att byta fälgbana/centrum själv också än att bredda själv och passa in en plåtremsa. Har kollat lite med ett par som kan bredda fälgar men det blir alldeles för dyrt för den här bilen, byter jag fram/bakvagn så kan jag ändå inte använda dom fälgarna.

Just nu flyter det iallafall på bra och det känns som att det kommer rulla på vägarna i sommar i den här takten, kul!

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



jag tycker du är inne på rätt väg, bygg om den som gammal racer, sänka den, breddare fälgar o trimma sidan istället för att kapa itu den o montera nya grejor.
Det inte gubbaktigt det coooolt
thumbs up thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Tycker också att det är tuffare om du trimmar den på ett tidsenligt sätt, än sätter dit moderna grejer thumbs up

De silverfärgade bromscylindrarna verkar vara samma typ som till min Lotus. I så fall ska det vara lite fett på dem, så att de kan glida fram och tillbaka i bromsskölden. Jag missade det och då funkade de inte så bra

_________________
Rikard Lundberg
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 263


Trådstartare
fordcapri skrev:
jag tycker du är inne på rätt väg, bygg om den som gammal racer, sänka den, breddare fälgar o trimma sidan istället för att kapa itu den o montera nya grejor.
Det inte gubbaktigt det coooolt
thumbs up thumbs up


Ja en trimmad sida kan ju vara lite coolt, tex:



Rikard L skrev:
Tycker också att det är tuffare om du trimmar den på ett tidsenligt sätt, än sätter dit moderna grejer thumbs up

De silverfärgade bromscylindrarna verkar vara samma typ som till min Lotus. I så fall ska det vara lite fett på dem, så att de kan glida fram och tillbaka i bromsskölden. Jag missade det och då funkade de inte så bra


Tack, det hade jag inte tänkt på. Monterade bakbromsarna ikväll faktiskt så jag såg till att fetta in ordentligt! Insåg att jag satt en back fel på ena sidan när jag kollade på bilder efteråt, så det blir lite backjobb.. handbromsen funkar iallafall thumbs up

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Sänkning och bredare fälgar kommer att förvandla Anglian ordentligt, kul bygge

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



[quote="patrikh"]
fordcapri skrev:
jag tycker du är inne på rätt väg, bygg om den som gammal racer, sänka den, breddare fälgar o trimma sidan istället för att kapa itu den o montera nya grejor.
Det inte gubbaktigt det coooolt
thumbs up thumbs up


Ja en trimmad sida kan ju vara lite coolt, tex:



Jo det finns mycket skoj man kan göra med en sida, jag trimmade för många år sen en harley sida.
Den blev rejält mycket snabbare än org, men med bibehålt tillförlitligget så den gick att använda
Det blev många turer till tyskland med den..

_________________
henrik nielsen
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 263


Trådstartare
Fråga: Jag måste ändå dra ett nytt längsgående bromsrör under bilen, skulle man kunna borra hål i balken och dra den igenom istället eller är det dumt? Borde ju inte påverka allt för mycket, och den är ju ganska utsatt när den går sådär speciellt om den blir lägre. Med enkrets-system vill man ju inte få hål på ett rör direkt

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det är inget strukturellt problem med ett typ 10-12 mm hål för att få igenom bromsrör. Tänk på att skydda mot nötning och klamra ordentligt.

Å andra sidan har det ju funkat i...60 år? ;-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 263


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det är inget strukturellt problem med ett typ 10-12 mm hål för att få igenom bromsrör. Tänk på att skydda mot nötning och klamra ordentligt.

Å andra sidan har det ju funkat i...60 år? ;-)

Gustaf


Toppen, känns tryggt när man får medhåll från dig hade tänkt sätta gummigenomföringar i hålen.

Ja klamringen original följer ju knappast SFRO-standard, men ja det har ju uppenbarligen funkat i 60 år (men kanske är skillnad på stålrör och kopparrör?)

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det är stor skillnad på stålrör och kopparrör (men även kopparnickel) i behov av klamring. Stålrören arbetshärdar inte på samma sätt men så är det väl ärligt talat också på det viset att biltillverkarna kanske var lite snåla med klamring emellanåt :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 263


Trådstartare
Ingen superfart i garaget just nu så kan passa på att uppdatera lite. Alltid svår avvägning hur mycket bilder man ska lägga upp och hur små/stora uppdateringar man ska göra men här kommer ett gäng bilder och lite svammel iallafall!

Blandning av gammalt och nytt! Nya cylindrar, men backarna var det mycket kvar på så dom fick återanvändas. Det var lite grisigt bakom trumman så egentligen borde jag kanske byta packbox i trumman men men..
handbromsen är inkopplad och funkar också!


Sänkblock och nya Bromsrör/slang.


Blev ett hål i balken med gummigenomföringar.


Svårt att få till en helhetsbild i litet garage, hög som ett hus fram just nu tror att den kan komma ner en gnutta till i bak också när jag sänkt den fram sen.


Det jävlades lite för mig när jag skulle få på sänkblocken, när jag hade lossat bakaxeln så gick det helt plötsligt inte ett skjuta fram bakaxeln tillräckligt så den gick att montera på båda sidor, kardanen gick i botten kändes det som. Visade sig att växellådsfästet gett med sig, så kardanen tog emot balken och kunde inte gå hela vägen fram.


Fästet består av två plattor som är vulkade med gummi emellan, detta hade släppt. Är både snål och otålig så ville inte betala ~500kr för ett nytt och vänta på det så ögonmåttade lite och åkte till hovleverantören och köpte 3 gummibussningar.






Borrade hålen lite om lott så att plåtarna skulle hamna mitt för varandra när den sjönk ihop sen. Vet att bussningarna belastas i fel riktning men det funkar nog ett tag iallafall, vet ju inte hur långlivad drivlinan blir ändå


Håller ju parallellt på att utrusta mitt garage med allt som man behöver. Har tidigare kunnat snylta mer på farsan/arbetsplats men nu har man flyttat etc etc..
Försöker vara lite återhållsam och ekonomisk men nu dök en svets upp till bra pris i närområdet så då var det bara att handla! Är ett gammalt tungt as på 100+ kg, men betalade i princip för flaskan och fick svets, regulator och en tidsenlig svetshjälm på köpet! 250A ska man väl klara sig på ett tag

Har inte provsvetsat eftersom gasen är slut, men den startar och går och jag brände av en tråd mot nån skrotbit så det ska nog inte vara några konstigheter. Kylfläkten låter lite så det bör jag kanske titta på, är det något annat man borde göra innan man svetsar på riktigt? Ta isär och göra rent något kretskort/kontakter? Kylpasta nånstans?




Annars så är jag i framkant på bilen och grejar med bromsarna och ska försöka få loss fjädrarna för kapning, väntar även på bromsbackar och topplockspackning från England.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Andra projekttrådar
Ford Anglia 101E 1958
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
127 besök idag (24718 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande