Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 340i: Den bara går och går
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
48 besök idag (16485 totalt)
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
St3v3 skrev:
Sitter bromsoken på rätt sida med luftnipplarna uppåt?


Jajamen, allt sånt är det ordning på

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Motivationen att skruva med bilrackaren har inte varit på topp, så det har tagit tid. Men igår och idag gjorde jag ett lite ryck.
Jag började med att ta bort restriktorn till bakre bromskretsen och skruva ihop bromsmekanismen igen.
Sen roade jag mig med att lufta allt för 175 gången i ordningen. Resultatet då?
Jo men tro det eller ej, men nu finns det så pass mycket bromsar att jag kunde provköra bilen typ 400m utan att känna mig som en total trafikfara.
Men det innebär inte att problemet är löst. Pedalen är fortfarande otroligt svampig och tar väääldigt långt ner. Men framsteg är alltid framsteg!



Kul att se den nere på marken igen, nu gäller det bara att få ordentlig ordning på grejerna! Jag vill gärna att alla blundar och ignorerar de fina hjulvinklarna

Allt tips och idéer är fortfarande välkomna på hur jag kan komma till rätta med en extremt mjuk pedal trots fina och rena flöden ur alla ok

_________________


BMW e30 v8
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Det måste vara luft kvar i ledningarna/HBC nånstans, hur luftar du bromsarna? Jag brukar alltid köra med vakuumsug (lagom takt EJ fullt ös) och det har aldrig misslyckats trots byte av allt möjligt i bromssystemet.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 63



En fråga angående infästningen av hållaren av bromsservot/cylindern. Sitter den bara fast i botten och det inringade staget i ovankant eller på några fler ställen? På den andra bilden syns det fler infästningar som jag antar används vid orginalmontering...



_________________
Kent Ohlsson
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Westersund skrev:
Det måste vara luft kvar i ledningarna/HBC nånstans, hur luftar du bromsarna? Jag brukar alltid köra med vakuumsug (lagom takt EJ fullt ös) och det har aldrig misslyckats trots byte av allt möjligt i bromssystemet.


Jag har luftat med vakuumsug, trycksatt behållaren, vanligt hederligt trampande, allt gjort i flera omgångar. Ingen skillnad. Men känslan i pedalen är precis som om det skulle vara luft kvar, men jag kan inte få ut någon mer luft.

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
makeba skrev:
En fråga angående infästningen av hållaren av bromsservot/cylindern. Sitter den bara fast i botten och det inringade staget i ovankant eller på några fler ställen? På den andra bilden syns det fler infästningar som jag antar används vid orginalmontering...


Den sitter bultad ner i rambenet samt i det fästet du har med på bilden. Det sitter stabilt och inget flexar när man bromsar. Att det skulle flexa var en av mina första misstankar, men det har jag kontrollerat.

_________________


BMW e30 v8
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76



Jag förutsätter nästan att du vid det här laget har luftat ur och konstaterat att du inte har några luftläckor i ditt bromssystem.

Noterar att du har prövat lite av de stag och lösningar jag prövat, och att nån lånat min bild här

Jag ser inte riktigt hur du byggt sitt stag, men du bör sätta en gaffellänk i respektive sida av ditt stag och på så sätt få ett justerbart stag, du måste också givetvis ha låsmuttrar då så att det inte kan gänga sig självt. (Jag prövade både med gaffellänkar och ledlager, gaffellänkar blev stabilare till en bråkdel av priset)

Jag hade exakt samma problem som dig när jag byggde den setupen du gör nu och jag hade för kort stag, som inte gav tillräckligt slag när jag tryckte på bromsen, och därav tog bromsen bara just längst ner, och det var extremt svampigt eftersom du bara precis är och nuddar i yttersta delen av slaget i ditt bromsservo.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
MrKristian skrev:
Jag förutsätter nästan att du vid det här laget har luftat ur och konstaterat att du inte har några luftläckor i ditt bromssystem.

Noterar att du har prövat lite av de stag och lösningar jag prövat, och att nån lånat min bild här

Jag ser inte riktigt hur du byggt sitt stag, men du bör sätta en gaffellänk i respektive sida av ditt stag och på så sätt få ett justerbart stag, du måste också givetvis ha låsmuttrar då så att det inte kan gänga sig självt. (Jag prövade både med gaffellänkar och ledlager, gaffellänkar blev stabilare till en bråkdel av priset)

Jag hade exakt samma problem som dig när jag byggde den setupen du gör nu och jag hade för kort stag, som inte gav tillräckligt slag när jag tryckte på bromsen, och därav tog bromsen bara just längst ner, och det var extremt svampigt eftersom du bara precis är och nuddar i yttersta delen av slaget i ditt bromsservo.


Mitt stag är byggt med original gaffellänkar och har låsmuttrar. thumbs up

Jag har varit i kontakt med tillverkaren av adaptermekanismen som sitter på brandväggen och enligt dom ska deras design ge tillräckligt slag på originalarmen på bromsservot.
Jag har dessutom flyttat upp infästnings punkten på den armen för att få extra slag då jag misstänkte det du pratar om.
Jag har försökt googla mig fram till om det ska vara någon förspänning på armen på bromsservot, men kan inte hitta något. Så av vad jag har kunna läsa mig till så ska jag ha tillräckligt med slag.
Jag tycker även att det ser ut som om jag komprimerar huvudcylindern ordentligt, men lite svårt att veta utan att jämföra med en originalbil.

Fick du ordning på din setup?

_________________


BMW e30 v8
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76



baumgardt skrev:
MrKristian skrev:
Jag förutsätter nästan att du vid det här laget har luftat ur och konstaterat att du inte har några luftläckor i ditt bromssystem.

Noterar att du har prövat lite av de stag och lösningar jag prövat, och att nån lånat min bild här

Jag ser inte riktigt hur du byggt sitt stag, men du bör sätta en gaffellänk i respektive sida av ditt stag och på så sätt få ett justerbart stag, du måste också givetvis ha låsmuttrar då så att det inte kan gänga sig självt. (Jag prövade både med gaffellänkar och ledlager, gaffellänkar blev stabilare till en bråkdel av priset)

Jag hade exakt samma problem som dig när jag byggde den setupen du gör nu och jag hade för kort stag, som inte gav tillräckligt slag när jag tryckte på bromsen, och därav tog bromsen bara just längst ner, och det var extremt svampigt eftersom du bara precis är och nuddar i yttersta delen av slaget i ditt bromsservo.


Mitt stag är byggt med original gaffellänkar och har låsmuttrar. thumbs up

Jag har varit i kontakt med tillverkaren av adaptermekanismen som sitter på brandväggen och enligt dom ska deras design ge tillräckligt slag på originalarmen på bromsservot.
Jag har dessutom flyttat upp infästnings punkten på den armen för att få extra slag då jag misstänkte det du pratar om.
Jag har försökt googla mig fram till om det ska vara någon förspänning på armen på bromsservot, men kan inte hitta något. Så av vad jag har kunna läsa mig till så ska jag ha tillräckligt med slag.
Jag tycker även att det ser ut som om jag komprimerar huvudcylindern ordentligt, men lite svårt att veta utan att jämföra med en originalbil.

Fick du ordning på din setup?


Jag har också den adaptermekanismen, jag vet inte om jag tog upp den i min tråd, men jag har använt den, och precis som du tvekar, den ger INTE tillräckligt med slag oavsett vad tillverkaren säger. Fick kapa och svetsa rätt friskt i den.

Jag vill inte säga att jag hade förspänning, men extremt tight passform helt utan spel, så det skulle nog räknas som viss förspänning.

Kan dock säga, att när jag fick till det så blev det så in åt helvete bra faktiskt.
Sen hade SFRO synpunkter på att jag byggt mitt stag i ett odokumenterat stål utan hållfasthetsdokument, men det är en separat sak.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Hej! Det framgår kanske i tråden men har du funderat på hydraulisk bromsservo? Jag har liknande passningsproblem på en M42 med "DTM insug" och köpte servo från en E32. Har inte monterat den än iofs.

Bild från Internet:


P.S. Vanliga felkällor på E30:

- Bromsslangar ovanför diffen/bakaxeln brukar vara svåråtkomliga och byts aldrig.
- Bromsfördelningsventilen är fjäderbelastad och sitter i serie med bromsröret som går till bakbromsarna.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
MrKristian skrev:
baumgardt skrev:
MrKristian skrev:
Jag förutsätter nästan att du vid det här laget har luftat ur och konstaterat att du inte har några luftläckor i ditt bromssystem.

Noterar att du har prövat lite av de stag och lösningar jag prövat, och att nån lånat min bild här

Jag ser inte riktigt hur du byggt sitt stag, men du bör sätta en gaffellänk i respektive sida av ditt stag och på så sätt få ett justerbart stag, du måste också givetvis ha låsmuttrar då så att det inte kan gänga sig självt. (Jag prövade både med gaffellänkar och ledlager, gaffellänkar blev stabilare till en bråkdel av priset)

Jag hade exakt samma problem som dig när jag byggde den setupen du gör nu och jag hade för kort stag, som inte gav tillräckligt slag när jag tryckte på bromsen, och därav tog bromsen bara just längst ner, och det var extremt svampigt eftersom du bara precis är och nuddar i yttersta delen av slaget i ditt bromsservo.


Mitt stag är byggt med original gaffellänkar och har låsmuttrar. thumbs up

Jag har varit i kontakt med tillverkaren av adaptermekanismen som sitter på brandväggen och enligt dom ska deras design ge tillräckligt slag på originalarmen på bromsservot.
Jag har dessutom flyttat upp infästnings punkten på den armen för att få extra slag då jag misstänkte det du pratar om.
Jag har försökt googla mig fram till om det ska vara någon förspänning på armen på bromsservot, men kan inte hitta något. Så av vad jag har kunna läsa mig till så ska jag ha tillräckligt med slag.
Jag tycker även att det ser ut som om jag komprimerar huvudcylindern ordentligt, men lite svårt att veta utan att jämföra med en originalbil.

Fick du ordning på din setup?


Jag har också den adaptermekanismen, jag vet inte om jag tog upp den i min tråd, men jag har använt den, och precis som du tvekar, den ger INTE tillräckligt med slag oavsett vad tillverkaren säger. Fick kapa och svetsa rätt friskt i den.

Jag vill inte säga att jag hade förspänning, men extremt tight passform helt utan spel, så det skulle nog räknas som viss förspänning.

Kan dock säga, att när jag fick till det så blev det så in åt helvete bra faktiskt.
Sen hade SFRO synpunkter på att jag byggt mitt stag i ett odokumenterat stål utan hållfasthetsdokument, men det är en separat sak.


Gissar att du fick förlänga armen då den är kortare än original?

Jag vet att det ska gå att få till det jävligt bra, så jag vägrar ge upp nu

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
beepbeep skrev:
Hej! Det framgår kanske i tråden men har du funderat på hydraulisk bromsservo? Jag har liknande passningsproblem på en M42 med "DTM insug" och köpte servo från en E32. Har inte monterat den än iofs.

Bild från Internet:


P.S. Vanliga felkällor på E30:

- Bromsslangar ovanför diffen/bakaxeln brukar vara svåråtkomliga och byts aldrig.
- Bromsfördelningsventilen är fjäderbelastad och sitter i serie med bromsröret som går till bakbromsarna.


Jag funderade på en sån lösning, men valde e34 lösningen. Med v8 får inte en hydraulisk cylinder plats heller utan måste flyttas även den.

Fördelningsventilen är bortplockad och slangarna är bytta till stålomspunna, så det borde inte vara ett problem.

_________________


BMW e30 v8
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



baumgardt skrev:


Jag har varit i kontakt med tillverkaren av adaptermekanismen som sitter på brandväggen och enligt dom ska deras design ge tillräckligt slag på originalarmen på bromsservot.
Jag har dessutom flyttat upp infästnings punkten på den armen för att få extra slag då jag misstänkte det du pratar om.


Tar pedalen fortfarande långt ner kanske det inte är tillräckligt ändå?

_________________
S Örnberg
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
St3v3 skrev:
baumgardt skrev:


Jag har varit i kontakt med tillverkaren av adaptermekanismen som sitter på brandväggen och enligt dom ska deras design ge tillräckligt slag på originalarmen på bromsservot.
Jag har dessutom flyttat upp infästnings punkten på den armen för att få extra slag då jag misstänkte det du pratar om.


Tar pedalen fortfarande långt ner kanske det inte är tillräckligt ändå?


Det börjar mer och mer att luta åt något sånt. Jag får modifiera lite och se vad som händer för att undersöka

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Nu så, nu börjar det likna något. Idag rev jag isär mekanismen vid huvudbromscylindern och flyttade upp infästningen istortsätt så långt jag kan innan saker börjar krocka med varandra.
Resultatet då? Jo men tro på f*n så har jag brukbara bromsar just nu Fortfarande något svampig pedal, men som natt och dag jämfört med tidigare!


På bilden syns original infästning på hävarmen. Jag har nu flyttat upp den säkert 25-30mm och kortat hävarmen väsentligt för att få en bättre utväxling.


Det är lite lagom trångt på denna sidan av motorn så svårt att få en bild på vart nuvarande infästning är, men här syns ett tappert försök. Och ja, staget ska byggas i stabilare material framöver


Men löser man ett problem så dyker det ju alltid upp nya. Men denna gång kan jag inte göra något åt saken just nu. Snö och sommardäck gjorde det lite knepigt att provköra Men jag kan nu låsa upp bromsarna, något som inte hade varit möjligt förut

Så nästa steg är att invänta töväder eller vänta tills studentplånkan tillåter inköp av en uppsättning vinterdäck. Det var en otroligt skön känsla att kunna köra bilen till slut iallafall
V8, sommardäck och snötäckta vägar gav mig tillslut en e30 med en bakände som som dansade lite. Den gamla trötta 4an på max 70 hästar erbjöd inte riktigt samma känsla

På återhörande när vädret eller plånboken tillåter!

_________________


BMW e30 v8
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Det är inte så att den svampiga bromspedalen beror på att hela installationen sviktar?

_________________
Magnus Falk
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Prova att lufta med hjälp av pedalen igen nu när du kanske har tillräckligt med slaglängd. Ibland är det nästan ett måste att lufta på det viset.
Nya belägg på gamla halvdåliga skivor kan ge dålig känsla också innan dom nött till sig.

_________________
S Örnberg
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag hade precis samma problem, fel utväxling på pedalen, tog mig lång tid att fatta vad det var som ställde till det, svampiga bromsar och diffus känsla. Modifierade pedalen och fick helt nya bromsar, ska kanske finjustera lite till för att få den där 100%-iga känslan.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
stilldouble skrev:
Det är inte så att den svampiga bromspedalen beror på att hela installationen sviktar?


Vad jag kan se så sitter allt stabilt och inget rör sig. Jag ska dock fixa några stag till för att vara på den säkra sidan när bilen ska börja brukas ordentligt.

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
St3v3 skrev:
Prova att lufta med hjälp av pedalen igen nu när du kanske har tillräckligt med slaglängd. Ibland är det nästan ett måste att lufta på det viset.
Nya belägg på gamla halvdåliga skivor kan ge dålig känsla också innan dom nött till sig.


Absolut, jag ska lufta allt ordentligt igen nu.

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Janne J skrev:
Jag hade precis samma problem, fel utväxling på pedalen, tog mig lång tid att fatta vad det var som ställde till det, svampiga bromsar och diffus känsla. Modifierade pedalen och fick helt nya bromsar, ska kanske finjustera lite till för att få den där 100%-iga känslan.


Jag misstänker att det finns en del finjusterande kvar att göra med slaglängder på grejerna. Men det var ruskigt skönt att tillslut få till det skapligt thumbs up

_________________


BMW e30 v8
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 340i: Den bara går och går
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
48 besök idag (16485 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande