Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
1 besök senaste veckan (21435 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Benny Steen skrev:
5kg svänghjul, med orginal diameter? låter extremt lättat. är det alu ?


Okej, det kanske var 5,5kg - har inte vägt det. Nä inte alu!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare


Var tvungen att klappa på rören bara för att känna känslan!

Fick hjälp av Benny Steen att kolla lagren och de var ju slut-ish, IAF dags att byta. Vev såg ok ut. Nog har den väl gått mer än utlovat denna motor men, men bara fixa. Näst på tur leak-down för att få en uppfattning om ringarna.

Snart dags att klappa på sommarhjulen och sommar chassit! Blir kul!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Den motorn kommer bli riktigt fin

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Benny Steen skrev:
5kg svänghjul, med orginal diameter? låter extremt lättat. är det alu ?

Vad är original diametern?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
super7 skrev:

Vad är original diametern?


228mm på 325 och 240mm på 330!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare


Svänghjulet! Köpte det på chans från Polen. Google hittade nån polsk variant av blocket och där fanns detta svänghjul. Tänkte att jag chansar, 900 polska pengar (ink frakt) senare damp den när i brevlådan typ. Ser okej ut, gjord för original koppling. Hade redan fyndat en Sachs 243 som passar original sv hjul och således även denna.

Motorn då? Nya lager blir det, jag lyfter inte toppen. Ska beställa allt från leebmann24 - billigast på allt plus att de har alla BMW original grejer jag behöver.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare


Tog ingen bild på min bil, jag menar....det fanns ju en äkta procar på plats!

Riktigt rolig trackday! Som vanligt, det är ganska tillbaka lutat på dessa evenemang och alla som är där sköter sig väldigt bra. Kul blandning, allt från den där M1an värd miljoner och unik så det räcker och blir över, en GT40 som var så fin som man kan inte ta in det, massa 911, en Daytona coupé Fab 5...och så min bil då. Jo och så en Yaris GR som typ var tagen ur kartongen alldeles nyss. Och den där Yarisen, med 9 tappra mil på mätaren fick då smaka. Det var otroligt fränt att se den i backspegeln när den kom matande på 4 hjulställ! Mäktig syn faktiskt. Och jävlar alltså, fort gick den!

För min egen del gick det bra. Har ju fan prenumererat på servo haverier på Fällfors men just det gick bra. Haveri fritt är att ta i, dragkedjan i overallen gick sönder.... Anyway, däcken funkade trots ett år i träda i garaget, beläggen skrek, visslade och dammade precis lika mycket som förra året - bromsade lika bra också. Däremot borde jag nog ha bytt olja för det var inte samma stuns i pedalen som jag vill minnas att det var. Men som sagt, det bromsar bra!

Försökte faktiskt vara lugnare med rattandet. Jag vet inte, kanske har jag rattat på som ett svin tidigare? Små korrigeringar , kan det värma systemet till haveri? Fast ärligt talat, den första pumpen var det nog åldern som tog, den andra var det jag som klantade med när av monterade den. Så...det var nog inget.

Borde ha höjt trycker i däcken tror jag...eller sänkt...det var alltid i slutet av passet som det gick snabbast - på andra sidan, det verkar ta ett par varv innan jag liksom tänker "fuck it nu kör vi" så det är väl mer det.

Är IAF glad att jag fick en körning i år. Det har inte blivit. Eller det har inte varit prio på det. Det är väldigt kul, och som den funkade igår så är det ju helt okej liksom - det är ingen raket förstås, men den passar mig.

Fick testa Espens compact 330 4wd och det var ju en ögonöppnare. Stor skillnad på motorkaraktär. Man kanske skulle släppa sargen och hänga i den där motorn nu då??

Har pillat ihop en "Bolt on ish" lösning för S54 spännare till oljepumpskedjan och den blev jag rätt nöjd med, IAF ur ett hantverksmässigt hänseende. Mer om det sen.

Edit: Ser nu att jag var 3s (!!!) snabbare förra året än bästa i år! Men jösses! Snacka om att ligga av sig!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Nice rapport thumbs up speciellt kul att läsa att det var bekymmersfritt denna gången
Verkar varit en bra samling bilar närvarande

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare


Så var det dags att klappa i tre-nollan i bilen! Det tog tid att landa i det men hur som. Motorn köptes av en lokal förmåga komplett med två elhärvor och ecu och en uppsättning nya givare till allt. Fick hjälp av Benny Steen att kolla alla lager och nån vecka senare montera nya. Bytte även kamkedje skenor, fjäder i sträckarn, termostathus och lite runt om. Luftburken köptes på Ebay, en X3 kom den ifrån. Leakdown test fick tummen upp av nämnde Benny och när sen motorn var ihop så fick den ett polskt lättat svänghjul och en schmiedmann pipa. Som en extra krydda, och en orsak till att det tog tid, så ritade jag och fick tillverkat en hållare för en S54 oljepumpskedje stråckare Så...nu finns de IAF en bolt-on-ish lösning för det för de som är intresserade. Har 5st brackets liggande. Mer om det i ett framtida inlägg. Remskiva på vattenpumpen byttes till en M52 d:o från en e36a, remskiva på servon byttes till en från en E36 318i - detta för att varva ner båda då IAF Servo bara blir värme när man varvar. Remmen blev en 6PK1565, typ 30mm längre för att kompensera för de större remhjulen. Så långt allt gott.




Planen var egentligen enkel. Ut med 2.5, in med 3.0. Jag fick en partial readout från Bennys 330 som hade samma se version som min bil, dvs "430037" - denna flashade jag min bil med efter att jag petar i vissa värden. Jag behöll gaspedalfiltret, mer om det sen.

Det tog ganska precis 2,5h att riva ur motorn och resten av dagen för att flytta över det som skulle över från 2,5an. Dag 2 gick åt till att fixa det sista och skruva i motorn i bilen. Hade jag a) sett till att låna hem en momentnyckel och b) köpt tillräckligt med vätskor hade det varit crank direkt. Nu fick det bli dagen efter.

Så, uppstart. Förutom en miss med kopplingen som resulterade i ett jävla oljud och en smärre stroke gick det bra. Jag kör med en 240mm fjädrar lamell från en 635 och en "243" tryckplattan. Passar ihop men lamellen måste vändas åt fel håll, annars tar den i styrylsan i lådan (ett ljud man dör av....på riktigt...för det låter som om allt har rasat) och det bygger lite mindre än original så man måste ha justerbar kula till armen (går dock att köra!). Med det fixat så var det bara cranka upp oljetryck. Förstås litet läckage vid kamkedjesträckarn för den var inte dragen, i övrigt inget. Inga felkoder, inga konstigheter.....således bara att starta. Ja, efter att bulten på veven dragits med 410Nm. Hejsan. Ny bult blev det. Innan montering kontrollerades den mot den gamla. Den gamla var inte sträckt. Så, den behöver man nog inte byta egentligen - absolut inte på M54B25/B22/B28...möjligen på B30.


Men innan det. Jag fick ju hjälp av min polare Espen med bytet. Han borde bli livs-coach. Utan honom, inget byte. Utan hans glada tillrop - jag hade på riktigt gett upp.


Så, dags att starta. Brum. Ja där stod den på tomgång. Lät lite som en ångbåt och det visade sig vara 2 fel. Två stekta tändspolar och en igensatt spridare på cylinder 4. Med det fixat - enormt fin gång.

Svänghjul - har ju monterat ett 5kg svänghjul istf det ~12kg dubbelmassa som satt där. Skillnad vid normal körning? Eeeeeexakt ingen. Orsak? Den där filtrering funktionen gasspjället är riktigt bra. Funkar svinbra att köra lätt svänghjul. Det är dock skillnad när man gasar mer än pedal limit I filtret, då blir det som ett annat svar från motorn! Den känns kul.

Grenrör - passformen var väl inte hundra tusen procent men helt ok. Kapade av original systemet efter första ljuddämparen och bultade ihop det. Blir inte hästkraftsoptimalt men det gick fort. Eller fort. Fan, det gick nån timme där. Kul fördel med rostfri pipa - man såg att den inte gick på cyl 4 för den blev inte färgad när bilen stod på tomgång.

Såhär långt? Verkar funka. Ska dock göra en insats till med kopplingen och byta bort den här jävla Kina shortshiften mot en original 330 spak.




Så, nu vinter chsssie och vinterhjul på plats och vintern är på G! Isdäck?? Vore kul!

Som sagt, det här hade inte gjorts utan Espen och Benny faktiskt. De har bidragit med pusselbitar i olika storlekar.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Byta motor E46 : Det är egentligen rakt på. Vi lossade allt och pallade upp motorn på pallbockar och sen lyfte vi bort bilen.

Ac: inga problem, lossa ac kompressorn, ta bort generatorn, se till att hänga motorn i en motorlyft och putta motorn mot förarsidan så att ac kompressorn går fritt. Den får sen hänga kvar i bilen. Gör det omvända vid montering av motor. Alltså, bort med generatorn och när motorn är på plats igen i bilen, montera generatorn.

Svänghjul och koppling: se till att antingen köpa en fungerande kombo eller mät, mät och mät innan du monterar.

Mjukvara: Absolut absolut enklast, ladda ner en partial read for den motorn du ska hänga i med samma version som den du har i din bil just nu. Då vet du att den delen inte strular. Alternativt....flasha din bil innan med senaste hetaste MS43 releasen och se till att få den att funka på din bil. Sen byta motor och flasha med rätt partial. Fördelen med alternativ 1 är att du bara behöver ett program, ms4x flasher och en sladd och 30s tid över för att flasha. Sjukligt smidigt.

Luftning av kylsystem: Espen hade ju ett vansinnigt bra knep - fyll vätska, tändning på, vrid upp ac på +32 gra......bilfan luftar sig själv! Sitter en cirk pump som går igång då och den måste sitta 100% rätt för jag hade exakt 0.0 problem med detta. Galet smidigt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Då är frågan. Montera 6vxl låda NU eller SEN? Måste ner med vxl låda för att fixa det sista på kopplingen (shimsa tryckplatta och fixa så att den kan frikoppla). Ska man då haka i 6vxl lådan samtidigt? Hmm.

Ska riva ner subframe och byta bussningar till alu. De är helt sopslut.


Tips på bra alu kylare som passar rakt på utan trassel?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



SevenEight skrev:
Då är frågan. Montera 6vxl låda NU eller SEN? Måste ner med vxl låda för att fixa det sista på kopplingen (shimsa tryckplatta och fixa så att den kan frikoppla). Ska man då haka i 6vxl lådan samtidigt? Hmm.

Ska riva ner subframe och byta bussningar till alu. De är helt sopslut.


Tips på bra alu kylare som passar rakt på utan trassel?


Där skiljer i splinsen på 5vxl och 6vxl låda tänk på det när det gäller lamellen.

Jag har kört med en Direnza kylare i flera år utan problem, finns till E46 modell anpassad.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Verkar blivit ett hyfsat trevligt lyft med nya motorn

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Motorbytet innefattade alltså:

M54B30 med nya lager, ny fjäder till kamkedjesträckarn, nya skenor, nya givare

S54 sträckare på oljepumpskedjan (!) med egen billet hållare

Allt nytt till vevhus Vent + "02pilot mod"

5kg svänghjul och 243 tryckplatta och fjädrad lamell

Schmiedmann grenrör

M3 motor och vxl låda fästen

E36 M52/S52 Remskiva till vattenpump
E36 318is remskiva på servopump
--> 8% under-drive!

Rem: 6PK1565 (original 6PK1538 DVS typ 30mm längre behövs)



Många små grejer blev det. Hållaren för sträckan till oljepumpskedjan blev ju bra, om än lite Overkill i utformningen. Blev onödigt svårtillverkad. Har ett gäng till salu.

Underdrive till Servo och vattenpump känns bra och märks inte när man kör eller parkerar. Tänker att alla sätt att hjälpa servon överleva är bra. Och vattenpump? Ja, men jag tänker att den nog är dimensionerad för varmare breddgrader och låga varv. I kalla Sverige äre lugnt. Remskivan satt ju på alla E36 ink S52 så det ska nog räcka till - plus, de där pumparna trivs inte på höga varv tror jag. Blir mest bara att de pajar. Så, lite mindre förluster och lite bättre livslängd.

5kg svänghjul? Svinbra. Eller, det märks inte i normal trafik. Exakt ingen skillnad. Ingen. Men, trampa förbi filtreringen av gaspedal i ecun så märks det. Så, absolut aldrig mer tungt svänghjul. Dessutom visade det sig att mitt dubbelmassa var sopslut. Nu inser jag att jag känt det.

Nu fortsätter jag laga mat. Återkommer.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Har haft en koppling som inte kopplat ur helt. Orsak? Köpte för tjock lamell. 1.1mm för tjock. Inte bra! Så, idag rev vi ner lådan och monterade 1.1mm shims mellan trtckplatta och svänghjul. Oj! Solfjädern åkte ut över 6mm (varav då 1,1mm var shiims) och mätt på slaven motsvarar det typ 10mm. Var lite nervöst när jag skulle köra ut bilen men vilken skillnad! Ja förstås, nu funkar ju kopplingen. Har kört ganska precis 100mil med motorn och följdaktligen då 100mil med icke fungerande koppling. Men nu, det är nu man kan köra med bilen! Den är rätt härlig med 3 liter faktiskt. Kul karaktär med lättare svänghjul. Ja - tror jag alltså, har ju inte testat utan. Men, rapp känns den då!

Hade en Kina shortshift tidigare men nu bytte jag till en 330 spak. Ett mellanting är att föredra tror jag. Det dåliga med Kina spaken var nog mest kopplingen egentligen. Så, jag ska kapa av Kina spaken och förlänga den typ 20mm så den blir lite längre än en original spak och testa igen.

Nästa insats, subframe bussningar. Mina är sopslut. Helt....sopslut.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 57



Hur går det här?

Har precis börjar riva i min E46 330 och är väldigt nyfiken på hur ditt motor & kopplingskoncept fungerat?

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Händer inte mycket på trackday fronten - jag har blivit lite less. Kör ju bilen varje dag och jag har exakt 0.0 bekymmer med mitt 5kg svänghjul. Det funkar skitbra, det är inga problem att köra med det trots att "alla" sa att man komemr få motorstopp hela tiden.. Har inte hänt en enda gång.

Kopplingen? Ja, den blev ju som den vart, men det blir bättre och bättre. Den är ju kanske i tyngsta laget men det kan ju iofs också bero på att lamellen är för tjock.

Har ännu nån lite fantasi om att jag ska kasta i den där 6vxl lådan jag har liggande och då tänker jag byta till en original koppling...eller bara byta lamell till en med rätt splines.

Jag gjorde ju en riktig fulmapp av vanos - och det blev en väldigt skillnad tycker jag. Jag drog egentligen bara i den där mappen som finns på ms4x mappen på wikin och det blev ju lyckat måste jag säga. Ändrade bara varm-mappen och skillnaden mellan varm och kall maskin är väldigt stor.

Men jag vill ännu en gång slå ett slag för diff och framförallt att ändra i motor ecun för hur mycket avdrag den gör vid antispin. Jag ändrade i ABS:en till M3 inställning och med et ändrade avdraget i motorecun så blir det skitbra. Original är ju väldigt av/på och med för stort avdrag - det blir ju bara ett enda hackande... Nu är den mycket bättre- Tycker jag alltså. Och torsen diff... Funkar så bra!

Det är lite synd att jag tappat känslan här, e46 är ju en väldigt bra plattform för att modda loss känner jag ju. Men nu vill jag göra nåt annat.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Just det - man känner ju att den är rapp med lättare svänghjul. Jag har inte tagit bort alla filter som finns på gaspedalen så jag har ju kvar liksom den här mesigheten - trampar man ner kopplingspedalen så tas ju ett filter bort och då blir det ju helt annan känsla. Men - man märker nu på vintern när man är ute och sladdar att den är väldigt kvick på att varva upp.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492



SevenEight skrev:
.
Jag gjorde ju en riktig fulmapp av vanos - och det blev en väldigt skillnad tycker jag. Jag drog egentligen bara i den där mappen som finns på ms4x mappen på wikin och det blev ju lyckat måste jag säga. Ändrade bara varm-mappen och skillnaden mellan varm och kall maskin är väldigt stor.

Det är lite synd att jag tappat känslan här, e46 är ju en väldigt bra plattform för att modda loss känner jag ju. Men nu vill jag göra nåt annat.

Jag misstänker orginal vanos mappen för motorn anpassad för miljö och bränsle. Jag har tagit Vanos mappen från M3an , S5430 och lagt in. Ingen provkörning ännu, men man ser att den är mera kompromisslöst gjord på M3'an. Jag har gjort det på maxecu, men det går lika enkelt att göra på orginalsprutet.

Köp en annan bruksbil, en e46 till ? Och kör överladdning på 325an. någon gång måste du börja med turbo :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Jag tror ju att insuget kommit till för att få till mellan registret eftersom man inte kan ha för mycket överlapp där pga emissioner - så min misstanke är att ju mer man labbar med vanos desto mindre behov är det av M54 insuget. Nu kommer jag få mothugg, men han "tommyting" som finns på nåt forum har lite bevisat det eftersom M50 insuget gav mer purjo oavsett varvtal efter han jobbat igenom vanos mapp...och ja, han bytte tillbaka till M54 och jobbade igenom vanos igen men fick inte ut samma mos. Anywho - nä, jag ska hålla på med annat nu ett tag, inge mera e46 tror jag....men vi får se.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Här tar denna resa slut. Bilen är såld!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
1 besök senaste veckan (21435 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande