Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 197, 198, 199 ... 218, 219, 220   >>
42 besök idag (1112001 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Tack!

Lissjos skrev:
Mycket kul att du är ute och provkör och sorterar ut thumbs up

När blir det en snigel?



Sådär tänker du? 2500 hästar ur en 505. Kompressor är ju också snigel
Behöver man så mycket effekt så är bilen för tung.
6,8L sugmotor räcker rätt långt. Numera pressar ju jänkarna 120hästar/liter ur en gammal sur Pontiacmotor, men jag nöjer mig nog med 400ish sen. Den dagen jag känner att föraren klarar att maxa chassit och att jag därmed kan hantera 1200 hästar eller nåt, så ska jag satsa på det. Men det tar nog minst en säsong innan jag är där
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419



And ersJepp sson skrev:
Tack!

Lissjos skrev:
Mycket kul att du är ute och provkör och sorterar ut thumbs up

När blir det en snigel?



Sådär tänker du? 2500 hästar ur en 505. Kompressor är ju också snigel
Behöver man så mycket effekt så är bilen för tung.
6,8L sugmotor räcker rätt långt. Numera pressar ju jänkarna 120hästar/liter ur en gammal sur Pontiacmotor, men jag nöjer mig nog med 400ish sen. Den dagen jag känner att föraren klarar att maxa chassit och att jag därmed kan hantera 1200 hästar eller nåt, så ska jag satsa på det. Men det tar nog minst en säsong innan jag är där


Mycket fränt
Du får ta min bil till sommaren och känna på 1000 plus så du får upp suget. Måste bara byta allt först och få blocket svetsat innan

_________________
Patrik Lissjos
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Det är så roligt att se denna bilen ute

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Litet steg för människan men stort steg för Pontiacen är att det äntligen finns en soppamätare inkopplad, som funkar som det ska också. Ohmmässigt la jag dashens inställningar mitt mellan givarens ohm-värden för de olika lägena, så det blir stabil signal - inget flimmer när nivån är på ett visst ställe osv. Grymt skönt och veta hur mycket soppa det finns i tanken. 108 liter totalvolym, och tack vare catch tanken räknar jag med att kunna använda i princip hela volymen... ...så jag kommer iaf till Laholm utan att tanka.



Stora vinterprojektet är att få i lite isolering och temporär inredning för att man inte ska behöva åka runt i en baslåda. Har börjat leta lite mattprover, men hittar inte det jag vill ha egentligen, dvs sådan där matta som består av många tunna strån. Inte den vanlga "vävda" modellen med grov tråd.

Dvs denna sorten, men på metervara.



Velourmatta verkar det kallas. Ibland i alla fall. Men google ger inte mycket förslag tyvärr. EDIT: top 'n trim har något liknande i lager, men det är lite klent med strån på den. Den där riktigt täta modellen där man inte kan se själva mattbotten igenom är jag på jakt efter.

Sen är det ju allmänt ångestladdat att välja färg, både utanpå och inuti bilen.
Men mer om det senare. Först ska lite paneler byggas. thumbs up
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Hmm, kan det finnas någon bagagerumsmatta (universal eller för någon kombibil) av rätt typ som är tillräckligt "bra" prissatt för att kunna använda som om det vore metervara (ytan borde räcka till att få ut minst en eller ett par mattor ur)?

Vad är det för borr/slag på Pontiacmaskinen förresten?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Matt-tema finns ju i Lund, kan inte dom ta hem det du vill ha

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Jag behöver mer än en bagagerumsmatta, annars var det en bra idé. Men ytan bakom stolarna får samma är det tänkt.


Victor. skrev:
Vad är det för borr/slag på Pontiacmaskinen förresten?

4.12/3.75... tum


Mattema, får dra in och kolla där också. thumbs up även om jag är lite lätt skeptisk (allt som inte är standardsortiment är svårt att få tag på när man bara ska ha några kvadratmeter)
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



jag köpte typ sån matta till duetten hos matt handlaren inne på jägersro i malmö. den som ligger på agnefrisvägen.
tror att han kallade den för bilmatta, där fanns olika färger

_________________
henrik nielsen
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



And ersJepp sson skrev:
Victor. skrev:
Vad är det för borr/slag på Pontiacmaskinen förresten?

4.12/3.75... tum

D.v.s. typ samma som Chevrolet 400 Small Block (brukar väl listas 4,125" som standardborrning). Då är ju 550+ hk vid 6500 varv/min en "rimlig" målbild (om du vill fortsätta köra sugmotor/tresiffrig effekt ), med varvstopp på 7200 varv/min (korrigerad medelkolvhastighet 25 m/s infaller då).

Mats Appelgren byggde en 400 Small Block med 570 hk och 670 Nm på vanlig 98 oktan och en fyrportsförgasare som artikelserie i Bilsport runt 98-99, den har varit min "referensmotor" sedan dess.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Äntligen synkade våra kalendrar och alla var friska, resan till Lund blev verklighet.

Syftet var egentligen leverans och hämtning av diverse grejor men vi hann även med en kopp kaffe och en timmes bilnördsnack, mycket trevligt att få hänga lite på bilen i verkligheten.

Efter en stund sittande i bilen kom en känsla av att den här bilen är så solid, den är genomtänkt och väl ihopskruvad, solid är min bästa beskrivning.

Imponerande bygge Jeppsson thumbs up



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Kolla, han ser ju kortare ut på bild

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Tord skrev:
Kolla, han ser ju kortare ut på bild
Mera en fråga om vem bygger ett så litet garage med "3m" takhöjd?

Man kan ju fundera på hur hög pall Janne skulle behövt för att lyfta ner översta sortimentlådan (utan att riva ner alla)?
Det finns tillfällen då det är effektivt med lite höjd och räckvidd thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Har man litet garage så gäller det att utnyttja varenda liten kubikcentimeter på ett smart sätt.

Tack själv Janne! Kul och ses, samt tack för transporten av senaste inköpet (som ligger i sopsäcken framför mina fötter)! Himla gött tjöt också! Man blir ju som ett litet barn med alla komplimangerna.

Ska försöka skärpa mig lite och uppdatera lite mer på nätet i vinter.. Är ju trots allt en del framsteg som har gjorts.


Tord skrev:
Kolla, han ser ju kortare ut på bild

Du får nog skylla det där på Jannes objektiv. Jag är alltid och kommer alltid vara lång och ståtlig.
Är det sju eller åtta år kvar förresten?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Victor. skrev:
And ersJepp sson skrev:
Victor. skrev:
Vad är det för borr/slag på Pontiacmaskinen förresten?

4.12/3.75... tum

D.v.s. typ samma som Chevrolet 400 Small Block (brukar väl listas 4,125" som standardborrning). Då är ju 550+ hk vid 6500 varv/min en "rimlig" målbild (om du vill fortsätta köra sugmotor/tresiffrig effekt ), med varvstopp på 7200 varv/min (korrigerad medelkolvhastighet 25 m/s infaller då).

Mats Appelgren byggde en 400 Small Block med 570 hk och 670 Nm på vanlig 98 oktan och en fyrportsförgasare som artikelserie i Bilsport runt 98-99, den har varit min "referensmotor" sedan dess.


Precis, den är ganska lik egentligen. Såklart lite egenheter, som gör den Pontiacunik. Dock har ju utvecklingen gått framåt sedan Appelgren byggde motorer så effektuttaget per liter är ännu högre numera. Butler Performance och Kauffman Racing har kompletta kit med allt som behövs om man vill öppna stora lädret.
Originalblocket håller till 600 hästar ungefär, har ett ovanligt fyrbultat liggandes också som håller upp till 800ish om jag minns rätt.
Ska jag bygga ny pontiacmotor i framtiden så blir det nog nedstrokat till typ 300kubiktum (alltså 5 liter) och rejält med varv istället. Men det tar emot lite att bygga en motor med gjutjärnsblock, även om den totala vikten är rätt konkurrenskraftig jämfört med andra alternativ. Då är det lättare att köpa en S65 och stoppa i. Den varvar ju dessutom 8k utan större problem. thumbs up
Eller en Cheva R07 - de varvar också rätt bra.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



And ersJepp sson skrev:


Tord skrev:
Kolla, han ser ju kortare ut på bild

Du får nog skylla det där på Jannes objektiv. Jag är alltid och kommer alltid vara lång och ståtlig.
Är det sju eller åtta år kvar förresten?


Bra fråga, vi har ju passerat Mårten i almanackan så det kan vara 7...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Östersjökompaniet har jag köpt matta hos (vill man ha kantlister är det dock ganska svårt att sy själv, för mig gled den iväg hela tiden och sömmen blev inte särskilt rak. Men man kan ju klippa till mattan själv och be ett proffs sy kanterna).

https://www.ostersjokompaniet.se/kontlader-mattor/mattor-golv/bilmatta . . . .

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



And ersJepp sson skrev:
Har man litet garage så gäller det att utnyttja varenda liten kubikcentimeter på ett smart sätt.

Tack själv Janne! Kul och ses, samt tack för transporten av senaste inköpet (som ligger i sopsäcken framför mina fötter)! Himla gött tjöt också! Man blir ju som ett litet barn med alla komplimangerna.

Ska försöka skärpa mig lite och uppdatera lite mer på nätet i vinter.. Är ju trots allt en del framsteg som har gjorts.


Tord skrev:
Kolla, han ser ju kortare ut på bild

Du får nog skylla det där på Jannes objektiv. Jag är alltid och kommer alltid vara lång och ståtlig.
Är det sju eller åtta år kvar förresten?


Söt liten fräs . Vad e det för nån . Hade passat i verkstan hemm

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Mschneberger skrev:
Söt liten fräs . Vad e det för nån . Hade passat i verkstan hemm


Mattsson Zetterlund vf600

Hittar du en Deckel Fp1 åt mig så kan du få köpa min.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Mschneberger skrev:
And ersJepp sson skrev:
Har man litet garage så gäller det att utnyttja varenda liten kubikcentimeter på ett smart sätt.

Tack själv Janne! Kul och ses, samt tack för transporten av senaste inköpet (som ligger i sopsäcken framför mina fötter)! Himla gött tjöt också! Man blir ju som ett litet barn med alla komplimangerna.

Ska försöka skärpa mig lite och uppdatera lite mer på nätet i vinter.. Är ju trots allt en del framsteg som har gjorts.


Tord skrev:
Kolla, han ser ju kortare ut på bild

Du får nog skylla det där på Jannes objektiv. Jag är alltid och kommer alltid vara lång och ståtlig.
Är det sju eller åtta år kvar förresten?


Söt liten fräs . Vad e det för nån . Hade passat i verkstan hemm


Som sagt, Mattsson Zetterlund VF600. Även kallad Junger VF600 när de tog över tillverkningen.
Stabil pjäs, ca 600kg och inga vibrationer osv. Klarar 16mm pinnfräs i alu utan större besvär.
Min är CNC-konverterad, vilket nog är det bästa jag har gjort.
Fräsområde är ungefär som ett A4-papper i X och Y. 300x200ish
Har man lite erfarenhet så är det inga större problem att producera större bitar än så. Balken på bilden är knappt 1,5 meter och gjord i fräsen.



De är dyra nu för tiden. Sätt bevakning på blocket med push-notis. Ring samma minut som annonsen kommer ut och erbjud handpenning.
Numera verkar priserna ligga på 30-40k för en utan tillbehör. Tveksamt om de blir billigare i framtiden tyvärr.
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Om cnc-konvertering är det bästa du gjort kanske jag med skulle prova. Du bytte till kulskruvar på den väl? Något du har ritningar på, att dela med dig av?

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Yo-1 skrev:
Om cnc-konvertering är det bästa du gjort kanske jag med skulle prova. Du bytte till kulskruvar på den väl? Något du har ritningar på, att dela med dig av?


Lät som ett jobbigt projekt. Bättre du sparar dig för huvudbry å söljer den till mig

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 197, 198, 199 ... 218, 219, 220   >>
42 besök idag (1112001 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande