Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 474, 475, 476 ... 501, 502, 503 >> 1634 besök senaste veckan (2502014 totalt) |
Om ni såg och lyssnade på filmen då Backlund körde min bil och klagade på avståndet till ratten så sa han att om det gick att sitta närmare ratten så skulle bara det kapa 2 sekunder på GR.
Jag har länge jagat ett annat fast fäste som är extra långt utan att hitta något bättre än det jag har kört med. Så fick nu bli att bygga om till justerbart stolsfäste, blir då dock 2-3 kg tyngre än innan. Före: Efter: Detta justerbara är det jag kört med förr om åren men då med Recaro stolen som numera sitter på passagerare sidan. Men nyare Sparco stolen har andra mått så fick bygga om det nu för att passa. Men nu är alltså bilen 2 sekunder snabbare _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Löfte!
Köra med raka armar lätt framåtlutad bäddar inte för några attackvarv direkt.... Lägg därtill dina tveksamma bromsar som inte vara att lita på den dagen. Lite ordning på dem så kanske jag törs hålla full gas också. Nytt försök i vår ser jag fram emot med stor tillförsikt _________________ Håkan Backlund Porsche 991 GT3 RS MR |
||
Som andra brukar skriva, ser bara massa "Bortförklaringar" och "Ursäkter"
Man vänjer sig med hur man sitter, men ja som jag skrev så ville jag också sitta lite närmre så nu fick det bli tillbaka byggnad med det tyngre justerbara fästet igen. Men nu med dubbla 3.5" avgasrör så blev det ju även ännu mera dån i bilen som även Backlund fick höra när han körde, så funderade på om det är ljudet ut ur rören som studsar tillbaka på något sätt när dom pekar neråt, så provade att vinkla dom åt olika håll och testkörde men blev ingen skillnad. Först bägge åt ett håll, sen åt olika håll: Senaste modet med slutrör åt olika håll snett uppåt _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Behövs tyvärr 2 eftersom jag har dubbla rör hela vägen. Sen behöver det då vara 2st rör på 70-90cm längder i minst 2" dim för min frekvens och det blir stora problem med att få plats med dessa.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Så jag besökte Karnag maj 2021 för att höra om dom hade någon ljuddämpande isolering som samtidigt inte var tung.
Fick bli tjock skumgummi självhäftande: Så provade att isolera bagage utrymmet: Asfaltsmattor finns redan som ni ser, original från Audi som sitter kvar. Tog bort lite ljud men inte det jag hoppats på. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag skrev om detta LIVE fast i egen tråd i maj 2021, men den kanske ni missade?
Trodde faktiskt någon skulle känna igen bilderna och ställa frågan: "de där bilderna har du väl visat förut ??" Så här har ni 5 sidor med diskussioner: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Så det jag visar nu här är en kort sammanfattning för er som missade den tråden ovan. Och nej inget mer har gjorts än vad som skrevs där, så om ni nu har förslag på en lösning så ser jag fram emot inlägg här om vad jag borde göra. Och dessa tips vill jag läsa om nu... och inte "efteråt" _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag har inte helt förstått ljudproblemet:
För att bli helt konkret: är det invändigt du upplever bullernivån för hög, eller är det utanför bilen som det bullrar för mycket? Jag gillar att vi är i nutid med problemet. 🙂 _________________ Magnus Falk |
||
Kom på att jag hade skrivit det här, jag tror fortfarande att det skulle vara ett intressant test. Även se till att slutrören verkligen slutar en bit utanför karossen. _________________ S Örnberg |
||
Snälla LÄS dom få sidorna i länken som jag lägger upp nu igen..
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Där står ALLT ni behöver veta och vad vi diskuterade så slipper vi ta upp det här igen. Visas även att jag testade olika grova system med tyvärr liknande dån inuti bilen. En lösning var ju J-pipe = blindtarm, men tyvärr krävs det då 70-90cm långt och 2st Jag har provat att dra ut slutrör utan förbättring, men detta oväsen fanns ju även på äldre systemet som inte hade Japs dämpare längst bak. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Nog måste du väl kunna få plats med en blindtarm? Du behöver ju inte ha 3,5" på den, räcker med 1,5" eller mindre för den delen. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
På något sätt överförs vibrationerna/pulserna från avgassystemet till karossen. Antingen via att rören någonstans ligger an mot karossen, eller via upphängningarna. Finns inga andra möjligheter.
Du har säkert kollat frigång femti-elva gånger. Men, det kan inte uteslutas att när motorn är igång och systemet blivit varmt så: -Rören blir längre, och det innebär att krökarna flyttas? -Systemet ligger i spänn, och rören kröker sig, bara pyttelite? -Motorn flyttar sig en smula när den är igång, mha momentet? -Andra geometriska möjligheter? Tror inte en sekund på att problemet är akustiskt, om det låter VÄRRE inne i bilen än utanför. _________________ Magnus Falk |
||
Man ska använda "normala" motorkuddar. Provat med nästan stumma kuddar och störde mig på vibrationer men upplevde även avgasljudet som högt. Tänkte bygga om avgaset men räckte med mjuka kuddar.
Och du kör väl stumma eller hockeypuckar lr? _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||
En grej för er att fundera på:
'glasspack' ljuddämpare av rakt genom typ har ALLTID svårt att dämpa låga frekvenser. Ju större diam desto svårare. Så med det sagt, minska diam för att öka resonansfrekvensen, som ullen lättare 'mufflar bort'. Minska diam utan att minska flödet? Två små kan flöda lika som ett stort...... Så,, spåna vidare =) _________________ Patrick Wetterskog |
||
Även med bara 1 rör på 3.5" så hade jag ett dån och nu har jag dubbla 3.5"
Så 2 st 3.5 tum ger en area på tillsammans ca 12442 så går vi ned till 2.5" så behövs det 4st sådana för att inte strypa, så kanske 2st ovala dubbel rörs 2.5" ljuddämpare ovanpå varandra istället för mina 2 japs dämpare längst bak? Så skulle man ha Y-rör med ett 3.5" till dubbelt 2.5" att koppla ihop det med. Till Fredin 2018 gjorde jag egna motor och växel låds kuddar i något gummi material med plast och stål hylsa i mitten. Så inget är stumt monterat där. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tänk utanför boxen... 'klyv' systemet med en plåt genom hela en bit innan ljuddämparen, minimal areaminskning men en halvering i area = högre resonansfrekvens som dämparna lättare dämpar. Du kan med fördel även sätta två plåtar, likt ett kors. Då får du '4 rör' till så gott som samma area som du har nu. Det är så avgasystem tunas av fabrikanterna, att med olika åtgärder i resonatorn 'tillverka' ett ljud du har lätt att påverka längre bak innan det släpps ut och skapa resonans mot karossplåtar. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Lösningen jag gjorde då var att byta ut mina Peltor jag kört med i flera år mot nya aktiva Brusreducerande hörlurar och jag testade 3 olika som ni också kan läsa om i länken.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Matchande blå färg: Bäst för mig fungerade Sony WH-1000XM4 som tog bort rejält med oväsen så dessa har jag kört med på gatan och man blir inte lika trött och döv som innan. Idag finns ju en nyare Sony WH-1000XM5, men vet ej om den är ännu bättre på oljud i bilen. Men det jag också skulle vilja ha är några in-ear som fungerar under en hjälm.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 474, 475, 476 ... 501, 502, 503 >> 1634 besök senaste veckan (2502014 totalt) |