Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 474, 475, 476 ... 501, 502, 503   >>
1634 besök senaste veckan (2502014 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Om ni såg och lyssnade på filmen då Backlund körde min bil och klagade på avståndet till ratten så sa han att om det gick att sitta närmare ratten så skulle bara det kapa 2 sekunder på GR.

Jag har länge jagat ett annat fast fäste som är extra långt utan att hitta något bättre än det jag har kört med.

Så fick nu bli att bygga om till justerbart stolsfäste, blir då dock 2-3 kg tyngre än innan.

Före:


Efter:

Detta justerbara är det jag kört med förr om åren men då med Recaro stolen som numera sitter på passagerare sidan.
Men nyare Sparco stolen har andra mått så fick bygga om det nu för att passa.

Men nu är alltså bilen 2 sekunder snabbare

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



Löfte!

Köra med raka armar lätt framåtlutad bäddar inte för några attackvarv direkt....
Lägg därtill dina tveksamma bromsar som inte vara att lita på den dagen.
Lite ordning på dem så kanske jag törs hålla full gas också.

Nytt försök i vår ser jag fram emot med stor tillförsikt

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Som andra brukar skriva, ser bara massa "Bortförklaringar" och "Ursäkter"
Man vänjer sig med hur man sitter, men ja som jag skrev så ville jag också sitta lite närmre så nu fick det bli tillbaka byggnad med det tyngre justerbara fästet igen.


Men nu med dubbla 3.5" avgasrör så blev det ju även ännu mera dån i bilen som även Backlund fick höra när han körde, så funderade på om det är ljudet ut ur rören som studsar tillbaka på något sätt när dom pekar neråt, så provade att vinkla dom åt olika håll och testkörde men blev ingen skillnad.

Först bägge åt ett håll, sen åt olika håll:



Senaste modet med slutrör åt olika håll snett uppåt

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Du får bygga dit en blindtarm...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
super7 skrev:
Du får bygga dit en blindtarm...


Behövs tyvärr 2 eftersom jag har dubbla rör hela vägen.

Sen behöver det då vara 2st rör på 70-90cm längder i minst 2" dim för min frekvens och det blir stora problem med att få plats med dessa..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Så jag besökte Karnag maj 2021 för att höra om dom hade någon ljuddämpande isolering som samtidigt inte var tung.




Fick bli tjock skumgummi självhäftande:


Så provade att isolera bagage utrymmet:
Asfaltsmattor finns redan som ni ser, original från Audi som sitter kvar.



Tog bort lite ljud men inte det jag hoppats på.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Gissar att du redan har en lösning, så förslag är inte lönt att skriva?

_________________
S Örnberg
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



St3v3 skrev:
Gissar att du redan har en lösning, så förslag är inte lönt att skriva?


På 1,5 år så har han nog löst det.Gissar jag Vi får veta inom nån månad,eller år.

_________________
Andreas Nilsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag skrev om detta LIVE fast i egen tråd i maj 2021, men den kanske ni missade?

Trodde faktiskt någon skulle känna igen bilderna och ställa frågan: "de där bilderna har du väl visat förut ??"

Så här har ni 5 sidor med diskussioner:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121102

Så det jag visar nu här är en kort sammanfattning för er som missade den tråden ovan.

Och nej inget mer har gjorts än vad som skrevs där, så om ni nu har förslag på en lösning så ser jag fram emot inlägg här om vad jag borde göra. thumbs up

Och dessa tips vill jag läsa om nu... och inte "efteråt"

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Jag har inte helt förstått ljudproblemet:

För att bli helt konkret: är det invändigt du upplever bullernivån för hög, eller är det utanför bilen som det bullrar för mycket?

Jag gillar att vi är i nutid med problemet. 🙂

_________________
Magnus Falk
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



St3v3 skrev:
Har du provat med och utan japs-ljudhöjarna?


Kom på att jag hade skrivit det här, jag tror fortfarande att det skulle vara ett intressant test. Även se till att slutrören verkligen slutar en bit utanför karossen.

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Snälla LÄS dom få sidorna i länken som jag lägger upp nu igen..
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121102

Där står ALLT ni behöver veta och vad vi diskuterade så slipper vi ta upp det här igen.

Visas även att jag testade olika grova system med tyvärr liknande dån inuti bilen.

En lösning var ju J-pipe = blindtarm, men tyvärr krävs det då 70-90cm långt och 2st

Jag har provat att dra ut slutrör utan förbättring, men detta oväsen fanns ju även på äldre systemet som inte hade Japs dämpare längst bak.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Tjockväggiga rör..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



RallyQuattro skrev:
Snälla LÄS dom få sidorna i länken som jag lägger upp nu igen..
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121102

Där står ALLT ni behöver veta och vad vi diskuterade så slipper vi ta upp det här igen.

Visas även att jag testade olika grova system med tyvärr liknande dån inuti bilen.

En lösning var ju J-pipe = blindtarm, men tyvärr krävs det då 70-90cm långt och 2st

Jag har provat att dra ut slutrör utan förbättring, men detta oväsen fanns ju även på äldre systemet som inte hade Japs dämpare längst bak.


Nog måste du väl kunna få plats med en blindtarm? Du behöver ju inte ha 3,5" på den, räcker med 1,5" eller mindre för den delen.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



På något sätt överförs vibrationerna/pulserna från avgassystemet till karossen. Antingen via att rören någonstans ligger an mot karossen, eller via upphängningarna. Finns inga andra möjligheter.

Du har säkert kollat frigång femti-elva gånger. Men, det kan inte uteslutas att när motorn är igång och systemet blivit varmt så:

-Rören blir längre, och det innebär att krökarna flyttas?
-Systemet ligger i spänn, och rören kröker sig, bara pyttelite?
-Motorn flyttar sig en smula när den är igång, mha momentet?
-Andra geometriska möjligheter?

Tror inte en sekund på att problemet är akustiskt, om det låter VÄRRE inne i bilen än utanför.

_________________
Magnus Falk
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Man ska använda "normala" motorkuddar. Provat med nästan stumma kuddar och störde mig på vibrationer men upplevde även avgasljudet som högt. Tänkte bygga om avgaset men räckte med mjuka kuddar.
Och du kör väl stumma eller hockeypuckar lr?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



En grej för er att fundera på:
'glasspack' ljuddämpare av rakt genom typ har ALLTID svårt att dämpa låga frekvenser.
Ju större diam desto svårare.

Så med det sagt, minska diam för att öka resonansfrekvensen, som ullen lättare 'mufflar bort'.
Minska diam utan att minska flödet?
Två små kan flöda lika som ett stort......

Så,, spåna vidare =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Även med bara 1 rör på 3.5" så hade jag ett dån och nu har jag dubbla 3.5"

Så 2 st 3.5 tum ger en area på tillsammans ca 12442

så går vi ned till 2.5" så behövs det 4st sådana för att inte strypa,

så kanske 2st ovala dubbel rörs 2.5" ljuddämpare ovanpå varandra istället för mina 2 japs dämpare längst bak?

Så skulle man ha Y-rör med ett 3.5" till dubbelt 2.5" att koppla ihop det med.


Till Fredin
2018 gjorde jag egna motor och växel låds kuddar i något gummi material med plast och stål hylsa i mitten.


Så inget är stumt monterat där.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



RallyQuattro skrev:
Även med bara 1 rör på 3.5" så hade jag ett dån och nu har jag dubbla 3.5"

Så 2 st 3.5 tum ger en area på tillsammans ca 12442

så går vi ned till 2.5" så behövs det 4st sådana för att inte strypa,

så kanske 2st ovala dubbel rörs 2.5" ljuddämpare ovanpå varandra istället för mina 2 japs dämpare längst bak?

Så skulle man ha Y-rör med ett 3.5" till dubbelt 2.5" att koppla ihop det med.



Tänk utanför boxen...
'klyv' systemet med en plåt genom hela en bit innan ljuddämparen, minimal areaminskning men en halvering i area = högre resonansfrekvens som dämparna lättare dämpar.
Du kan med fördel även sätta två plåtar, likt ett kors.
Då får du '4 rör' till så gott som samma area som du har nu.

Det är så avgasystem tunas av fabrikanterna, att med olika åtgärder i resonatorn 'tillverka' ett ljud du har lätt att påverka längre bak innan det släpps ut och skapa resonans mot karossplåtar.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Lösningen jag gjorde då var att byta ut mina Peltor jag kört med i flera år mot nya aktiva Brusreducerande hörlurar och jag testade 3 olika som ni också kan läsa om i länken.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121102&postdays=0&posto . . . .




Matchande blå färg:


Bäst för mig fungerade Sony WH-1000XM4 som tog bort rejält med oväsen så dessa har jag kört med på gatan och man blir inte lika trött och döv som innan.

Idag finns ju en nyare Sony WH-1000XM5, men vet ej om den är ännu bättre på oljud i bilen.

Men det jag också skulle vilja ha är några in-ear som fungerar under en hjälm..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Nu när det är kallt och snöigt ute så får man passa på att längta till sommaren med en sommarbild:

2021-05-23


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 474, 475, 476 ... 501, 502, 503   >>
1634 besök senaste veckan (2502014 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande