Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (8700 totalt) |
En kamrat till mig frågade vad han skulle kosta på en handborrmaskin och borrar, jag sa köp en borrmaskin för 250:- och borrar för det dubbla då behöver du inte få gråa hår
![]() ![]() Men iaf köp riktiga borrar tex. Dormer TiN belagda.. är värt varenda krona, jag brukar köpa mina borrlådor på tex. Alhsells eller liknande butiker.. |
||||
Jisses vilken avhandling det blev av en sån "sketen" fråga
![]() Som det är nu kan jag köpa sämsta möjlliga-måste ändå köpa nya hela tiden ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Bra borrar från Dormerär guld värda, de skär något helt otroligt bra jämfört med 49:- för en burk från Clas ohlson.
Efter 5 hål brinner Clas ohlson borren upp för du tror att den bara vill ha lite mer tryck hela tiden och mer varv för det skär så dåligt. Talar av egen erfarenhet. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Risken är att när man borrar med ett stort borr tex ett 15-17mm som är nedsvarvat på fästet för att få i handborren så börjar plastdreven i en allt för billig maskin kugga över...jag vet ![]() Billig (4-500:- extrapris) Black&Decker klara dock ovanstående misshandel... _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Helt sant, eller om man har en dyrare å starkare och kör med 17mm å det hugger då dansar man runt garaget tills man snurrat in sig i kabeln å den rycks ur uttaget....den gången hade jag nästan önskat att jag hade en maskin som inte hade orkat mer.. ![]() ![]() ![]() |
||||
Jag har oxå Dormer borrar och är helnöjd, Sjögrens i GBG brukar ha dom på Kampanj för 300kr+m.
Värda varenda krona, köp skärpasta på samma gång och dom varar länge. Hellre försakta än för fort när du borrar, och tryck på lite så att borret skärordentligt. HH _________________ Henrik Hansson |
||||
precis.. väldigt viktigt, speciellt om man ska borra rostfritt.. långsamt långsamt måste du borra då.. polarn körde ner 5-6borrar i en rostfri plåt innan jag fick ta över. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Handborrar mycket alu på jobbet, ofta lite större hål typ 15 mm. Då gäller det att borret är skarpt och att man orkar hålla emot lite. Vi använder Dormer borr med Tin-beläggning. Lite för brant stigning tycker en del av gubbarna, det matar på lite för bra när man kommer igenom profilen. Annars är de bra, vet inte vad de kostar dock.
Borrmaskinen jag använder är en blå Bosch GBM-10SRE med löstagbar 13 mm snabbchuck. ![]() Synd att man inte har den i garaget bara... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
En liten földfråga till detta ämne.
Jag håller på att kika på pelarborrar till garaget, vad bör man tänka på då man köper en sådan? Duger en halvbillig (~3k) för lite hemmafix eller är det lika bra att köpa en dyrare direkt? Tips på prisvärda maskiner tas gärna emot. Tack på förhand, Johan. _________________ Johan Carlsson Golf G60 ![]() |
||||
Enligt min mening duger en sån utmärkt! Jag har just nu i garaget nån billig variant från classe... Remdriven med lite olika remskivor för olika varvtal, MK2 kona för chucken. Modellen jag har är en bordpelare, men jag har den på ett stativ på golvet. Visst, en dyrare är självklart bättre på många sätt, framförallt stabiliteten och en växellåda (alt drev som man flyttar) Jag har inte köpt den här, utan bytt till mig den på ett fördelaktigt sätt. Skulle jag köpa en pelarborr så skulle jag i första hand leta nått begagnat, lite äldre spelar ingen roll. |
||||
jag är alergisk mot billiga maskiner.. köper hellre nått beggar som funkar bättre. .
(eller kan man göra som killen som blästrar åt mig, köpa en arbog pelarborr med el-bor och rubbet, till sitt hobbygarage ![]() ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Jag kan ta och tipsa om en bra produkt att ha till sina nyinköpta dyra borrar...
Det är Loctites skärolja för borrning, gängning och sågning. Det blir som ett ganska tjockt skumlager av den när man sprutar på borren och det man ska till och borra i. Det gör att oljan hänger kvar bra på grejerna och inte bara skvätter iväg som andra prudukter gör. Jag tycker iaf att det är en toppengrej. ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (8700 totalt) |