Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Nyttjande av bernoullieffekten för att driva turboaggregat
1 besök senaste veckan (712 totalt)
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Hej på er,
Kan någon vänlig själ förklara för mig varför man inte nyttjat konor innan turbon för att utnyttja bernoulli effekten?
I mitt simpla sinne tänker jag att det skulle ge en rejäl skjuts på turbon men det kanske bara bli en stoppkloss?

Mvh nyfiken

[/img]

_________________
erik nyberg
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4025



Bra fråga...
"Killgissar" att det man gör är att skapar ett högre tryck före konan som du förlorar mer effekt på att skapa än du vinner i slutändan.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954



Superkort svar - det du vill göra i en typisk centrifugalkompressor är att först tillföra energi till luften genom att accelerera den, och sedan omvandla denna hastighet till tryck genom att "bromsa upp den" i en diffusor.

En lavaldysa accelererar visserligen luften, men tillför ingen energi (höjer inte totaltrycket). Bra principbild på wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lavalmunstycke#/media/Fil:Nozzle_de_Lava . . . .
Du hade visserligen kunna konstruera en supersonisk kompressor efter dysan, men jag har spontant lite svårt att se poängen?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Ser inte riktigt användningen tillsammans med en turbo då den suger i sig den mängd luft den behöver ändå. Sen är det väl så att en motor bryr sig om hur mycket volym (luft) den får i sig för att få rätt blandning med bränslet. Bara för att man ökar hastigheten betyder det inte att motorn får i sig mer volym, ökar man däremot trycket så blir det mer volym men det medför högre temperatur också om man inte kyler ner luften på något sätt. Det jag försöker säga är att hastighet ≠ volym. Men jag kanske är ute och cyklar.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234



Ragnar skrev:
Superkort svar - det du vill göra i en typisk centrifugalkompressor...


Förstår att du har mycket att göra, så kqanske någon annan kan svara på min fundering (som är gammal som gatan): Varför gör man inte turbos med axialkompressor?
Blir det för dyrt (mer komplicerat att tillverka) eller är det någon egenskap på axialkompressorer som gör att den inte passar (tex högre roterande massa = längre spool-up)?


Ragnar skrev:
En lavaldysa accelererar visserligen luften, men tillför ingen energi (höjer inte totaltrycket). Bra principbild på wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lavalmunstycke#/media/Fil:Nozzle_de_Lava . . . .


Bättre att tillföra bränsle i början på dysan så att det blir en ramjet-motor?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Min tanke är egentligen att vinna respons på turbon om hastigheten på avgaserna var snabbare, meeen jag har ju heller ingen aning om hur detta fungerar egentligen

_________________
erik nyberg
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Marcus Gustafsson skrev:
Ragnar skrev:
Superkort svar - det du vill göra i en typisk centrifugalkompressor...


Förstår att du har mycket att göra, så kqanske någon annan kan svara på min fundering (som är gammal som gatan): Varför gör man inte turbos med axialkompressor?
Blir det för dyrt (mer komplicerat att tillverka) eller är det någon egenskap på axialkompressorer som gör att den inte passar (tex högre roterande massa = längre spool-up)?


Ragnar skrev:
En lavaldysa accelererar visserligen luften, men tillför ingen energi (höjer inte totaltrycket). Bra principbild på wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lavalmunstycke#/media/Fil:Nozzle_de_Lava . . . .


Bättre att tillföra bränsle i början på dysan så att det blir en ramjet-motor?


Tror du skulle få en spoolup som får ett ånglok att blekna med en axialkompressor

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954



Marcus Gustafsson skrev:
Ragnar skrev:
Superkort svar - det du vill göra i en typisk centrifugalkompressor...


Förstår att du har mycket att göra, så kqanske någon annan kan svara på min fundering (som är gammal som gatan): Varför gör man inte turbos med axialkompressor?
Blir det för dyrt (mer komplicerat att tillverka) eller är det någon egenskap på axialkompressorer som gör att den inte passar (tex högre roterande massa = längre spool-up)?


Axialkompressorer är visserligen bra på höga tryckförhållanden, men detta bygger på att man gör dom med många steg. Ett enskilt steg klarar inte speciellt höga tryckförhållanden. Så du hade behövt göra ett antal steg, vilket gör prylen dyr att tillverka pga de små dimensionerna. En radialkompressor klarar önskat tryckförhållanden i ett steg (oftast...), är billig att tillverka, mekaniskt robust och dessutom lätt att designa för breda operationsområden utan att verkningsgraden klappar ihop totalt.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Nyberg_ skrev:
Hej på er,
Kan någon vänlig själ förklara för mig varför man inte nyttjat konor innan turbon för att utnyttja bernoulli effekten?
I mitt simpla sinne tänker jag att det skulle ge en rejäl skjuts på turbon men det kanske bara bli en stoppkloss?

Mvh nyfiken

[/img]


Det kallas för restriktor och används framför rally-turbos

En restriktor är den största stoppklossen du kan tänka dig eftersom den vägrar släppa igenom massa som färdas snabbare än ljudets hastighet.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Marcus Gustafsson skrev:
Förstår att du har mycket att göra, så kqanske någon annan kan svara på min fundering (som är gammal som gatan): Varför gör man inte turbos med axialkompressor?
Blir det för dyrt (mer komplicerat att tillverka) eller är det någon egenskap på axialkompressorer som gör att den inte passar (tex högre roterande massa = längre spool-up)?

Anledningen är verkningsgraden på axial kontra axial+radial.
Då en turbo av den mindre typen kan varva 100k rpm så hjälper centripetal-kraften så mycket att öka partikelhastigheten att en på en axial-kompressor skulle massan "slungas ut i periferin" och inte göra lika bra jobb i att öka densiteten som en axial+radial kompressor skulle kunna göra.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336


Trådstartare
Sitter de på avgassidan eller insug?

_________________
erik nyberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Racetech
Nyttjande av bernoullieffekten för att driva turboaggregat
1 besök senaste veckan (712 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande