Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Waga seishun ni kuinashi - konsten att bruksa en Toyota MR2
11 besök senaste veckan (2786 totalt)
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Efter mitt experiment med att bruksa en C4 Corvette, så behövde jag någonting mer rimligt att köra runt i. Jag valde en MG. Men efter tre år så verkar också den vara ett mindre bra val, eller så var den alltid ett dåligt val och jag börjar bara lida av konsekvenserna nu. När den helt plötsligt vägrade starta från bensinmacken på väg mot att titta på en annan bil så blev mitt engagemang i "köpa ny bil-projektet" lite större. Blocket har scannats sedan i våras, men gränsen för vad som var en acceptabel affär sjönk betänkligt. Jag loopade mellan Caymaner, någon enstaka basutrustad 996, Corvette C6 och annat "roligt". Så klart dök också Sierra Cosworth och diverse Evos upp i ekvationerna, men det gjorde lite ont att köpa en bil med hårt trimmad motor för att bruksköra. Och så MR2or, som en wild card. Jag visste sedan tidigt i våras att jag får plats i en Spyder, men inte hur det skulle fungera att köra den. Och var det verkligen vad jag var ute efter? MGn strejk kom när jag var på väg att titta på en MR2a i Jönköping, som såg enormt fin ut på bilder och som stod hos en bilhandlare. Så vad skulle jag välja?

Det började inte som en skakning på nedre däck, utan med en bussresa till Jönköping.


Bilen jag skulle titta på var en Toyota MR2 Spyder, årsmodell 2000. Knappa 11000 mil, såg superfin ut på bild och hade rostskyddsbehandlats 2021. Dessutom hade den hardtop och en uppsättning vinterhjul som följde med. Hardtopen var ett krav, men vinterhjul är ett stort plus när man planerar brukskörning. Och den är inte lackerad i den där bleksilvriga som 80% av alla svenska MR2 Spyders verkar vara. Ni vet, den där silvergrå som ser ut som att de inte riktigt fått färgen att täcka. Den enda modifikationen verkar vara ett eftermarknadsgrenrör, för att undvika att förkatalysatorn kollapsar och letar sig in i förbränningsrummen via avgasåtercirkulationen. Nu verkar jag bara ha mitt eget mediokra foto från utsidan av bilen vid provkörningen, men jag kompletterar med några bilder underifrån som jag fick innan jag åkte ned.






Och jag kan citera meddelandet jag skrev till min far någonstans i samband med fotografiet:
"Den är i toppenskick." Det blev så klart ett köp, vem kunde vänta sig någonting annat? Jag behövde ju en bil, och jag menar ... kan man ens förlora pengar på att köpa en sportbil på hösten? The rationalisering is strong with this one.

Veckan efter gick så bussen söderöver igen, och jag hade som mål att ta mig hem innan snöstormen kom. Med vinterhjul på bilen, två sommarhjul i passagerarstolen och originalgrenröret i fotutrymmet på passagerarsidan. Nu hade jag visserligen provkört bilen veckan innan, men ärligt talat; det är först efter att man köpt en bil som man verkligen känner efter hur den känns. Jag märkte att jag satt rätt bra (men vi återkommer till det), att kupén är trevlig och att bilen visserligen inte är nervös men att den antagligen byter fil om radion spelar en partiledardebatt. Det räcker med att tänka, så har man börjat svänga ...

Färden hemåt gick väldigt odramatiskt, och jag undvek snön!


Okej, jag undvek snön tills jag kom till garaget ...


Efter en kortare runda genom stan, så tog jag de obligatoriska Biltemaparkeringsbilderna medan jag hämtade upp en snöborste. Och ja, jag skrattade åt hur liten bilen är.





Sedan dess har jag mest kört bilen i snö (spännande!), parkerat hemma och reagerat på hur liten bilen är jämfört med en minibuss, och skottat snö från parkeringsplatsen.




Men på jobbet hittade jag faktiskt en minibilskamrat!


Och nu, en vecka senare, är faktiskt alla sommarhjul hemma (man kan inte få in fyra 17" hjul i en MR2 Spyder, who knew?) och jag borde börja fundera på vad jag ska göra. Mer än köra, då. Bilen ska ju vara en bruksbil, så prestandamoddar ligger ganska långt bort, men det finns ett problem att lösa.




Låt oss säga så här: bilen är inte riktigt byggd för 195 cm långa män med en matchvikt någonstans över 140 kilo. Vem kunde tänka sig det? Jag får plats, och kan köra, men det är ont om plats för mina ben och knän. Jag har redan planerat att modifiera dörrsidorna för att få bort handtaget/armstödet, enligt den här videon:



Det kommer att ge en hel del plats för vänster knä, men jag är inte helt säker på om det kommer att räcka. Jag har tittat på en rattspacer, men vet inte om 50 mm är rätt för resten av ergonomin. Det går också att ta bort stereohållaren/askkoppen/mugghållarna och tillhörande struktur, men jag vet inte hur långt jag måste demontera för att kunna skruva bort allting. Helst vill jag slippa använda vinkelslipen på denna bil. Stolar, säger ni? Kan fungera, men jag behöver i så fall någonting som är lägre än originalstolen och utan markerade sidobolsters. Och så behöver det vara en fällbar stol, så att jag kan komma åt bagageutrymmet bakom stolarna. Jag har ju shoppingkassarna och snöskyffeln där, så jag måste komma åt det utrymmet ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Nice, får mig att minnas när jag hade en Fiat X 1/9 som vinterbil.

Gick alldeles utmärkt, värmen kommer snabbt i den lilla kupen. ABS är överskattat när det inte finns något bromsservo.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Kul, kommer följa även denna tråd. Corvetten var att nöje att få ta del av. När barnen flyttat ut skulle man kanske...

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Ska bli väldigt kul att följa dels då tråden om Corvetten var väldigt bra och underhållande och dels för att detta är en bilmodell jag vid ett par olika tillfällen i livet varit sugen/nära att köpa

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Det känns redan som det här kommer att bli en ny favorittråd

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Tack alla! Jag ska göra mitt bästa för att uppdatera, men förhoppningsvis ska det inte ske så mycket med bilen. Men jag kan meddela att MGn i protest över att bli utbytt skrotade sig själv 250 meter från senaste verkstadsbesöket. Den fick fyra chanser att börja bete sig innan den fick åka bärgare till skroten.

Förutom det, och förutom att lära mig köra mittmotorbil i snön, så har jag mest märkt att Biltemas största pannåer är väldigt mycket gränsfall att få plats i bilen.



Och med gränsfall menar jag att jag fick köra med pannån på min högra axel hela vägen ut till garaget, eftersom den annars föll ned och blockerade växelspaken. Säkert och bra!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Asgarv!
Vad sjutton är en pannå? Aldrig hört talas om... Fick Googla underverket.

_________________
Magnus Falk
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Problemet med en bil som inte är kontinuerligt döende är att man har mycket mindre att skriva om i såna här trådar. Sådär, nu har vi väl jinxat den här sommarens bilsemester ordentligt?


Sedan senast har jag mest kört runt, men några saker har hänt. Jag köpte nya sommarhjul!



Den skarpögde kan se att dessa är till en Abarth, och inte en Toyota. 4x98 mot 4x100. Men det var lugnt, jag hade gjort mitt jobb och köpt både navringar och mutter med flytande kona! Så vad kunde gå fel?
Ifall någon undrar så kan jag meddela att Abarthfälgar är för tight borrade i bulthålen för att passa på 4x100-bilar. Jippie ... Aja, det fick väl bli InterAction-fälgarna jag fick med bilen, då. Nästa år.

I övrigt har jag börjat med ergomoddandet som nämndes i första inlägget. Det första var att ta bort delar av dörrsidan, en så kallad RS-konvertering. Det var ganska smidigt, och gjorde verkligen stor skillnad!



Det som "saknas" nu är några täckplattor för hålet i dörrsidan, men det är på gång.

Nästa steg var något större; ta bort "stereotornet" som kopplar mittkonsol och instrumentbräda samman. Jag gjorde vad jag kunde för att ta reda på så mycket som möjligt innan, och det fanns några i diverse MR2 Spyder-grupper som gjort något liknande och kunde tipsa om saker. Att de sedan ibland hade fel, det får man väl leva med?




Halvvägs in kändes det här inte alls som en lika bra idé som det gjorde innan ... Men jag fick faktiskt ut allting på en kväll, och kunde efter lite fuldragning av jordpunkter åka hem för egen maskin. Det som är kvar bakom kulisserna är att staga upp brädan på vardera sida av mitten, och dra om just jordpunkterna när jag är i ett mindre stressat läge. Men titta på all plats jag fick!





Det som är kvar framför kulisserna är att dölja den lösa elen, dölja hålet i mattan och göra någon slags täckplatta för hålet i instrumentbrädan. Och att försöka fixa någon slags stereo till bilen, den nuvarande verkade ändå ha dött. Inför sommarens bilsemester skulle jag vilja ha någonting, och det finns faktiskt en ganska snygg lösning på det; en variant av Toyotas egen Navpod till MR2 Spyder.



Jag har hittat ett ytterskal som färdig CAD-modell, och har tänkt göra en egen innerram för att kunna montera en dubbel-DIN-stereo istället för en tablet. Utmaningen är bara att tillverka delarna, men det jobbar jag på.

I övrigt? Jag börjar förbereda för sommarens bilsemester; jag borde nog åtminstone byta vätskor om jag ska köra 500 mil på två och en halv vecka, en hel bunt av dem i alpmiljö. Målet i år är Köpenhamn-Dresden-Gardone-Aosta--Lilla Sankt Bernhardspasset-Albertville-Grimselpasset och sedan en långsam återfärd genom västra delen av Tyskland.

Första delen av servicen var att byta glödlampor. Jag får erkänna att jag blev djupt, djupt skeptisk när jag läste "ta bort bagagebaljan och plastskyddet runt den" som första del av instruktionerna. Men det gick faktiskt snabbare än på någon bil jag bytt lampor, så jag får kanske vara tyst där?




Plastclipsen som höll fast allting, dock? Jag är inte imponerad.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Projektet fortsätter. Vad har hänt sedan senast?

Vi kan börja med att jag har frångått mina principer.


Jag lyfte av hardtopen. Jag fick ett ryck, ville testa, och förresten så drog jag aldrig ned det i lungorna. Pris utgår för den som kan den otroligt aktuella referensen.

Mina kommentarer i övrigt? Jag låter Manfred Mann berätta.


Undrar vad det kostar att köpa ett par slipade solglasögon?

Efter en jobbvecka på resa och sedan en kortvecka med alla avdelningens exjobb så var det dags att härja i garaget igen. Målet var att snygga upp efter stereorensningen, och staga upp instrumentbrädan igen. Och ja, de där jordpunkterna då. När jag ändå var under instrumentbrädan och klippte i saker så skarvade jag jordkabeln för dimljuskontakten. Hur den klarade sig innan jag tog bort all inredning förstår jag verkligen inte, för den satt fasen rakt och spänt till skruven innan jag skarvade på en ... en lagom lång bit kabel. Det är enklare att tejpa en loop än att stretcha en kabel, som djungelordspråket säger.



De syns ju inte superbra, de två stagen jag fixat till i aluminium, men de gör skillnad! Och den sämsta av jordpunkterna fick också en översyn. Sedan började jag jobba på en "blanking plate", av finaste Biltema böjbara skärbräda. Tanken är att limma den på en 3D-printad ram som hakar fast i brädan. Får jag bara formen att bli rätt så blir det nog bra.


Spraylackerad skärbräda. Ett starkt "vet jag verkligen vad jag håller på med?-moment"

Sedan råkade jag också inse att jag har en vindavvisare också! Himla smidigt, och gör stor skillnad för mig som glasögonbärare. 100 var gränsen för att inte vara fullständigt paranoid med den nere, med den uppe så fungerar klart högre hastigheter.

Bra grejer.

I övrigt har jag förberett för service, bland annat genom att kontrollera att jag har luftningsslangarna som följer med bilen. Det betydde att jag behövde ta bort täckkåpan i bagageutrymmet och reservhjulsbaljan, så nu har jag ännu färre plastclips att montera tillbaka dem med!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 52



Kul uddafågel till bil och roligt och välskrivet som vanligt när du är framme:)

Ser fram emot att läsa om sommarens äventyr. Jag önskar dig en problemfri tillvaro, men de roliga texterna gör att det gärna får hända nånting litet i alla fall;)

_________________
M@gn u sH u l t
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Några små uppdateringar av det plastiga slaget.

Jag tröttnade på att bryta av plastclipsen till panelerna under frunken, så jag beställde en ny uppsättning från Toyota. De är ännu inte monterade.

Jag fick två täckkåpor till dörrarna, som Cédric här på forumet har hjälpt mig att skriva ut. Färgmatchningen är bättre i verkligheten än på bild, faktiskt så nära att jag inte vågade mig på att lackera delarna.



Jag har också försökt hitta hjälp att skriva ut en stor detalj, en "navpod" som är en kopia av ett gammalt OEM-tillbehör. Efter att ha hittat stl-filer och försökt hitta sätt att skriva ut dem själv, stötte jag till slut på ett företag i USA som har en variant till salu.


Färdig från företaget? Anpassad för dubbel-DIN redan från början? Taget! Under eftermiddagen fick jag veta att den är på väg att börja lackeras, så det gick snabbt.

Dessutom jobbar jag på nya mugghållare, där kan jag nog uppdatera med fler bilder inom kort. Jag har några fler delar att skriva ut innan jag kan montera ihop allting, för att kunna skriva ut så effektivt som möjligt. Sedan måste jag nog fixa ett emblem, är det diskret nog med "AM Edition" i originalstuk någonstans på bilen?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Med semestertider och Europasemester på G var det dags att fortsätta arbetet med "Projekt MR2 långfärdsbil". Det är lite som att bygga trackdaybil av en limousin, men varför inte ha roligt längs med vägen?

Vi börjar med finliret. MR2 av denna generation har ett visst problem med att få "hundöron" på cabben, eftersom importörerna och handlarna sällan monterade en sista rem som behövs för att hålla suffletten på plats. Det är dock enkelt löst på egen hand, eftersom remmen ofta ligger kvar i handsfacket och jobbet görs med ... *scrollar längre ned på nätet* ... ett kvastskaft?



Grannarna ute i garaget har i alla fall roligt ...


Jag fick också min navpod!

Fullt duglig kvalitet, passade ganska enkelt och med lite plastidip på så försvinner den in i inredningen väldigt bra.


Jag skrev också ut en egen ny mugghållare, eftersom originalets försvann i samband med att jag rensade instrumentbrädan. Inget fancy, bara två muggar, två USB-uttag för laddning och ett litet fack för hörlurar eller liknande. För att förenkla utskriften så skrev jag ut den i tre delar och limmade ihop.



Så nu var det bara att måla den (tillsammans med podden) och börja jobbet med att införskaffa allting annat.



Allt annat, ja. Om jag nu ändå skulle byta stereoenhet, varför inte se över högtalarna med en gång? BRL har ju rea ... Det lär inte bli en billjudsbil med tanke på att jag köpte budgetgrejer, men det lär duga för att spela powerpop någonstans i Alperna. Nu måste jag dock bygga lite el, det känns jobbigt ...

Ni ser all den där elen? Ni som har följt mina tidigare trådar vet hur jag brukar hantera el, och nu ska jag bygga egna elkablar och hålla på. Det här var nästan läskigare än tanken på att borra i instrumentbrädan!

Men ... det är väl bara att ge sig på det? Det började bra, med fel adapterringar, men i övrigt var det bara att ta ett steg i taget. Och fråga alla jag kunde komma på om hjälp, ibland bara med att tänka.






Jag har till och med lött saker! Och använt vulktejp. Så mycket vulktejp ...




Och gjort en "egen" kabelhärva. Tanken var att göra en skarvsladd från där gamla stereon kopplade in till där nya stereon kopplas in, för att minimera risken att någonting blir helt fel.



Till slut kunde jag ändå borra de där läskiga hålen, sätta in genomföringar och montera stereon. Förutom en täckplatta för fronten så ser det rätt bra ut!




Och, till slut, var det dags att installera den viktigaste delen: mugghållaren. Använd kontakten till cigarettändaren, och koppla på USB-uttaget. Skruva fast allting, och se glad ut. Done!





Så ... nu är bilen typ färdig? Jag har stereo, jag har mugghållare, jag har mer benutrymme, och jag borde ha mobilladdning. En täckplatta jag hade planerat behöver skrivas ut igen i modifierad version, och jag ska bygga om en bit golvmatta så att den döljer några skarvar när jag kommer hem, men annars så. Nu blir det tvätt, dekaler, och så ska jag iväg i Europa ett tag.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072




Jag provade.

Lill-grabb approved.

Schysst kärra!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Ja, som Dr. Fyhr och Christer Glennings efterträdare påvisat så hamnade jag i Skåne. Men, jag lovar, det var bara en övergående fas. Vägen gick genom Lund, Köpenhamn, Braunschweig, Radebeul, Garmisch-Partenkirchen Gardasjön, Aostadalen, Albertville, Chateau d'Eux och sedan hem genom Tyskland. Under tiden hann jag med en Springsteenkonsert, museibesök och en hel del bilkörning. Alpkörning var ju väldigt trevligt, framför allt de mindre vägarna, men att försöka backa från stillastående i cirka 20% lutning slipper jag gärna i fortsättningen. Det var också spännande att hitta vägar där min bil är för stor. Hur de fick dit asfalten undgår mitt förstånd ...





Museibesök 1: Autostadt. Muséet var bra, men paviljongerna höll "din lokale bilhandlare på dekis-kvalitet". Wolfsburg gav mig också min enda utskällning för bristande språkkunskap. I Burger King-drive thrun. Mitt emot VW-fabriken med internationell upphämtning av nya bilar. Jag förstår verkligen inte folk ...









Musiebesök 2: Horch-muséet i Zwickau. Charmigt, väl kurerat och utformat. Kan starkt rekommenderas!


Taktältstrabbi - den bästa trabbin.


Så kom vi till slut till lite roligare vägar. Motorvägen (förutom Hamburg-Hannover, som gjorde mig illamående) var avslappnande och en bra möjlighet att tugga igenom Krigshistoriepodden, men det är ju roligare att få svänga.








Sylvensteinsee och Timmelsjoch. Jag är fortfarande inte övertygad om den rena serpentinvägens himmelsrike, det känns mest som en trasig ovalbana. Men när kurvorna blir lite varierade blir det trevligt!

Till slut: Italien! Gardasjön med omgivningar är vacker, jag rekommenderar dock hotell med AC. Mitt hade AC nästan alla dagar, och det är en speciell form av trasighet att få varmluft inblåst i rummet.



Italienare kan också göra te. Under protest.




Vägar ovanför Gardasjön. Jag hade velat fotografera mer, men det är svårt när det inte finns något ställe att stanna på och vägen knappt sväljer en och en halv bil.


Efter en knapp vecka av att bli runtskjutsad i Simons Miata och köra vilse själv drog jag vidare västerut, mot Aostadalen och Frankrike. Samma här: underbara vägar, svårt att fotografera.


Det får nog räcka för en semesterbeskrivning. Förutom min inspirerade stereodragning så fungerade bilen utmärkt, och verkade må som bäst i tysk motorvägsfart. Ecodriving på 3700 varv ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Andra projekttrådar
Waga seishun ni kuinashi - konsten att bruksa en Toyota MR2
11 besök senaste veckan (2786 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande