Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 8741 besök totalt |
Vinterns pyssel rycker närmare.
Läckage test: cyl 1. 10 % cyl 2 10 % cyl 3 10 % börjar kännas 👍 cyl 4 40% vafa.... Drar upp oljestickan lite, friskt drag ![]() ![]() ![]() Tar med 4 kolvar med tillhörande stakar till jobbet får tummen upp efter inspektion. Så nu är det bestämt uppfräschning av en av extramotorerna. Med 160 kolvar och stakar. Tätstegad låda. Vågar man återanvända kopplingen som har ett par tusen mil? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Re:
Det borde ju inte vara någon större skillnad var den än sitter kan jag tänka mig ![]() Jag satte min i motorrummet där nere till vänster där kylarslangen kommer in från tröskeln. Trångt som fan _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||
Hej vi kör(i alla fall jag) Craig Davies Ewp 80
https://www.motorsportshop.nu/epages Jag harven gammal kontrollenhet. Kontrollenheten fortsätter köra pumpen efter tändningen slagits av , vid behov. Den kör även pumpen när motorn är varm på tomgång https://se.merlinmotorsport.co.uk/p/ De flesta kör pumpen i tandem med original mekaniska _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Jag kör med en Davies Graig EWP115 tillsammans med deras styrning för motorns kylsystem. Funkar fint. Har den mekaniska pumpen kvar också.
För laddluftkylarens vattenslinga kör jag med en Pierburg CWA200. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||
En egenhet som Elise med kserie motorn ofta har är: den blir mjuk som smör om den blir för varm. Ett medvetet val då legeringen är lätt och stark men kräver koll på temperatur.
1 När motorn är varm och den går på tomgång räcker inte originalpumpen till med ökad värme som följd vid 103 grader? slår kylfläkt till. Som många gör för att slippa bekymra sig så har man en extra pump som tar hand om fenomenet genom att öka flödet ( elvattenpumpen)samt styra fläkten att gå igång vid lägre temp. Du kan undvika hög temp vid tomgång genom att gas till 1800- 2000 varv tills tempen går ner, flödet räcker då till. 2 Efter exempelvis hård körning på bana kan motorn behöva efterkylas. Antingen så sitter man och gasar över 1800-2000varv varv tills motorn kylts av. Vilket kommer ta sin tid då man även tillför värme.... eller styrningen hand om det och kör elpumpen och fläkt vid behov tills ett visst värde uppnåtts efter att motorn slagits av. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Uppdatering
Den lever! Bytt: Vevstakar Kolvar Foder Lager Oljepump Oil rail Bafflar till sump Svänghjul Kamrem Vevpackningar 4-2-1 grenrör Monterat prodimex växelspaksställ! Plus en del annat jag förträngt. Allt bara för att ett läckagetest visade på stort läckage på nummer 4. På kolven hade en 2 cm stor bit gått av mellan kompringarna. Så ett enklare stake plus kolvbyte till låg kostnad drog iväg både i tid och pengar. Mycket bekymmer och elände då det visade sig att de inköpta stakarna hade mixade underdelar ![]() Kolvarna olika vikt/olika märken. Frakt fram och tillbaka till UK. 3 från första uppsättningen inköpta kolvar kvar i plus en till som skall göras om till flytande kolv av rejsian. ( De skall i vinter sättas in i en reservmotor) Men nu är allt ihop, viktat och inkörning av motor pågår ![]() Så nu håller jag tummarna för att inget nytt elände dyker upp _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 8741 besök totalt |