Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ljud isolering, avgas dån vid 2-3000rpm, J-pipe, Drone osv.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
15 besök senaste veckan (4375 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



De är väl en typ japs dämpare längst bak? Corsa varianten med inbyggd j-pipe hade fungerat bäst vid första dämparen, men vet inte hur mycket dom dämpar ljud i övrigt.. heimholtz varianten hade fungerat som slutdämpare lika bra som första.




Svårt att sia utan att veta hur det ser ut under bilen, men jag skulle gissa att om du har plats någonstans så är det typ så som mina två cirklar ligger? Dvs UK rör i samma nivå. Sen dra längs med bakre halvan av systemet (röd eller grön linje). Tycker det ska få plats? Bör vara justerbar längd på slutbiten så man kan tuna in rätt bara.

Såg att Borla har en variant där man går över till flera mindre rör (typ 3,5" till 4st 2") kortare bitar för att "stämma" systemet, det borde gå nyttja för att få bort drön med men är kräva mer trial and error.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Grön linje är enda stället det finns plats på sidan och under, men det avståndet är ändå inte så långt, alltså J-pipe rören skulle sticka utanför bilen om jag går in vid rör böjen efter bakaxeln.
Och att då göra det U-format för att inte bli för långt gör samtidigt att det blir trångt eftersom det då plötsligt blir 4 rör i bredd på dom 2 J-piporna.





Men om någon kan visa skillnaderna som blir på en J-pipe som är smalt 1.5" rör mot en gjord med 2.5" eller grövre rör på ett 3.5" system, så skulle jag bli glad.

För jag vill inte bygga med smala rör utan att först veta vad jag förlorar mot om jag byggt i större dimension.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Vad är det för hålighet bakom vänster bakhjul innanför kjolen?
Där kan du ju bygga nåt....

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Där är reservhjuls baljans fack så inte så stort.

Men jag kommer ju behöva testa olika längder och då behöver det ju sitta fritt så jag kan justera lätt när man är ute och kör, kanske man ska börja med att låta det vara raka rör som sticker ut bakom bilen så man kan testa olika längder sedan montera U-böj och gömma undan den bättre när jag hittat rätt dämpning i J- piporna.


Men det jag verkligen skulle vilja veta är vad jag går miste om i dämpningen (db eller bredd på dämp kurvan?) om jag gör J-pipa som bara består av smala 1.5" rör istället för 2.5" eller grövre.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Ingenting!

Det är helmholtz.
Samma avstämning blir längre i ett grövre rör enkelt uttryckt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Storleken på resonator volymen i en helmholtz eller grovleken på j-pipen kommer påverka hur mycket frekvensen dämpas.
Den måste kunna skicka tillbaka tillräckligt med energi för att dämpa den tänkta frekvensen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Det spelar egentligen bara roll på HUR MYCKET man vill kriga mot resonansen.
Totalt utsläcka den betyder att man måste gå overkill.
Men att dämpa den till acceptabel nivå kräver ofta inte så grova grejer.

Jag skulle dock i första fall se vad jag kunde göra längre fram i systemet där 'tonen' tillverkas.
Och hur jag effektivast dämpar denna där bak.

Måste jag tillverka dessa låga frekvenser?
Kan jag istället tillverka högre frekvenser med 'mindre rördiam'?
Måste jag ha så grova slutrör?(kan jag ha fler små istället?)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Total utsläckning kommer inte gå. Ville bara klargöra att storleken har betydelse.

Längden på j-pipe går ju att beräkna fram, en 1/4 av längden på frekvensen. Så typ 100 Hz är 3.43 m / 4 = 0.85m.
Men man måste ta hänsyn till hur varmt det är också i avgasröret då ljudets hastighet påverkas kraftigt av värme, har ingen klar bild av hur varma avgaserna är där.

Frekvensen kan man mäta upp med nån app i telefonen misstänker jag.

Men jag tror fortfarande att en ljuddämpare på slutet är bättre....
Bilden högst upp visar ju hur en OEM löser "drone" problem.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Hur mycket påverkar ljudet med klyvning utav röret invändigt som Patrick nämnt i andra tråden?

Jag kan ju göra ett X innan första stora ljuddämparen, frågan är hur långt bör det vara och ska det helst gå in i ljuddämparen ?

Jag har ju 2 skarvar strax innan stora ljuddämparen där jag kan skjuta in ett X inuti rören:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Ett x blir fel väg att gå.
Det jag menar med att klyva är en längsgående plåt inuti vardera rör för att minska resonansvolymen, men inte flödet.
Första biten innan första ljuddämparen är perfekt för detta.

Du får en högre resonansfrekvens, som ljuddämparen har lättare att dämpa.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Som safe är inne på blir "dämpningen" av resonans frekvensen mindre med ett mindre rör. Men dämpar du bort 30% kommer du nog märka Stor skillnad, dämpar du bort 70% kommer du märka större skillnad. Jag tror inte du behöver mycke mer än typ 1,5" rör för att lösa problemet, men facit går inte få utan att testa tyvärr.

Det som Patrik är inne på kan vara ett bra första steg, men jag tror inte du blir av med resonansen ändå. Den kanske dämpas något men inte lika mycket som en "tunn" j-pipe skulle göra. Båda i kombination däremot kan vara en bra lösning med tanke på utrymmesproblemet. Jag hade dock börjat med att splitta rören då det kan påverka vilken resonans frekvens du ska jaga med j-pipe'n senare.

Du har ingen x-pipe på systemet? Även det kan hjälpa med att dämpa drönet.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Den här 'delningsplåten' får gärna gå genom hela ljuddämparen också.
Så det inte börjar bli låga resonanser därinne som inte kan dämpas.

Jag har gjort denna mod på 90talet i en Ascona med turbo, hade ca ~430-450hk i maskin och den drönade hårt, satte en plåt i avgas och upplevelsen blev att den blev bara tystare ju mer jag laddade efteråt =)
Hade 3" system med en apple racing dämpare längst bak.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Det var just längden jag undrade om på ett X eller bara I
Alltså om jag kapar till en plåt och skjuter in i röret, räcker det då med 20-30cm långt?

Sen om man skjuter in i ljuddämparen istället för att skjuta in i röret så borde det väl vara bättre att bara skjuta in i halva ljuddämparen, då får du ju olika ljudvågor som samma dämpare dämpar,
alltså skjuter jag igenom hela så finns ju risk för att det bara blir en annan ton än nuvarande och det den nu dämpar istället kommer börja att låta?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Det är ju areor du vill minska(för att öka resonansfrekvens) mao försöka efterlikna mindre rör men samma flöde.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Skruva banåkabil
ljud isolering, avgas dån vid 2-3000rpm, J-pipe, Drone osv.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
15 besök senaste veckan (4375 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande