Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Utprovare sökes till BCM för hobbybilar | 3 besök senaste veckan (739 totalt) |
Hej.
Sedan ett tag tillbaka har jag utvecklat en BCM (Body Control Module) för hobbybilar. Lite förenklat kan man säga att en BCM används för att styra komfortfunktioner i en bil såsom ljus, larm, lås, fönsterhissar, vindrutetorkare/spolare, panoramatak, motorkommandon m.m. En BCM blir en central nod och lyssnar på kommandon (genom rattspakar, ljusknappar, tuta m.m) samt övervakar olika sensorer. Baserat på olika driftfall agerar den sedan utifrån detta. En BCM pratar dessutom på flera kommunikationsbussar (CAN, LIN e.t.c) vilket gör att man kan implementera noder från olika fordon, som t.e.x. ett instrumentkluster från ett annat fordon. Det som gör denna BCM spännande är att den är baserad runt en Arduino DUE vilket gör att den går att programmera som vilken Arduino som helst. Källkoden är dessutom öppen för att modifieras efter användarens behov. Grundtanken med denna produkt är att erbjuda en möjlighet att gå ifrån de klassiska reläbaserade elsystem som många bygger idag och samtidigt öppna upp för en värld av modifiering och eftermontage av existerande noder. I dagsläget har jag modifierat en Saab 9-3NG där relevanta noder (BCM, CIM samt ISM) har ersatts av min BCM. Efter bytet fungerar all elektronik som den ska och jag har dessutom fått ett antal nya funktioner såsom blåtandsupplåsning via telefon och instrumentkluster från en Saab 9-5NG. Nu behöver jag ta nästa steg och söker därför 2-3 intresserade individer som skulle kunna tänka sig att prova ut systemet på sina egna projekt och komma med feedback på hur systemet fungerar. De jag söker efter bör ha kunskap att bygga elsystem efter ritning. Utöver det har jag inga mer krav än att jag gärna ser att ni har möjlighet att prova systemet i närtid. Om det låter intressant får ni gärna höra av er till mig via DM här på Rejsa. Nedan är tre bilder, två på själva BCM men även en på ett utvecklingskort som används för att prova ut kod på skrivbordet. Jag har pratat med Magnus Thomé och fått klartecken för att lägga upp detta inlägg . _________________ Anders Johansson |
||||
Hej Jacob. Kul att du är intresserad. Den är byggd för att hantera de flesta system som finns i en hyfsat modern bil. Nedan har du specen: 7x Starkströmsdrivare på max 8 A 14x Medelnivådrivare på max 2 A 16x Svagströmsänkare på 330 mA 24x Knappingångar för knappar mot jord/matning alternativt som resistorstegar 1x WiFi-interface 1x Blåtands-interface 2x CAN BUS-interface 1x LIN BUS Interface Samt ett EEPROM för att spara intressant data såsom miltal m.m. Systemet levereras med ett elschema för de vanligast förekommande funktionerna i en bil samt med tillhörande fungerande källkod. _________________ Anders Johansson |
||||
Är lite för klena utgångar för att det ska vara intressant. Skulle vilja strakströmsutgångar som klarar 30A kontinuerligt och även PWM så man kan driva kylfläktar, vattenpumpar, bränslepumpar, led ramper etc som tar mycket ström. Resten bör klara 15A styck.
Kommer den vara IP67 klassad? _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Hej igen. De komponenter du nämner är som du redan är inne på väldigt strömkrävande. Normalt sett driver man dessa med antingen reläer eller med specifik strömförsörjning. Detta är en BCM för komfortelektroniken och då är 8 A tillräckligt. Högströmsutgångsrna går för övrigt att pulsbreddsmodulera. Jag driver t.ex. de vanliga xenonljusen på dessa men halogen helljus kräver ett externt relä. Dock har vi en starkare strömförsörjningsnod under utveckling. Denna är tänkt att helt ersätta det fåtal reläer som ändå måste till. _________________ Anders Johansson |
||||
Det går inte att ha samma lösning som många PDM:r har, man kör 2 st utgångar till samma förbrukare. Då blir det ju 8*2. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Allmänt banåkaforum Utprovare sökes till BCM för hobbybilar | 3 besök senaste veckan (739 totalt) |