Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Utprovare sökes till BCM för hobbybilar
734 besök totalt
AndersJoh
Göteborg
Här sen Jan 2021
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej.

Sedan ett tag tillbaka har jag utvecklat en BCM (Body Control Module) för hobbybilar. Lite förenklat kan man säga att en BCM används för att styra komfortfunktioner i en bil såsom ljus, larm, lås, fönsterhissar, vindrutetorkare/spolare, panoramatak, motorkommandon m.m. En BCM blir en central nod och lyssnar på kommandon (genom rattspakar, ljusknappar, tuta m.m) samt övervakar olika sensorer. Baserat på olika driftfall agerar den sedan utifrån detta. En BCM pratar dessutom på flera kommunikationsbussar (CAN, LIN e.t.c) vilket gör att man kan implementera noder från olika fordon, som t.e.x. ett instrumentkluster från ett annat fordon.

Det som gör denna BCM spännande är att den är baserad runt en Arduino DUE vilket gör att den går att programmera som vilken Arduino som helst. Källkoden är dessutom öppen för att modifieras efter användarens behov. Grundtanken med denna produkt är att erbjuda en möjlighet att gå ifrån de klassiska reläbaserade elsystem som många bygger idag och samtidigt öppna upp för en värld av modifiering och eftermontage av existerande noder.

I dagsläget har jag modifierat en Saab 9-3NG där relevanta noder (BCM, CIM samt ISM) har ersatts av min BCM. Efter bytet fungerar all elektronik som den ska och jag har dessutom fått ett antal nya funktioner såsom blåtandsupplåsning via telefon och instrumentkluster från en Saab 9-5NG. Nu behöver jag ta nästa steg och söker därför 2-3 intresserade individer som skulle kunna tänka sig att prova ut systemet på sina egna projekt och komma med feedback på hur systemet fungerar. De jag söker efter bör ha kunskap att bygga elsystem efter ritning. Utöver det har jag inga mer krav än att jag gärna ser att ni har möjlighet att prova systemet i närtid. Om det låter intressant får ni gärna höra av er till mig via DM här på Rejsa.

Nedan är tre bilder, två på själva BCM men även en på ett utvecklingskort som används för att prova ut kod på skrivbordet.

Jag har pratat med Magnus Thomé och fått klartecken för att lägga upp detta inlägg .






_________________
Anders Johansson
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Intressant.
Hur mycket ström kan varje utgång hantera?
Vad för sorts kontakter använder den?

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
AndersJoh
Göteborg
Här sen Jan 2021
Inlägg: 4


Trådstartare
JBT skrev:
Intressant.
Hur mycket ström kan varje utgång hantera?
Vad för sorts kontakter använder den?


Hej Jacob.

Kul att du är intresserad. Den är byggd för att hantera de flesta system som finns i en hyfsat modern bil. Nedan har du specen:

7x Starkströmsdrivare på max 8 A
14x Medelnivådrivare på max 2 A
16x Svagströmsänkare på 330 mA
24x Knappingångar för knappar mot jord/matning alternativt som resistorstegar
1x WiFi-interface
1x Blåtands-interface
2x CAN BUS-interface
1x LIN BUS Interface
Samt ett EEPROM för att spara intressant data såsom miltal m.m.

Systemet levereras med ett elschema för de vanligast förekommande funktionerna i en bil samt med tillhörande fungerande källkod.

_________________
Anders Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Skrev lite fel, oops, my bad

_________________
Magnus Thomé
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Är lite för klena utgångar för att det ska vara intressant. Skulle vilja strakströmsutgångar som klarar 30A kontinuerligt och även PWM så man kan driva kylfläktar, vattenpumpar, bränslepumpar, led ramper etc som tar mycket ström. Resten bör klara 15A styck.

Kommer den vara IP67 klassad?

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
AndersJoh
Göteborg
Här sen Jan 2021
Inlägg: 4


Trådstartare
JBT skrev:
Är lite för klena utgångar för att det ska vara intressant. Skulle vilja strakströmsutgångar som klarar 30A kontinuerligt och även PWM så man kan driva kylfläktar, vattenpumpar, bränslepumpar, led ramper etc som tar mycket ström. Resten bör klara 15A styck.

Kommer den vara IP67 klassad?


Hej igen.

De komponenter du nämner är som du redan är inne på väldigt strömkrävande. Normalt sett driver man dessa med antingen reläer eller med specifik strömförsörjning. Detta är en BCM för komfortelektroniken och då är 8 A tillräckligt. Högströmsutgångsrna går för övrigt att pulsbreddsmodulera. Jag driver t.ex. de vanliga xenonljusen på dessa men halogen helljus kräver ett externt relä.

Dock har vi en starkare strömförsörjningsnod under utveckling. Denna är tänkt att helt ersätta det fåtal reläer som ändå måste till.

_________________
Anders Johansson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



AndersJoh skrev:
JBT skrev:
Är lite för klena utgångar för att det ska vara intressant. Skulle vilja strakströmsutgångar som klarar 30A kontinuerligt och även PWM så man kan driva kylfläktar, vattenpumpar, bränslepumpar, led ramper etc som tar mycket ström. Resten bör klara 15A styck.

Kommer den vara IP67 klassad?


Hej igen.

De komponenter du nämner är som du redan är inne på väldigt strömkrävande. Normalt sett driver man dessa med antingen reläer eller med specifik strömförsörjning. Detta är en BCM för komfortelektroniken och då är 8 A tillräckligt. Högströmsutgångsrna går för övrigt att pulsbreddsmodulera. Jag driver t.ex. de vanliga xenonljusen på dessa men halogen helljus kräver ett externt relä.

Dock har vi en starkare strömförsörjningsnod under utveckling. Denna är tänkt att helt ersätta det fåtal reläer som ändå måste till.

Det går inte att ha samma lösning som många PDM:r har, man kör 2 st utgångar till samma förbrukare. Då blir det ju 8*2.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Allmänt banåkaforum
Utprovare sökes till BCM för hobbybilar
734 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande