Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1256 besök totalt |
Äter batteriar.
Min lilla Polo har en fruktans värd apptit på batteriar i sommar. Är inne på mitt 4 batteri nu. (Köpte det i går) 2 av dom har 1 eller 2 celler dött i. Den 3 vet jag inte riktig vad som hänt med då jag bara lyfte ur den. Fenomenet är att den inte orkar dra runt startmotorn till slut och det har märkts nu nar det börjar bli minus grader ute. Kan det vara så att jag har för taskig jord när jag har flyttat bak batteriat till bagagen ??? Har en grov kabel som sitter med sol brickor på båda sodor om plåten som den är skruvad i. _________________ // Jani Hast |
När jag åkte rally och hade batteriet i bakluckan gick det också åt en hel del
batterier. Varför de dog vet jag inte, men fysisk misshandel låg nära till hands... En gång hade jag touchat en vattenfylld tunna på en rallyspecial. Det knäckte batteriet som inte ville ta åt sig laddning efter det (nytt batteri). Det gick säkert åt 5 batterier på 2-3 år. _________________ Jörgen Eriksson |
om cellerna dör låter det ju inte som "vanlig" urladdning av att nåpot står på och drar ström.
Kokar vattnet bort också? Hur mycket laddar bilen? Mät på batteriet med motorn igång! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
om cellerna dör beror det ofta på att bitar av sulfateringen (en slags beläggning som bildas på blyplattorna) trillar bort och lägger sig och kortsluter mellan plattorna.
Man kan ibland "laga" genom att skölja ur cellerna med vatten för att få bort de små bitarna. Sen fylla på med ny syra. Vad som orsakar sulfateringen kommer jag inte ihåg. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
om batteriet sitter lite löst eller att bilen är hård i bak så kan det uppstå vibrationer som batteriet tar stryk av.
Testa att ställa det på något stötdämpande material samt att bygeln över är klätt på samma vis. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1256 besök totalt |