Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Harness bar!?
759 besök totalt
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2260


Trådstartare
Är det en bra, säker, grej om man vill ha 6 punktsbälte i bil utan bur?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Beror väl på i vilken gren du tänker dig.
Om taket kan tänkas ändra form så är det väl generellt en dålig idé att sitta fastspänd utan möjlighet för överkroppen att röra sig.
Men det kan nog finnas hastighetsklasser i raktframåka där det är ok, men då fungerar ju 3pt lika bra.

Men om det skulle vara 6pt eller midjebälte och taket oftast håller formen så är ju en sån sträva en möjlighet.
Men möjlighet betyder ju inte att det alltid är lämpligt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2260


Trådstartare
Konbana och nåt varv på klubbens bandagar. Halvbur kanske är bättre då.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas Falk skrev:
Beror väl på i vilken gren du tänker dig.
Om taket kan tänkas ändra form så är det väl generellt en dålig idé att sitta fastspänd utan möjlighet för överkroppen att röra sig.


Kan vi inte skrota skrönan att det skulle vara farligare med 4/6-punkt kontra 3-punkt, ifall man trycker in taket 😉
Hur skulle det kunna bidra till mindre skador(med 3-punkt) för att man skulle kunna röra sig i sidled?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3667



Hade en liknande på en av mina tidiagre Porsche 944. Det funkade alldeles utmärkt ihop med 6-punkts bälte. Jag hade ingen båge heller, så jag håller med Dude om att det är ett förlegat tankesätt.
Mitt bältesstag var dessutom hemmagjort av burrör, och jag hade kompletterat med ett tvärgående rör under stolen för grenremmen. Undrar hur mycket synpunkter folk har på det.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2260


Trådstartare
Jag tänkte också göra ett eget av bur-rör! Ska skissa upp ett och beställa ett tillbockat av Finess eller så. Jag är inte så orolig att få taket i huvet, tänkte mer på belastningen på skruvarna. Men staget sitter ju i minst 4a skruv och ska ta upp kraften från ett bälte i mitt fall, så det borde funka! Ska ev utnyttja baksätets mittre/nedre bältesinfästning också.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Daniel Engström skrev:
Hade en liknande på en av mina tidiagre Porsche 944. Det funkade alldeles utmärkt ihop med 6-punkts bälte. Jag hade ingen båge heller, så jag håller med Dude om att det är ett förlegat tankesätt.
Mitt bältesstag var dessutom hemmagjort av burrör, och jag hade kompletterat med ett tvärgående rör under stolen för grenremmen. Undrar hur mycket synpunkter folk har på det.


Jag har byggt exakt samma

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Är det bättre eller sämre att fästa bältena längre från stolen? Jag tänker hatthyllan (om det finns någon) eller baksätets övre bältesfästen.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Guson skrev:
Är det bättre eller sämre att fästa bältena längre från stolen? Jag tänker hatthyllan (om det finns någon) eller baksätets övre bältesfästen.

Guson
Det är sämre med längre bälten eftersom de töjer sig något vid en ev kollision.
Med det sagt är det ju inte så ovanligt att axelbanden sitter relativt långt bak så det funkar ju ändå, men då är det ännu viktigare att dra åt bältet ordentligt så man inte har ett slack redan som utgångsläge.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Det är ju en riktig djungel, det där med burar och bälten när man har lagt till det i bilar som inte har haft det från början. Och det tycks finnas många skrönor! Dessutom är ju alla krockolyckor olika vilket försvårar allt. Jag har en Porsche 944 med fullbur, skalstolar och sexpunktsbälten, bilen har vagnsbok och förändringarna finns med i registreringspapperna. Gott så. Jag tror personligen inte att det är någon större nackdel att bältena är lite längre bakom stolen, det bör kunna vara en fördel att de sträcks lite vid en frontalkrock för att minska trycket på kroppen. Men det är som sagt väldigt viktigt att bältena är ordentligt sträckta så att inte kroppen rör sig framåt innan den stoppas upp av bältet, det kommer ju att skapa ett onödigt tryck.
Men det jag tänkte komma till var buren. Förutom att öka vridstyvheten, ge ett väldigt rejsigt intryck så skapar den ju en enorm säkerhet för de som sitter i bilen, iallafall så länge de har hjälmar på sig... Vi är ju många som kör våra rejsbilar med fullbur till och från banorna och då är det sällan som vi har hjälmar på oss. Om en olycka händer då så tror jag att buren kan vara riktigt farlig, då några rör sitter väldigt nära en oskyddad skalle.
Mvh / Claes

Sorry Christer, om jag simmade i väg en bit från ditt ämne....

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2260


Trådstartare
claes t skrev:


Sorry Christer, om jag simmade i väg en bit från ditt ämne....


Simma på! Jag läser och lär.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



claes t skrev:
Det är ju en riktig djungel, det där med burar och bälten när man har lagt till det i bilar som inte har haft det från början. Och det tycks finnas många skrönor! Dessutom är ju alla krockolyckor olika vilket försvårar allt. Jag har en Porsche 944 med fullbur, skalstolar och sexpunktsbälten, bilen har vagnsbok och förändringarna finns med i registreringspapperna. Gott så. Jag tror personligen inte att det är någon större nackdel att bältena är lite längre bakom stolen, det bör kunna vara en fördel att de sträcks lite vid en frontalkrock för att minska trycket på kroppen. Men det är som sagt väldigt viktigt att bältena är ordentligt sträckta så att inte kroppen rör sig framåt innan den stoppas upp av bältet, det kommer ju att skapa ett onödigt tryck.
Men det jag tänkte komma till var buren. Förutom att öka vridstyvheten, ge ett väldigt rejsigt intryck så skapar den ju en enorm säkerhet för de som sitter i bilen, iallafall så länge de har hjälmar på sig... Vi är ju många som kör våra rejsbilar med fullbur till och från banorna och då är det sällan som vi har hjälmar på oss. Om en olycka händer då så tror jag att buren kan vara riktigt farlig, då några rör sitter väldigt nära en oskyddad skalle.
Mvh / Claes

Sorry Christer, om jag simmade i väg en bit från ditt ämne....


Vill faktiskt säga precis tvärt om vad det gäller längd och åtdragning på bältena, särskilt 5/6 punkts.

I början på sommaren så var det en ordentlig smäll i aquilaserien där ett flertal bilar gick ihop i starten under bron på knutan. Alla förare utom en klarade sig helt utan skador, den föraren som i efterhand konstaterade att hans bälten inte var ordentligt åtdragna studsade runt i solen och ådrog sig en allvarlig ryggfraktur som resulterade i att han inte kunde köra något alls på resten av året.

Bälten ska vara så korta som möjligt med så nära på optimala vinklar det går samt så ordentligt åtdragna som det bara går.

Kedjan av skydd som innehåller stol, bälte hjälm hans/hybrid brister direkt när bältena inte är åtdragna.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2260


Trådstartare
Hur grovt rör tror ni behövs? Jag skulle vilja ha rätt skarpa 90' böjjar i ändarna.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Jag hade kört 40x2 mm som de mindre rören är i en riktig bur.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2260


Trådstartare
Westersund skrev:
Jag hade kört 40x2 mm som de mindre rören är i en riktig bur.

👍 Har nu beställt ett sånt av Mattias Ledin Motorsport!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Skruva banåkabil
Harness bar!?
759 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande