Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Intressant, hur svänger du in? Kör du crabbing? Ajabaja!
5 besök senaste veckan (485 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41422

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag måste kolla på lite videos hur jag gör Speciellt på Mantorp kan jag tänka mig... Trailbrake in i kurvan men varifrån o hur.

https://blayze.io/blog/car-racing/avoid-crabbing-on-track

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Menar han att man börjar dra sig in mot mitten för att man tittar mot apex innan man börjar turn-in?

Tycker inte jag gör det, men man kan ju ha fel

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41422

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Babbe skrev:
Menar han att man börjar dra sig in mot mitten för att man tittar mot apex innan man börjar turn-in?

Tycker inte jag gör det, men man kan ju ha fel


Tex på Gelleråsen så har man ju kanten nära som referens och en tajt dryg nitti grader böj så där är det ju enkelt att hålla sig kvar till vänster. Men jag ska kolla video från Mantorp efter rakan, där kan jag tänka mig det är lättare att råka börja högerförflyttning lite oprecist med avsaknaden av referenser, för man ligger ju inte längs kanten.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19440



Magnus Thomé skrev:
Babbe skrev:
Menar han att man börjar dra sig in mot mitten för att man tittar mot apex innan man börjar turn-in?

Tycker inte jag gör det, men man kan ju ha fel


Tex på Gelleråsen så har man ju kanten nära som referens och en tajt dryg nitti grader böj så där är det ju enkelt att hålla sig kvar till vänster. Men jag ska kolla video från Mantorp efter rakan, där kan jag tänka mig det är lättare att råka börja högerförflyttning lite oprecist med avsaknaden av referenser, för man ligger ju inte längs kanten.
Ännu svårare på startrakan på Mantorp, där är det ju en knepig balans mellan kortaste väg och att bromsa lagomt lite.
Där kan det nog vara läge att trailbraking räcker för en del (dvs turn in vid fullfart, men efter gasuppsläpp).

Jag tolkar beskrivningen av crabbing som sidoförflyttning under maxbroms, så in i Mjölby är nog ett bra exempel, Vmin kan nog bli lite högre med rätt hastighet och största möjliga kurvradie, men ingen kurva är ju så enkel som den ser ut.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Intressant, hur svänger du in? Kör du crabbing? Ajabaja!
5 besök senaste veckan (485 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande