Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Tillbusad brux: Subaru Outback 3.6R -> Offroadstuk | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (16096 totalt) |
Denna var jag sugen på till Vitaran.
https://wilcooffroad.com/shop/hitchgate-solo/ Skulle göra sig bra på din bil också. _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Mmm. Men då måste man ha ett amerikanskt drag. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Det löser man ju fort. Bara att byta drag _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Efter att ha lämnat Subban på gatan sen nedstängningen i Mars, har jag nu äntligen flugit ner och kört upp bilen till Sverige. Givetvis var batteriet dött, och tyvärr har alla däcken en liten "platta" efter att ha stått ett halvår.
Synd på de fina däcken, men jag hoppas det masseras bort. Det känns inte så mycket när man kör, men det går att mäta i hjulbalanseringsmaskinen som min mek har. En sån där som mäter kontakttrycket över omkretsen. Egentliga anledningen till att hjulen kom upp i maskinen igen var däckstrycks-sensorer. När jag byggde om trodde jag inte det fanns sensorer, däckgubben kollade med nån kommunikations-apparat och hittade inget i de gamla hjulen heller. Men det fanns, men på en amerikansk frekvens, 315MHz. Nu har jag skaffat nya ventiler och flyttat över sensorerna från originalhjulen för att slippa varningslampan. Det var bökigt att hitta 315MHz sensorer och programmeringsutrustning i närområdet. Dessutom varnade Subaru-verkstaden om att dessa bilar kan vara kinkiga med kloner. Hur som helst, jag såg fram emot att testa bilen på långresa på autobahn. Förväntade mig mycket mer vinglighet och instabilitet, men nähe. Den går som tåget! Däcken är fantastiska , vilket nog är den stora förklaringen. Vägbullret är aningens högre, men bilen är ändå väldigt tyst. Ett finger på ratten även i kurvor i ganska hög fart. Yngsta sonen tycker att bilen känns som att åka och plana med båten när vattnet är spegelblankt, vilket är en riktigt bra beskrivning på hur den känns. Nu behöver den en rejäl tvätt, det har växt lite mossa på den, faktiskt. Och sen behöver jag lösa problemet med kablage till dragkroken. Kitet passade inte min USA-version, och USA-kiten jag skulle kunna klicka hem från Ebay har 3+jord. Hur ska man få till 3+jord till släpvagnsbelysning? Om möjligt vill jag undvika att klippa i bilens kablage. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Har de där däcken den där snöflingan för att få användas i vinterväglag? Behöver snart nya till jimnyn, och har samma året om. Där vill man ju ha något som ser rätt ut och fungerar men inte låter förskräckligt.
Edit: bah, verkar inte göras i 205x70-15, eller 15" överhuvudtaget för den delen. _________________ Markus Ålind |
||||
De har "triple peak" med snöflinga. 16" verkar vara minsta fälgdiametern. Falken Wildpeak A/T3WA verkar finnas i 15", likaså Yokohama Geolandar A/T G015. Båda ser helt OK ut. Jag kikade lite på dem innan jag bestämde mig. Finns hur många däckstester som helst på Youtube och andra sajter, bara att surfa runt. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Geolander g015 görs i 205 15 70, ser vettigt ut. Inte så dyrt heller, i alla fall inte i england. Jag känner att mitt liv inte saknar en rejäl djupdykning i internets offroadäcksvärld, så jag är tacksam för tipsen _________________ Markus Ålind |
||||
Parkerade bredvid en standard-bil härom dagen. Ser ut som större skillnad när man stär nära, än vad det ser ut på bilden, men man får ändå en liten uppfattning när man kikar på höjden till sidorutorna.
_________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Min soppaförbrukning är helt OK också. Den visar mer på mätaren nu, delvis p.g.a. "felmätning" med större hjul som ger färre hjulvarv per km. Det är drygt 5%. Resten är väl de tyngre hjulen och lite högre luftmotstånd.
Färddatorn visar nu mellan 0.9 och litern, vilket jag tycker är helt OK för en 3.6-liters motor i en sån här stor bil. Hur pass exakt färddatorn är har jag ingen aning om. Men det verkade stämma skapligt på sträckan NL-Sverige, vid lätt överslagsräkning, och den distansen har jag ganska bra koll på hur lång den är. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Long time, no bump.
Inte mycket har hänt med bilen, förutom att den rullat typ 6000 mil och däcken börjar bli mer slitna än vad jag kommer vara bekväm med till vintern. Kanske 4-5 mm kvar, har inte mätt. Såhär på slutet har däcken börjat bli alltmer högljudda också. Men eftersom jag var nöjd med dem, så klickade jag hem ett likadant kit igen. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Hade det inte vart lite hårdare med stålfälgar än dom där lättvikts OZ Funderar på stål till Landcruisern mest för 'the looks'. Vikt o bränsleförbrukning känns som det kvittar på 2,5 tons suv...
_________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
Kollade på det först, Bassett finns i 15", men behöver ET på 0 eller lägre för att få plats med bromsarna. Det blir inte så praktiskt och besiktningsvänligt med hjul som petar ut så långt. Har breddat spårvidden 40mm som det är nu. Det räcker. Därutöver saknar Basset navstyrning,vilket är praktiskt att ha kvar. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Takbur funderar jag på, på allvar. Möjligen med en ledramp på. Dock lite risky för parkeringshus med riktigt låg takhöjd. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Inte helt koll på vad du söker men mitt svar ger mig en ursäkt att kommer med en fråga, men först ett litet svar.
Jag använder div random fästelement för att fästa saker i lastgallret som TOOLFLEX hållare till paraplyn. (bild från storhandel av frysta varor) Så till frågan, som ägare till en Outback 2011, frånsett Sorenton på bilden ovan, så har tanken på större däck, vintergodkända som klarar dåliga vägar typ AT. Har insett att när man höjer en bil med MacPherson genom att sätta distanser så som du har gjort så behåller man avståndet däck till fjädertallrik. Dina nya fälgar var ET35 mot ET55 i original, jag har ET48 på mina originalfälgar, så frågan är hur mycket plats du har till fjäderskålen? Min förhoppning var att få på 225/70-16 och ha plats till snökedjor för vinterresor söderut. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||
Det är ganska tajt, men utan risk att det skulle ta i. Snökedjor kanske inte funkar, däremot.
En annan metod att höja är att sno fjäderbenen från en Forester. De sägs vara längre. Skulle vara logiskt om även fjädertallriken blir högre då, men jag vet inte. Vet inte heller ifall xamber och caster går att få till med Forester-ben. En finess med distanserna är att de är assymetriska för att behålla original fjäderbensvinklar. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Så fjäderbenen från en Forester ska kunna passa? Intressant, tål att forska lite mera på vid tillfälle.
Ja det ser ganska tight ut redan i original att få dit snökedjor, får lägga på en lite provisoriskt för att mäta. Nya fälgar behövs troligen ändå så det blir att leta reda på några med annat ET. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||
Andra projekttrådar Tillbusad brux: Subaru Outback 3.6R -> Offroadstuk | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (16096 totalt) |