Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Proggresiv fjädring
2 besök senaste veckan (1915 totalt)
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83


Trådstartare
Hur mycket progressivitet vill man ha i fjädringen? Jag menar då progressivitet som åstadkoms med hjälp av pushrods/pullrods. Det känns som att det borde bli mer lättkört med en mycket progressiv fjädring istället för en mer linjär fjädring med bumpstops. Frågan är om man kan ha för mycket progressivitet

Vill man ha olika mycket fram och bak? Vilka effekter skulle det ge?


Bilen i fråga ger en del downforce men inte överdrivet mycket.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Mikael Arnberg skrev:
Hur mycket progressivitet vill man ha i fjädringen? Jag menar då progressivitet som åstadkoms med hjälp av pushrods/pullrods. Det känns som att det borde bli mer lättkört med en mycket progressiv fjädring istället för en mer linjär fjädring med bumpstops. Frågan är om man kan ha för mycket progressivitet

Vill man ha olika mycket fram och bak? Vilka effekter skulle det ge?


Bilen i fråga ger en del downforce men inte överdrivet mycket.


Trots sin enkelhet så är frågeställningen inte lätt att svara på. Jag vet inte ens om bumpstop är så himla bra även om inte fjädringen är progressiv. Progressiv fjädring om den inte är balanserad ändrar över-understyrning. Det gör ett bumpstop också, så därför ifrågasätter jag detta. Dessutom dödar ett bumpstop fjädringen och man sumpar grepp om det sker för tvärt. Dessutom belastar det spindelleder mm.
För själva fjädringsfunktionen så är måttlig progressivitet bäst. Men eftersom ev downforce ökar marktrycket som den gör iom farten, så måste fjädringen anpassas därefter. Då är det bra med linkage progressivitet eftersom man kan få fjäder o dämpare att följas åt.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Proggresiv fjädring
2 besök senaste veckan (1915 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande