Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Proggresiv fjädring | 2 besök senaste veckan (1915 totalt) |
Hur mycket progressivitet vill man ha i fjädringen? Jag menar då progressivitet som åstadkoms med hjälp av pushrods/pullrods. Det känns som att det borde bli mer lättkört med en mycket progressiv fjädring istället för en mer linjär fjädring med bumpstops. Frågan är om man kan ha för mycket progressivitet
Vill man ha olika mycket fram och bak? Vilka effekter skulle det ge? Bilen i fråga ger en del downforce men inte överdrivet mycket. _________________ Mikael Arnberg |
||
Trots sin enkelhet så är frågeställningen inte lätt att svara på. Jag vet inte ens om bumpstop är så himla bra även om inte fjädringen är progressiv. Progressiv fjädring om den inte är balanserad ändrar över-understyrning. Det gör ett bumpstop också, så därför ifrågasätter jag detta. Dessutom dödar ett bumpstop fjädringen och man sumpar grepp om det sker för tvärt. Dessutom belastar det spindelleder mm. För själva fjädringsfunktionen så är måttlig progressivitet bäst. Men eftersom ev downforce ökar marktrycket som den gör iom farten, så måste fjädringen anpassas därefter. Då är det bra med linkage progressivitet eftersom man kan få fjäder o dämpare att följas åt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Racetech Proggresiv fjädring | 2 besök senaste veckan (1915 totalt) |