Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 340i: Stillestånd i väntan på garageplats | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 212 besök senaste veckan (16837 totalt) |
Det fick bli en liten fredagstur igår. Dock i lugnt tempo då sommardäck och snö inte är en bra kombo, toppfart på hela 35kmh
Det är en viss skillnad i karaktär med v8 kontra den gamla trötta 4an jag lyfte ut. Nu kvarstår en massa småpill innan det kan bli en ordentlig provkörning. Det ser ut att bli mildväder i nästa vecka, kanske det blir läge att testa lite mer då. _________________ BMW e30 v8 |
||
Trodde inte att jag skulle tacka för töväder innan jul, men i år kom det lägligt. Snöfria gator innebar en provtur med bromsprov.
Resultatet blev som väntat, svampig pedal med det är nu möjligt att låsa upp alla hjul Så en ordentlig luftning och eventuellt lite mer justerande at längder på hävarmar så blir det här kalas. Nästa problem är dock min setup i framvagnen. Den är ombyggd till 5-bult fram, men med lite halvdåligt utförande. Köpte benen ombyggda, så nu får jag fixa det så det bli ordentligt. Behöver bara klura ut vilken av alla möjliga lösningar jag ska satsa på. Idag sitter det e30 original spindlar med hylsor för e36 nav. Är inte helt nöjd med hur det lirar, så eventuellt blir det annat koncept. Har kikat lite på att bygga om till e36 eller e46 spindlar, men måste konsultera plånboken först. Hur som haver, jag får lägga julen på att göra en game plan och sen hoppas jag på att provköra en ordentlig sväng tidigt nästa år God jul allesammans! _________________ BMW e30 v8 |
||
E36 och E46 spindlar ställer till det med hjulets placering i längsled och sabbar caster. Blir en del extra pyssel för att få det rätt.
Jag såg aldrig vitsen med den ombyggnaden utan har kvar mina E30-ben och har inga problem med dem. Varför vill du byta? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Jag måste göra något åt nuvarande setup fram. Tappen som fälgen centrerar på är avkapad på hjullagret och det ser ut som att muttern till lagret sitter rätt få gängor. Sen har jag behövt massera länkarmen för att få dit skivan och damasken på styrleden ligger emot skivar just nu. Så jag funderar på hur jag ska gå till väga när jag ändå måste köpa nya grejer. På min förra e30 åkte jag med e36 spindlar och t-parts länkarm för originalbredd och var nöjd med den setupen. Så jag funderar fram och tillbaka på hur jag ska lösa mina problem. Försöker väga för- och nackdelar innan jag lägger en massa pengar på nya delar _________________ BMW e30 v8 |
||
Med E30-ben så behövs ju den modifierade varianten av Bonje-hylsa som flyttar ut navet 7 mm och den speciella muttern som går in i lagret och greppar ordentligt i gängorna.
Då får man ut skivan så den inte tar i styrled eller länkarm. För att använda M3 E36 eller M3 E46 skivor så kompletterar man med en spacer innanför skivan (och ok-adapter, men det har du väl redan). Allt det här finns hos Epytec och kostar faktiskt inte lika mycket tillsammans som ett par T-parts länkarmar - om man nu vill hålla en budget, alltså. Skulle tro att du även får råd med en uppsättning original länkarmar med nya spindelleder i pengen som T-parts länkarmar kostar, utan E36-spindlar inräknat... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Jag har faktiskt kikat på epytecs adaptrar efter att jag såg lösningen du åker med. Jag kan dock inte hitta ett kit för 330 skivor och ok. Men jag får slänga iväg ett mejl och kolla vad dom rekommenderar för delar till min kombo. Precis som du säger så tror jag att det i slutändan faktiskt blir lite billigare att behålla e30 spindlarna. Jag ska sätta mig och räkna lite på det nu när jag har fått lite mer input från både höger och vänster _________________ BMW e30 v8 |
||
Funderingarna kring framvagnen fortsätter. Nu har dock en ny potentiell lösning dykt upp. Istället för att bråka med min e46 330 bromsar så har jag sneglat lite på Epytecs lösning med Mini Countryman skivor och e46 ok.
Det finns dock lite för och nackdelar med mitt nya förslag. Fördelar: - skapligt kostnadseffektivt - öppnar upp möjligheten att "slippa" 17" fälgar - alla delar är lätta att få tag på - kan sälja 330 skivor, ok och adapter för att få tillbaka lite pengar Nackdelar: - "bara" 296x22 istället för 325x25 stora skivor - kan ses som ett steg tillbaka från nuvarande setup - dyrare än att bara köpa spacer till skivan, men jag vet dock att det funkar Jag kommer i vilket fall slå till på Epytecs hylsor för att bygga 5-bult, min nuvarande setup ser lite för ej trafiksäker ut. Epytecs ser vettiga ut och kostar lagom. Så frågan är vad mer som köps. Jag ska fundera ett par varv till innan jag beställer, än har inte stressen att få ihop bilen tagit över. Så, beslutsångesten gällande lösning på framvagnen fortsätter. Jag har dock bestämt mig för att åka med e30 spindeln. Geometrin blir klurig med andra spindlar, som många har nämnt. Men nu ska funderarmössa på igen, och har någon nån input så är den precis som vanligt varmt välkommen! _________________ BMW e30 v8 |
||
Du har vart i mitt garage och la nog märke till min framvagn. Men jag är (tror jag) nöjd med min framvagn. Jag har då e36 fjäderben, e36 spindlar, sen MRT bärarmar för att lösa hjulets placering i hjulhuset, men det löses tidigare med en justerbar "lollipop" i bakkant av bärarmen för att få till caster vinkeln rätt, vilket finns att köpa för små pengar. Jag körde tidigare med e36 styrväxel vilket fungerade fint, men bygger nu om igen för 3e gången på grund av elservo problem som går att diskutera i evigheter nån annan gång. Jag anser fördelarna med e36 är utbudet av eftermarknadsdelar, 5 bult konverteringen sker av sig själv, större ljustermån för caster, lättare att reparera vid eventuell skadad spindel å kanske nått mer, vad vet jag.. Ger kanske inte så mycket input för dig, kan heller ej uttala mig om det är bättre än e30 original geometri då jag ej kört bilen med dessa delar på. Jag kan bara säga att jag aldrig lidit av understyrning eller dålig respons i styrningen eller något annat negativt förutom nu med en för klent el-servo och jag måste backa bandet lite. _________________ Viktor Andersson |
||
För att fortsätta lite i klurandet kring framvagnen så vill jag skruva isär nuvarande lösning på lager osv fram. Det är ju inte så svårt tänkte jag. Lossa muttern som håller lagret på spindeln och plocka isär.
Enligt BMW ska muttern dras till 280nm eller något liknande, så rätt ordentligt ändå. Jag började med mitt trogna Biltema ledhandtag på 460mm. 85kg hoppandes på det och resultatet blev att inget överhuvudtaget hände. Jahopp, fram med brännaren och värm upp grejerna. Resultatet, ingen skillnad. Hopp in i bilen, åka bokstavligen tvärs över hela staden hem till mor och far och hämta 130cm järnrör som förlängare. Tillbaka till garaget igen. Nu jäklar ska skiten loss! Börjar på förarsidan. Muttern lossnar som direkt. Skönt, nu lossnar den säkert lika lätt och fint på passagerarsidan! Ja jo tjena, skulle inte tro det va... Jag låter bilden tala.. Knäckte först biltema skaftet, sen ett från kinesvagnen som jag har i garaget. Jahopp, in i bilen och fullfräs till närmsta jula för att köpa nytt skaft. Biltema höll inte måttet, kanske duger jula?!?! Det skaftet överlevde precis 10 sekunder i min ägo... Lätt uppgiven skickar jag en bild på dagens skörd till mina bröder. Möts av lite skratt och frågan om jag behöver låna lite "ordentliga grejer". Brorsan som skruvar med traktorer erbjuder sig att åka ut till jobbet och möta upp mig så jag kan låna ordentliga grejer, hoppet lever! En tur tvärs över hela staden och lite till igen och nu jäklar har jag ordentliga bonnagrejer i händerna. 3/4" spärrskaft med lätt bananböj efter sura bultar på traktorer, det borde lösa mina problem Och mycket riktigt, efter lite lagom med våld så lossnar muttern och jag kan tillslut riva av lagret för att undersöka. Det såg ut som förväntat, inget spännande direkt. Själva lagret lossnade utan problem, bara att knacka loss med hammaren. Hylsan för att få e36 lager att passa på e30 spindeln däremot, det blir nästa problem att lösa. Jag tog dagens vinst att muttern lossnade och lämnar problemet med hylsan till framtida Gustav. Framsteg görs som sagt. Nu väntar jag bara på lite ljusare tider i plånboken så ska det beställas grejer. Framvagnen är sista stora att lösa innan alla småproblem som alltid dyker upp kan uppenbara sig. Så förhoppningen är att göra en ordentlig shake down lagom till våren. _________________ BMW e30 v8 |
||
_________________ ///BMW - Was sonst! Johan Eriksson |
||
Jag har kikat på den lösningen, men det faller på att jag vill åka med större bromsar. Det är olika centrumhål på e30 och e36/46 bromsskivor och vad jag har hittat så finns det bara skivor med originalmått som passar med dom naven. Med det verkar vara en väldigt smidig lösning om man bara vill ha 5-bult _________________ BMW e30 v8 |
||
Började fredagen med att det plingade till en massa i telefonen. Postnord ville informera om att tre paket med grejer till e30in är på ingång
Det blev ett lite ryck i garaget i eftermiddags också. Hade inte allt för mycket tid, men fick lite smått gjort. Ett av paketen innehåller nya hylsor för att åka e46 lager på e30 spindel. För att förbereda så skulle de gamla bort. Försökte vara finkänslig till en början. Värma och försöka knacka och dra loss hylsan. Bra grej att ha på hyllan tänkte jag. Men efter alldeles för mycket strul så gav jag upp och fram åkte vinkelslipen. Lite lurigt då jag ville undvika att skada spindeln. Gick helt okej ändå. Första hylsa borta! Det gick åt en hel uppsjö av verktyg, och skönt att det är gott om utrymme i garaget också Andra sidan tog knappt 10 min och krävde en betydligt mindre mängd verktyg. Övning ger färdighet! Två trötta hylsor och två trötta lager som ska ersättas med nya fina grejer! Pinnbultarna ska skruvas loss innan dom hivas på tippen dock. Paketen lär komma i början av nästa vecka. Får se när tiden finns att få dit grejerna, förhoppningen är iallafall en provtur nästa helg _________________ BMW e30 v8 |
||
Fråga. Varför ska du kasta pinnbultarna? Jag funderar precis på att köpa pinnbultar för att underlätta däckbyte.
_________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||
Ja det blev ett ordentligt syftningsfel i den meningen. Pinnbultarna ska skruvas loss och flyttas över till de nya lagerna som är på ingång så klart, inte kastas. De gamla lagerna ska hivas på tippen. _________________ BMW e30 v8 |
||
Lagom till lunchen kom meddelandet om att det första paketet hade anlänt. Bra första intryck av både paket och delar
Nya hylsor för att montera E36/46 lager på e30 spindel och spacer för att bromsskivorna flytta ut bromsskivorna så de inte tar i länkarmar och styrleder. Nu väntar jag bara på nya lager och tiden att ta mig till garaget för att montera grejerna. _________________ BMW e30 v8 |
||
Nu har du ifs pinnbultar, men jag kan tipsa om att ta lite hål i navadaptrarna så att det
går att skruva fast dem i lagret. Går också fint att borra ytterligare ett hål och slå en gänga så att bromsskivan går att fästa. Alltid trevligt när sakerna inte glappar. Här kan du titta hur jag gjorde, finns även lite tips kring vad jag behövde göra med mina fälgar. Dock är det inte alla fälgar detta gäller, så du kan med lite tur klara dig utan. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107183&postdays=0&postorder=asc&start=93 _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Jag har planer på att göra så som du gjorde, din tråd har fungerat som inspiration när jag har letat lösningar Tack för tipset gällande fälgarna, det ska jag hålla ögonen på! _________________ BMW e30 v8 |
||
Idag kom mina nya hjullager och lägligt nog så hade jag tid att åka ut en sväng till garaget i eftermiddags. Allt gick riktigt smidigt, fram till jag saknade en 46mm hylsa för att dra åt centrum muttern.
En av anledningarna till att jag köpte nya lager var att någon tidigare har kapat av utsticket på lagret som fälgen centrerar på, fråga mig inte varför Nya fina grejer redo att monteras 12mm spacer som flyttar ut bromsskivan så att saker och ting inte tar i varandra Allt gick kalas att få ihop. 5mm extra distans mellan okhållare och adapter krävdes då det är ett ihopplock av delar från olika tillverkare. Och slutligen dit med en mycket skitig framfälg för att dubbelkolla pass så allt lirade. Med den gamla setupen noterade jag en lite spännande detalj. Det var olika mycket frigång mellan fälg och fjäderben på de olika sidorna. Jag gissade att det hade något med den tveksamma setupen att göra och hoppade att det skulle lösa sig med nya delar. Men samma fenomen kvarstår. Mätte avståndet mellan toppen av bromsskivan och fjäderbenet och det är 4mm skillnad mellan sidorna. När fälgen monterades så har jag frigång på båda sidor, men olika mycket. Gissningsvis är fjäderbenen inte svetsade helt rakt på originalspindeln, men det är ett problem jag tar tag i senare. Problemet ligger inte i hylsorna. Dubbelkollade och trippelmätte allt vid montering för att kunna utesluta något sånt. Eventuella problem med camber osv får lösas med en ordentlig hjulinställning. Det är förhoppningen iallafall Nu ska jag leta reda på lämplig hylsa för att dra fast stora muttern, sen är det dags för provtur _________________ BMW e30 v8 |
||
Sitter och klurar lite lite på momentet jag ska dra muttern med. Original e30 ska centrum muttern dras till 290nm. Original e46 ska dras till 155nm. Med andra ord en stor skillnad.
Jag har försökt skicka ett mejl till tillverkaren, men deras kontaktformulär funkar inte. Har någon input gällande moment? _________________ BMW e30 v8 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 340i: Stillestånd i väntan på garageplats | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 212 besök senaste veckan (16837 totalt) |