Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 56, 57, 58   >>
116 besök senaste veckan (218328 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Ett annat tips är ju att styra mer med gasen

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Konbana är ju utmaningarnas utmaning för servostyrningen
Jag har en filtmössa runt avluftningen på mussens servopump för att ta hand om stänk...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
erikjakan skrev:
Ett annat tips är ju att styra mer med gasen



Patrik Skoog skrev:
Ok!
Jo det är ett vanligt problem, jag har på andra bilar satt en bit slang från locket för att leda bort eventuellt "kladd". En bit bromsrör instucken i lockets hål brukar funka som adapter till en liten slang.

Janne J skrev:
Konbana är ju utmaningarnas utmaning för servostyrningen
Jag har en filtmössa runt avluftningen på mussens servopump för att ta hand om stänk...

thumbs up
Jo, jag kommer att komplettera med en slang från avluftningen också!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Dags för en uppdatering igen då.

I veckan som gick anlände nytt bladmått och jag kunde mäta upp spelen mer noggrant så jag kunde uppdatera mitt mätprotokoll.

Därefter var det dags för koll av shims.
Verktyget jag snodde ihop kom till användning, med nedpressade ventiler pillades shimsen loss med en syl och kunde sedan plockas med magnet.


Mätte upp de gamla shimsen med mikrometer - med hjälp av det måttet och det uppmätta ventilspelet gavs mått på de nya shims som behövdes.


Ett antal gamla shims kunde återanvändas, på ny plats. De nya shims som behövdes fick beställas och hann hem nu lagom till helgen.
Volvo B230-shims är identiska med S50-shims och sådana blev det. Trevligt med en tiondel av priset per shim jämfört med BMW:s diton. thumbs up


Byte av shims gjordes i omvänd ordning.
Skönt att äntligen kunna få sätta ihop motorn igen och göra provstart.
Så här långt verkar allt bra i alla fall. Skall få till en provkörning framöver så jag får känna om karaktären är ändrad nu.


Fick till en spillslang till servobehållaren också. Drog den till samma spillbehållare som slangen från växellådans avluftning.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Dags för provkörning. Först gjordes en oljeservice inklusive filter.


Blev en kortare tur med sten-smatter längs dörrsidorna på väl-grusade barmarks-vägar.


Första intryck:
- Tycker att det drar bättre i de högre registren. Alex skrev om hur hans bil inte tvekade vid växling från trean till fyran vid full acceleration och lite så känns det nog.
Det matar på.
- Är det ett vrid-monster? Nej, som diskuterades några sidor tillbaka så är båtmotorkänsla fortfarande långt borta.

Lite tidigt att avkunna dom baserat på denna tur, visserligen. Får känna på mer ordentligt till våren.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Christian Jansson skrev:

Det matar på.


Gött att den rullar igen, vore kul om du fick tillfälle att köra den i bromsbänk till våren.

_________________
Patrik Skoog
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Christian, detta verkar vara ett omöjligt projekt för dig. Tror det är lika bra att du tar beslutet att sälja den. Till mig ...

Loggar du dina gatrepor? Ger ju rätt snabbt ett hum om skillnader efter genomförd reparation.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
AL skrev:
Christian, detta verkar vara ett omöjligt projekt för dig. Tror det är lika bra att du tar beslutet att sälja den. Till mig ...


Den här bilen kommer aldrig att säljas så länge jag har hälsan.
Jag tillhör skaran av motvalls-gubbar som inte har byggandet som huvudintresse och håller fast vid bilen man byggt klart (nåja).
Även om det inte alltid går på räls med allt.

Patrik Skoog skrev:
Gött att den rullar igen, vore kul om du fick tillfälle att köra den i bromsbänk till våren.

thumbs up Jag gnetar på med min micro-budget och i den ryms just nu inte mappningar och dynokörningar - tyvärr.

AL skrev:
Loggar du dina gatrepor? Ger ju rätt snabbt ett hum om skillnader efter genomförd reparation.

Logg - nej, allt är helt subjektivt. Ifs så har provrundorna inte lämpat sig för loggning
heller. Skall försöka få till lite loggning i vår - då kommer jag inte att ha något att jämföra med, men kanske kan få lite data att begrunda i alla fall.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Nu blev det dags för att ta tag i det vinterjobb som var planerat - egentligen, dvs före Vanos-mek kom i vägen.

Vill byta mina fjädrar bak till linjära.

Nuvarande fjädrar är för mjuka, även om väghållningen är bra så rör sig bakvagnen mycket.
Fjädrarna är progressiva med en uppgiven hårdhet på 6,5 kg/mm.
Detta skall jämföras med framfjädrarna som är linjära med en hårdhet på 8 kg/mm.

På en bil med Weissach-bakvagn skall fjädrarna bak vara hårdare än fram pga fjäderns placering i förhållande till hjulet - på min bil är det alltså tvärtom.

Linjära fjädrar finns ju i bra utbud i diameter 2,25" men givetvis stämmer inte mina justerbara fjädersäten med den dimensionen.

Först på agendan blev därför att få till nya fjädersäten. Coilover-rör och tillhörande muttrar skaffades från Apex men säte mot karossen skulle tillverkas.

Började med ett dyk i skrotlådan där några bitar plattjärn fick bli utgångsmaterial.

Eftersom min svarv saknar 4-backs chuck så blev det till att improvisera. Borrade ett hål i mittpunkten där en skruv punktades fast som chucken sedan kunde hålla i. Grovkapade biten och svarvade den sedan rund. Började likna något.

Nästan där.

Första bitarna klara.

Stack av coilover-röret till lämplig längd.

Fjädersäten klara - steg 1 avklarat!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Har absolut inget att tillföra till vanos pga kompetenslucka men det där var snyggt! 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Christian Jansson skrev:
Vill byta mina fjädrar bak till linjära.
Nuvarande fjädrar är för mjuka, även om väghållningen är bra så rör sig bakvagnen mycket.
Fjädrarna är progressiva med en uppgiven hårdhet på 6,5 kg/mm.
Detta skall jämföras med framfjädrarna som är linjära med en hårdhet på 8 kg/mm.


Snyggt jobbat!
Fjäderhårdheter är intressant, tog en titt i mina anteckningar från 2006/2007 då jag tävlande med E30 för att jämföra. Nu har du en tyngre motor (och bil) än vad jag hade (S14) men jag brukar titta en del på förhållandet fram/bak. Givet, mycket mer än fjädrar påverkar väghållningen men en bra grund brukar innebära att det är enklare att justera det sista med krängare, dämparinställning mm.

100N/mm fram & 120N/mm bak kan vara en lämplig start om du nu vill testa det. Ger ett förhållande fram/bak på ca 1,74

_________________
Patrik Skoog
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Snyggt jobbat, alltid kul att se när någon gör delar och inte bara köper färdigt thumbs up

Ska du sänka bilen lite bak också? När jag stod flaggvakt på Knutstorp tyckte jag den var lite onödigt hög bak när man såg den in action.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229



Patrik Skoog skrev:
Christian Jansson skrev:
Vill byta mina fjädrar bak till linjära.
Nuvarande fjädrar är för mjuka, även om väghållningen är bra så rör sig bakvagnen mycket.
Fjädrarna är progressiva med en uppgiven hårdhet på 6,5 kg/mm.
Detta skall jämföras med framfjädrarna som är linjära med en hårdhet på 8 kg/mm.


Snyggt jobbat!
Fjäderhårdheter är intressant, tog en titt i mina anteckningar från 2006/2007 då jag tävlande med E30 för att jämföra. Nu har du en tyngre motor (och bil) än vad jag hade (S14) men jag brukar titta en del på förhållandet fram/bak. Givet, mycket mer än fjädrar påverkar väghållningen men en bra grund brukar innebära att det är enklare att justera det sista med krängare, dämparinställning mm.

100N/mm fram & 120N/mm bak kan vara en lämplig start om du nu vill testa det. Ger ett förhållande fram/bak på ca 1,74

Jag körde också 100N/mm fram och 120 N/mm bak de sista åren med E30n. Då med M52B28-maskin, dvs lite mer framtung än Patriks S14-setup. Men det var absolut det som funkade bäst.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Blev fint som snus, dina coilovers thumbs up

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Har absolut inget att tillföra till vanos pga kompetenslucka men det där var snyggt! 👍

Tack Anders!
Janne J skrev:
Snyggt jobbat, alltid kul att se när någon gör delar och inte bara köper färdigt thumbs up

Ska du sänka bilen lite bak också? När jag stod flaggvakt på Knutstorp tyckte jag den var lite onödigt hög bak när man såg den in action.

Tack Janne! Måste ju använda svarven när man skaffat den!
Just justerbara säten för E30 med 2.25" dimension finns inte så mycket av som "hyll-vara" så då får man vara sin egen smed.
Sänka bak - ja kanske. Jag har litegrann rake på karossen idag, men inte jättemycket.
Efter bytet av stötarna fram så har jag tvingats höja hela bilen lite så det komplicerar saken - får labba mig fram till någe bra under säsongen tror jag.

Johan Samson skrev:
Patrik Skoog skrev:

Snyggt jobbat!
Fjäderhårdheter är intressant, tog en titt i mina anteckningar från 2006/2007 då jag tävlande med E30 för att jämföra. Nu har du en tyngre motor (och bil) än vad jag hade (S14) men jag brukar titta en del på förhållandet fram/bak. Givet, mycket mer än fjädrar påverkar väghållningen men en bra grund brukar innebära att det är enklare att justera det sista med krängare, dämparinställning mm.

100N/mm fram & 120N/mm bak kan vara en lämplig start om du nu vill testa det. Ger ett förhållande fram/bak på ca 1,74

Jag körde också 100N/mm fram och 120 N/mm bak de sista åren med E30n. Då med M52B28-maskin, dvs lite mer framtung än Patriks S14-setup. Men det var absolut det som funkade bäst.


Tack för tipsen! Kommer säkert att landa där någonstans, nu kommer ju möjligheten att finnas att labba i alla fall. Till att börja med blir det enbart byte bak och det kommer att
innebära mjukare sättning än era tips eftersom framfjädrarna som sagt är på 80 N/mm.

Kjell 944 skrev:
Blev fint som snus, dina coilovers thumbs up

Tackar!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Jag har ett par 120N/mm 140mm långa , 60mm om du vill ha bak, så kan du skaffa nya fram istället. Kostar frakt upp till dig + en kopp kaffe

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Jag har ett par 120N/mm 140mm långa , 60mm om du vill ha bak, så kan du skaffa nya fram istället. Kostar frakt upp till dig + en kopp kaffe

thumbs up thumbs up thumbs up Tackar och bockar! Det låter ju kanon, Patrik!
Klart vi skall ha kaffe! Ytterligare en anledning till att du måste ta dig uppåt till Västsverige snart!

Vill du att jag swishar dig eller skall jag fixa en adresslapp som du kan skriva ut?
Det som blir enklast för dig gör vi!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Gick ut och dubbelkollade, har vänt på siffrorna.
Följande finns...
140N/mm, 120mm långa
140N/mm, 180mm långa
52N/mm, 150mm långa

Sorry, men tanken var god!
Du skulle iofs kunna åka 140N/mm bak, behöver inte bli helt tokigt.
Finns de som åkt E30 med 180N/mm, rätt hårig sättning dock!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458



Jag körde 120 N/mm fram och 140 N/,mm bak på min M Coupe, vilken är ganska lik din e30.
Det fungerade kanon och jag tycker inte den var för hård. Med KW3 dämpare och H&R krängare.

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Gick ut och dubbelkollade, har vänt på siffrorna.
Följande finns...
140N/mm, 120mm långa
140N/mm, 180mm långa
52N/mm, 150mm långa

Sorry, men tanken var god!
Du skulle iofs kunna åka 140N/mm bak, behöver inte bli helt tokigt.
Finns de som åkt E30 med 180N/mm, rätt hårig sättning dock!

Hoppsan!

140 N/mm är ju rätt så kralligt, men kanske kan det som Torbjörn skriver vara något som kan komma till nytta!

120 mm höjd kan jag nog använda, såpass justermån har jag med de nya fjädersätena, men längre än 140 går inte.

Vill du så kan vi köra på med 140 N/mm o 120 mm höjd. thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Christian Jansson skrev:
Vill du så kan vi köra på med 140 N/mm o 120 mm höjd. thumbs up


skicka PM med din adress (igen)

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 56, 57, 58   >>
116 besök senaste veckan (218328 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande