Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 38, 39, 40   >>
160 besök idag (60302 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Bygg balkar, typ i nån slags foam eller liknande och plasta över dessa.
Dessa balkar kan med fördel vara stödda av nåt stag på insidan också.

Ett lager extra väv utanpå det du redan har gör inte mycket, balkar är bra!

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Vad det handlar om är ju mer kupade ytor desto mindre risk för implodering men som folk föreslagit.. prova med en dammsugare.. det skall väl finnas en tryck/ vakum mätare på Biltema. Med den kan man ju veta vad. Jag tycker det är trevligt att folk "vågar" göra egna konstruktioner.. fast tråkigt om det går sönder. En "vän" gjorde en egen ..ganska så platt ljuddämpare efter någon dag gjorde han en ny.. den sprack min far bytte tanklock på bilen . Det var inte ventilerat.. tanken blev mycket mindre efter att motorn ( diesel) sögit ihop den med lite tryckluft blev den okey igen . Så trist när det händer även små belastningar ..över yta kan göra hyfsad skada..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Stag vore bra, runda borde inte göra så stor skillnad för luftflödet heller. Får placera dom smart bara i så fall. Jag har dessvärre inte alltför mycket jag kan bygga på i höjd.. Skulle egentligen behöva kapa upp huven så jag kan lägga på och se exakt hur mycket jag har mellan scoop och insug..

Även med stag kommer det behövas något som styvar upp ovansidan rejält, antingen tjocklek eller formändring. Sidorna t ex känns stenhårda i jämförelse men de är ju inte mer material där än någon annanstans.

Steg 1 är oavsett att köpa mer epoxi, kommer ingenstans utan det

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Michael Th skrev:
Vad det handlar om är ju mer kupade ytor desto mindre risk för implodering men som folk föreslagit.. prova med en dammsugare.. det skall väl finnas en tryck/ vakum mätare på Biltema. Med den kan man ju veta vad. Jag tycker det är trevligt att folk "vågar" göra egna konstruktioner.. fast tråkigt om det går sönder. En "vän" gjorde en egen ..ganska så platt ljuddämpare efter någon dag gjorde han en ny.. den sprack min far bytte tanklock på bilen . Det var inte ventilerat.. tanken blev mycket mindre efter att motorn ( diesel) sögit ihop den med lite tryckluft blev den okey igen . Så trist när det händer även små belastningar ..över yta kan göra hyfsad skada..


Experiment med dammsugare blir missvisande.
Det pulserar bra i plenumet och skapar vibrationer, som gör att det kan implodera vid mindre undertryck om det kommer i resonans.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Imorse gjorde jag sista inpassningen av trattarna, innan jag fäster dom i plattan behöver jag se över insuget lite mer dock. Ovansidan är den med störst flex bekymmer, men även undersidan som ansluter mot denna platta behöver förstärkas. Jag är lite inne på att klippa till en 0,7-1.0mm plåt för att ha något att fästa skruv i, där skulle det säkert gå samköra med stag upp till taket på ena sidan för att stabilisera toppen med. Får se vad jag har för nått att göra stag av bara, tror jag har lite 10mm stålrör, kanske nån 10mm alu rundstav också




Sen byter jag även oljecatch/oljeseparator. Lite fulmek, men man tar vad man har.. AN16 gummislang är hellre stort för anslutningarna men får duga.



Sen ska även en tomgångsmotor in. Där behöver jag hitta en placering och få till en anslutning på röret mellan filter och insug men måste nästan ha insuget någorlunda på plats först


Det blir kanske inte det perfekta insuget, men tamefan om det inte blir bättre än det som satt där!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022
Inlägg: 15



Citat:
Experiment med dammsugare blir missvisande.
Det pulserar bra i plenumet och skapar vibrationer, som gör att det kan implodera vid mindre undertryck om det kommer i resonans.


Exakt. Om plenumet kollapsar av ett stadigt undertryck,
så har det ju ingen chans under verkliga förhållanden.

Är väl bättre att testa utan att motorn är igång.

(Finns ju också en "ventil" på dammsugarmunstycket,
går väl att simulera pulserande undertryck med den.)

_________________
Robert Norgren
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Inte samma hårda pulser skulle jag bestämt vilja säga.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 277



En dammsugare, lite kvalificerade gissningar och klassiskt överdimensionerande borde man väl komma ganska långt med, behöver kanske inte vara på decimalen teoretiskt korrekt.

Jag tycker det blir snyggt iallafall! Kämpa på så du kommer ut med den i sommar

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Tog med insuget ut i garage igen imorse (har legat inne sen jag kletade på lite mer glasfiber på det, främst runt anslutningarna).

För det första så ser det ut att bli tight med scoopet jag gjort, måste kanske höja det lite :/ Liten parantes i sammanhanget förvisso.

För det andra, jag tog nog i när jag sa 2-3cm från 1kg.. Jag la också en remsa på insidan precis där det är som plattast när jag fixade med anslutingarna, kanske 25x10cm stor bit. Det gjorde stor skillnad! Så det känns hoppfullt Får se när jag får ut huven igen så jag kan börja göra hål i den så det verkligen går se om scoopet räcker eller ej.. Jag fick det till att jag skulle ha ca 10mm fritt men känner mig lite orolig just nu

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Snabb googling ger att damsugare kan ge 0,2-0,3 bar undertryck så det kanske är bra att testa med som andra har förslagit. Gillar bygget

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



För test kan det funka lika bra med övertryck som kan vara lättare att ordna. 0,5 bar övertryck borde ge lika stort flex utåt som 0,5 bar undertryck ger inåt.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Guson skrev:
För test kan det funka lika bra med övertryck som kan vara lättare att ordna. 0,5 bar övertryck borde ge lika stort flex utåt som 0,5 bar undertryck ger inåt.

Guson


Mja... gör det det? Ett rör expanderar ogärna men kan dra ihop sig (om det är ett styvt/ej elastiskt men ändå flexibelt material som t ex detta).

Svårt TT se på bild men hela toppytan är välvd i alla riktningar så jag är lite tveksam till att den skulle expandera?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Kika på ett litet oem insug till en BMW sexa i plast.

Antingen så är det typ 7mm gods, eller så är det förstärkningsribba varje 2cm.

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Dom kör ABS plast va? De är väl dom som håller för en del laddtryck med?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Cassius skrev:
Guson skrev:
För test kan det funka lika bra med övertryck som kan vara lättare att ordna. 0,5 bar övertryck borde ge lika stort flex utåt som 0,5 bar undertryck ger inåt.

Guson


Mja... gör det det? Ett rör expanderar ogärna men kan dra ihop sig (om det är ett styvt/ej elastiskt men ändå flexibelt material som t ex detta).

Svårt TT se på bild men hela toppytan är välvd i alla riktningar så jag är lite tveksam till att den skulle expandera?


Det är skillnad på ett rör som är runt i grundform men kan plattas till vid undertryck. Plenumet skall närmast liknas vid ett från början ovalt rör som utsätts för omväxlande under- och övertryck.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Cassius skrev:
Dom kör ABS plast va? De är väl dom som håller för en del laddtryck med?


Jag vill tro det är nån slags carbonförstärkt plast.
Alltså nedmalen kolfiber.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Det går inte riktigt i det tempo jag hade önskat här i garaget... Men jag fick i vart fall den sista gjutningen gjord på insuget härom dan. Efter "första" gjutningen har jag sen först förstärkt nedre halvan med fler lager väv, sen la jag två lager 450g matta och ett lager 280g väv på toppen (den är hård och stabil nu, kan inte få den att flexa för hand i alla fall). Därefter gjrde jag en liten ram i 0,7mm plåt som jag la på insidan och "klädde in" med glasfiber, i denna satte jag rivnuts så jag kan skruva övre halvan av/på.

Det finns några skavanker som jag behöver åtgärda sen tänkte jag slipa av den lite och blaska på någon färg.

Den nya oljecatch'en är typ på plats, men överväger att göra ett nytt fäste så den sitter upphäng i motorn istället för bilen, slangen från ventilkåpan känns i stadigaste lager för att det ska bli bra (den är kort med, tar en bild vid tillfälle).

Gaswiren är utbytt (saknar en låsning av vajern på pedalen bara), tidigare var det en typ bromsvajer till cykel som agerade gasvajer, nu är det en mer "normal" en

Spjällhuset är genomgånget och uppdaterat, byter till ett likadant som var omodifierat så jag får utväxling på spjället istället för ingen utväxling.

Grubblar dock över placering/slangdragning för tomgångsmotorn ännu..

Nästa "steg" är att låsa trattarna till plattan. Jag har lite lite kräm i garaget för att jag ska tro det går bra att tig-svetsa det.. (har bara 10A in, 3mm plåt och 6-7mm gods i trattarna) så är just nu inne på kemisk metall eller att helt enkelt bara limma med t ex Biltema Multibond. Jag har inga överladdade ambitioner och ska de överladdas är det ändå fler saker som behöver ses över med insuget så.

Scoopet blev bra, men jag är rädd att det blev lite för lågt.. Går inte säga helt säkert förrän insuget sitter fullt fastskruvat dock.

Hoodlifts kom det dit också, sjukt bekväm uppdatering! Dock tycker jag huvlåset känns lite osäkert till sin funktion.. och i.om de stora hålet i huven är huven i sig klart vekare än tidigare med så överväger typ hoodlatches..

Sen kom det hem nya breddare igår med, blir lite rejälare nu 90mm bak, 70mm fram!








Jag har det allra mesta hemma för nya bärarmar nu också. Så det ska nog bli bra detta till slut

Tråkigare är att glasfiberskärmarna jag beställt och betalat som skulle kommit i November fortfarande inte dykt upp... Ingen som råkar veta hur man anmäler ett företag för bedrägeri i tyskland? Tar man kontakt med svenska polisen eller direkt med den tyska? Enda gångerna jag får svar nu från Timeless Cardesign är när jag hotar med just myndigheter, men även om jag får svar får jag inga saker så det är nog snart dags att göra verklighet av hoten..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Hittat lite mer rost... Inte så himla farligt som jag var orolig att det skulle vara! Mycke får nog räcka med att borsta ordentligt rent och sen på med rostätare.. Tips på bra medel mottages tacksamt







Men varför ta loss framskärmen då? Vad håller den där knäppe, utflyttade, norrlänningen på med nu? Jo.. Efter att ha väntat 3 månader mer än överenskommet så kom till slut ett paket med lite nya karossdelar! Båda framskärmarna var rätt kassa och sandplåten (från kofångare och ner framtill) var inte heller så fräsch..




Den skarpsynte ser också att detta är C1 skärmar och inte C2 som satt där (blinkers under kofångaren istället för vid lyktan). Jag har dels alltid gillat C1 looken mer, men sen hade jag ett set lyktor liggande med sen jag köpte dubbel uppsättning klarglaslyktor till den andra Kadetten! Jag antog att 250kr inte kan vara per sats utan per lykta, så fick två satser..

Huven är kvar att byta, får se om jag får ner den jag har i norr eller om jag klickar hem en glasfiberhuv också, ja för skärmar och front som kom nu var ju så klart inte i plåt! Ska de bytas kan de lika gärna vara uppgradering till livstids rostfritt, skadar inte på en gamml Opel Hålet blev hyffsat stort tillslut, större än jag trodde det skulle behöva bli.



Insuget har jag plonkat vidare med också, så gott som klar med utsidan (ska slipas av lite lätt sen blir de väl lite svart färg eller nått)



Enda som är kvar där är att komma på en vettig lösning för extra stöd i mitten invändigt. Trattarna går ut över kanten på bottenplåten så jag behöver sätta ner insuget på sniskan och vrida det rätt, det gör de här med stödpinnar lite knepigare. Jag kommer inte åt att skruva något underifrån heller så just nu är jag nog mest inne på att sätta rivnut's i taket av insuget på något sätt, skruva i en lång skruv som möter något på bottenplattan, antingen att skruen går hela vägen eller om jag har ett invändigt gängat rör som kommer upp en bit från plattan. Återstår att fundera på

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Fertan påstås vara lite bättre än de man köper på Biltema mm
https://www.amazon.se/Fertan-22830-rostomvandlare-5-l/dp/B06XVSS5Z9/re . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4102



Nu ska jag vara brutalt ärlig:
Jag hade inte lagt ett öre på någon rostätare, för det första tror jag inte ett dugg på att den finns något som skulle kunna rädda en rostig plåtbit och få den att bli stabil och hållfast.
För det andra så tycker jag mig se på bilderna att det är lövtunnt och hål lite överallt.
I min värld hade jag omedelbart sågat bort allt rostigt och ersatt med ny plåt.
Om du ändå bestämmer dig för att behålla befintlig plåt tills vidare hade jag bara kört rent med roterande stålborste och rostskyddat det som blir kvar med typ Hagmans F40 eller liknande.

För övrigt är det ett kul bygge thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384



Jag har en glasfiberhuv till övers. bara 17 mil från gbg den kan du få!

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 38, 39, 40   >>
160 besök idag (60302 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande