Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 49, 50, 51   >>
22 besök idag (309003 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Misstänker att den inte alls kommer bli som originalet. Blir nog bra mycket bättre detaljfinish på den här? Eller thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Tja, man kan ju göra så, "men det är inte rätt"
Finns det något som du inte kan tillverka?
Mycket imponerad av dina många kunskaper thumbs up

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Framrutan på plats.


Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Renoverade torkararmarna, blev riktigt bra.


Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Det blir sådan klass på detta bygget!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Fantastiskt bygge

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



När jag ser detta bygget ..tänker jag.. "måste vara en riktigt dyr kitcar"
allt ser så rätt och färdigt ut !!!
Dvs som vanligt med era byggen!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
In på speeding.nu instagram och/eller facebook och gilla mitt bygge, flest likes vinner
https://www.instagram.com/p/CnXLyLLILpP/

https://www.facebook.com/Speeding.nu/

Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Mycket snyggt bygge.

Har en fråga, hur mår motorn när oljekylen sitter högre än anslutningen på motorn?
Motorn bör behöva fylla upp slangarna när den startas varje gång?
Mvh, Per

per_cooper skrev:
In på speeding.nu instagram och/eller facebook och gilla mitt bygge, flest likes vinner
https://www.instagram.com/p/CnXLyLLILpP/

https://www.facebook.com/Speeding.nu/


_________________
Per Axblom
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Mycket snyggt bygge.

Har en fråga, hur mår motorn när oljekylen sitter högre än anslutningen på motorn?
Motorn bör behöva fylla upp slangarna när den startas varje gång?
Mvh, Per

]
[/quote]

Det är nog ingen större risk, för att oljan ska kunna rinna ut måste den få in luft genom pumpen, sen ska det lilla trycket som vätskepelaren ger övervinna motståndet för att flöda oljan genom motorn. Även om pumpen läcker igenom luft kommer den då dra olja från oljetanken.
Skillnaden mellan toppen på oljekylaren och ingången för oljan på blocket är inte heller särskilt stor.
Detta är även den motorn på bilarna jag byggt som jag bedömer får upp oljetrycket fortast även när den stått länge.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
In på speeding.nu instagram och/eller facebook och gilla mitt bygge, flest likes vinner
https://www.instagram.com/p/CnXLyLLILpP/



Förlängt dämparna i fram, som de var förut fjädrade de så pass mycket upp att hjulentog i huven.
Bytt till en wastegate av bättre kvalite än vad jag hade byggt med tidigare.

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Tänkte ta och pulverlacka fälgarna själv, så tog och byggde om upphängningen i pulverlacksugnen så man kan dra ut den och lättare hänga upp fälgarna.
Nu ska jag bara få bort den gamla färgen på fälgarna först, har beställt färgborttagning från en pulverlackssida som förhoppningsvis funkar, annars så tar jag gärna emot förslag. Skulle vilja ha bort så mycket färg som möjligt innan jag blästrar dem.





In på speeding.nu instagram och/eller facebook och gilla mitt bygge, flest likes vinner presentkort så jag kan bygga mer
https://www.instagram.com/p/CnXLyLLILpP/

https://www.facebook.com/Speeding.nu/
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



På jobbet så skickade vi plåtdetaljer till en firma i Skillingaryd som brände bort pulverlack.

Rent allmänt så tappar jag hakan varje gång jag tittar in här. Dvs vid varje uppdatering.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Detta färgborttagningsmedlet fungerar bra, firman både tillverkar medel och utför uppdrag.
https://www.skruvskemiteknik.se/

_________________
Göran Nilsson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Duvan skrev:
Detta färgborttagningsmedlet fungerar bra, firman både tillverkar medel och utför uppdrag.
https://www.skruvskemiteknik.se/


Verkade vara ett bra medel, får beställa det om det andra som jag beställt inte funkar, börjat med Biltemas färgborttagning som jag hade hemma och en hel del av yttre lagret färg har släppt med det men grundlagret verkar vara mer motståndskraftigt.

Byggt ett lock till oljetanken med ingångar för vevhusventilation och oljesticka på toppen.






In på speeding.nu instagram och/eller facebook och gilla mitt bygge, flest likes vinner presentkort så jag kan bygga mer
https://www.instagram.com/p/CnXLyLLILpP/

https://www.facebook.com/Speeding.nu/
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132



Som lite nörd/expert på pulverlack så har jag en del synpunkter på din rigg till fälgen.
Vad jag kan se så kör du en hemmabyggd ugn med lite värmeelement utspridda på golv och väggar. Har du någon fläkt inne i ugnen som drar runt luften?
Jag förstår din tanke med riggen till fälgen att få in den på högkant av utrymmesskäl, men navet på riggen är mycket grovt.
Resultatet av din pulverlackering kan inte bli bättre än dina förutsättningar, din rigg har allt för mycket massa mot fälgens nav. Navet på fälgen är redan den del av fälgen som ger dig sämst förutsättning för en fullgod härdning. Riggen kommer göra detta än värre vilket troligen kommer resultera i ohärdad pulverfärg med sprödhet och glansavvikelse som följd. (Smält, utfluten pulverfärg är inte en indikation på härdning)
Jag föreslår att du hänger fälgen genom att bulta in en skruv/bricka/mutter genom luftnippelhålet, hänger med krok i denna bult. Bulten ska ha längd så att du "balanserar" fälgen till det önskade läget. Se exempel här: https://www.instagram.com/p/B_xFyNaJCLk/

Troligen är din fälgs grundfärg en pulverlack (Epoxi) medans toplacker är våt lack. En epoxi pulvergrund är mycket svår att på kemisk väg få bort.
Vad har du tänkt för pulverlack på dina fälgar?
Jag driver ett företag som levererar pulverfärg och utrusningar. www.lack.nu

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Supersnake skrev:
Som lite nörd/expert på pulverlack så har jag en del synpunkter på din rigg till fälgen.
Vad jag kan se så kör du en hemmabyggd ugn med lite värmeelement utspridda på golv och väggar. Har du någon fläkt inne i ugnen som drar runt luften?
Jag förstår din tanke med riggen till fälgen att få in den på högkant av utrymmesskäl, men navet på riggen är mycket grovt.
Resultatet av din pulverlackering kan inte bli bättre än dina förutsättningar, din rigg har allt för mycket massa mot fälgens nav. Navet på fälgen är redan den del av fälgen som ger dig sämst förutsättning för en fullgod härdning. Riggen kommer göra detta än värre vilket troligen kommer resultera i ohärdad pulverfärg med sprödhet och glansavvikelse som följd. (Smält, utfluten pulverfärg är inte en indikation på härdning)
Jag föreslår att du hänger fälgen genom att bulta in en skruv/bricka/mutter genom luftnippelhålet, hänger med krok i denna bult. Bulten ska ha längd så att du "balanserar" fälgen till det önskade läget. Se exempel här: https://www.instagram.com/p/B_xFyNaJCLk/

Troligen är din fälgs grundfärg en pulverlack (Epoxi) medans toplacker är våt lack. En epoxi pulvergrund är mycket svår att på kemisk väg få bort.
Vad har du tänkt för pulverlack på dina fälgar?
Jag driver ett företag som levererar pulverfärg och utrusningar. www.lack.nu


Har ingen fläkt men det skulle jag kunna fixa, min första ide var att sätta dit en liten tryckluftsdriven ejektor som får cirkulera luften, den jag har förflyttar ca 16ggr mer luft än man tillför så borde inte kyla allt för mycket.

Ska ta och prova bygga en ny upphängning som utgår från ventilhålet istället, grejen är att jag vill ha den hängande så still som möjligt så den inte råkar pendla in i nån av väggarna när man skjuter in den.


Topplacknen jag tänk att använda är ett polyesterbaserat guldfärgat pulver, grundfärgen är jag osäker på vad den är för typ, får kolla på det när jag kommer hem.
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132



Ja, det är vanligast med polyester för utomhus färger, och helt troligen är det en epoxi du har om du köpt en pulvergrund.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Supersnake skrev:
Ja, det är vanligast med polyester för utomhus färger, och helt troligen är det en epoxi du har om du köpt en pulvergrund.


Ja grunden var INFRALIT EP 8040-00 epoxipulverfärg.
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132



Ok, ja det är en Teknos produkt.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Supersnake skrev:
Som lite nörd/expert på pulverlack så har jag en del synpunkter på din rigg till fälgen.


Efter tipsen har ja byggt om upphängning och monterat in en tryckluftsdriven ejektor för cirkulera luften.
Kommer testlacka färgen i helgen, har två alternativ som kag väljer emellan.
Sen blir det nog till att lacka fälgarna nästa vecka.



Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 49, 50, 51   >>
22 besök idag (309003 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande