Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garage mm | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 22, 23, 24 >> 980 besök senaste veckan (77567 totalt) |
Fint med helg så man kommer ut i dagsljus och kan inspektera vad som åstadkommits sena kvällar i pannlampans sken:
Skönt med all panel uppe! Tar onekligen en del tid att kapa till och pussla gavlarna. Långsidan gick snabbare. Nu är det bara spika dit några hundra meter locklist innan fasaden är klar: _________________ Ragnar Burenius |
||
Tack! Ja, funderat lite över tassarna. Ville ha öppen takfot för att de ska synas och ge känslan av en äldre, enklare, byggnad. men iom att de är 220-regel så är de onekligen modernt höga. Att fasa dom lite i nederkant kanske hade passat...
I samma anda har jag försökt få taket så "platt" som möjligt, med minimal vindskiva osv _________________ Ragnar Burenius |
||
Söndagen gick till en av västkustens kärnfrågor: takavvattning!
Rännorna uppe runt om, och stuprören på plats på den västra delen, lagom till dagens regn drev in. I de delar av bygget som är mer i planeringsstadiet snurrar tankarna om innertak. Har tänkt köra 60x60cm LED-plattor som belysning, och de passar ju rätt bra ihop med akustikskivor i träbetong, typ Troldtekt eller Fibrotech: Någon med erfarenhet? Akustikförbättring skadar väl aldrig. Brandklassmässigt verkar de ligga på B-klassning, kontra en gipsskivas A2. Dugligt? _________________ Ragnar Burenius |
||
Jag gjorde likadana portar till mitt cykelförråd, hade lite för små springor så nu på vintern har portarna svällt så mycket att det är omöjligt att öppna..
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Ja, det där är ju ett känt problem. Har motsvarande portar på gamla ladan. Orkade inte fundera på fuktkvoter och annat teoretiserande, så jag tänker de får svälla till sig och så får jag justera med hyveln sen
_________________ Ragnar Burenius |
||
Du cyklar väl ändå inte på vintern? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
misstänker att portarna står med utsida mot utsida på bilden?? dvs gångjärns sidorna ihop? ?? inte kritik men om man inte vet... dumt om någon kopierar.. Förövrigt enkel och kostnadseffektiv dessighn.. _________________ Michael Thulesius |
||
Ah, ja det gör de såklart snedsträva gjord för tryck, vilket kan ses på urtaget jag gjort i de liggande reglarna.
Får väl förtydliga med en bild från monterat läge: Där syns även hur jag "låser" portarna mot varandra i stängt läge, enligt klassisk princip. _________________ Ragnar Burenius |
||
Det där är ju en ganska otät dörrlösning som känns rätt i en oisolerad öppen lada där inträngande fukt lätt ventileras ut. Jag antar att du har några smarta lösningar för att undvika att regn tränger in genom springorna och ner i isoleringen i golvet? Det kanske alltid blåser åt andra hållet helt enkelt?
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Hördu, den är faktiskt tätare än ytterdörren till bostadshuset
Det ska till några locklister på utsidan, men inte mer än så. Förvaringsvinden blir uteluftventilerad, medan undervåningen är tänkt att bli isolerad. Bjälklaget kommer vara "tätt" (spontat och tätat underifrån upp mot bjälklaget, och sen ångbroms nedåt mot garaget), men byggs även diffusionsöppet och med hygroskopisk isolering för att ha lite allmän robusthet. Läget är mot norr, varifrån det sällan trycker på. Väst och sydost däremot... _________________ Ragnar Burenius |
||
Jag skulle skippat akustikskivorna i ett garage, dem är jäääävligt bra på att suga åt sig smuts.. Och omöjliga att få rent.
Jag hade isolerat, plastat, glesat, sen gipsat eller råspontat. Gips är lättare att hålla rent, spont kan man hänga saker i på måfå 😊 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
När vi byggde verkstad (500m2) så satte vi i perforerad TP20 plåt som innertak. Detta för att få ljuddämpningen från isoleringen och jag måste säga att det funkar riktigt bra! Det går att köra med vinkelharry och samtidigt kunna prata en liten bit bort. Det är kanske inte så snygg lösning i ett sånt här garage, men fruktansvärt trevligt om man ser till funktion.
Kan tilläggas att när det byggdes så var hallbyggarna lite för snabba med att smälla upp innertaket och stoppade dit vanlig TP-plåt! Ej att rekommendera säger jag bara. _________________ Gustav Altzar |
||
|
||
Börjat klä lite innerväggar. Mycket råspont blire....
Har även reglat upp installationsskikt på ytterväggarna, vilket tog längre tid än uppskattat. Naivitet och tidsoptimism har fått mycket gjort... _________________ Ragnar Burenius |
||
Jag satte spontat virke det som ska bli stall. Jag är övertygad om att du kommer få en väldigt trevlig luft/miljö/fukt inne, speciellt som du var klok och valde den isoleringen.
Förövrigt röstar jag fortfarande för att du ska ta steget upp i småborgerligheten och måla alla sidor faluröda... _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Angående falurödfärg... vad bästa... har för mig det fanns med linolja i förr... har en del byggnader som behöver en dos.. typ lada veebod verkstad osv... vem vet... färgaffären vill väl bara sälja vattenburen plastfärg nuförtiden...
_________________ Michael Thulesius |
||
Andra projekttrådar Garage mm | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 22, 23, 24 >> 980 besök senaste veckan (77567 totalt) |