Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elite 503 -80 | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11 >> 7 besök senaste veckan (30834 totalt) |
Nu fått all el att funka
Fick tillbringa en del tid i den kända Lotusställningen (huvudet långt in under instrumentpanelen) , men till sist fick jag tillbaka tändningslåset. Verkar som bakstycket på det varit glappt ett tag, för stiften var lite brända. Men nu är det rengjort och ihopklämt igen. Också bytt kontakten till ljuset. Originalkontakten ska vridas för att sätta på positionsljuset och sedan dras ut för att sätta på halvjuset och fälla upp lamppodarna. Den kontakten var ersatt med två kontakter, en vippströmbrytare för att sätta på ljuset och en dragkontakt för att flippa upp lamporna. Den senare dessutom inkopplad med strömtjuvar som var ärgiga Jag köpte en originalkontakt för flera år sedan och nu monterade jag den och snyggade till kablarna. Får varna för läskiga bilder för elperfektionister Nu sätta tillbaka all inredning jag tog bort i jakten på elfel. Och ta en titt på växelspaken igen _________________ Rikard Lundberg |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Luxury Ostbågen eller sälen _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||
Jo, helt klart en av de mindre sköna mekställningarna Vissa engelska bilar har ju fast förarstol och att man måste mecka loss pedalstället och flytta på det för olika förare (Europa S1, Marcos) _________________ Rikard Lundberg |
||||||
Jag gillar den här tråden
Efter att ha haft en 25-årig period av att äga Engelska bilar så känns dina bilder och reparationer väldigt välbekanta _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
På Marcos monteras inte något bort för att flytta på pedalstället man vrider bar på en liten ratt så flyttas det bakåt eller framåt steglöst mellan ändlägena...
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Låter ju smidigt Kanske inte är så farligt på Europa heller, jag har inte tittat efter, men jag har alltid tänkt att man måste dyka ner till pedalerna med verktyg _________________ Rikard Lundberg |
||||||
Med din erfarenhet av Citroen så bör du väl enkelt ordna en hydraulpneumatisk justeringsanordning som styrs med Lucas-utvecklad elektronik. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Det finns typ redan. Maserati Khamsin, från när Citroen ägde Maserati på 70-talet, har gashydraulik som driver bl.a längdjusteringen på stolarna och det sitter också en del Lucaskomponenter i elen. En av mina drömbilar _________________ Rikard Lundberg |
||||||
Oooo, den är frän! Den gillar jag. Förstår att du också gillar den. Påminner om en Lotus Eclat/Elite fast med en slimmad Alfa GTV bakände På tal om Lucas. Alla instrument i Europan är Smiths förutom amperemätaren. Den är Lucas. Och det var den enda som började ryka när jag satte i ett batteri i bilen efter jag fått hem den _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Amperemätare med röksignalering. Innovativt. Finns det nån förklaring till skalan, typ ljus vit rök=10A, mörkgrå rök=50A och svart rök >100A _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Man vet aldrig med engelsmännen. Jag ska ta en titt i ägarmanualen och se om det står något Kanske finns någon skala där. Kanske även innefattar lukten? Det luktade skit iallafall... Som tur är har jag en eller två såna mätare till så jag kan behålla bilen original. Generatorn funkar inte heller men en verkstad som reparerar sånt borde väl kunna ge sig på en 60-tals S.E.V. Motorola också. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Tror jag fixat problemet med att få i tvåan i växellådan. Har dock inte provkört än. Förra gången jag hade loss växelspaken satt allting runt den löst, så när jag satt fast allt kändes den bra. Nu tog jag bort den igen och tog även bort en plastbussning som sitter under växelspaken/mellan gaffeln under växelspaken och växelföraren. Bussningen såg bra ut, men stoppade jag den i gaffeln under växelspaken kändes den lite glapp. Nu monterat ny bussning och det känns som att växelspaken trycker i tvåan lite bättre. Bussning och växelspak är för övrigt Fordgrejer.
När jag höll på med elen märkte jag att det var blött på passagerarsidan efter provturen. Det lokaliserades till en läckande värmekran. Efter lite googlande kom jag fram till att värmekranen kommer från något så exotiskt som Volvo 140/240 med AC En ny kran kostar dock 2000:-, så jag ska se om jag kan byta packning i den gamla. Att mecka loss kranen innebar såklart en timme i "Lotuspositionen", fast på passagerarsidan den här gången _________________ Rikard Lundberg |
||||||
när jag skulle byta värme ventilen på min 145 -74 vet jag ut flikarna som håller bottendelen med slang anslutningarna då jag inte ville ta ut termostat sonden från värmepaketet.. kommer ihåg att man endast kunde köpa delen på volvo då... iofs många år sedan..
https://www.youtube.com/watch?app=de _________________ Michael Thulesius |
||||||
Ja, det är så jag tänkte att jag ska göra. Tack för film! Packningen finns hos Dalhems. Det smala kopparröret som ska styra termostaten är avbrutet/saknas på min värmeventil. Är det viktigt? Värme (och AC) funkade när jag ställde undan den. _________________ Rikard Lundberg |
||||||
Bytt packning i värmekranen och den är tät nu.
Provkört lite mer och det mesta funkar, men det skorrar fortfarande på tvåan. Känns som växelspaken blev lös direkt när jag körde iväg, så jag tror fortfarande det är något fel där. Den sitter fast i plastgängor som verkar slitna och det är en kulled i plast i den. Hela växelspaken kommer från någon Ford, så jag ska se om jag kan hitta en ny. Är det fel inne i växellådan måste motor och låda ur bilen, vilket jag inte är så sugen på Tycker också att avgaserna luktar starkt. Så luktade de inte för 15 år sedan, det är annan bensin nu. Funderar på en katalysator. Vilken sort kan man eftermontera på en gammal bil? _________________ Rikard Lundberg |
||||||
Sladdat också! Finns ju universal katalysatorer som de säger funkar på klassiska bilar med förgasare. Runt 2000 kr. Vet inte om den är mer tolerant mot större variationer i blandningsförhållande. Kör man riktigt fett med en vanlig katalysator så sotar det igen katalysatorn så den inte gör någon nytta så man får ligga rätt i blandning. Men sen kör ju även en överladdad insprutningsmotor mellan 16:1 och 12:1 i A/F beroende på last och det är ju också ett stort spann. Testa Tänk bara på att katalysatorn blir sjukt varm så du inte monterar den 10 mm från glasfibern _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elite 503 -80 | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11 >> 7 besök senaste veckan (30834 totalt) |