Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 503 -80
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
7 besök senaste veckan (30834 totalt)
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Nu fått all el att funka

Fick tillbringa en del tid i den kända Lotusställningen (huvudet långt in under instrumentpanelen) , men till sist fick jag tillbaka tändningslåset. Verkar som bakstycket på det varit glappt ett tag, för stiften var lite brända. Men nu är det rengjort och ihopklämt igen.

Också bytt kontakten till ljuset. Originalkontakten ska vridas för att sätta på positionsljuset och sedan dras ut för att sätta på halvjuset och fälla upp lamppodarna. Den kontakten var ersatt med två kontakter, en vippströmbrytare för att sätta på ljuset och en dragkontakt för att flippa upp lamporna. Den senare dessutom inkopplad med strömtjuvar som var ärgiga Jag köpte en originalkontakt för flera år sedan och nu monterade jag den och snyggade till kablarna.

Får varna för läskiga bilder för elperfektionister








Nu sätta tillbaka all inredning jag tog bort i jakten på elfel. Och ta en titt på växelspaken igen

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6242



Som Alfista ser elen helt ok ut.

Är det en hemlös som flyttat in i bilen?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Jag gillar ditt garage Rikard!
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Kolja skrev:
Som Alfista ser elen helt ok ut.

Är det en hemlös som flyttat in i bilen?


Det där är nog till och med för obekvämt för en hemlös

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Jag gillar ditt garage Rikard!


Tack

_________________
Rikard Lundberg
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270



Rikard L skrev:
Kolja skrev:
Som Alfista ser elen helt ok ut.

Är det en hemlös som flyttat in i bilen?


Det där är nog till och med för obekvämt för en hemlös


Luxury


Ostbågen eller sälen

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
gtBen skrev:
Rikard L skrev:
Kolja skrev:
Som Alfista ser elen helt ok ut.

Är det en hemlös som flyttat in i bilen?


Det där är nog till och med för obekvämt för en hemlös


Luxury


Ostbågen eller sälen


Jo, helt klart en av de mindre sköna mekställningarna

Vissa engelska bilar har ju fast förarstol och att man måste mecka loss pedalstället och flytta på det för olika förare (Europa S1, Marcos)

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4099



Jag gillar den här tråden thumbs up

Efter att ha haft en 25-årig period av att äga Engelska bilar så känns dina bilder och reparationer väldigt välbekanta

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



På Marcos monteras inte något bort för att flytta på pedalstället man vrider bar på en liten ratt så flyttas det bakåt eller framåt steglöst mellan ändlägena...

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
cat7even skrev:
På Marcos monteras inte något bort för att flytta på pedalstället man vrider bar på en liten ratt så flyttas det bakåt eller framåt steglöst mellan ändlägena...


Låter ju smidigt thumbs up Kanske inte är så farligt på Europa heller, jag har inte tittat efter, men jag har alltid tänkt att man måste dyka ner till pedalerna med verktyg

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6242



Rikard L skrev:
cat7even skrev:
På Marcos monteras inte något bort för att flytta på pedalstället man vrider bar på en liten ratt så flyttas det bakåt eller framåt steglöst mellan ändlägena...


Låter ju smidigt thumbs up Kanske inte är så farligt på Europa heller, jag har inte tittat efter, men jag har alltid tänkt att man måste dyka ner till pedalerna med verktyg


Med din erfarenhet av Citroen så bör du väl enkelt ordna en hydraulpneumatisk justeringsanordning som styrs med Lucas-utvecklad elektronik.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Kolja skrev:
Rikard L skrev:
cat7even skrev:
På Marcos monteras inte något bort för att flytta på pedalstället man vrider bar på en liten ratt så flyttas det bakåt eller framåt steglöst mellan ändlägena...


Låter ju smidigt thumbs up Kanske inte är så farligt på Europa heller, jag har inte tittat efter, men jag har alltid tänkt att man måste dyka ner till pedalerna med verktyg


Med din erfarenhet av Citroen så bör du väl enkelt ordna en hydraulpneumatisk justeringsanordning som styrs med Lucas-utvecklad elektronik.


Det finns typ redan. Maserati Khamsin, från när Citroen ägde Maserati på 70-talet, har gashydraulik som driver bl.a längdjusteringen på stolarna och det sitter också en del Lucaskomponenter i elen. En av mina drömbilar

_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Rikard L skrev:

Det finns typ redan. Maserati Khamsin, från när Citroen ägde Maserati på 70-talet, har gashydraulik som driver bl.a längdjusteringen på stolarna och det sitter också en del Lucaskomponenter i elen. En av mina drömbilar



Oooo, den är frän! Den gillar jag. Förstår att du också gillar den. Påminner om en Lotus Eclat/Elite fast med en slimmad Alfa GTV bakände

På tal om Lucas. Alla instrument i Europan är Smiths förutom amperemätaren. Den är Lucas. Och det var den enda som började ryka när jag satte i ett batteri i bilen efter jag fått hem den

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



lahi skrev:
Rikard L skrev:

Det finns typ redan. Maserati Khamsin, från när Citroen ägde Maserati på 70-talet, har gashydraulik som driver bl.a längdjusteringen på stolarna och det sitter också en del Lucaskomponenter i elen. En av mina drömbilar



Oooo, den är frän! Den gillar jag. Förstår att du också gillar den. Påminner om en Lotus Eclat/Elite fast med en slimmad Alfa GTV bakände

På tal om Lucas. Alla instrument i Europan är Smiths förutom amperemätaren. Den är Lucas. Och det var den enda som började ryka när jag satte i ett batteri i bilen efter jag fått hem den

Amperemätare med röksignalering. Innovativt. Finns det nån förklaring till skalan, typ ljus vit rök=10A, mörkgrå rök=50A och svart rök >100A

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



2fast4u skrev:

Amperemätare med röksignalering. Innovativt. Finns det nån förklaring till skalan, typ ljus vit rök=10A, mörkgrå rök=50A och svart rök >100A


Man vet aldrig med engelsmännen. Jag ska ta en titt i ägarmanualen och se om det står något Kanske finns någon skala där. Kanske även innefattar lukten? Det luktade skit iallafall... Som tur är har jag en eller två såna mätare till så jag kan behålla bilen original.
Generatorn funkar inte heller men en verkstad som reparerar sånt borde väl kunna ge sig på en 60-tals S.E.V. Motorola också.



_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Tror jag fixat problemet med att få i tvåan i växellådan. Har dock inte provkört än. Förra gången jag hade loss växelspaken satt allting runt den löst, så när jag satt fast allt kändes den bra. Nu tog jag bort den igen och tog även bort en plastbussning som sitter under växelspaken/mellan gaffeln under växelspaken och växelföraren. Bussningen såg bra ut, men stoppade jag den i gaffeln under växelspaken kändes den lite glapp. Nu monterat ny bussning och det känns som att växelspaken trycker i tvåan lite bättre. Bussning och växelspak är för övrigt Fordgrejer.

När jag höll på med elen märkte jag att det var blött på passagerarsidan efter provturen. Det lokaliserades till en läckande värmekran. Efter lite googlande kom jag fram till att värmekranen kommer från något så exotiskt som Volvo 140/240 med AC En ny kran kostar dock 2000:-, så jag ska se om jag kan byta packning i den gamla.

Att mecka loss kranen innebar såklart en timme i "Lotuspositionen", fast på passagerarsidan den här gången




_________________
Rikard Lundberg
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



när jag skulle byta värme ventilen på min 145 -74 vet jag ut flikarna som håller bottendelen med slang anslutningarna då jag inte ville ta ut termostat sonden från värmepaketet.. kommer ihåg att man endast kunde köpa delen på volvo då... iofs många år sedan..

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=sFmdrEQW344

_________________
Michael Thulesius
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Michael Th skrev:
när jag skulle byta värme ventilen på min 145 -74 vet jag ut flikarna som håller bottendelen med slang anslutningarna då jag inte ville ta ut termostat sonden från värmepaketet.. kommer ihåg att man endast kunde köpa delen på volvo då... iofs många år sedan..

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=sFmdrEQW344


Ja, det är så jag tänkte att jag ska göra. Tack för film! Packningen finns hos Dalhems. Det smala kopparröret som ska styra termostaten är avbrutet/saknas på min värmeventil. Är det viktigt? Värme (och AC) funkade när jag ställde undan den.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Hittade kopparröret under panelen. Kan nog löda fast det.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Bytt packning i värmekranen och den är tät nu.

Provkört lite mer och det mesta funkar, men det skorrar fortfarande på tvåan. Känns som växelspaken blev lös direkt när jag körde iväg, så jag tror fortfarande det är något fel där. Den sitter fast i plastgängor som verkar slitna och det är en kulled i plast i den. Hela växelspaken kommer från någon Ford, så jag ska se om jag kan hitta en ny. Är det fel inne i växellådan måste motor och låda ur bilen, vilket jag inte är så sugen på

Tycker också att avgaserna luktar starkt. Så luktade de inte för 15 år sedan, det är annan bensin nu. Funderar på en katalysator. Vilken sort kan man eftermontera på en gammal bil?


_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Rikard L skrev:

Tycker också att avgaserna luktar starkt. Så luktade de inte för 15 år sedan, det är annan bensin nu. Funderar på en katalysator. Vilken sort kan man eftermontera på en gammal bil?



Sladdat också!

Finns ju universal katalysatorer som de säger funkar på klassiska bilar med förgasare. Runt 2000 kr. Vet inte om den är mer tolerant mot större variationer i blandningsförhållande. Kör man riktigt fett med en vanlig katalysator så sotar det igen katalysatorn så den inte gör någon nytta så man får ligga rätt i blandning. Men sen kör ju även en överladdad insprutningsmotor mellan 16:1 och 12:1 i A/F beroende på last och det är ju också ett stort spann. Testa Tänk bara på att katalysatorn blir sjukt varm så du inte monterar den 10 mm från glasfibern

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 503 -80
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
7 besök senaste veckan (30834 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande