Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK4 V6 - göra en heffaklump lekfull, v1 isbil
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (3779 totalt)
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640


Trådstartare
Dags för en liten tråd om en substitutsbil.
Valde att avvara min gamla Opel Corsa för drygt ett år sedan, jag ville ha nåt enklare.
Hade gått och tänkt på en 4wd, 3dr golf mk4/mk5 med lite enklare mods, skulle ju kunna bli i princip samma bil, inte lika ball men betydligt enklare att köpa färdiga delar till osv.

Av en ren slump kom det ut en "defekt" 3dr mk4 v6 bara några kilometer hemifrån för småpengar så det var bara slå till.
Lite service av kylsystemet med ny kylare, vattenpump och termostat, nya Bromsar, service av haldex bla så fick den agera bruksbil en stund. Törstig men kul, VR6orna låter ändå rätt gött efter typ 4000.

Dom är ju lite gristunga för sin storlek, tjänstevikt på typ 1600kg..
Planen är att få ner vikten med enkla medel, bort med allt onödigt.
bort med alla hjälpsystem
uppgradering av chassit

_________________
Mattias Holmgren
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640


Trådstartare
Första åtgärden fick bli framvagnen, mest för att de var sopslut.
Fick i en BC racing enklare coiloversats oanvänd i kartong för bra peng.
Kompletterade med bättre begagnade spindlar och länkarmar från en TT mk1, samma som golf R32 och S3. Höjer rollcentrat en del.




Passade även på stoppa dit nya spindelleder och styrleder
Till topplagringarna valde jag att skrota original gummikonor och köpa ett par universallagringar med camberjustering istället.
Borrade bort plåtkonan i fjäderbenstornen som original sitter i så var det enkelt montera dessa istället.


_________________
Mattias Holmgren
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640


Trådstartare
Bak valde jag att göra lite custom ändå.
Stötdämparna bak på mk4 4-motion ligger bakåt i typ 45 graders lutning, blir en väldigt degrassivt utväxlingsförhållande genom slaglängden så det ville jag råda bot på.



Chassisatsen jag köpte var till en FWD golf, dom har stående stötdämpare bak och mina ögonmått hade sagt att det borde gå få dit.
Åkte på skroten och kapade ur en del ut hjulhusen bak med stötdämparfästena från en 2wd bil. Hade hoppats att hjulhusen skulle vara samma så dom bara skulle vara att svetsa dit.
Vänster sida fick masseras ganska mkt för att skapa den bula i innerskären som 2wd ha, gick utan kap/svets iaf.
Höger sida hamnade påfyllningsröret i vägen för fjäderbenet, gick att kapa bort kanalen för avluftning och ersätta med slang men stötdämparfästet passade rakt mot innerskärmen iaf
Fick komplettera stötdämparna bak med extra fjädersäten, svarva egen övre tallrik, sen hade jag några fjädrar på hyllan som motsvarade BC-racing fjädrarna på originalplats som jag börjar med.








Fick fimpa låsmuttrarna till handbromsarmarna på oken och svetsa dom istället.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Myckket intressant projekt.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Meh! Vilken kul grej!

Hade en sån en gång, gillade den! Hade ju varit roligt att veta om man kan uppfatta skillnaden i rollcenter på en vanlig bil... Nu har du ju ändrat endel mer där framme.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Coolt bygge, denna vill vi höra ekandes över isen snarast!

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640


Trådstartare
SevenEight skrev:
Meh! Vilken kul grej!

Hade en sån en gång, gillade den! Hade ju varit roligt att veta om man kan uppfatta skillnaden i rollcenter på en vanlig bil... Nu har du ju ändrat endel mer där framme.


Golf mk4 har ju dåligt rykte som en understyrd oxe.
Satt nån sänksats på denna tidigare, inte jättelåg men länkarmarna fram pekade kraftigt uppåt. Nu ser det betydligt bättre ut.
Det lilla man hittar med dom som gjort bytet till R32/S3/TT spindlar verkar vara att den blir mer reaktiv i fronten.

Newberg skrev:
Coolt bygge, denna vill vi höra ekandes över isen snarast!


Det är nog inte långt borta

_________________
Mattias Holmgren
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640


Trådstartare
Då var det ju dedär med vikten..
Bilen är ju tung original, 1530kg tjänstevikt på pappret
Nästan allt som gick skruva lös åkte ut invändigt.
Dörrarna tömde jag och satte plastrutor i men dom är ändå tunga, mycket dubbel och trippelplåt där tyvärr..
Batteriet flyttade jag bak.
I motorrummet rensade jag bort allt som hade med AC att göra samt diverse annat som luftpump, kolkanister, krockbalk, huvlås mm.








Åkte förbi en lastbilsvåg under en provtur, 1.28t utan mig men med full tank och ganska mycket snö.
Inväntar en köldknäpp så kanske man kan prova knacka asfaltmattor för mer vikt vore fint bli av med.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640


Trådstartare
Märkte redan förra vintern att ABS blir knäpp när man åker på sladd.
Vill man bromsa när man har sladd blir pedalen bara stum och vibrerar längst upp, ganska otrevligt.
sätter man ABS ur funktion, typ utan säkring så släpper inte haldexkopplingen när man drar i handbromsen
Det går inte heller vänsterbromsa med den alls, motorstyret stänger spjället när man tar på bromsen.
Efter lite trial&error så kom jag fram till att fimpa bromsljuskontakten och istället koppla handbromskontakten dit, då håller 4wd i även under broms, det går vänsterbromsa och drar man i handbromsen så kopplar bakhjulen lös thumbs up
ABS är bortkopplat helt, skulle ha plockat bort hela pumpen egentligen.
Vet någon av om det går hitta T-kors (T-stycke?) med 2st M12x1 samt en M10x1? då skulle man slippa kona om några bromsrör öht




Kortade ner växellägena lite också men nog skulle det sitta fint med ett solidare spakställ

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Ett T med 3xM10x1 och två övergångar M12-M10?
Mer sannolikt att hitta än ett T som är perfekt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Ett T med 3xM10x1 och två övergångar M12-M10?
Mer sannolikt att hitta än ett T som är perfekt.


Det är nog kanske tom med troligaste alternativet.
Det är egentligen bara pp framkretsen det behövs, kommer nog dra enkelt rör bakåt så man får dit en hydraulisk handbroms i samma veva.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



MattiasH skrev:
Märkte redan förra vintern att ABS blir knäpp när man åker på sladd.
Vill man bromsa när man har sladd blir pedalen bara stum och vibrerar längst upp, ganska otrevligt.
sätter man ABS ur funktion, typ utan säkring så släpper inte haldexkopplingen när man drar i handbromsen
Det går inte heller vänsterbromsa med den alls, motorstyret stänger spjället när man tar på bromsen.
Efter lite trial&error så kom jag fram till att fimpa bromsljuskontakten och istället koppla handbromskontakten dit, då håller 4wd i även under broms, det går vänsterbromsa och drar man i handbromsen så kopplar bakhjulen lös thumbs up


Jag hade en liten otrevlig upplevelse för en himla massa år sen när min bruks S60Awd var relativt ny.
På vägen till jobbet finns det några fina svepande s kurvor där man vänsterbromsar och får fina sladdar
Den gången höll det på att sluta i diket plötsligt blev bilen bara framhjulsdriven
Bara att åka in på Volvo så dom fick läsa ut felkoder, orimligt värde på bromsljus kontakten med andra ord trodde Ecu:n att jag bromsade... och som funktionen är på Volvo:n då i alla fall är att när man bromsar så kopplas bakhjulsdriften ifrån.

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640


Trådstartare
Nu borde den bara reglera mot gas och varvtal tänker jag, men har egentligen ingen aning
På Corsan hade jag en SQS manuell ventil med solenoid för av/på som jag var väldigt nöjd med.
Ska köra denna lite med rallydäck och utvärdera får vi se vars det landar.

Smed ihop en enkel halvbur av folkrace-rör.
Då finns det nåt att fästa bältet i och isbanan är nöjda


_________________
Mattias Holmgren
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1048



Har du nån skön film där den körs på sladd så man kan se hur den uppför sig?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640


Trådstartare
Markus97 skrev:
Har du nån skön film där den körs på sladd så man kan se hur den uppför sig?


Nej inte med denna än tyvärr, förhoppningsvis är isbanan i skick till nästa helg så man kan prova då.
Den är inte helt konsekvent än men det ska man väl inte förvänta sig med vanliga vinterdäck och öppna diffar än så länge.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640


Trådstartare
Där kom buren på plats också
Gjorde plattorna och infästningen under huvudbågen i rätt dimensioner och skruvfästen för att vara redo när/om det blir en riktig bur i bilen senare.





_________________
Mattias Holmgren
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640


Trådstartare
Kunde inte låta bli, nu är diffen svetsad bak iaf
Tur det är enkelt plocka ut den ur bakaxeln på dessa, fick fimpa 1cm av ett utstickande hörn på subframen så gick det få ut den på plats.



_________________
Mattias Holmgren
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640


Trådstartare
Då var det äntligen provkört med rallydäck
Fick en fantastisk vinterdag med sol och runt 0-gradigt, tillhör inte vanligheterna den här tiden på året.
Bilen skötte sig fint, uppträder konsekvent om än lite undermotoriserad just, man får bryta in den bestämt och sen hålla i för allt den orkar. 50hk till hade varit fint.


_________________
Mattias Holmgren
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640


Trådstartare
Tyvärr ingen incar-film men ett litet klipp från utsidan iaf


_________________
Mattias Holmgren
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640


Trådstartare
Blev ett gäng varv lagda idag.
bakre ljuddämparen skakade av i en rostig skarv men i övrigt funkar den kanon.
Smidigt att köra till/från banan



Grävde fram en gammal gopro så här kommer lite hjälmkamera


_________________
Mattias Holmgren
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Jag har en trevlug motor ståendes till dig 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK4 V6 - göra en heffaklump lekfull, v1 isbil
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (3779 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande