Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Opel Pickord. | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12 >> 21 besök senaste veckan (24809 totalt) |
|
||||||
|
||||||
Ja det var rätt skoj |
||||||
Vattenpumpen är beställd.
Efter jobbet så blev det fokus på bakbromsarna. Vänster sida var relativt lös i cylindern så den behövdes det bara petas lite på. Däremot så visade det sig att autojusteringen höger bak inte fungerade. Den lilla haspen fick inte tag på kugghjulet så justeringen uteblev. Efter lite filande och joxande så fungerar justeringen igen och vi luftade systemet ordentligt. Nu är det riktigt bra pedalkänsla. Handbromsen var besvärlig den med. Spände den så hårt jag vågade och den tog väl ok När jag körde ur bilen och drog några gånger så klunka det till i spaken och så blev det massa glapp igen Vi avslutade för dagen och rullade in kompisen Cheva istället. |
||||||
|
||||||
Var precis ute och bytte vattenpump.
Sen testade jag lite och slipa med lamellskiva på bygget. Myyyyycket spackel. |
||||||
Jahapp.
Gjorde en snabbservice av bromsarna fram idag. Opeln har fantastiskt dåliga bromsar. Stampa allt man orkar och den låser inte upp fram. Sitter bra belägg, bromsarna löper lätt och systemet är luftat Måste kolla så att servo och vakuumpump fungerar som det ska. Men iaf. Ena fjädern fram gick av när jag slog loss hjulet som satt fast. Så jag får väll sänka bilen ett halvt varv fram tills jag hittar nya fjädrar. Handbromsen är lika dålig den med. Men bilen går fint nu. Men behöver byta en slang till dieselreturen i motorrummet. Det är lite pill kvar innan besiktningen |
||||||
Redan provat och det är lite sådär. Denna bilen har en remdriven Vakuumpump till servot |
||||||
Kolla så det inte är nån läcka på slangarna till servot.
Byggde uppgraderat bra bromssystem till en gammal jagga och blev sjukt besviken vid provkörning tills vi hittade en läcka på slangen till bromsservot. Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Krävs kanske inte så mycket läckage gör att grejerna ska sluta fungera. |
||||||
Då har jag provat servot.
Plockade loss backventilen först och den var inte inte helt tät. Sprayade i lite WD40 och blåste med tryckluft och efter det så klarade den blåstestet. Pumpen suger med fingertest. Monterade allt, gjorde hål i slangen och satte dit en vakuumklocka. Vakuum byggs sakta upp tills klockan står på max. Däremot så går det inte så forts som på en bil. Man känner även att pedalen sjunker och när jag bromsar och släpper så tappar den vakuum. Med bilen avstängd så håller systemet vakuum. Test okej. Provkörning nästa. |
||||||
Jag har bokat besiktning på Lördag.
Vi får se om dom får en chock när jag rullar in Kompisen ska komma förbi idag efter jobbet och så ska vit hjälpas år och se över allt ännu en gång. Med rabatt så kostar besiktningen 550 kr. Tur att den gäller i 2 år. |
||||||
I värsta fall få du en arbetsorder med lite punkter för 550 spänn, men jag hoppas du slipper det! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Jag hoppas jag slipper det |
||||||
Då var vi klara.
Ett tillfälligt batteri monterades fast då det gamla gett upp. En kontakt till vänster positionsljuslampa hade hoppat loss så det fixades. Bakre ljuddämparen sattes fast ännu en gång men med vajer och vajerlås. Handbromsvajern spändes lite till och bromsarna luftades ännu en gång. Denna gången gjorde det skillnad på både pedalkänsla och effektivitet och handbromsen fungerar hyfsat. Höger framhjul fick ny ventil då den läckte (igen....) Vajern till huvlåset fick ett fäste inne i kupén. Spände upp båda hjullagren fram då det var lite glapp. Det som är kvar att göra nu är att justera ner vänster framlampa lite och samtidigt byta till ett par Osram Nightbreaker jag har liggandes. Tanklock behövs ordnas då det tillfälliga försvunnit. Men jag tror att det kommer gå bra på besiktningen nu. |
||||||
Öhm Det har jag inte gjort något åt ännu. |
||||||
Kl 22 i natt stod jag och sprayade bakänden på bilen med Zink grund så den ser lite mer acceptabel ut.
Nu står jag och väntar utanför besiktningen och noterade att nummerplåten fram bara sitter med en skruv. Får hoppas dom har överseende med detta då jag ska sätta på nya skyltar. |
||||||
Det gick ju inte helt bra.
Bromsarna fram var ordentligt ojämna och jag åkte på alla bromsrör vilket kanske var lite väl hårt men det är ju lika bra att byta allt. Annars fick den beröm för att den är så fin under. |
||||||
Andra projekttrådar Opel Pickord. | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12 >> 21 besök senaste veckan (24809 totalt) |